Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Recepten uit het verleden

 
Profiel   

Het lijkt me leuk om eens wat recepten uit het verleden te verzamelen en uit te proberen.

Om een voorzetje te geven:

Romeinse tijd
Gekookte eieren met met pijnboompittensaus
voorgerecht

4 middlegrote eieren
55 gram pijnboompitten
3 eetlepels azijn
1 theelepel honing
snufje peper
selderij blad

1. Week de pijnboompitten 3-4 uur in azijn.
2. Meng de geweekte pijnboompitten, honing peper en selderijblad in de blender.
3. Serveer de saus en eieren appart.

Middeleeuwen
aardbeienpudding (met moderne aardbei)
nagerecht

120 gram gemalen amandelen
2,5 tot 3 deciliter water
250 gram aardbeien (liefst bosaardbeien, anders gewone)
1 deciliter rode wijn
3 eetlepels rijstebloem, of wat aangemaakte maïzena
75 gram suiker
peper, gember, kaneel en laos naar smaak
1 eetlepel niervet of boter
1/2 eetlepel rode wijnazijn
50 gram krenten
2 theelepels granaatappelpitjes

1. Week de emalen amandelen in kwart liter heet water en laat daarna uitlekken. Vang het vocht op.
Knijp de amandelen in een theedoek uit, want er komt nog vocht uit. Je hebt ongeveer 2 deciliter amandelmelk.
2. Ontdoe de aardbeien van hun kroontjes en week ze een kwartier in rode wijn. Gooi de wijn daarna weg, of probeer eens aardbeienwijn te drinken (wel eerst zeven door keukenpapier).
3. Pureer de aardbeien.
4. Doe de aardbeipuree in een steelpannetje, met de amandelmelk, rijstebloem, suiker en specerijen. 5. Breng aan de kook, laat enkele minuten doorkoken, en haal het pannetje dan van het vuur.
6. Roer de boter erdoor, daarna de azijn en krenten. Als de pudding slap blijft kun je nog wat aangemaakte maïzena in de pan doen en even doorwarmen.
7. Giet het in een grote schotel of individuele kommetjes.
8. Bestrooi de pudding vlak voor het opdienen met granaatappelpitjes.

Wie durft het aan of heeft zelf een aantal leuke recepten?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 00:59 



 
Profiel   

Whahaha, wat een timing :')

Ik was dus net aan het googelen naar recepten uit het verleden omdat ik zaterdag naar Stonehenge, Avebury, White Horse en Silbury Hill ga met een groep mensen. Allemaal historische plekken. En ik dacht: eens kijken of ik een leuk koekjes recept kan vinden :P Kijk ik even op Bokt: Ja hoor!! Zal ook weer eens niet. Een topic over historische recepten! XD

Ik heb op dit moment dit recept in mijn hoofd. Wel niet prehistorisch, maar Romeins. Helaas, maar dat moet niet zoveel uitmaken ;) (Ik laat denk ik wel de baking powder en soda eruit. Ook sprinkle ik er geen suiker over, wil het graag zo "echt" mogelijk hebben)

Citaat
Ancient Roman Honey Serpette

12 1/2 oz plain flour
1 tsp baking powder (which the Romans didn’t have – sorry!)
1/8 teaspoon baking soda (as above … sorry!)
1/2 teaspoon salt
4 oz unsalted butter, room temperature
6 oz honey
2 eggs
1 egg white and castor sugar to sprinkle (or sesame seeds)

Put the flour, baking powder, baking soda and salt in a mixing bowl and use a whisk to mix them all together.

Use another bowl now. Put the butter and honey into it and beat them together. Add the eggs a bit at a time. Make sure that everything is mixed up very well.

Tip the flour and stuff into the bowl and mix it all together to make a dough.

Cover the dough bowl with cling film and put it into the fridge until the dough is cold and firmer.

Put the oven on to 180 degrees C.

Grease some baking trays and line them with baking parchment.

Sprinkle some flour on the work top. Roll bits of the dough into long sausage shapes. Cut them into shorter lengths and curl them to make an ‘S’ shape. Put the S’s onto the baking trays.

Brush some egg white onto the top of each serpette (this is a bit like glue) and sprinkle the tops with a bit of castor sugar.

Bake the serpette in the oven for about 7 minutes or until they are just turning golden.

Cool the serpette on a wire rack.



Leuk initiatief! Ik heb een Tudor kookboek en een Jane Austen kookboek in Nederland liggen. Als ik daar weer ben zal ik daar wat recepten uithalen ;)


Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 05-03-15 01:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 01:14 



 
Profiel   

Oeh leuk. Moet eerlijk bekennen dat ik nu niet de tijd heb om te koken, want eet op de universiteit en ben laat thuis, maar ben benieuwd wie wat gaat maken en hoe het smaakt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 01:19 



 
Profiel   

Ik ook niet hoor :') Ik ben in Engeland als au-pair, dus ik heb weinig te zeggen over het eten :') Maar vooral de aardbeienpudding klinkt erg goed!

