Meer veganisten op Bokt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kuggur

Berichten: 13893
Geregistreerd: 04-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:37

Nee, ik heb dat antwoord niet al bedacht, die quote was een antwoord op een directe vraag, en dus nogal uit zijn verband gerukt.
Het zou van fatsoen getuigen als je het verkleinen van mijn gebruikersnaam achterwege zou laten. Geeft een ongetwijfeld onbedoelde denigrerende indruk ( niet in het minst omdat je jong genoeg bent mijn zoon te zijn).

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:51

liljebo schreef:
Kuggur schreef:
Ach ja, een niet geheel onverwachte reactie.
Mensen die wel een antwoord hebben op mijn vraag, ik ben nog steeds geïnteresseerd.


Op zich niet eens een oninteressante vraag. Ik ben zelf vegetarier. Geen veganist, maar zeer zeer zuinig met zuivel, ontwijk als het even kan ook andere dierproducten.
Ik heb echter wel een kat en twee honden.

Ik kan absoluut niet voor anderen spreken, maar voor mij ligt het zo: Ik heb niet eens zo enorm veel problemen met het eten van vlees of carnivoren. Voor mij is het grote probleem de vleesindustrie. Het feit dat dieren massaal worden gefokt waarbij zelfs in de meest gunstige gevallen dieren toch als product worden gehouden en behandeld (dwz voorbij wordt gegaan aan hun natuurlijke gedrag/leefwijze... en dan zal ik nog even zwijgen over vastgelegde zeugen en plofkippen, die je in het minst gunstige geval ziet) Er wordt veel meer geslacht dan nodig (veel vlees wordt weggegooid bv omdat een deel over datum komt in de winkels), mensen eten meer vlees dan goed voor ze is en respect voor dier en natuur ontbreekt meestal.Voor mij is het dus juist dat, waar ik moeite mee heb.

Als mensen in alaska van de natuur leven en 1 eland voor de winter schieten om de winter door te komen van het vlees en daarbij werkelijk alles van het dier dat ze geschoten gebruiken, heb ik daar geen moeite mee. Ik begrijp dat een aantal veganisten daar boos over kan worden, maar deze mensen hebben vaak een enorm respect voor de natuur en voor de dieren en doden niet meer dan nodig om te overleven.
Ze doen in feite hetzelfde wat een wolf, een beer, een adelaar, een uil, een vos etc etc etc doet. En ook daar heb ik geen hekel aan. Maar dat is juist het punt: Ze doden alleen wat nodig is om te overleven en gebruiken alles. In onze maatschappij wordt veel meer gedood dan nodig en veel weggegooid en het is juist dat complete gebrek aan respect wat mij ertoe aanzet vleesloos te leven en zo weinig mogelijk andere dierproducten te gebruiken. Net als de manier waarop dieren als producten worden opgefokt.

Het voer van mijn kat en honden wordt uit restproducten van de slacht gemaakt, maar voor hun is vlees eten een natuurlijk iets. Ze verknoeien geen vlees en ze zijn wat ze zijn: carnivoren.
En ik heb dus absoluut geen moeite met carnivoren in de dierenwereld. Die verdienen voor mij evenveel respect als de graseters als onderdeel van de 'grote cirkel'

Wat fokken betreft... ik begrijp nooit zo goed waarom rasdieren beter zijn dan andere dieren, maar ben een groot voorstander van castreren van katten omdat er teveel katten zijn en daarmee hun status dusdanig laag is dat het blijkbaar voor veel mensen niet nodig is om daar respect voor op te brengen (ben daar ook vroeger actief bij betrokken geweest) Fokken van honden... tja... hier in zweden is geen 'overdaad' aan honden. Dat is goed terug te zien in de prijs die voor een hond wordt gevraagd (ook voor een bastaard) Asiels zijn alleen in de grote steden en bepaald niet dik gevuld met honden. Dus vooralsnog zie ik geen honden lijden door het fokken. In landen van overproductie zou ik zelf niet willen fokken, rashond of niet.


