Meer veganisten op Bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:11

Na ruim 20 jaar als vegetariër bekroop me steeds meer het gevoel dat ik niet genoeg deed om met mijn manier van leven dierenleed zo min mogelijk te steunen. De laatste jaren ben ik steeds bewuster dierlijke producten als zuivel en ei gaan vervangen en sinds een tijdje leef ik volledig veganistisch.

Ik ben erg benieuwd of er hier meer veganisten zijn en het lijkt me leuk om ervaringen en bv. recepten uit te wisselen. Daarnaast voel ik me in een wereld die zo gericht is op dieren gebruiken soms erg eenzaam, dus het lijkt me fijn om gelijkgestemden virtueel te ontmoeten.

(Ik hoop dat dit geen discussietopic wordt, er zijn genoeg topics op Bokt waar dat kan.)

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:15

Of het een helemaal veganistisch recept is weet ik niet ivm de créme freche, maar wellicht dat je daar een vervanger voor hebt: (ik ben geen veganist/ vegetarier namelijk)

Aardappels
Ei (maar deze kan je dus gerust weglaten)
Créme freche
Bieslook
Peterselie (doe ik altijd flink veel van in omdat ik het heerlijk vind)
Veldsla
Zout en peper naar smaak

Aardappels koken en af laten koelen (zelfde met de eieren, maar nu dus niet nodig). In partjes/ stukjes whatever snijden en dit mengen met de créme freche, bieslook, peterselie en veldsla. Peper en zout naar smaak toevoegen en ik heb heerlijk gegeten!

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:35

Veganist ben ik niet, maar ik kan je het kookboek tough kitchen aanraden. Vlot, modern en veganistis zonder het geiten wolle sokken imago. :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:46

Ik eet periodes veganistisch, maar dit is meer voor mijn eigen gezondheid dan voor die van de dieren moet ik bekennen.

Just_Natural
Berichten: 355
Geregistreerd: 17-08-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:55

Bijna het zelfde verhaal hier, ook al ruim 20 jaar vegetarisch en bij
mij gaat het ook steeds meer de veganistische kant op.
Melk/yoghurt ed gebruik ik helemaal niet meer, wel nog geregeld een ei (meest kip-vriendelijke wat er zijn) en ook roomkaas eet ik nog wel.
Hoe meer ik me overal in verdiep hoe minder zin ik in dierlijke producten krijg,
heb eens gezocht of er koe-vriendelijke melk bestaat, nou vergeet het maar :n
Wil binnenkort eens naar een supermarkt hier in de buurt gaan kijken voor veganistische kaas,
ben ik wel benieuwd naar.

Leffroi
Berichten: 4657
Geregistreerd: 01-03-08

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 12:58

Wat ik me wel altijd afvraagt. Mits het biologische scharrelkippen zijn, wat is er mis met het eten van eieren? Daar doe je geen dier mee kwaad toch? Of...? (Puur interesse hoor, wil absoluut geen discussie hiermee opstarten)

GMekkes
Berichten: 766
Geregistreerd: 23-05-10
Woonplaats: Peize

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:05

Heel benieuwd naar eenvoudige recepten waarvan ik de ingrediënten gewoon bij de AH kan kopen.
Ik zou namelijk best willen maar zou niet weten wat ik dan kan eten zonder dat het heel ingewikkeld of heel smakeloos is.

Just_Natural
Berichten: 355
Geregistreerd: 17-08-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:06


Avossy
Berichten: 133
Geregistreerd: 09-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:07

Ik ben ook veganist. Sinds een jaar of vijf denk ik. Recepten vind ik lastig want koken is niet mijn hobby en ben er niet zo goed in. Ik heb me toevallig net voorgenomen om gezonder te gaan eten en dus meer zelf te gaan koken. Ben wel erg van makkelijke recepten dus ben me er nu in aan het verdiepen. (Wat een rare zin :) ) Ik gun mezelf er ook geen tijd voor maar dat gaat nu allemaal veranderen.. :D

Wat eieren betreft. Om eieren te krijgen moet je kippen hebben. Om kippen te krijgen moeten eieren uitgebroed worden. Daar komen ook haantjes uit, waar je dus 'niks' aan hebt. Daarnaast zijn kippen een keer uitgelegd en dan? Een kennis van mij heeft kippen. Die leven lekker vrij maar zodra ze minder gaan leggen is het wel einde verhaal voor hun.

