Mealpreppen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sjira

Berichten: 1308
Geregistreerd: 15-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:06

Ik maak nog wel eens een lekkere couscous salade met:
Couscous (ca 100gr. Erg makkelijk even laten weken in 100ml kokend water)
Doperwten (tja... ik vind het er erg lekker bij!)
Paar cherrytomaten
Wat gedroogde tomaten
1 advocado
Paar blokjes feta
Rozijnen
Notenmix
en een handje rucola sla
(of wat ik dan nog in huis heb.. er kan vanalles in :) )

Als je het een dag van tevoren maakt smaakt het zelfs nog lekkerder!

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:07

Kayleigh_ schreef:
Het is blijkbaar moeilijk te begrijpen dat voor sommigen de ochtenden al te kort zijn zonder überhaupt iets klaar te maken :+ Mealprep is heel handig als je op je voeding wil letten en exact wil inplannen wat je binnenkrijgt. Zeer belangrijk als je je aan een strikt dieet houdt waarbij je goed op je macro's moet letten (voor bijv. sporters).
Ik denk dat dat deels ook te maken heeft met het feit dat er een of ander fancy, hip, Engels naampje gegeven moet worden (incl. foto's op Instagram) aan iets wat mensen al weet-ik-veel hoe lang doen: maaltijden klaarmaken voor een aantal dagen. := Alles moet tegenwoordig maar bijzonder zijn en het liefst met zoveel mogelijk foto's op social media geplaatst worden, terwijl er imo echt niets bijzonders is aan in één keer je eten klaarmaken voor enkele dagen.

Maar goed, ideeën. :+ Wat ik graag meeneem is quinoasalade, waarin gaat:
1 avo;
Ca. 100gr cherrytomaatjes;
Ca. 75-100gr witte kaas;
Handje zonnebloempitten;
Eventueel koriander naar smaak;
Quinoa.

Dit snijd je allemaal fijn en kwak je bij elkaar in een bakje. Je kunt het doorscheppen, maar als er toch een deksel op zit, is even schudden net zo praktisch. :D Het is best een dagje houdbaar (in verband met de avo) en anders kun je overwegen om 's morgens even snel een avocado in stukjes te snijden.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:12

@ PowerReiner: kijk eens in dit topic, hier staan heel veel super snelle en makkelijke recepten in dit echt zo op tafel staan. [VT] Wat zijn jullie 'luie' recepten? (1 pan)

@Summerly; ja dat inderdaad. :D Blijft een avocado lekker als je dat de avond te voren snijdt (want nee, daar heb ik s morgens geen zin in :+ )? Wordt dat niet bruin? Bewaar je die pit er dan bij? Klinkt nl als een lekkere lunch!

Abercrombie

Berichten: 8388
Geregistreerd: 01-05-03
Woonplaats: *******

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:16

Je zou ook de avocado apart kunnen bewaren met pit en dan smorgen bij elkaar proppen en gaan.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:18

Voor lunches heb ik weinig inspiratie, ik heb dit wel 1,5 jaar lang gedaan voor mijn avondeten :j
Werkt ideaal en erg prettig als je weinig tijd hebt om fatsoenlijk te koken s'avonds.

_Summerly_

Berichten: 1832
Geregistreerd: 18-04-06
Woonplaats: Pretoria, SA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:22

Ir111 schreef:
@ PowerReiner: kijk eens in dit topic, hier staan heel veel super snelle en makkelijke recepten in dit echt zo op tafel staan. [VT] Wat zijn jullie 'luie' recepten? (1 pan)

@Summerly; ja dat inderdaad. :D Blijft een avocado lekker als je dat de avond te voren snijdt (want nee, daar heb ik s morgens geen zin in :+ )? Wordt dat niet bruin? Bewaar je die pit er dan bij? Klinkt nl als een lekkere lunch!
Hij wordt een beetje bruinig en iets zachter, maar je kunt hem nog prima eten. :j Ze gaan er in ieder geval niet raar van smaken. De pit gooi ik gewoon weg.

