Yoghurtmaker/-machine ?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Yoghurtmaker/-machine ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 16:07

Omdat ik zelf erg graag yoghurt lust, zit ik eraan te denken een yoghurtmachine aan te schaffen. Heeft iemand dat ? Welk merk zou je aanraden, en welk juist niet? Wat zijn de pro’s en con’s ? Mislukt het makkelijk? Is de smaak lekker?
Ik lees graag jullie ervaringen!

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Yoghurtmaker/-machine ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:18

Ik heb hem zelf een tijdje gebruikt maar omdat ik het graag zonder stroom wilde kunnen maak ik het tegenwoordig met behulp van een pan, een glazen pot/fles en een koelbox met daarin wollen deken. de smaak hangt af van je melk en welke yoghurt je als basis gebruikt.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Yoghurtmaker/-machine ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:22

Ik heb er ook eentje. Vind het super fijn, wil alleen nog wat expirimenteren kwa textuur. Ik vind hem vaak wat dun maar dat komt misschien omdat ik het met houdbare melk maak.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:23

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ik heb er ook eentje. Vind het super fijn, wil alleen nog wat expirimenteren kwa textuur. Ik vind hem vaak wat dun maar dat komt misschien omdat ik het met houdbare melk maak.


gebruik je yoghurt als cultuur of een zakje? Hoe lang laat je hem fermenteren?

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Yoghurtmaker/-machine ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 17:06

Lizy, kan je even toelichten wat precies dat “zakje” of “cultuur” inhoudt en wat je bedoelt met “welke yoghurt je als basis gebruikt” ?
Ja ik ben echt leek hoor. Als kind heb ik met yoghurtbloemetjes in een potje yoghurt gemaakt maar dat is inmiddels zo lang geleden dat ik niet meer weet hoe. En dat was zeker zonder machine.

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 17:30

Om yoghurt te maken heb je melkzuurbacteriën voor yoghurt nodig. Deze zorgen voor de fermentatie van je yoghurt. Er zijn verschillende soorten van deze bacteriën. Bulgaarse yoghurt heeft als basis een andere bacterie dan de gewone yoghurt bijvoorbeeld.
Er bestaan zakjes bacteriën die je kan toevoegen aan je melk om yoghurt te maken. Als alternatief kun je twee eetlepels yoghurt door de melk roeren.

Ikzelf gebruik dus twee eetlepels yoghurt. Ik verwarm 1 ltr melk tot ongeveer 80 graden (tot er kleine bubbeltjes ontstaan aan het oppervlak) en laat het dan terugkoelen tot ongeveer 40 graden. Ondertussen heb ik twee eetlepels yoghurt met een halve eetlepel suiker gemengd en op kamertemperatuur laten komen. Rustig de melk toevoegen en zachtjes doorroeren tot het goed gemengd is. In een glazen fles of weckpot doen en dan ingewikkeld in een wollen deken in een koelbox zodat het op temperatuur blijft. Ongeveer 12 uur laten staan en daarna minimaal 4 uur in de koelkast en eten maar.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Yoghurtmaker/-machine ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:05

ik gebruik yoghurt. Het idee erachter is dat ik meer inzicht heb op wat er in mijn voedsel zit. Om dan met zakjes te werken vind ik dan weer daar tegenin gaan O:)

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:20

XxLiEsJuHhxX schreef:
ik gebruik yoghurt. Het idee erachter is dat ik meer inzicht heb op wat er in mijn voedsel zit. Om dan met zakjes te werken vind ik dan weer daar tegenin gaan O:)


Dan evt een klein schepje suiker toevoegen en wat langer laten staan 12 tot 13 uur zeker geeft al een dikker resultaat. En evt iets meer yoghurt omdat je houdbare melk gebruikt. Dat fermenteert minder snel dan verse of zelfs rauwe melk.

Lukasje
Berichten: 11251
Geregistreerd: 06-01-15

Re: Yoghurtmaker/-machine ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-21 18:33

Duidelijk Lizy!

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Yoghurtmaker/-machine ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:53

Ahh interessant! De laatste keer had ik 200ml yoghurt (1 zo'n kuipje) en 1 liter melk gedaan en dat 12 uur laten staan. Was toen zelfs iets slijmerig geworden :(

crazy_horses

Berichten: 305
Geregistreerd: 20-07-09
Woonplaats: België, West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:07

Ik gebruik mijn voedseldroger hiervoor.

moonsparkle
Berichten: 21717
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:23

Ik volg, dus met een klein beetje yogurt en melk kun je dus eigenlijk weer yogurt krijgen?

lizy29

Berichten: 6240
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Re: Yoghurtmaker/-machine ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:44

Klopt moonsparkle. :j

Liesjuh de omgevingstemperatuur en luchtvochtigheid speelt ook een rol bij de fermentatie dus het is wel een beetje spelen met verhoudingen tot je het ideale recept hebt gevonden. Ik heb zelf dan nog de extra moeilijkheidsgraad dat ik onze eigen geitenmelk gebruik die uiteraard weer minder constant is qua waarden dan melk die je in de winkel koopt.

XxLiEsJuHhxX

Berichten: 6036
Geregistreerd: 17-01-06
Woonplaats: Vive la france

Re: Yoghurtmaker/-machine ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:48

hij staat bij ons in een redelijk warme kamer denk ik misschien niet helemaal goed voor de zomer?

8nnemiek

Berichten: 43397
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Yoghurtmaker/-machine ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-21 19:18

Leuk! Ik maak regelmatig zelf sojayoghurt.
Ik heb een yoghurtmaker (de voorganger van deze: *link*) en die is erg fijn omdat die potjes precies een portie zijn voor mij, en het laatste potje bewaar ik dan steeds om de nieuwe batch mee te maken.
Maar ik heb het ook wel eens in de oven gedaan; die van ons heeft een warmhoud-stand van 35 graden, maar bij sommige ovens is het ook al voldoende om het ovenlampje aan te maken.