Dit vind ik een mooie uitleg. Het fokken van dieren was overigens meer toekomstmuziek, momenteel studeer ik nog :') Mijn vriend heeft ook de wens om later katten te fokken, ik stiekem ook wel, maar misschien zet ik mij ook wel in als gastgezin voor kittens. Ik vind het mooi die dieren een goede start te geven en hun nieuwe baasjes wellicht alvast wat tips mee te geven. Ik wil het er met hem niet te veel over hebben, volgens mij vindt hij mij nu soms al vervelend worden :o Ik merk dat familie en vrienden het meestal niet zo kunnen waarderen als je uit legt waarom je geen vlees eet.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 21:52

Kuggur schreef:
Nee, ik heb dat antwoord niet al bedacht, die quote was een antwoord op een directe vraag, en dus nogal uit zijn verband gerukt.
Het zou van fatsoen getuigen als je het verkleinen van mijn gebruikersnaam achterwege zou laten. Geeft een ongetwijfeld onbedoelde denigrerende indruk ( niet in het minst omdat je jong genoeg bent mijn zoon te zijn).


Nee, was niet onbedoeld hoor.

Ik denk dat Nikki al een prima antwoord heeft gegeven, maar dat negeer je vakkundig.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 09:11

Plantstho en kuggur , misschien is het niet handig om op de man af te spelen. De vraag van kuggur was mijn inziens in eerste instantie best een interessante vraag. Ik begrijp dat de reactie van kuggur wat verkeerd kan aankomen, maar ik neem aan dat de vraag oprecht was bedoeld
In die zin is het jammer dat Kuggur wel ingaat op een opmerking die daar weer in verkeerde aarde valt en niet op het daadwerkelijke antwoord dat ik geef en waar anderen zich blijkbaar ook in kunnen vinden.

Als een vraag wordt gesteld en daar door anderen op wordt geantwoord, is het misschien handig om bij het onderwerp te blijven en niet verloren te gaan in woorden die bedoeld of onbedoeld het verkeerd vallen. Ook als iemand zoals Nikki bijvoorbeeld een antwoord geeft, dat misschien niet als voldoende wordt ervaren. In zo'n geval is het beter om te vragen naar uitleg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 13:56

Ik denk dat er nog een extra factor aan het verhaal kan zijn, en wat dat betreft snap ik dus wel goed wat Kuggur (denk ik) bedoelt: hoe 'veganistisch' is het om een dier te willen houden, dat carnivoor is? Dat het dier carnivore behoeftes heeft, verander je niets aan. Althans, ik vind het zelf niet echt passen bij 'het beste voor het dier' om daar wat aan te willen doen. Maar het is voor ons als mens geen noodzaak om een (carnivoor) huisdier te houden. Dus de vraag is dan of het wel past bij je principes om een dier te willen houden dat carnivoor moet eten. Of dat je beter kiest voor een cavia, of zelfs geen huisdier.

Dat is wel moeilijk vind ik ook, hoor. Ik houd van dieren en vind samenleven met dieren iets moois. Tegelijk bepaal ik dan een groot deel van de invulling van het leven van dit dier. (Binnen, buiten, hoe groot zijn de ruimtes, wanneer komen ze eruit, wanneer krijgen ze te eten, wat krijgen ze te eten). Zelfs als je een dier alles zelf laat bepalen (zoals bij een kat, of paard met inloopstal en kudde) is er altijd een deel dat je toch nog bepaalt (de thuisbasis, het voedsel, een deel van de omgeving toch ook, etc). Ik weet dat er veganisten zijn die een dier houden helemaal niet 'veganistisch' vinden, en misschien hebben die wel gelijk. Het is toch iets dat je grotendeels voor je eigen plezier doet (en maar goed ook, want zonder eigen plezier zou de zorg voor het huisdier misschien wel erop achteruit gaan).

Ik vind zelf zo lang ons samenleven met een (huis)dier, niet ten koste van het dier gaat, dat eigenlijk wel oké is. Maar een carnivoor huisdier zou ik dan weer niet gauw kiezen. Door het onnodig houden van dat dier (voor mijn eigen plezier) moet er dan toch meer vlees geproduceerd worden. Of ik moet het dier iets geven wat misschien niet het beste is voor hem of haar (vega(n) voer of restafval).

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:06

NikkiDeKerf schreef:
Ik denk dat er nog een extra factor aan het verhaal kan zijn, en wat dat betreft snap ik dus wel goed wat Kuggur (denk ik) bedoelt: hoe 'veganistisch' is het om een dier te willen houden, dat carnivoor is? Dat het dier carnivore behoeftes heeft, verander je niets aan. Althans, ik vind het zelf niet echt passen bij 'het beste voor het dier' om daar wat aan te willen doen. Maar de vraag is dan of het wel past bij je principes om een dier te willen houden dat carnivoor moet eten.


