Mealpreppen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:18

Hi allemaal,

Steeds vaker kom ik het tegen, het mealpreppen.
Op Instagram en Facebook komen de mooiste creaties voorbij en het ziet er allemaal nog super vers en lekker uit, maar ik ben toch benieuwd naar jullie ervaringen hiermee.

- Welke producten blijven nou echt lekker en vers en welke producten kan je beter niet gebruiken?
- Hebben jullie lekkere voorbeelden van gerechten/ salades?
- Voorkeur qua bakjes (grootte/ soort)?

Ik wil graag wat gezonder gaan eten en dit leek me wel een goede methode om in ieder geval een gezonde lunch mee naar mijn werk te kunnen nemen, zodat ik me daar niet volprop met brood (ook niet heel ongezond natuurlijk met het juiste beleg en met mate, maar zou graag wat meer salades etc. eten).

Voor mij zou het alleen om de lunch gaan, maar als jullie ook ideeën hebben voor avondeten, mag dit natuurlijk ook gedeeld worden!

Ik hoor graag jullie bevindingen!

Groetjes,

Marjolein

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:21

Mealpreppen!? :=

Bedoel je maaltijden (anders dan brood) om mee te nemen?

Meraki

Berichten: 5914
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Twente

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:23

Ik volg :') ik ben zó inspiratieloos. Kom niet verder dan Broccoli, rijst en kip :')

bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:25

Mealpreppen is zeg maar maaltijden in bakjes voorbereiden voor de volgende dag of een aantal dagen..

Afbeelding

Edit: Oeps.. beetje groot plaatje, maar dit is een voorbeeld van meal preppen.
Laatst bijgewerkt door bloempie186 op 05-08-15 10:26, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33834
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:26

Ik volg ook, ga straks op kamers, ben vegetariër en dat is al lastig genoeg haha.

bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:26

Meraki schreef:
Ik volg :') ik ben zó inspiratieloos. Kom niet verder dan Broccoli, rijst en kip :')


Dit heb ik dus ook.... zou heel fijn zijn om wat creaties van anderen te ontdekken. :)

Kirrr

Berichten: 6199
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:27

Ik volg ook!

Handige bakjes heb ik wel gevonden, namelijk die van de chinees. Kunnen in microgolfoven en afwasmachine. Sluiten goed en zijn perfect van maat.

Ik hoop dat hier ook leuke makkelijke recepten komen.
Ik blijf hangen bij past met tonijn(sla) of rijst met kip.
Vaak wel rauwe groentjes of fruit in een potje.
Kleine tomaatjes met stukje kaas zijn ook erg lekker.

Ik doe dit zowel voor mee te nemen als voor thuis. Ik heb bijvoorbeeld gisteren ook al gekookt voor vandaag (behalve het vlees). Dus vanavond de brocolli in de micro, patatjes bakken in de pan en terwijl vlees in de pan. Dat staat nu ook in potjes in de ijskast.
De overschot van gisteren en eergisteren staat er ook nog, dus die kunnen eventueel ook mee naar het werk, of snel in de micro.

Maar heel ver kom ik dus ook niet. :+

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:27

Ah, ok. En is dat anders dan van te voren koken? Sorry, ik ken het concept niet...
Ik ga ff googlen. :')

edit: ok ik snap het. Daar doe ik niet aan. Eten staat hier sowieso altijd binnen 10 a 15 minuten op tafel dus dit is alleen maar extra werk. Ziet er wel leuk uit op die plaatjes. :)
Laatst bijgewerkt door Ir111 op 05-08-15 10:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:28

Ik volg ook! Wanneer het nieuwe drukke studiejaar weer begint wil ik hetzelfde doen. Aan het begin van de week een heleboel koken en daarnaast steeds grote porties, zodat ik veel kan invriezen. (Hebben en grote vrieskist staan).