DeHP

Berichten: 572
Geregistreerd: 16-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:11

Koe vriendelijke melk bestaat wel. Demeter is een biologisch dynamisch keurmerk waarbij de koeien zoveel mogelijk natuurlijk leven. Het voer komt voor 80% van het eigen bedrijf, ze koeien hebben hun horen nog en de kalfjes mogen eerst bij de moeder drinken. Het is bij de meeste natuurvoedingswinkels wel te koop. (en het smaakt erg lekker)

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 13:33

Oeps, tis trouwens het kookboek thug kitchen, niet tough. -:)

Kikkererwten met tahini dressing: Alles mixen in bijvoorbeeld een blender.
Voor de dressing:
1/4 cup tahini
3 el warm water
1,5 el citroensap
1 el rijstazijn
1 el olijfolie
1 tl soja saus of tamari
2 teentjes knoflook

De kikkererwten:
3 cup gekookte kikkererwten
1 el olijfolie
2 el citroensap
1 tl maple siroop (optioneel)
1 el soja saus of tamari
2 tl gerookte paprika poeder
2 tl gemalen komijn
1 tl knoflookpoeder
1/4 of 1/2 tl cayenne peper.

Olijfolie verhitten, erwten erbij tot ze een beetje bruin worden en beginnen te 'springen' in je pan. Citroensap, maple siroop en soja saus mengen en erbij gieten.Goed roeren en alle kruiden toevoegen. Kleine 30 sec roeren en bakken en klaar. :)

Serveren met wraps, spinazie (verse en rauw) komkommer en wortel sliertjes.

Makkelijk, simpel te maken, een volledige maaltijd en met gangbare ingrediënten.

Over het discussie gedeelte, ik eet al een jaar of 15 geen vlees, vis en gebruik zo min mogelijk zuivel en alleen onze eigen eieren. Maar ben van mening dat iedereen moeten eten waar hij of zij zich zelf goed bij voelt.

J508

Berichten: 490
Geregistreerd: 05-02-09
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:04

Ik ben geen veganist (zelfs geen vegetariër :+), maar ik eet wel over het algemeen vegetarisch en regelmatig ook veganistisch. Ik de blog ohsheglows.com heel erg aanraden, en ook haar kookboek vind ik heel goed hoewel je die alleen via Amazon kan kopen. Allemaal erg lekkere recepten en met verschillende moeilijkheidsgraden. Doordat ik die blog toevallig tegenkwam, ben ik ook begonnen met veganistisch eten en dat beviel zo goed dat het merendeel van de maaltijden hier veganistisch is. Ook de kookboeken van The Green Kitchen (ook een blog) vind ik heel fijn, en die kan je (volgens mij) gewoon via Bol bestellen.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:16

Ik eet ook steeds meer veganistisch. Vegetarisch al 20 jaar, en ik ben altijd overgevoelig geweest voor koemelk en eieren, en sinds ik meer milieubewust probeer te leven komt er hier ook geen melk meer in huis, en eieren alleen nog om heel af en toe door een gerecht te doen.
Het receptenboek van forks over knives is een aanrader. Hebben we hier ook in huis, en er staan veel lekkere dingen in :)

Ik bak sowieso heel veel zelf; sojayoghurt en brood en pizzadeeg, maar ook heel veel groente uit eigen tuin en zo veel mogelijk biologische producten uit de supermarkt.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:21

Ik heb trouwens heel veel eigen recepten, te veel om op te noemen eigenlijk, dus als iemand iets speciaals zoekt dan roep je maar :D
Vooral dingen als roerbakken en ovenschotels zijn heel gemakkelijk natuurlijk. Kwestie van een hoop groente bij elkaar gooien met wat pasta of aardappel of bonen en daarbij wat tomatensaus of sojasaus of een kruiden-roomsaus op basis van sojayoghurt met citroensap (als vervanger voor creme fraiche), en je hebt een heerlijke maaltijd :)
Maar met dit weer hou ik vooral van koude salades. Couscous salade met komkommer en tomaat en andere groente en een dressing van gefruite ui en azijn :9 Of bieten-aardappelsalade met augurkjes en wat sojayoghurt met citroen en kruiden.. :9

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:28

Ah, leuk zo'n Topic. Ik volg even :D

Zelf ben ik al Vegetariër vanaf mijn 9e, dus 12 jaar inmiddels. Hier heb ik voor gekozen na zo'n gruwel filmpje te hebben gezien van een slachthuis wat toen een behoorlijke impact op me heeft gehad.
Zojuist heb ik toevallig nog vegetarische Taco's gehad. De Recepten zijn:

Taco schelpen
Cremé Freche
Ijsbergsla
Tacosaus

Bovenstaande koop ik altijd bij de Albert Heijn, en dan doe ik ook nog Vegetarische Balletjes van de Lidl door de saus in de pan, die ik in stukjes snijd van te voren.
Het is makkelijk te maken, duurt niet lang en is echt ontzettend heerlijk (en ook wel een beetje gezond :o )

roxiie

Berichten: 7827
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:50

Ik weet niet zo goed hoe ik mij eigen eet/leefstijl moet omschrijven.
Als ik anderen vertel wat ik eet/niet eet krijg ik meteen de stempel veganist.

Zelf noem ik mezelf liever uitgebreide vegetarier. Ik gebruik geen zuivel, honing, eieren etc.
Maar ik heb wel huisdieren en mijn paarden dragen wel tuig van leer.