Of als aanvulling op Abercrombie: wat ik wel een keer gedaan heb, is de blokjes vast in het vruchtvlees snijden, pit er weer tussen, helften tegen elkaar, elastiekje er omheen en 's morgens leeg scheppen. Werkte ook prima, hoewel je een beetje verkleuring niet helemaal kunt voorkomen. :)

Sodera

Berichten: 5303
Geregistreerd: 25-09-04
Woonplaats: Ireland

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:33

Ik snijd die avocado dan gewoon op mijn werk, als ik ga lunchen.... Mesje mee en klaar. Dat vind ik toch het allerlekkerst.

Qua salades, je kunt echt letterlijk alles bij elkaar kiepen....
Verder vind ik deze: http://chickslovefood.com/5-or-less-zoe ... -met-feta/ ook echt heerlijk voor lunch.
De 5 or less recepten van deze blog zijn over het algemeen lekker, makkelijk en snel en ook geschikt voor lunch!

bloempie186

Berichten: 2153
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-15 11:34

A_nouk schreef:
Voor lunches heb ik weinig inspiratie, ik heb dit wel 1,5 jaar lang gedaan voor mijn avondeten :j
Werkt ideaal en erg prettig als je weinig tijd hebt om fatsoenlijk te koken s'avonds.


Het lijkt me inderdaad ook best handig om te doen als ik 's avonds uit mijn werk kom, dan eerst nog naar mijn paard moet en pas om 8u a half 9 weer thuis ben. Dan hoef je alleen een bakje op te warmen (als dit al nodig is) en klaar!

Wat maakte je zoal als avondeten?

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:37

Volgens mij heb ik dat topic weleens langs zien komen inderdaad maar daar staan heel erg veel gerechten die met zakjes klaargemaakt worden. Dat zijn inderdaad de makkelijke gerechten die zo klaar zijn, maar ik probeer juist zoveel mogelijk zakjes te vermijden. Ik wil namelijk echt gezond eten, niet met voedsel wat stijf staat van de suiker, zout, conserveermiddelen en andere troep.
Ik leef normaal en wil me nergens extreem aan houden, maar probeer het wel zoveel mogelijk te vermijden.

Ir111

Berichten: 11953
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:41

PR, ik eet nooit zakjes etc en heb daar toch wel wat recepten vandaan. Wat ook werkt is op de site van AH even zoeken op snelle recepten, daar staat ook veel tussen.

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:47

Ok thnx, zal dat topic wat meer doorspitten dan en ah eens bekijken.

Oliver

Berichten: 4478
Geregistreerd: 05-01-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:47

Ik leef van maandag tot en met vrijdag uit tupperware. Staan wel wat dingen op mn instagram.

Ik prep wel max. 2 dagen voor 2 dagen. Ik prep mn ontbijt, lunch, tussendoor, en avondeten.
Ik heb altijd wel inspiratie om iets te maken. Er zijn zoveel opties. Als ik voor makkelijk ga dan is het zoiets als: Gegrilde kipfilet / tofu / vis met heel veel groenten en soms ook met volkoren pasta of rijst erbij. Vind het geen probleem om dat koud te eten.

- Iets wat ik ook vaak maak is: courgette spaghetti (gewoon sliertjes snijden of met spirelli snijder maken van een courgette) en dan met kipfilet, cherry tomaatjes, eventueel lepeltje pesto. Blijft ook heel lekker.

- Een linzensalade is heel lekker en makkelijk om mee te nemen. Blikje linzen, blikje tuinbonen, beetje geitenkaas, cherrytomaatjes, sla en dan komijn en andere kruiden erover en klaar.

- Champignons, paprika, courgette en kipfilet (tofu kan ook) bakken met een beetje mosterd. In de bodem van je bakje een laag verse spinazie en een beetje feta leggen en dit erop scheppen. Super lekker.

A_nouk

Berichten: 11632
Geregistreerd: 02-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 11:49

bloempie186 schreef:
A_nouk schreef:
Voor lunches heb ik weinig inspiratie, ik heb dit wel 1,5 jaar lang gedaan voor mijn avondeten :j
Werkt ideaal en erg prettig als je weinig tijd hebt om fatsoenlijk te koken s'avonds.


Het lijkt me inderdaad ook best handig om te doen als ik 's avonds uit mijn werk kom, dan eerst nog naar mijn paard moet en pas om 8u a half 9 weer thuis ben. Dan hoef je alleen een bakje op te warmen (als dit al nodig is) en klaar!

Wat maakte je zoal als avondeten?


Ik at eigenlijk heel erg gevarieerd.

Had verschillende stamppotten met speklappen, wordt of gehaktballen
Je heb van Maggi die roerbak mie met verschillende soorten vlees die prima in de vriezer kunnen.
Macaroni
Pasta, met vis of vlees en groenten.
Maaltijdsoepen, zoals bloemkoolsoep, courgette brocolli Kip etc.
Nasi met Sate
Chicken tonight vries ik altijd in als er over is.
Aardappel puree met vissticks en spinazie

En zo kan ik nog wel eventjes door gaan :) Moet zeggen dat het ook wel een goede vorm van bezuinigen is. Mijn man kookte zo een keer in de maand of twee maanden en kocht dan groot verpakkingen voor alle maaltijden.

Cowgirl83
Berichten: 386
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:05

Dit klinkt allemaal heel goed, maar ik stel mij wel de vraag in hoeverre de vitamines en mineralen van de groenten bewaard blijven op deze manier. Misschien is dit al achterhaald intussen :o , maar ik heb altijd geleerd dat bij het opnieuw opwarmen van eten, er nog maximaal de helft van de vitamines en zo behouden blijven. Ok, dan blijft het natuurlijk nog altijd beter dan frietjes halen bij de frituur of diepvriespizza of zo, maar het wondermiddel om supergezond te eten is het dan nog niet.

Ik vind het wel een interessant concept om wat meer afwisseling te brengen, vooral dan in mijn lunch, maar dan zie ik mij toch vooral smorgens nog tijd maken om een salade voor te bereiden...

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 12:09

Ik maak net als Oliver altijd voor 2 dagen eten klaar. In mijn geval alleen lunch en tussendoortjes, want ontbijt en avondeten eet ik gewoon thuis. Voor de lunch ga ik vaak voor salades met peulvruchten. Eén van mijn go to-recepten is linzen met cherrytomaatjes, rode ui, babyspinazie en balsamico. Ook kikkererwten met gestoomde groenten (Broccoli, sperziebonen, worteltjes) en tofu of tempeh vind ik altijd lekker. Ook favoriet in mijn lunches is zoete aardappel. Bijvoorbeeld in combinatie met zwarte bonen, bosui, puntpaprika en spinazie. En straks in het najaar ga ik weer los met pompoen <3

Voor tussendoor maak ik vaak aan het begin van de week een hele bos wortels schoon, die zet ik dan in een bakje met water in de koelkast. Dan kun je zo een paar worteltjes eruit pakken om mee te nemen en blijven ze lekker knapperig en fris :)

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:04

Ik doe tot op zekere hoogte aan mealpreppen. Werken doe ik thuis, dus hele creaties maak ik dan weer niet.

De avond van te voren zet ik bepaalde dingen te week. Zoals havermout, peulvruchten, brooddeeg, etc. Dit gaat om hele bakken vol zodat ik overdag alleen nog maar wat vanuit de bakjes op m'n bord hoef te kwakken.
Aan het begin van de week blancheer ik groenten en vries deze in porties in, hetzelfde met fruit: schoonmaken, porties maken en invriezen. Dit doe ik ook met kipfilet, goed pocheren, porties en invriezen. Ik eet veel meer groenten, vlees en fruit dan m'n man of m'n dochter en op deze manier kan ik makkelijk een extra portie voor mezelf pakken bij de hoofdmaaltijden.

Lente
Berichten: 27781
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 13:05

Hoe doe je het met ingevroren fruit? Is dat lekker als het weer ontdooit? Hoe lang doet het erover om te ontdooien? Kan je elk fruit gebruiken?

eroslover

Berichten: 3638
Geregistreerd: 13-02-04
Woonplaats: Duiven

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 15:49

Ik doe dit ook. Kom vaak ook niet verder dan iets met rijst of pasta

Anna_Dani

Berichten: 774
Geregistreerd: 17-02-08
Woonplaats: Hillegom

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:14

Ik moet ook nodig gaan preppen, ik doe nu te vaak snel en makkelijk en dus extreem ongezond. Maar ik ga vanaf 1 september wonen en werken in Denemarken, daar heb ik wat meer tijd om te koken. Dus ik weet het nog niet helemaal, ik ga wel volgen.

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 16:41

Lente schreef:
Hoe doe je het met ingevroren fruit? Is dat lekker als het weer ontdooit? Hoe lang doet het erover om te ontdooien? Kan je elk fruit gebruiken?


Ik haal het de avond ervoor uit en de volgende ochtend is het al ontdooit. Kan met elk soort fruit voor zover ik weet.
Veel soorten laten wel heel wat water los, maar ik vind dat geen probleem.

Bevroren fruit kun je ook zo in een smoothie of shake gooien.

K_im
Berichten: 3958
Geregistreerd: 30-12-06

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-15 18:40

Ik doe ook, op eigen wijze, aan mealpreppen. Groenten in de aanbieding koop ik groot in (ben alleen thuis, dus heb vaak sowieso al meer dan nodig), snijd ik en vries ik in (courgette/paprika e.d.) of inderdaad even blancheren en invriezen (broccoli/boontjes e.d.). Ook heb ik een grote voorraad gekookte zilvervliesrijst in de vriezer zitten. Een avondmaaltijd zet ik op deze wijze binnen tien minuten op tafel. Wanneer ik op mijn werk lunch maak ik vaak een dubbele portie, of maak ik na mijn avondmaaltijd nog even snel iets anders klaar wat ik de volgende dag meeneem. Aangezien het binnen tien minuten klaar is, is dat niet veel werk.

Vlees eet ik overigens niet in grote getalen of hele lappen. Ik rul vaak wat (bio)gehakt erdoorheen, of bak wat reepjes kipfilet. Een gekookt ei (of 2) voldoet vaak ook. Ik kan mij voorstellen dat wanneer je echt stukken vlees mee wil nemen, dat het dan meer tijd zal kosten.

Ik las nog iets over handafwas i.v.m. afwezigheid vaatwasser. Als je alles bijhoudt, is dat weinig werk, juist als je je maaltijden voorbereid. Voor mijn lunch en avondeten heb ik maar 1 pan en spatel nodig, en een bord en vork om van/mee te eten. Geen twee of drie pannen meer, geen snijplanken, messen e.d.

Kirrr

Berichten: 6193
Geregistreerd: 30-07-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 10:34

Ik heb pasta met kleine tomaatjes, brocolli, 2 gekookte eitjes en gesneden kippenblokjes bij voor lunch. Ben benieuwd hoe het smaakt.
Morgen zal het iets worden met koude patatjes, want dat gaat er nog overschieten vanavond.

Heb volgende week verlof, ga dan de vriezer eens aanvullen met groenten. Doet iemand dat me brocolli wortelen bloemkool etc ook?

Edit: heb al een ander forum gevonden waar ze zowat elke groente bespreken.
http://forum.evavzw.be/viewtopic.php?f= ... 6&start=15

Cowgirl83
Berichten: 386
Geregistreerd: 16-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 11:52

Iemand een idee om met van die Ebly tarwe een koude lunch te maken? Ik had gisteren Ebly met bolognesesaus als avondeten, maar heb veel Ebly over, en weinig saus :) Zou er morgen een lunch mee willen maken, maar weet niet goed wat.

Nadine

Berichten: 1527
Geregistreerd: 23-12-07
Woonplaats: NL/BE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-15 13:45

Je kunt het misschien verwerken in een lekkere salade? Bijvoorbeeld een caprese salade, met bolletjes mozzarella, tomaatjes, wat sla, pijnboompitjes en een lekkere pestodressing! Altijd goed en snel en makkelijk klaar :)

Weet niet of je het mee wilt nemen? Dan zou ik de dressing apart doen, en de tomaatjes ongesneden laten.

Cowgirl83
Berichten: 386
Geregistreerd: 16-05-11

Re: Mealpreppen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-15 08:36

Ik heb het uiteindelijk gisterenavond al opgegeten. Groentjes aangestoofd (ui, paprika, courgette, tomaat en kerstomaatjes), daar een half blikje tonijn onder, en dan de Ebly. Goed afgekruid, en was heerlijk :-) .
Gelijk ook lunch voor vandaag gemaakt, de rest van de tonijn met hardgekookt ei en een tomaatje.