Meer veganisten op Bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 15:02

Als je hobbymatig wat schaapjes houdt en die (voorzichtig!) van hun overtollige(!) vacht ontdoet in de zomer dan lijkt me dat niet zo'n probleem. Zolang het in de eerste plaats voor het comfort van de schaapjes is toch :) En als je dan van die wol een sjaal breit omdat dat leuk is, prima. (Heb ook wel eens wollen jasjes gezien voor te vroeg geboren lammetjes <3 dat was zooo schattig )

Edit: als ik het google krijg ik alleen leren/wollen jassen te zien -O-

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 16:53

De dikke vacht zelf zorgt niet eens zozeer voor warmte, de isolatie (lucht) laag er tussen doet dat. Die zorgt voor warmte in de winter en isoleert tegen de hitte in de zomer. Zo'n dikke vacht in de zomer is dus niet heet, sterker nog, deze verkoelt. De dikke vacht heeft een functie, wordt puur geschoren voor menselijk gebruik, niet om de schapen een plezier te doen :)

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 18:34

Mallow schreef:
De dikke vacht zelf zorgt niet eens zozeer voor warmte, de isolatie (lucht) laag er tussen doet dat. Die zorgt voor warmte in de winter en isoleert tegen de hitte in de zomer. Zo'n dikke vacht in de zomer is dus niet heet, sterker nog, deze verkoelt. De dikke vacht heeft een functie, wordt puur geschoren voor menselijk gebruik, niet om de schapen een plezier te doen :)

Wol is geen vacht.
Wol is een product van menselijke selectie.
Wilde schapen hebben een vacht die ze gewoon wisselen.
Als je wil weten wat er gebeurt met een merinoschaap dat niet geschoren wordt moet je eens "Shrek, sheep" googlen.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:36

Oh wauw, ik denk niet dat je zo'n merinoschaap vrolijk maakt door hem niet meer te scheren. Ik geloof inderdaad ook niet dat je zo makkelijk kunt stellen dat je het wol niet van de schapen af hoeft te halen. De schapen zijn zo erg door gefokt dat ze gewoon teveel wol hebben en dan wordt het wel degelijk een last voor de beesten.
Heb in Nieuw Zeeland op verschillende boerderijen gewerkt waar ze ook schapen hadden (al zo'n 7 jaar geleden, dus ver voor m'n vegan tijd). Die beesten hadden ontzettend veel ruimte en zolang er niets met hen gedaan werd, geloof ik dat ze echt een prima leven hadden. Beter dan menig hobby schaap hier in Nederland.
Echter is het inderdaad zo dat de staarten van de lammeren er zonder verdoving afgebrand worden, moesten ze ter controle zo'n 1x in de maand bij elkaar gedreven worden, wat altijd gepaard gaat met veel stress, en worden ze inderdaad op een redelijk hardhandige manier geschoren, wat ook weer gepaard gaat met veel stress/pijn.
Daarnaast heb je ook nog indirect leed. Wat denk je van de honden die gebruikt worden op deze boerderijen. Ik zeg niet dat het altijd en overal zo is, maar ik heb iets te vaak honden in zogenaamde rennen gezien van zo'n 2 bij 1 meter, waar ze dus alleen uit mochten als ze aan het werk gingen (wat echt niet elke dag het geval was). Daarnaast is het daar ook heel normaal om bij een nest alleen de beste pups te houden en de rest af te maken. Er moeten namelijk goede werkhonden gefokt worden, maar aan 8 pups heb je niets, dat zijn er teveel. Dus om geen overschot te krijgen, worden de meesten ook meteen weer afgemaakt.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 20:52

In NZ heb je grote commerciële bedrijven, die vinden een verlies van 20 % in de lammertijd acceptabel.
Hier in IJsland zijn de schapenhouderijen iha kleine familiebedrijven, en is een verlies van hoogstens 2 á 3% gangbaarder (hier wordt iedere geboorte in de gaten gehouden en zo nodig geholpen). Wij doen ons uiterste best het onder de 1% te houden.
Wat betreft het gebruik van honden, het is een efficiënte en met relatief weinig stress gepaard gaande methode free range schapen weer terug te krijgen. Vrij rond kunnen lopen in de natuur is de meest vriendelijke manier van schapenhouden.
Maar ik neem aan dat dit alles vrij irrelevant in een veganisten topic.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 21:32

Kuggur, ik vind het echt jammer dat je nu (volgens mij) totaal niet meer terugkomt op je vorige bijdrage in dit topic. Maar écht. Waarom is dat?
Deze bijdrage vind ik eigenlijk wel relevant en interessant om te weten :j Ik ben heel erg benieuwd hoe 'relatief weinig stress' te meten is. Ik weet weinig van schapen en hun lichaamstaal, of hoe dat gemeten wordt, namelijk. Maar ik kan me hoe dan ook wel goed voorstellen dat vrij in de natuur houden het mooiste is voor deze schapen en dat het opweegt tegen de stress die zo'n hond eventueel teweeg brengt bij een schaap. Ik vind de omstandigheden die joey_lover noemt dan wel weer heel erg tragisch voor die honden... Natuurlijk is ongetwijfeld de 'meest veganistische' insteek wellicht dat dieren niet meer zo gefokt worden, dat ze van mensen afhankelijk zijn. En dat ze niet meer voor commerciële doeleindes gebruikt worden. Maar dat is in mijn ogen nog wel iets dat een lange weg te gaan heeft, áls het al zo ver komt, ooit. De free-range schapen is wel een stap in meer diervriendelijke richting, volgens mij.

Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:21

NikkiDeKerf schreef:
Kuggur, ik vind het echt jammer dat je nu (volgens mij) totaal niet meer terugkomt op je vorige bijdrage in dit topic. Maar écht. Waarom is dat?

Het onderwerp bleek té gevoelig voor sommige personen in dit topic (gezien enkele opgewonden en soms ronduit kinderachtige reacties), en ik zag niet in hoe met dergelijke mensen een redelijk gesprek te voeren.

Er kwamen ook informatieve antwoorden op mijn vraag en daar ging het me om (dank aan die mensen).

Ik denk dat consequent leven naar veganistische principes onvoorziene problemen op kan leveren zoals rond het houden van carinvore huisdieren, maar ook de gevolgen voor in feite álle gedomesticeerde dieren, of dit nou gaat om veeteelt of huisdieren in het algemeen.
Ik vind het interessant hoe mensen die naar zulke principes leven hier mee om gaan.
Maar het is gebleken dat vele mensen zich onmiddelijk aangevallen voelen, hoe voorzichtig je ook probeert het betreffende onderwerp aan te snijden.

Wat betreft het houden van schapen, en het gebruik van drijfhonden, daar kan ik je je bladzijden lang mee vervelen ;) , maar het is denk ik niet zo op zijn plaats in een veganisten topic. Ik kwam in dit verband even binnen vallen om wat misverstanden recht te zetten mbt wol en scheren.
Als je geinteresseerd ben is een apart topic wellicht een idee, je kunt natuurlijk ook altijd een pbtje sturen.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-16 23:27

Je bedoelt eigenlijk dat de antwoorden die je graag wilde horen niet genoeg gegeven werden, blijkt vooral uit het feit dat je alle antwoorden die buiten je blikveld vielen stelselmatig negeert en blijft negeren.
Vervolgens roepen dat er niet met óns te praten valt is dan wel extra droevig.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 07:21

Kuggur het lijkt me echt beter als je dit topic verder mijd. Je bent geen veganist, hebt geen intenties het te worden en je wakkert discussies aan waar je je vervolgens weer vanaf trekt. Lijkt me hier allemaal niet op zn plaats.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 10:18

Mallow en Plants tho, hoewel ik het echt wel met jullie eens ben dat de eerste vraag en reactie kuggur misschien niet helemaal gepast waren, was zijn laatste berichtje gewoon netjes en respectvol.

natuurlijk is dit een veganisten topic waar vegans zich thuis moeten voelen, maar als anderen hier meelezen en er iets van opsteken is het toch alleen maar positief?

Door jullie houden voel ik mij, als veganist, hier ook niet echt prettig. Er zijn meer wegen die naar Rome leiden hoor.

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:26

Ik heb vandaag het nieuwe vega-topic aangemaakt :j
[VT] Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Iedereen die niet helemaal 100% vegan is, of zich hier ook niet zo op zijn/haar gemak voelt, kan zich bij bovenstaande topic aansluiten, zodat dit topic echt helemaal vegan blijft/wordt. Dat zal een hoop ergernis schelen :Y)
Ik ben zelf ook geen die-hard vegan, ik vond het hier wel gezellig, maar ik zal vanaf nu ook alleen nog in het andere topic reageren.

Dus jullie mogen iedereen naar het nieuwe topic doorsturen die hier illegaal binnen komt vallen :Y)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:34

Alles waar dieren aan te pas komen die hun natuurlijke gedrag niet kunnen uitvoeren, valt voor mij af. Het houden van schapen vind ik zo erg nog niet, maar alleen als het dier er geen last van heeft. Je zou het schaap dus in de natuur moeten houden, goed moeten verzorgen (niet alleen buiten neerzetten en er niet meer naar kijken) en zijn vacht in alle rust en met respect scheren/knippen. Dit valt voor mij in dezelfde hoek als zonder druk paardrijden. Ik ben van mening dat je wel degelijk met respect op de rug van een paard kan gaan zitten, maar uiteraard vallen paarden die echt beleerd moeten worden af. Er zijn paarden die er gewoon geen zin in hebben en vol in verzet gaan en paarden die mak geboren zijn.

Je kan een dier niet benadelen, omdat jij dat zo graag wil. Je kan echter met vriendschap en een rustige aanpak een heel eind komen.

Edit: Ik zal me maar naar het andere topic verplaatsen :')

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 15:46

Bonna, sorry, het was echt m'n bedoeling niet je dat gevoel te geven :(:).

Wat ik meer bedoelde te zeggen is dat Kuggur zonder enige aankondiging (zichzelf voor stellen bijvoorbeeld of vertellen hoe of wat met het vegan zijn/willen worden /interesse) een stelling neer ploft en daarmee een discussie uitlokt. Dat vind ik hier niet op z'n plek.

Misschien dat ik het nut van dit topic verkeerd zie en de OP verkeerd heb gelezen, dan zal ik me terug trekken hier :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 16:17

Bonna schreef:
Mallow en Plants tho, hoewel ik het echt wel met jullie eens ben dat de eerste vraag en reactie kuggur misschien niet helemaal gepast waren, was zijn laatste berichtje gewoon netjes en respectvol.


"Het onderwerp bleek té gevoelig voor sommige personen in dit topic (gezien enkele opgewonden en soms ronduit kinderachtige reacties), en ik zag niet in hoe met dergelijke mensen een redelijk gesprek te voeren." Termen als té gevoelig, opgewonden, ronduit kinderachtig.... is dat netjes en respectvol??

Daarbij is het jammer, dat de openingspost eigenlijk zo duidelijk is: Ik ben erg benieuwd of er hier meer veganisten zijn en het lijkt me leuk om ervaringen en bv. recepten uit te wisselen. Daarnaast voel ik me in een wereld die zo gericht is op dieren gebruiken soms erg eenzaam, dus het lijkt me fijn om gelijkgestemden virtueel te ontmoeten. (Ik hoop dat dit geen discussietopic wordt, er zijn genoeg topics op Bokt waar dat kan.)

Vervolgens wordt het alsnog een discussietopic. Daarbij blijft dat "eenzame" gevoel ook nog eens als mensen binnen komen met als eerste post "ik eet dieren" of "ik draag dieren". Dat voelt, voor mij persoonlijk, nogal ongepast. Het gaat namelijk volledig tegen de openingspost in... of lees ik die dan zo verkeerd? Het gaat helemaal niet om "niet écht die-hard vegan genoeg zijn" (zoals het nieuwe topic een beetje sneert), maar om nou direct bij binnenkomst te vertellen op welke manieren je dieren gebruikt, dat is toch weer een ander uiterste?

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:15

En weer een AMEN voor Nikki, wordt het al saai? :')

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:40

Het nieuwe topic is helemaal niet bedoeld om dit topic tegen te werken ofzo, als dat misschien zo over komt. Dat heb ik iig helemaal niet zo bedoeld!
Toen ik opperde om een nieuw topic te openen kreeg ik een aantal pb's van mensen die in het topic mee aan t lezen waren maar niet of niet meer wilden of durfden te reageren omdat er hier nog wel eens wat bot gereageerd kan worden, en zo waren er natuurlijk wel meer mensen die, terecht of onterecht, hebben gezegd dat ze het topic ontstippen omdat ze er zich niet thuis voelen. En dat is natuurlijk sneu voor die mensen zelf, maar het is ook jammer voor de sfeer in het topic, dus daarom heb ik, ook namens een aantal andere (net-niet-vegan of vegan-curious :+ ) bokkers dat tweede topic geopend. Niet om jullie dwars te zitten maar juist om jullie rust te geven in het topic en om anderen een kans te geven om oa te discusiëren over veganisme :)

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-16 13:54

Gaan er mensen naar vegfest dit weekend? :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-16 19:36

8nnemiek schreef:
Het nieuwe topic is helemaal niet bedoeld om dit topic tegen te werken ofzo, als dat misschien zo over komt. Dat heb ik iig helemaal niet zo bedoeld!
Toen ik opperde om een nieuw topic te openen kreeg ik een aantal pb's van mensen die in het topic mee aan t lezen waren maar niet of niet meer wilden of durfden te reageren omdat er hier nog wel eens wat bot gereageerd kan worden, en zo waren er natuurlijk wel meer mensen die, terecht of onterecht, hebben gezegd dat ze het topic ontstippen omdat ze er zich niet thuis voelen. En dat is natuurlijk sneu voor die mensen zelf, maar het is ook jammer voor de sfeer in het topic, dus daarom heb ik, ook namens een aantal andere (net-niet-vegan of vegan-curious :+ ) bokkers dat tweede topic geopend. Niet om jullie dwars te zitten maar juist om jullie rust te geven in het topic en om anderen een kans te geven om oa te discusiëren over veganisme :)


Dat idee kreeg ik ook :j

Ik moet zeggen dat ik het zelf eigenlijk ook gewoon vervelend vind als iemand het topic binnenkomt en gelijk benoemt 'Ik ben eet gewoon vlees hoor maar, dit en dit is toch wel okee? ' Het werkt twee kanten op, dat maakt dat ik het in dit topic soms ook vervelend vind worden. Er zijn al zoveel discussietopics geweest over veganisme waarbij de niet-veganist zichzelf uiteindelijk indekt met 'Maar ik vind het gewoon lekker dus daar mag jij niet over oordelen'. Een dergelijke redenatie werkt alleen maar die kant op, als ik zeg 'ik vind het maar een naar idee om dieren te eten terwijl het niet hoeft, dus ik doe dat niet' dan is het weer aanvallend. :o?

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:34

Heeft er iemand nog zin in een goede discussie? :o? Mag dat hier nou wel of niet :*

Wat vinden we van kweekvlees? Ik zou het niet zelf eten, maar is het wat jullie betreft een oplossing voor de verstokte vleeseters onder ons?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-16 22:46

8nnemiek schreef:
Niet om jullie dwars te zitten maar juist om jullie rust te geven in het topic en om anderen een kans te geven om oa te discusiëren over veganisme :)


Is het andere topic niet bedoeld voor discussie? Zie bovenstaande.

Rust is er in elk geval nu 8)7 8)7 En de sfeer is er echt enórm op vooruit gegaan. Bedankt dus +:)+ :')

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 00:04

Het is hier nu inderdaad wel lekker rustig :+

Ik weet nog iets te weinig over kweekvlees ben ik bang. Waar komen bijvoorbeeld de cellen vandaan om het vlees te kweken? Worden die uit dieren gehaald?
Zolang er geen dierenleed aan te pas komt, zie ik er eigenlijk niet zoveel kwaad in. Het is volgens mij wel een stuk beter voor het milieu. In dat opzicht lijkt het mij dus sowieso al beter dan normaal verkregen vlees.

Weet eigenlijk niet of ik het zelf nog zou eten. Na bijna 20 jaar geen vlees meer gegeten te hebben, heb ik er eigenlijk helemaal geen behoefte meer aan. Maar ik heb ook niet echt een aversie tegen vlees op zich, dus mocht het ooit betaalbaar en makkelijk te kopen zijn, dan wil ik het best wel eens proberen (mits dus zonder dierenleed, of ander leed).

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-16 18:59

Vlees is ook gewoon niet enorm gezond dus ik zou het niet eten zolang er goede vervangers zijn :) en inderdaad wat joey_lover zegt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 01:28

Kweekvlees wordt gegroeid uit een stukje koe. Dat kan er bij leven uit worden gehaald, de koe heeft alleen een prik in zijn/haar bil gehad om een monstertje cellen te krijgen.

Appelmoes_11

Berichten: 2340
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Maastricht

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-16 15:03

Ik zou kweekvlees zelf niet eten omdat ik het een raar idee vind :P echter lijkt het me wel een goede oplossing om de veestapel te beperken tot drie koeien die als koning/innen worden behandeld.

Macs

Berichten: 7637
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:20

Hoi mensen.
Ik wil (na de kerst) eens 2 weken veganistisch eten proberen. Gewoon om te ontdekken wat je allemaal wel kan eten. Ik eet nu afwisselend vega/vlees/vegan.
Ik heb ongeveer 4000 calorieën per dag nodig en die haal ik nu vooral uit zuivelproducten (yoghurt, boter, geitenmelk). Ik weet dat ik de calorieën ook uit nv noten en avocado's kan halen.
Maar jullie weten vast nog meer recepten/producten met calorieën. :))
Hopelijk kunnen jullie me helpen!