Misschien heeft dat te maken met de verschillende beweegredenen waarom iemand vegan kan worden.
Ik denk dat de vraagstelling voortkomt uit de predispositie dat iedere vegan (en vegetarier) vindt dat een dier niet gedood mag worden.
Ik denk persoonlijk niet dat precies dat voor iedere vegan/vegetarier de achterliggende motivatie is.

Juist met de stelling dat een dier nooit gedood mag worden, kom je inderdaad een beetje in de knoop met het houden van carnivoor huisdieren. Want als het per definitie fout is dat een dier wordt gedood voor het vlees, geldt dat dan niet ook voor een carnivoor huisdier. En hoe zit dat dan met roofdieren? Zijn zij fout/gemeen/slecht? En staat dat dan niet weer haaks op de mening dat alle dieren respect verdienen?
Verwarring lijkt mij niet zo verwonderlijk.

Hoe anderen er tegenover staan, weet ik uiteraard niet. Mijn motivatie heb ik omschreven en die is dus niet in strijd met carnivoor huisdieren en roofdieren. Maar iedereen is anders, dus wellicht zijn ook daar veel meer meningen over.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:40

Sterker nog, ik ken zelf geen veganist die van mening / als achterliggende motivatie heeft dat een dier nóóit gedood mag worden (bijvoorbeeld door een roofdier), of die daardoor geen respect heeft voor een roofdier. Het is helemaal geen kwestie van respect of geen respect, of goed of slecht, dus het maakt het mijn inziens wel verwarrend om dat erbij te halen :D

Een roofdier is ook weer anders dan een huisdier. Een roofdier, in het wild, leeft gewoon zijn leven en heeft geen alternatief maar ook weinig invloed van mensen. Het hele concept van huisdieren daarintegen bestaat in zijn huidige vorm toch bijna uitsluitend door inmenging van de mens, en wordt daarbij ook praktisch uitsluitend door menselijk toedoen (fokken) in stand gehouden. Daar gaat het om: is het te verantwoorden dat er dieren moeten sterven, om onze huisdieren te voeden? Onze huisdieren die er eigenlijk vooral zijn voor ons menselijk plezier, omdat wij zo graag een huisdier willen houden?

Ja, het dier heeft nou eenmaal vlees nodig (wat niets zegt over dat dier zelf in menselijke kaders van 'goed' of 'slecht') maar... het dier is er enkel en alleen door menselijk toe doen en voor menselijk plezier. Als wij geen huisdieren zouden willen houden, zou het ook niet nodig zijn om andere dieren te slachten voor het voedsel van die huisdieren.

Nogmaals, ik ben helemaal niet pertinent tegen het houden van een (huis)dier hoor, maar snap zelf wel de moeilijkheid in dit vraagstuk, en vind het voor mijzelf dus ook niet zo makkelijk als 'het is een carnivoor, dus het is oké'.

liljebo

Berichten: 8812
Geregistreerd: 08-10-07
Woonplaats: Bredaryd, zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-16 14:54

Ik twijfel zelf toch al aan het concept goed/fout. Ik zie mijzelf iig niet als iemand die daarover kan oordelen. Maar ik begrijp je achterliggende gedachte mbt huisdieren. Dat is inderdaad een moeilijk vraagstuk.
Ik heb zelf huisdieren (twee honden, kat, paarden, drie kippen en een haan) Momenteel zou ik het best moeilijk vinden om geen huisdier te hebben omdat ze voor mijn gevoel van mijn huis een thuis maken. Maar als morgen besloten wordt dat er geen huisdieren meer worden gefokt en wij uiteindelijk allemaal zonder huisdier verder moeten, maar we daarentegen wel de mogelijkheid hebben om dieren in hun natuurlijke omgeving te zien (denk beetje aan concept venusproject met duurzame geconcentreerde samenleving en glazen tunnels of onderwatertunnels als uitstapje vanwaaruit je wildleven kunt observeren zonder inmenging)zou ik daar ook groot voorstander van zijn omdat ik persoonlijk liever zag dat de natuur per definitie met rust wordt gelaten. (voor zover mogelijk) en het er graag voor over hebben om geen huisdier meer te hebben (en in die hoedanigheid dus ook niet meer dieren als consumptieartikel).