Wat ik al had bedacht was soep . Denk aan alle soorten, zoals courgettesoep, paprikasoep etc. Liefst gooi ik daar dan heel de vriezer mee vol. Neemt makkelijk mee en is heel gezond. :)

Voor nieuwe bakjes wil ik ook nog gaan kijken. Ik heb twee bakjes met een 3D clicksysteem (Ofzoiets). Het deksel heeft Flapjes naar de zijkant waarmee je het vastklikt. Deze zijn super en goed waterdicht.
De bakjes moeten voor mij waterdicht zijn, in magnetron en in de vriezer kunnen.

Kirrr

Berichten: 6199
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:29

Verschil is vaak dat je in een potje 1 portie hebt zitten, dat zo in de microgolf kan. Of dat je koud kan opeten.
Ideaal als je bijvoorbeeld cals wilt tellen of vaak onderweg bent.

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:30

Ik zie daar volgens mij rund draadjesvlees. Dat zou ik sowieso al niet doen want dat is niet te eten als het uitdroogt en je gaat het in de magnetron doen.

Sowieso vind ik een magnetron niet echt passen in de nieuwe gezondheidsrage van gezond eten. Er zijn toch ook verhalen/meningen dat de golven in de magnetron niet echt goed zijn voor je voedsel.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33834
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:31

Je kan het volgens mij ook gewoon opwarmen in een pan. :)

Wat wij vaak doen is een ovenschotel maken, in de oven doen, timer op 18:00 en iedereen komt dan thuis. Dan is het eten direct klaar! :D

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:33

Dat is dan al beter inderdaad. In een pan. Maar dan nog vind ik het wel lastig want draadjesvlees en kip bijvoorbeeld droogt gewoon uit als je het niet in de jus bewaard.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33834
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:34

Daar kan je het toch in bewaren? In een apart bakje?

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:35

Ik vraag me altijd af ... is het zo erg om nu 15 minuten te koken, met evt. 5 minuten snijwerk?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:37

xEmily schreef:
Ik vraag me altijd af ... is het zo erg om nu 15 minuten te koken, met evt. 5 minuten snijwerk?

Wel als je gezonde lunches mee wil nemen naar het werk. Ik ga daar iig niet 's ochtends 20 min eerder m'n bed voor uit. Sowieso heb ik geen zin om 's ochtends om 6:45 te staan koken :+

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:39

Ah de lunch, dat kan ik nog wel snappen ja :j

bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 10:40

Kayleigh_ schreef:
xEmily schreef:
Ik vraag me altijd af ... is het zo erg om nu 15 minuten te koken, met evt. 5 minuten snijwerk?

Wel als je gezonde lunches mee wil nemen naar het werk. Ik ga daar iig niet 's ochtends 20 min eerder m'n bed voor uit. Sowieso heb ik geen zin om 's ochtends om 6:45 te staan koken :+


Inderdaad, avondeten is voor mij geen probleem, maar 's morgens heb ik al moeite met mn time management :+ , dus om dan m'n lunch nog te moeten maken gaat hem niet worden.. Nu neem ik vaak de ingrediënten los mee, maar dat is best een gedoe soms... bakjes zou makkelijker zijn.

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:41

Voor mij is het vooral het gemak wat ik er mee hoop te creëeren. Wanneer ik het druk heb wil ik niet hoeven nadenken over het eten van die middag/avond en koop ik vaak een broodje op de universiteit en stop ik 's avonds een pizza in de oven. Wanneer ik aan het begin van het jaar mijn vriezer alvast een beetje vol stop met wat meer gezonde dingen, wordt het minder makkelijk voor de slechte keuzes te gaan. Er ligt op deze manier altijd een gezonde maaltijd klaar!

En inderdaad voor de lunch lijkt het me makkelijk. Ik lunch liever stevig en voedzaam, dus 's middags de warme maaltijd zeg maar.
Laatst bijgewerkt door Nadine op 05-08-15 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:41

Maar dat is toch in een paar minuten gedaan? Ben echt geen 20 minuten met een salade of tortilla oid bezig. Overigens doe ik wél aan 'mealpreppen' blijkbaar, want dat maak ik de avond te voren als ik toch sta te koken. :D

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33834
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:44

Ir111 schreef:
Maar dat is toch in een paar minuten gedaan? Ben echt geen 20 minuten met een salade of tortilla oid bezig. Overigens doe ik wél aan 'mealpreppen' blijkbaar, want dat maak ik de avond te voren als ik toch sta te koken. :D

Ik kook sowieso zelf niet nu, als ik een salade mee wil naar mijn werk dan maak ik die idd 's ochtends. :j

Maar dat wil ik straks anders gaan doen! :D

Anoniem

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:47

Het is blijkbaar moeilijk te begrijpen dat voor sommigen de ochtenden al te kort zijn zonder überhaupt iets klaar te maken :+ Mealprep is heel handig als je op je voeding wil letten en exact wil inplannen wat je binnenkrijgt. Zeer belangrijk als je je aan een strikt dieet houdt waarbij je goed op je macro's moet letten (voor bijv. sporters).

Ir111

Berichten: 11970
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:52

Ik vind het een beetje ingewikkeld doen om niks, sorry. :D

Maarrrrrr, er wordt in de OP om ideeen gevraagd dus bij deze. Wat ik regelmatig meeneem als lunch (en dat maak ik dus de avond te voren) is een tortilla:

3 eieren
restjes groentes & aardappel.

Ik roerbak wat kleingesneden ui, courgette, paprika oid, net waar ik nog wat van heb liggen. Evt wat aardappel erdoor. Dan drie eieren erbij en met deksel op de koekenpan laten stollen in 5 minuten ofzo (ik doe dit tijdens het koken en let dan niet zo op de tijd, soms 5 min, soms 10). Af laten koelen en volgende dag meenemen als lunch. Ook lekker met olijven etc.

Salade die ik gisteren mee had, 2 tomaten in stukjes, restje (kort) gekookte sperzieboontjes, kleine rode ui in ringen, 2 gekookte eieren, veldsla en sladressing. Ik meng alles in een afsluitbare kom behalve de sla, die neem ik in een apart zakje mee anders wordt het soppig. Dressing kan apart in een plastic zakje mee dat je in de kom met groentjes meeneemt.

Verder handig om brood, tortilla, gesneden komkommer etc mee te nemen zijn lunchskins. Handig en herbruikbaar. Wat ik helemaal prettig vind is dat ze nauwelijks ruimte innemen als ze leeg zijn. Je sleept dus niet allerlei overbodig volume mee als je gegeten hebt. In je tas dan, dat volume sleep je nu in je buik mee maar dat draagt toch makkelijker. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:55

Ik volg dit topic even. Ik heb diabetes en moet mijn koolhydraten balanceren met de insuline die ik spuit. Boterhammen mee is makkelijk maar die kaan ik meestal gedachteloos weg en daarna heb ik weer honger. Als ik van tevoren mijn bakjes klaarzet dan kan ik wat gezonder en bewuster eten.

Wat ik meestal doe als ik wat meeneem is rijst of couscous of koude pasta mee. Iets van sla erbij of courgette en zo (vind ik prima koud te eten) en dan kip of tonijn of gehakt of zo.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 10:56

Ik ben een tijdje heel goed bezig geweest door echt gezond te koken met maaltijden die ook geschikt zijn voor lunch en dus mee kon nemen naar het werk. Moesten wel maaltijden zijn die koud ook weg te hachelen zijn aangezien ik geen opwarm mogelijkheden heb op het werk.

Helaas op den duur weer mee gestopt omdat het teveel werk voor me was. Ik ga uit het werk door naar het paard waardoor ik vaak pas om half 8 thuis ben. Als ik dan ook nog een uur in de keuken moet staan hakken en koken word ik er op den duur echt wel zat van. Vooral omdat ik dan zelf ook pas om half 9 op zn vroegst eet. O ja, en vergeet opruimen niet, ik heb geen vaatwasser en moet alles met de hand doen :( waardoor ik na het eten ook weer tijd kwijt ben.
En dat allemaal naast mijn fulltime baan en andere dingen die ik moet doen is gewoon teveel.

Ik ben dus wel heel erg benieuwd naar hoe anderen dat doen voor een langere periode. Ik wil namelijk echt wel maar houd het niet voor langere tijd vol, ook al kook ik dan maar eens per 2 dagen.