Kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 13:56

Nog maar 3 maanden, dus het mag. 8-)

Wie is er al bezig met het samenstellen van het kersdiner? Ik ben langzaam een beetje aan het struinen. Het groepje waarvoor ik kook, houdt van lekker eten zolang het niet te apart is. Helaas lust het merendeel geen vis. Anders had ik dit jaar graag iets van zalmcarpaccio gemaakt als voorgerecht.

Ik maak altijd een voorgerecht, hoofdgerecht met minimaal 2 bijgerechten (iets met aardappels en iets met groente of fruit) en een toetje. *\o/*

Hebben jullie al ideeën opgedaan? *\%/*

Vero

Berichten: 9778
Geregistreerd: 11-03-14

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:07

Ik heb nog geen idee :')

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:10

Ben er toevallig ook sinds kort over aan het denken. Wij maken altijd hele kleine portie gerechtjes, zodat je wel 12 gangen hebt en lekker van begin avond tot in de nacht aan tafel zit. En bij elke gang een andere wijn. Gelukkig hoeft er niemand te rijden. Denk dat ik dit jaar als thema Italiaans neem. Niet heel bijzonder, maar wel erg lekker. Wil er in ieder geval een gerechtje bij doen van Papardella alla Cinghiale, dikke lintpasta met soort stoofvlees van everzwijn. Dat is echt superlekker. En iets van risotto met truffel. Saltimbocca. Keuze genoeg.

Sanned

Berichten: 1491
Geregistreerd: 20-11-11
Woonplaats: Utrecht

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:14

Ik houd van kerst <3

Wij doen altijd met z'n allen koken. Iedereen neemt één gang voor z'n rekening. Hoe meer aanhang er komt, hoe meer eten :D
Maar ik heb helaas dus niet zo veel in te brengen in het menu. Weet ook nog niet wat mijn gang gaat worden, maar waarschijnlijk zoals altijd het toetje Y)(^)

Maar ik doe graag inspiratie op voor andere etentjes, dus ik volg!

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 15:01

nog helemaal niet, en aangezien het mij fysiek niet meezit, zal het dit jaar ook niets ingewikkeld worden.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-15 16:18

Ik vond zoiets wel leuk (én dat zouden mijn eters wel lekker vinden), maar ik ga waarschijnlijk mijn kleine oventje nodig hebben voor het hoofdgerecht. :D

@Bloodymary ohhh er zijn dus echt mensen die de hele avond aan tafel zitten! Ik kwam onwijs veel recepten tegen voor kleine porties en vond dat maar stom, want dat zoek ik niet. Leuk om te horen dat het toch echt wel gebeurt. Hihi nee 12 gangen zou ik niet op tafel toveren, want ik ben degene van de groep die alles verzint en kookt. Ik zou gek worden. :D

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:21

Authentic schreef:
Ik vond zoiets wel leuk (én dat zouden mijn eters wel lekker vinden), maar ik ga waarschijnlijk mijn kleine oventje nodig hebben voor het hoofdgerecht. :D

@Bloodymary ohhh er zijn dus echt mensen die de hele avond aan tafel zitten! Ik kwam onwijs veel recepten tegen voor kleine porties en vond dat maar stom, want dat zoek ik niet. Leuk om te horen dat het toch echt wel gebeurt. Hihi nee 12 gangen zou ik niet op tafel toveren, want ik ben degene van de groep die alles verzint en kookt. Ik zou gek worden. :D


Haha, ja dat vinden wij leuk. We zijn meestal met een man of 10 en dan lekker de hele avond eten, drinken en gezellig kletsen. Maar er zitten ook hele makkelijke dingen tussen hoor, of die je de dag vantevoren al kan maken. En bijvoorbeeld kaasplankje en twee of meer desserts. Ik ben eigenlijk degene die het altijd verzorgt en het is bij iemand anders, maar het meeste heb ik thuis al gemaakt en die hebben voor de verdere bereiding daar een open keuken waarbij je zo op de eettafel kijkt, supergezellig dus. Dan ben ik er toch de hele tijd bij ondanks dat ik in de keuken sta.