Maar ik denk dat veganisten en vegetariers net echte mensen zijn en misschien soms een beetje hypocriet (en dat bedoel ik niet negatief... en ik doel daarmee ook op mijzelf) Mensen die vlees eten zijn immers ook niet allemaal hetzelfde. Terwijl de een geen enkele moeite heeft alles op te eten wat er op zijn bord ligt, zal de ander bijvoorbeeld paarden redden en aan het eind van zo'n vermoeiende dag zichzelf belonen met een biefstuk. Dierenredders zijn niet zelden mensen die vlees eten. In feite kun je dan ook zeggen dat dat niet klopt. Maar dat is juist het hele punt. Wie bepaalt wat goed en fout is?

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 10:09

Niets anders dan een diepe buiging voor Nikki, sluit me volledig bij haar aan.

Ik heb geen huisdieren, heb wel een paard naar die eet gras :D

joey_lover

Berichten: 1286
Geregistreerd: 13-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-16 22:49

Inderdaad een interessante vraag, Kuggur. Al krijg ik het idee dat je vooral wilt dat de veganisten hier bekennen dat ze in dat opzichte hypocriet bezig zijn, aangezien je vooral reageert op de stukjes die dat wat jou betreft bevestigen, maar je niet reageert op de serieuze antwoorden die je krijgt.

Ik vraag mij ook steeds meer af in hoeverre het bezitten van een ander levend wezen (carnivoor of niet), gezien kan worden als veganistisch. Ik denk dat als er in alle behoeftes van een dier voorzien wordt, dat het op zich niet per definitie niet zou kunnen (al vraag ik mij wel steeds meer af hoe goed dit mogelijk is in onze huidige maatschappij). Het probleem zit hem wat mij betreft vooral in het feit dat wij als mensen vinden dat we een recht hebben om dieren als huisdier te houden. En dit zorgt helaas voor aardig wat dierenleed, te denken aan bijvoorbeeld de broodfok, dieren die in veel te kleine hokjes zitten en asielen die over vol zijn. Zelfs bij honden, die ondertussen toch aardig gedomesticeerd zijn, komen er aardig wat gedragsproblemen voor omdat ze bijvoorbeeld niet begrepen worden of omdat er niet aan hun behoeftes voldaan wordt/kan worden.
Ikzelf geniet van alle dieren die m'n leven verrijken en zou het ontzettend moeilijk vinden om zonder dieren te leven. Echter, als ik, in een ideale wereld, het houden van dieren op moet geven om ervoor te zorgen dat al het dierenleed, dat voorkomt uit het hebben van huisdieren, verdwijnt, dan zou ik dat met alle liefde doen, hoe moeilijk ook.
Echter leven we helaas niet in de ideale wereld en zitten de asielen overvol. Zolang dat het geval is, heb ik er geen moeite mee om deze dieren een nieuw fijn thuis te bieden. Alle dieren hier (nu en in de toekomst) waarvan ik de verantwoordelijkheid heb, zijn dus opvangers (momenteel ratten/konijnen).

Wat betreft het houden van carnivoren, ik heb onlangs uitgezocht wat ik onze hond (van m'n ouders) te eten wil geven en moet eerlijk bekennen dat ik mij hierdoor wel af ben gaan vragen of ik later zelf een hond zou willen hebben. Ik vind honden geweldig, en tot nu toe altijd geroepen dat zo gauw het mogelijk is, ik een eigen hond (uit het asiel) zou halen. Maar inderdaad is een hond een carnivoor en eet het vlees. Tuurlijk is er ondertussen ook veganistisch hondenvoer, maar als ik naar onze hond kijk, dan zou ik echt een stukje plezier uit haar leven halen als ik haar dat zou geven. Vers vlees vindt ze namelijk geweldig, terwijl ze het veganistische hondenvoer alleen zou eten omdat ze wat binnen moet krijgen. Ik geloof dus dat ik niet aan de behoeftes van onze hond voldoe als ik haar op veganistisch voer zou zetten.
Maar is dus het plezier van onze hond (en dat van mijzelf omdat ik een hond wil) reden genoeg om vlees te gebruiken? Dat vind ik een lastige. Mijn eigen plezier alleen vind ik daar geen reden voor en ik zou alleen daarom al niet een hond kopen dat speciaal voor mij op de wereld gezet is. In een, voor mij, ideale wereld, waarin niemand vlees zou eten, zou ik sowieso nooit een hond nemen, omdat er dan speciaal voor haar een dier gedood moet worden.
De realiteit is echter dat de asielen overvol zitten met honden. Als we al deze honden geen vlees meer willen geven en dus even voor het gemak allemaal af zouden maken, zouden er dan dieren uit de vleesindustrie gered worden? Ik geef toe dat ik geen antwoord heb op deze vraag dat berust op feiten. Echter denk ik dat zolang de honden alleen restafval eten, dit niet/nauwelijks het geval zal zijn. In dat opzicht zou ik het denk ik wel naar mijzelf kunnen verantwoorden om wel een hond uit het asiel te nemen en deze restafval vlees te geven (vlees dat mensen niet eten, maar wel gewoon goed vlees is voor een hond). Maar zoals gezegd, vind ik het wel een lastig iets, want je draagt toch bij aan de vleesindustrie, aangezien je het vlees wel gewoon koopt en dus geld aan de vleesindustrie geeft.

Wat betreft het houden van carnivoren ben ik er zelf dus nog niet helemaal over uit.

Ik zou zelf nooit carnivoren gaan fokken, maar ik zou in het algemeen nooit met dieren willen fokken, om alle bovenstaande redenen.

Edit: Ik wil mijzelf trouwens niet eens echt een veganist noemen. Sowieso ben ik niet zo voor het 'ik mag dit niet meer omdat ik veganist ben' zonder een andere reden dan veganisme te kunnen noemen. Dat is voor mij veganistisch zijn om het veganisme en niet om de beweegredenen erachter. Zolang ik dingen voor mijzelf kan verantwoorden, dan zal ik het doen, ongeacht of het 'veganistisch' is of niet.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 07:45

Helemaal mee eens, joeylover :j Zo denk ik er ook over.

Mijn hond is gelukkig dol op pens, en ander orgaanvlees, en dat is sowieso voor het overgrote deel afvalvlees. Maar hier worden ook de (veganistische) kliekjes waar ze gek op is gevoerd, en een groentebrok, om de hoeveelheid 'goed' vlees tot een minimum te beperken, maar ik zou mijn hond ook nooit helemaal vegan willen voeren. Ik zou toch bang zijn voor tekorten.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:01

Ik vind een huisdier nemen zoiezo vrij egoïstisch. Tenminste, in de gemiddelde mogelijkheden die er zijn.
Een roedeldier alleen houden en binnen laten leven. Op een menselijke manier reageren, alles druist tegen de natuur in van een dier.
Nee ik zou het niet kunnen. Het is iets wat zo normaal gevonden wordt in onze maatschappij dat we het accepteren en eigenlijk ook gewoon niet meer verder dan dat. Het is heel normaal om een dier te bezitten.
En ja ik heb ook een paard, al bezit die mij meer dan ik haar :') het druist ook tegen mijn gevoel in haar tussen de hekjes te moeten plaatsen. Ik denk er aan haar in een natuur gebied te plaatsen maar dat zijn nog maar hersenspinsels.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 12:35

Lijkt me prachtig om onze paarden gewoon in een natuurgebied te kunnen zetten <3
De kippen lopen hier wel al los. Dat zou ik zo weer doen, legkippen redden <3
En de hond, ja dat is absoluut egoïstisch, ik zou mijn hond ook het liefst gewoon vrij laten lopen, maar toch vraag ik me af of ze er zelf ook voor zou kiezen om haar leven lang door het bos te struinen, of toch liever de hele dag in haar mand op de vloerverwarming ligt. Ik heb iig wel het idee dat ze hartstikke gelukkig is nu, dat vind ik het belangrijkste :j

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 16:15

In de ideale wereld is het percentage jagers maar iets van 10% en dus 90% prooidieren. Meer dan genoeg voor die 10% jager. Ik weet niet hoe de balans nu is, maar alle katten en honden brengen het behoorlijk uit balans. Daarnaast hebben wij gigantisch zitten maaien in de prooidieren, al wordt dat misschien goed gemaakt door alle dieren die wij weer voor vlees houden.

In deze wereld waar dieren in het asiel zitten, vind ik het verantwoord om een huisdier te hebben. Ik moet toegeven, het zou wel het grootste offer van allemaal zijn om geen kat meer te nemen om vlees te besparen. Zo groot, dat ik lekker hypocriet zou zeggen dat iedereen zich toch massaal volpropt bij de McDonalds en dat de gemiddelde mens meer hamburgers eet dan mijn kat aan vlees nodig heeft in zijn leven. Vlees kan me gestolen worden, maar maakt het nou echt zo veel uit dat ik geen kat neem en iemand anders vervolgens een bericht van Wakker Dier leest en post "lol, ik eet vanavond lekker twee keer zo veel vlees!". Ik zal het hele topic wel over me heen krijgen, maar juist die katten hebben zoveel aan mijn leven toegevoegd. Ik wil niet weten hoe ik bepaalde periodes door was gekomen zonder ze.

De strijd lijkt oneindig. Het lijkt allemaal niks uit te maken. Ik krijg geen vlees meer door mij keel, natuurlijk, maar ik koop ook die mooie jas met dons niet of die leuke trui met wol. Dat doe ik alleen omdat ik weet dat ze fout zijn. Ik word regelmatig voor gek verklaard door verschillende mensen, want waarom doe ik zo mijn best? Het werkt toch niet. En juist wanneer ik ergens een steekje mis, is daar altijd iemand die 's avonds een kilo rundergehakt door z'n pasta gooit om mij er op te wijzen dat ik hypocriet ben. Ja, dat weet ik, maar het voelt niet fijn om er op die manier op gewezen te worden.

Sorry, lang bericht :') Ik loop me steeds overal te verantwoorden en ik moet ook steeds meer kiezen tussen mijn gevoel of de goedkeuring van vrienden en familie.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:20

Hoe meer mensen voor huisdieren kiezen hoe kleiner de kans dat de asielen ooit leeg komen.
Dat jouw katten je door een moeilijke periode hebben geholpen is natuurlijk fantastisch, dat is iets wat onvoorwaardelijke dierenliefde met je doet. Maar om ze om die reden te hebben is wel een egoïstische keuze. Laat ik het zo zeggen, een keuze die jij voor een ander dier maakt en daarbij eigen belang voorop stelt.

Gelukkig ken ik geen mensen die dat soort fratsen uithalen om mij dwars te bomen, als ik zo iemand tegen kom verbreek ik direct al het contract. Ik praat over mijn manier van leven en eten en ik merk dat mensen het interessant vinden en er graag over willen praten en vragen stellen. Het maakt mensen bewust en dat vind ik zo fijn om te doen. Niet om mensen te overtuigen dat vegan zijn het walhalla is maar wel om mensen bewust te maken wat er schuil gaat achter die bontjas of dat stukje vlees. Mensen die daarbij met de bips in de kribbe gaan wil ik niet eens mee in gesprek, dat niveau heb ik op 16 jarige leeftijd afgerond :D

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:44

Kuggur schreef:
In mijn ogen uiteraard niets. In de ogen van een veganist zou daar wél veel mis mee moeten zijn.
Dáár ging mijn vraag over.

Er zijn veel verschillende stromingen binnen het veganisme.
De 1 vind het prima, omdat het een vleeseter is en die moet vlees eten om gezond te blijven.
De ander zal het afkeuren omdat je een dier niet in zijn natuurlijke omgeving kan houden.
Hoe een individuele veganist hier tegenover staat zul je aan de persoon zelf moeten vragen.

Ik heb 2 katten en een pony, persoonlijk heb ik hier geen problemen mee.
De katten zijn gevonden of aan komen lopen, de pony komt mishandelt bij de handelaar weg.
Ik probeer naar mijn beste kunnen voor mijn dieren te zorgen en rekening te houden met de individuele dieren. Ik woon in een bosgebied waar mijn pony en katten vrij kunnen zwerven.
Verder hebben ze genoeg (bijna onbeperkt) te eten en hebben een redelijk vrij leventje.
Sommige veganisten staan er hetzelfde in, anderen zullen het afkeuren.

Ik denk dat het grootste struikelblok is dat ik ook bij een schaapskudde werk (vaste kudde, we lopen elke dag met de honden te hoeden in een natuurgebied). Dieren die afgekeurd zijn gaan naar de slacht of naar particulieren.