Wel toevallig dat de twee Britten elkaar weten te vinden hier :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 01:22 



 
Profiel   

Oeh, leuk topic :D

Ik probeer al tijden om historische recepten te verzamelen, maar het valt niet altijd mee om kookboeken te vinden (al kijk ik dankzij dit topic op Amazon, en m'n bankrekening gaat dat niet leuk vinden)

Ik heb een kookboek met Romeinse en Middeleeuwse recepten, eentje met 16e-19e eeuw, een Tudor kookboek, 'n Downton Abbey - geinspireerde, wat losse simpele recepten uit m'n Horrible Histories (oa. Stuarts, Normans, Saxons, Vikings). En m'n nieuwste aanwinst en favoriet: Feeding Tommy: Battlefield Recipes from the First World War.

Ik moet wel bekennen dat ik recepten lezen leuker vind dan ze uitproberen :o zeker het Romeinse/Middeleeuwse kookboek blijft heel dicht bij het origineel, en daar zitten af en toe ingredienten tussen waarvan ik denk := serieus?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 01:42 



 

Die man van 24 kitchen had toen een eeuwenoude appeltaart , recept zal wel op de site staan!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 01:48 



 
Profiel   

Rebecca schreef
Die man van 24 kitchen had toen een eeuwenoude appeltaart , recept zal wel op de site staan!


Een eeuwenoude appeltaart? Mag toch hopen dat hij hem niet opgegeten heeft. Wat moet hij anders last van zijn maag hebben gehad... (Flauw! Ik weet het :'))

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 01:52 



 
Profiel   

Traiectum schreef
Oeh, leuk topic :D

Ik probeer al tijden om historische recepten te verzamelen, maar het valt niet altijd mee om kookboeken te vinden (al kijk ik dankzij dit topic op Amazon, en m'n bankrekening gaat dat niet leuk vinden)

Ik heb een kookboek met Romeinse en Middeleeuwse recepten, eentje met 16e-19e eeuw, een Tudor kookboek, 'n Downton Abbey - geinspireerde, wat losse simpele recepten uit m'n Horrible Histories (oa. Stuarts, Normans, Saxons, Vikings). En m'n nieuwste aanwinst en favoriet: Feeding Tommy: Battlefield Recipes from the First World War.

Ik moet wel bekennen dat ik recepten lezen leuker vind dan ze uitproberen :o zeker het Romeinse/Middeleeuwse kookboek blijft heel dicht bij het origineel, en daar zitten af en toe ingredienten tussen waarvan ik denk := serieus?


Ja, inderdaad. Soms is het echt raar om te zien wat er allemaal wel niet gegeten werd, terwijl het eigenlijk ook gewoon vlees of ander voedsel is. Wij gooien het nu weg omdat we het waanzin vinden. Dan zie je wel wat voor een moeilijke en verwende eters wij zijn geworden...


Laatst bijgewerkt door heidy_wilco op 05-03-15 01:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 01:53 



 

heidy_wilco schreef
[naam] schreef
Die man van 24 kitchen had toen een eeuwenoude appeltaart , recept zal wel op de site staan!


Een eeuwenoude appeltaart? Mag toch hopen dat hij hem niet opgegeten heeft. Wat moet hij anders last van zijn maag hebben gehad... (Flauw! Ik weet het :'))

-zucht- :')

http://m.24kitchen.nl/recepten/de-aller ... appeltaart

Deze :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 01:55 



 
Profiel   

Rebecca schreef
heidy_wilco schreef


Een eeuwenoude appeltaart? Mag toch hopen dat hij hem niet opgegeten heeft. Wat moet hij anders last van zijn maag hebben gehad... (Flauw! Ik weet het :'))

-zucht- :')

http://m.24kitchen.nl/recepten/de-aller ... appeltaart

Deze :)


(Ik zei toch al: Flauw :P)

Oeh!

Die ziet er wel erg smakelijk uit!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 01:57 



 
Profiel   

Traiectum schreef
Ik probeer al tijden om historische recepten te verzamelen, maar het valt niet altijd mee om kookboeken te vinden (al kijk ik dankzij dit topic op Amazon, en m'n bankrekening gaat dat niet leuk vinden)


Bijna alle bekende/beroemde kookmanuscripten zijn gratis online te vinden. :)

Op deze website bijvoorbeeld, het Middeleeuwse kookboek Wel ende Edelike Spijse: Coquinaria

Of bijvoorbeeld het bekende 19e eeuwse receptenboek van Mrs Beeton, The Book of Household Management

Via Google of Project Gutenburg is echt veel te vinden. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 02:03 



 
Profiel   

Traiectum schreef
Oeh, leuk topic :D

Ik probeer al tijden om historische recepten te verzamelen, maar het valt niet altijd mee om kookboeken te vinden (al kijk ik dankzij dit topic op Amazon, en m'n bankrekening gaat dat niet leuk vinden)

Ik heb een kookboek met Romeinse en Middeleeuwse recepten, eentje met 16e-19e eeuw, een Tudor kookboek, 'n Downton Abbey - geinspireerde, wat losse simpele recepten uit m'n Horrible Histories (oa. Stuarts, Normans, Saxons, Vikings). En m'n nieuwste aanwinst en favoriet: Feeding Tommy: Battlefield Recipes from the First World War.