Ik zag zojuist in de Leeuwarder Courant, dat er sinds vandaag een vegetarisch/veganistisch restaurant is in Leeuwarden. Dat ga ik komende week dus even uit proberen :D

Tillie20

Berichten: 2844
Geregistreerd: 24-12-09

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:56

Ik ben vegetarisch, zoals hierboven beschreven inderdaad een 'uitgebreide vegetariër', hahaha!

Ik eet geen vlees, al eet ik wel vlees als ik op bezoek als er bijvoorbeeld pasta is gemaakt. Maar dat komt misschien 1x in de 3 maanden voor. Verder gewoon vegetarisch. Ik gebruik geen zuivel, heel af en toe kaas. Geen eieren, geen honing etc. Ik kijk vaak op de ingrediëntenlijst van dingen die ik koop in de supermarkt, maar niet altijd.

Verder geen leer oid. Heb wel huisdieren die heel veel vrijheid krijgen om hun eigen te zijn zegmaar.

Aleydis

Berichten: 90
Geregistreerd: 14-01-14
Woonplaats: Groningen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:18

@ Tillie20 Geen leer.. Hoe zit het dan met zadels, hoofdstelen en schoenen etc? :P

Tillie20

Berichten: 2844
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:21

Aleydis schreef:
@ Tillie20 Geen leer.. Hoe zit het dan met zadels, hoofdstelen en schoenen etc? :P



Ik rij geen paard op dit moment, en heb nooit een eigen paard gehad. Wel leasepaarden, maar dat was ook een tijd terug. Leren schoenen en leren jassen oid heb ik niet ^^

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:30

Mogen ook niet-vegetariers/veganisten zich melden? :) ik ben wel van mening dat men niet zoveel vlees hoeft te eten als nu door een gemiddelde Hollander gedaan wordt en zou graag meekijken voor recepten zonder vlees/producten van dierlijke herkomst :)

96Laura

Berichten: 534
Geregistreerd: 23-12-10
Woonplaats: Naast de buren :D

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:30

Judith_ schreef:
Oeps, tis trouwens het kookboek thug kitchen, niet tough. -:)

Kikkererwten met tahini dressing: Alles mixen in bijvoorbeeld een blender.


Maar kikkererwten zijn toch gemaakt van kikkers? :+

Enfin, ik ben zelf niet vegetarisch of veganistisch. Vind het wel knap dat mensen goede (en lekkere) gerechten klaar kunnen maken zonder de 'standaard' producten. Moet je soms aardig creatief voor zijn :D

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:44

Ik eet niet strikt veganistisch, maar wel overwegend. Vlees en vis eet ik helemaal niet; eieren en zuivel alleen af en toe (vooral als ik buiten de deur eet). Honing gebruik ik wel, en ik draag ook leer. Ik vind het niet moeilijk om te koken zonder dierlijke producten, er blijft nog genoeg over :D Wel vind ik het soms lastig om voldoende eiwitten binnen te krijgen. Voor mij belangrijk omdat ik vrij veel sport :)

Echte aanraders qua websites vind ik www.ohsheglows.com (haar kookboek is ook handig!), www.cookieandkate.com (niet helemaal veganistisch, maar wel veel vegan recepten) en www.sproutedkitchen.com (haar kookboek Bowl + Spoon is ook heel goed). Verder vind ik op Pinterest veel recepten.

Tillie20

Berichten: 2844
Geregistreerd: 24-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:58

Ik ben niet zo van de vleesvervangers, maar het enige wat ik wel vaak gebruik is het gedroogd Soja gehakt van de Tuinen:
http://www.detuinen.nl/neals-yard-soja- ... turel.html

Is 100% vegan, voor 3 euro krijg je 375 gram 'droog' gehakt, wat neerkomt op 1,5 kilo klaar gehakt. Heel goedkoop dus! Doe er wat zout, peper en andere kruiden op en het is echt super lekker!

Kan je gebruiken in pasta's, maar bijvoorbeeld ook in een ovenschotel zoals:
boontjes + vegan gehakt in een pan braden, aardappelpuree(je kan sojamagarine gebruiken en sojamelk) plus (vegan)kaas. Dan even kort de oven in tot de kaas een beetje krokant is.

En voor mensen die meer eiwit nodig hebben:
http://www.detuinen.nl/detuinen-soja-proteine.html

hannahaapje

Berichten: 2004
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Prov Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:20

Leffroi schreef:
Wat ik me wel altijd afvraagt. Mits het biologische scharrelkippen zijn, wat is er mis met het eten van eieren? Daar doe je geen dier mee kwaad toch? Of...? (Puur interesse hoor, wil absoluut geen discussie hiermee opstarten)


Er gaan in Nederland elke dag twee miljoen haantjes van een dag oud door de versnipperaar omdat ze niets waard zijn.

Anoniem

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 22:30

Maar privé kippen dan? Ik eet ook geen eieren uit de winkel maar wel van onze eigen kipjes. Nu ben ik ook geen veganist.
privé kippen geen optie? Of is het ook om ergens een grens te kunnen trekken? Gewoon interesse. :)