Lig ik hier wakker van? Nee niet echt. :)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-16 23:49

Helaas kan ik het niet laten om er toch op in te gaan. Als ik een reclame van de AH zie over biggetjes en mensen porren mij en zeggen "kijk, zo gaat het nou echt". Dan kan ik het niet laten om te zeggen wat ik ook heb gezien. Maarja, dan beginnen ze ineens over dat die beelden niet echt zijn, of de activisten bezorgen de dieren stress door in de stal te gaan kijken. Ik begin er zelf vaak niet eens meer over, maar mensen weten dat ik geen vlees eet en ik word er dus wel elke keer bij betrokken.

Ik denk niet dat het overschot op te lossen is door geen huisdieren meer te nemen. Mensen moeten er gewoon voor zorgen dat hun dieren geen nesten krijgen waar ze zelf niks van af willen weten. Welke HTK eigenaar kan er zeggen dat zijn dier bewust gefokt is? Ik kan zelf niemand bedenken, ze komen allemaal van de straat of boerderij (of indirect daar vandaan via het asiel). En over die keuze die ik maak voor het dier, dat klopt. Maar heeft het dier er zelf geen baat bij om uit het asiel te komen? Ze krijgen daar echt hun zorg wel, maar katten hebben het meestal niet zo op andere katten. Ik snap dat je het in stand houdt hoor, maar ik hoop dat mijn katten het bij mij leuker vinden dan in het asiel. Ik gun ze allemaal een fijn plekje, maar dat kan niet. En zolang er nog steeds zoveel kittens geboren worden, zijn er nog steeds dieren zonder de zekerheid van een fijn, pijnloos en gelukkig lang leven.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:44

Frappant dat Kuggurtje <3 zich ineens niet meer laat horen zeg.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 13:59

Dit hele topic heeft een snelheid van heb ik jou daar :P
Mag hopen dat we allemaal nog een leven naast Bokt hebben.

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 14:36

Je ligt er niet van wakker dat afgekeurde schapen naar de slacht gaan minikatje?

marinke182

Berichten: 304
Geregistreerd: 03-05-12
Woonplaats: Breda

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 20:19

Hallo,
Zou ik even binnen mogen komen vallen met een vraag?
Ik ben vegetariër en probeer mijn gebruik van dierlijke producten te minimaliseren. Ik sport echter regelmatig en ik heb dus eiwitten nodig. Waar halen jullie je eiwitten uit?

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 21:32

Peulvruchten zijn een erg goede bron van eiwitten :j
Zo lang je gewoon gevarieerd eet, dus groente, fruit, peulvruchten, noten, zaden en pitten kom je niks te kort :)

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 10:51

marinke182 schreef:
Hallo,
Zou ik even binnen mogen komen vallen met een vraag?
Ik ben vegetariër en probeer mijn gebruik van dierlijke producten te minimaliseren. Ik sport echter regelmatig en ik heb dus eiwitten nodig. Waar halen jullie je eiwitten uit?

Ik ben bezig met een project waarbij ik vegan sporters interview (onder andere een gewichthefster, ultrarunner en bijna-olympisch roeister), met uiteraard ook de eiwitvraag.

Selectie uit de antwoorden: bonen, linzen, hummus, vleesvervangers, quinoa.

De roeister geeft het volgende nog mee:
Citaat:
Eiwitten komen eigenlijk als je normaal vegan eet gewoon binnen. Als ik moet presteren neem ik wel hennep-proteïne of erwten proteïne bij.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:04

Bonen, linzen, hummus en vleesvervangers zijn allemaal hetzelfde toch? Allemaal peulvruchten :Y)

Een kennis van ons doet triatlons en eet ook plantaardig, en van hem weet ik iig dat hij heel veel aziatisch kookt. In Azië leven de meeste arme mensen ook vegetarisch of veganistisch, dus dat vond ik eigenlijk wel slim, van die recepten is natuurlijk al lang bewezen dat er alles in zit wat je nodig hebt, aangezien die mensen op dat dieet ook nog eens zwaar werk verrichten en toch behoorlijk oud worden.

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Meer veganisten op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-16 11:14

Haha ja, maar praten in producten is wat duidelijker vind ik ;)