Ik moet wel bekennen dat ik recepten lezen leuker vind dan ze uitproberen :o zeker het Romeinse/Middeleeuwse kookboek blijft heel dicht bij het origineel, en daar zitten af en toe ingredienten tussen waarvan ik denk := serieus?


Wat voor ingrediënten dan bijvoorbeeld?

Wel leuk topic. Zal eens wat testen en internet afstruinen op zoek naar recepten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 02:06 



 
Profiel   

Traiectum schreef
Ik probeer al tijden om historische recepten te verzamelen, maar het valt niet altijd mee om kookboeken te vinden (al kijk ik dankzij dit topic op Amazon, en m'n bankrekening gaat dat niet leuk vinden)

Gratis en staan ook recepten in :
https://www.gutenberg.org/ebooks/10136
(The Book of Household Management by Mrs. Beeton)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 02:08 



 
Profiel   

Ik heb een recept voor dadeltaart tijdens de vastenperiode, dus zonder vlees, eieren, melk, boter of kaas. Bizar wat daar in gaat, en ik durf 'm écht niet te maken:

Meng een half potje amandelmoes met een dl rozewater en een dl vis-kooknat. Voeg 3 ons rijstemeel, een half pond suiker, een half pond ontpitte dadels, vijf fijngesneden vijgen, een ons krenten, een handjevol rozijnen, een blikje schelvislever, zeven balletjes viskuit, en kaneel, gemberpoeder, saffraan naar smaak toe. Voeg ook wat gebroken peterselie, rozemarijn en melde (= een kruid) toe, en wat pulver iridis (= zwaardlelie-poeder, ter vervanging van zwaardlelie-olie, wat blijkbaar nóg moeilijker te krijgen is).
Dit maakt genoeg vulling voor 2 taarten. Het deeg wordt gemaakt door 150 g bloem te mengen met 75 g olie, wat water en zout. Bekleed een bakvorm met het deeg, bestrooi met pijnboompitten, doe hier de vulling over en maak een dunne deksel van het overgebleven deeg. Bak drie kwartier in een matig hete oven.

En ja, die ingredienten staan er echt.

En Romeinse liquamen (een soort vissaus), daar moet je mee opgegroeid zijn denk ik .... die probeer ik nog niet als ik er voor betaald krijg :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 02:10 



 
Profiel   

Tamary & rider: thanks voor de links! Een hoop leesvoer :P al ben ik wel zo'n zeikerd dat ik een 'echt' boek wil, met plaatjes en een mooie kaft :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 02:13 



 
Profiel   

Traiectum: ik wil hem heus wel eens maken, het klinkt niet eens zo heel erg verschrikkelijk. mag jij komen proeven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 02:24 



 
Profiel   

heidy_wilco schreef
Traiectum: ik wil hem heus wel eens maken, het klinkt niet eens zo heel erg verschrikkelijk. mag jij komen proeven :)


Ik kom graag bij je langs hoor, maarre .... proeven? Ik weet het niet, ik weet het niet :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 02:27 



 
Profiel   

Traiectum schreef
heidy_wilco schreef
Traiectum: ik wil hem heus wel eens maken, het klinkt niet eens zo heel erg verschrikkelijk. mag jij komen proeven :)


Ik kom graag bij je langs hoor, maarre .... proeven? Ik weet het niet, ik weet het niet :=


Onze voorouders hebben het ook overleefd :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 02:29 



 
Profiel   

heidy_wilco schreef
Traiectum schreef


Ik kom graag bij je langs hoor, maarre .... proeven? Ik weet het niet, ik weet het niet :=


Onze voorouders hebben het ook overleefd :P


Dat weet je niet zeker :') ze zijn nu allemaal dood.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 02:31 



 
Profiel   

Súperleuk dit, ik lees graag mee!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 03:37 



 
Profiel   

Ik zocht jaren geleden naar dit soort recepten en kon toen weinig vinden. Dus ik ben erg blij met dit topic :D

Regelmatig gebruik ik de römertopf, is ook oud :Y)

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 10:47 



 

Trajectum ik blieft geen vis maar anders had ik zo geproefd , een hapje verleden

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-03-15 12:34 



 
Profiel   

Om dan nog even op de Romeinen terug te komen. Wijn drink je niet puur, maar aangelengd met water en eventueel honing. In Italie begon ik de ochtend soms met een glasje half water-half witte wijn, dus mij niet geheel onbekend :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-15 00:35 



 
Profiel   

Er zijn ook een aantal BBC programma's over een jaar leven op een boederij uit een bepaalde periode, waarin ook recepten benoemd en gemaakt worden, dus ook leuk om die series eens te kijken.

Tales of the Green Valley
Tudor Monastery Farm
Victorian Farm
Edwardian Farm
War time Farm

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-15 00:39 



 
Profiel   

heidy_wilco schreef
Onze voorouders hebben het ook overleefd :P


Die werden anders veel minder oud dan wij nu gemiddeld :')

Ik denk dat ik t toch liever bij het hedendaagse voedsel hou :=
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-03-15 00:44 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen