Meer veganisten op Bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 18:31

:r Voor de oorspronkelijke cellen van kweekvlees wordt wel een dier gedood.Vandaar dat het niet vegetarisch is.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 01:12

Macs schreef:
Hoi mensen.
Ik wil (na de kerst) eens 2 weken veganistisch eten proberen. Gewoon om te ontdekken wat je allemaal wel kan eten. Ik eet nu afwisselend vega/vlees/vegan.
Ik heb ongeveer 4000 calorieën per dag nodig en die haal ik nu vooral uit zuivelproducten (yoghurt, boter, geitenmelk). Ik weet dat ik de calorieën ook uit nv noten en avocado's kan halen.
Maar jullie weten vast nog meer recepten/producten met calorieën. :))
Hopelijk kunnen jullie me helpen!


4000klcl per dag! Waar heb je dat allemaal voor nodig?

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 01:27

Ik zit ook rond de 3000 - 4000 kcal, heb heel veel moeite met vega(n) eten omdat ik er zo enorm mee afval :n
Ik eet best veel kaas, af en toe vlees omdat ik zonder gewoon afval. Zorg echt dat je goed vol zit, dat is mijn gedachtegang altijd maar. Als je beetje honger blijft houden zie je het resultaat in no time is mijn ervaring.

Ligt misschien nog aan mijn leeftijd, ben 18, wel vervelend tho.

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 07:32

Kaus schreef:
4000klcl per dag! Waar heb je dat allemaal voor nodig?

Om de dag door te komen.. :')
Heb ondergewicht en kom geen gram aan. Ben al binnenstebuiten gekeerd bij de huisarts en ben behandeld bij een diëtiste. Oa aanvullende drinkvoeding gehad (wat niks hielp).
Dus moet me er maar bij neerleggen.
Ben trouwens 22.

Maar ik hoop nog steeds dat jullie tips hebben. :Y)

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:37

Dierlijke producten zijn met perse veel vetter :)
Yoghurt, noten, pure chocolade, avocado, kaas, vlees, koekjes ( :P <3). Eigenlijk is alle het dierlijke te vervangen door plantaardig. Waar houdt je van? Wat eet je graag?
Voor lekkere recepten kan je het topic eens doorlezen of googlen, er is zo ontzettend veel te vinden.

xMercury

Berichten: 3408
Geregistreerd: 16-06-07
Woonplaats: Somewhere in time and space

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 11:54

Pindakaas is inderdaad een heerlijke spekker :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:01

Macs schreef:
Hoi mensen.
Ik wil (na de kerst) eens 2 weken veganistisch eten proberen. Gewoon om te ontdekken wat je allemaal wel kan eten. Ik eet nu afwisselend vega/vlees/vegan.
Ik heb ongeveer 4000 calorieën per dag nodig en die haal ik nu vooral uit zuivelproducten (yoghurt, boter, geitenmelk). Ik weet dat ik de calorieën ook uit nv noten en avocado's kan halen.
Maar jullie weten vast nog meer recepten/producten met calorieën. :))
Hopelijk kunnen jullie me helpen!


Wat tof dat je dat gaat proberen, en lijkt me ook best spannend, als je al ondergewicht hebt.
De zuivelproducten kun je ook direct vervangen voor de plantaardige varianten: sojayoghurt, plantaardige margarine, amandelmelk/sojamelk, etc.

Noten en avocado's zijn inderdaad erg goed! Ik denk dat je moet zorgen dat je genoeg vetten binnen blijft krijgen vooral straks, en dat kan met die noten en avocado's, maar ook door bijvoorbeeld waar mogelijk je eten te verrijken met iets van olijfolie (kan prima bij een salade of pasta, maar zelfs als 'dressing' voor veel groenten: olijfolie/knoflook/citroensap).

Een makkelijke manier om snel en zonder extreem volgegeten gevoel toch veel binnen te krijgen is natuurlijk het maken van een smoothie. Bijvoorbeeld amandelmelk + noten + dadels, bevat suikers/vetten/kcal maar voelt gewoon als drankje. En zelf vind ik plantaardige melk + banaan (plus spinazie) + pindakaas ook erg lekker, en je kunt er gerust flink wat pindakaas bij doen als je van die smaak houdt en veel vetten of kcal nodig hebt. Jij zou zelfs eventueel een deel plantaardige melk door een deel kokosmelk uit blik kunnen vervangen, dat is nog hoger in kcal (170cal / 100ml tegenover bijvoorbeeld 65 kcal/100ml volle koemelk).

Macs

Berichten: 7639
Geregistreerd: 19-06-09

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 14:05

*\o/* Dankjewel!! Hier heb ik echt heel veel aan!
Die smoothies maken zal wel even wennen zijn denk ik. Allemaal nieuwe dingen proberen. Wel leuk!
Heb ook ergens gelezen dat bouillon en soep heel goed is als tussendoortje voor de calorieën.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-16 21:25

Ik kan me bijna niet voorstellen dat er veel calorieën in bouillon zitten :D

anjali
Berichten: 15081
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 19:48

Dan moet je ook nog uitkijken dat het wel vegetarische bouillon is!

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-16 21:41

Groenteboullion is zo goed als altijd vega

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 23:52

Schopje!

Om het topic weer wat nieuw leven in te blazen: wat was jouw reden om vegan te gaan? En voor de niet vegan posters: wat houd je nu nog tegen?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-17 00:03

Ik eet sinds kort vegetarisch en ik heb als regel gezet dat alles wat ik zelf klaar maak vegan wordt. Het initiële plan was om pescotarisch te gaan eten maar inmiddels wil ik dat liever niet meer.

Waarom niet 100% vegan? Omdat ik ook niet te moeilijk wil doen tegen mezelf. Al merk ik wel dat ik er qua gedachtegang nu heel erg naar neig. Maar ik ben ook niet panisch als ik nog af en tie kaas of zuivel of eieren eet.

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 00:50

Dierenleed is de voornaamste reden, maar ben ook erg blij dat het tevens veel beter is voor het milieu.

De enige reden dat ik nu nog wel eens producten eet met dierlijke ingrediënten (voornamelijk zuivel), is omdat ik nog thuis woon (verder niemand veganistisch) en het wel eens voor kan komen dat ik dan moet kiezen om iets of weg te gooien omdat niemand hier thuis het om een of andere reden nog wilt eten (bijvoorbeeld vla dat net een dag over de houdbaarheidsdatum is), of om het toch op te eten. En dan vind ik opeten het minst erge van de twee. Vlees en vis gaat dan trouwens altijd naar de hond, dat eet ik al meer dan 15 jaar niet meer en zou ik nu ook echt niet meer door m'n keel krijgen. Bij zuivel en kaas enzo heb ik daar toch nog minder problemen mee (maar eet dan ook pas sinds september veganistisch).

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 13:40

Letten jullie bij de volgende verkiezingen ook op dierenrechten? Waarom wel/niet?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:40

Ik stem altijd partij voor de dieren :j Niet omdat ik per se wil dat ze gaan regeren maar ik wil gewoon graag dat ze enkele zetels hebben.

Nu zeg ik dit trouwens wel maar aangezien niemand met de PVV wil regeren zullen de groten het toch moeten zoeken in de 'groene' hoek waarschijnlijk :D

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 09:59

Ik ga ook PVDD stemmen, eigenlijk ook met de gedachte dat ze niet hoeven te regeren, maar wel invloed kunnen uitoefenen. :)

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 10:04

ik ben nu 11 jaar vegetariër. sinds een jaar ben ik wel vis gaan eten.

mag van kurt cobain dus :)

mijn vriend is geen vegetariër en ik vind het echt super vervelend als hij zo'n matelkip uit het schap pakt. ik blijf erop hameren, als je vlees eet, dan toch goed vlees, beter leven 3 sterren. dan maar duur komop! Het is ook je eigen gezondheid.

mijn idee is, als je iets eet wat in een half jaar tijd tot 3keer zijn volwassen gewicht word! dan eet je zoveel groeihormonen, en die vervelende ziekte, met exponentieel snel groeiende cellen.... lijkt me dan ook mede daar door te kunnen ontstaan.

Pvdd heeft een verkeerde naam en logo gekozen denk ik.
ze zijn uitgegroeid tot een waardige partij, hebben veel meer aanhang dan ze aanvankelijk dachten te kunnen krijgen. hun standpunten zijn goed! wat mij betreft.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-17 14:00

Maar je vis heeft waarschijnlijk net zoveel of meer geleden als die martelkip toch? Wat Cobain er ook over zegt ;-)

Skinfaxi

Berichten: 245
Geregistreerd: 11-05-14
Woonplaats: Aan de Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-20 17:17

PlantsTho schreef:
Heeft er iemand nog zin in een goede discussie? :o? Mag dat hier nou wel of niet :*

Wat vinden we van kweekvlees? Ik zou het niet zelf eten, maar is het wat jullie betreft een oplossing voor de verstokte vleeseters onder ons?


Ja! Ik ben echt zo'n ontzettende fan van het hele concept. Het pakt alle 3 mijn hoofdredenen om veganistisch te eten in een keer aan:
Dierenleed? 99% reductie en dat gaat in de toekomst 100% worden. Ja, je hebt nog cellen nodig van een levend wezen, ja het wordt nog opgekweekt in kalfsbloedserum voor de voedingsstoffen. Het fijne weet ik niet van stamcellen opkweken, maar ik vermoed dat als die cellen eeuwig door kunnen delen, je uiteindelijk niet steeds nieuwe samples uit een koe hoeft te nemen. En als dat wel moet vind ik het dierenleed daarvoor te overzien. Mijn paard moet af en toe ook een prik en dat zal zeker niet haar hobby zijn maar echt leed? Denk het niet.

Okay next: impact op het klimaat: ook een sterke afname. In plaats van dat je een hele koe moet fokken om vervolgens slechts selectieve delen ervan te gebruiken gaan nu de grondstoffen direct naar dat ene stukje bil of wat dan ook. Bovendien schijnt in vitro vlees niet zo de behoefte te hebben om rond te wandelen en dergelijk dus dat scheelt ook weer energie, wat zich vertaalt in minder voer-input. En dus minder waterverbruik, CO2 eq, grondstoffenvervoer ed.
En, zoals bewezen in elk koelvak van de supermarkt, er past heel veel vlees op een klein oppervlakte :+
Veel meer dan er levende beestjes op hetzelfde oppervlakte passen :D Dus al die ontbossing kan dan ook hopelijk op een lager pitje.

En last but not least: ik denk dat kweekvlees ook gezonder voor je is dan gewoon vlees. Sorry, ik heb hier geen data voor, maar ik weet wel dat er nog te veel antibiotica ronde doet in de stallen, zeker hier in Nederland. In een lab is de omgeving veel beter controleerbaar, hygiënischer. Maak de omgeving steriel en je hebt voor kweekvlees geen antibiotica nodig.
En van uitbraken van ziektes in de veehouderij ben je ook af.
En als alles eenmaal een beetje loopt kun je de samenstelling van je vlees ook engineeren: welke percentages vet, eiwitten en koolhydraten wil ik hebben? Dat creëert een heel nieuw speelveld voor mensen die graag bezig zijn met gezonde voeding.


Ik zelf zou, ondanks dat ik nu zonder vlees kan, dan weer overstappen naar vlees eten denk ik. Ik zou in ieder geval weer makkelijk mee kunnen eten met mensen die wel graag een stukje vlees op hun bord hebben liggen.
En als ze nou eens eieren zouden kunnen opkweken, die zijn zo lastig te vervangen in veel baksels... :o

Ik realiseer me dat letterlijk alles wat ik hierboven heb genoemd gigantisch kort door de bocht is, maar ik vind ben echt enthousiast over de techniek en ben ook benieuwd naar hoe de maatschappij er mee om zal gaan.

En hadden jullie dit al gezien? *\o/*
https://www.1limburg.nl/tweede-kamer-wi ... stimuleren