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:32

Hier staat altijd de beenham met sinaasappelsaus/jus op de ''kaart''. Is een recept van de appie dacht ik. Jum! En dan wat amuses (omelet roomkaas, ham mousse, ham meloen(klein) ) Dan nog een hoofdgerecht.. Een soepje vooraf er bij, en uitgebreid toetje. Bijv Omelette seberienne. HEERLIJK!

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:39

Ik ben ook al aan het plannen en proberen.
We willen 2de kerstdag een soort buffetje doen.
Dus allemaal kleine dingetjes.

Vroeger bij mijn ouders deden we zo'n vis en vleesschotel halen bij de visboer en slager.
Maar mijn man is niet zo van het koude en de salades.
Dus een schotel gaat het niet worden.

Bloodymary
Berichten: 4535
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 17:41

ponyparadijs schreef:
Ik ben ook al aan het plannen en proberen.
We willen 2de kerstdag een soort buffetje doen.
Dus allemaal kleine dingetjes.

Vroeger bij mijn ouders deden we zo'n vis en vleesschotel halen bij de visboer en slager.
Maar mijn man is niet zo van het koude en de salades.
Dus een schotel gaat het niet worden.

Wat ook lekker is om bij dat buffetje te doen een soort stoofvlees, bijvoorbeeld boeuf bourguignonne of zo. Gewoon op een rechaud zetten, dan blijft het lekker warm.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:03

Bloodymary dat is wel een goed idee.
Wilde ook een stoofpotje met zalm maken.
Dus ik kan daarnaast natuurlijk best een stoofpotje met vlees maken
Even kijken of ik een lekker recept kan vinden met kip.
Dat vindt ik erg lekker

Britta31

Berichten: 13139
Geregistreerd: 26-11-13
Woonplaats: Naast Britt,Nappie,Aag en Sasa en Max.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 18:55

Ik maak elk jaar hetzelfde menu.Iedereen vindt het lekker dus waarom veranderen.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:07

Vorig jaar hebben we onze getuigen gevraagd bij een uitgebreid diner, waren met 14 personen. We hebben gemaakt:
een pompoen/paprika soep en een (kastanje) champignonsoep als voorgerecht gemaakt. Hoofdgerecht was gegrild buikspek, met aardappelgratin en gegrilde groenten in zelf gemaakte olie. (tomaat, rode ui, paprika, courgette en evt worteltjes)
Olie is wokolie van conimex, lading paprika poeder, wat peper, flink zout, knoflook, gedroogde Provençaalse kruiden en een takje rozemarijn.

Als toetje had ik (alles home made) een grand dessert met: Bastogne parfait, glaasjes met mon chou taart, witte chocolademousse, koffiecake en creme anglaise.

Dit jaar geen idee, zoals altijd 1x fondue en 1x gourmetten. Misschien een avond lui bankhangen en iets simpels, misschien iets uitgebreids of misschien met vrienden. Even kijken wat het wordt!

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:11

Ik eis carpaccio :j

Ben dat nu al aan het door drukken :')

Verder geen idee nog, wij zijn met een hele grote club thuis dus om dat allemaal tevreden te houden zijn er minstens 2 soorten groenten, 2 soorten vlees en 2 aardappel varianten.

Schuur_

Berichten: 4878
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:21

Ik ben er ook toevallig deze week over gaan denken. Vorig jaar een rosbief gemaakt en denk er aan om dit jaar eens een kalkoen in de oven te zetten.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:32

:9 }:0 /3 :)) Vegetarisch, zodat het voor de dieren ook Kerstmis is. Ik houd van Kerststol met een goede wijn of bockbier.

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:45

Ik denk dat ik dit jaar de hele tafel vol zet met kleine hapjes, beetje tapas idee. Kan ik mooi een hoop van tevoren maken en zit er altijd iets tussen wat mensen lekker vinden. :)
Ben er alleen nog niet uit wat ik qua toetjes wil doen...

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:53

Jindai schreef:
Ik denk dat ik dit jaar de hele tafel vol zet met kleine hapjes, beetje tapas idee. Kan ik mooi een hoop van tevoren maken en zit er altijd iets tussen wat mensen lekker vinden. :)
Ben er alleen nog niet uit wat ik qua toetjes wil doen...

Als je ideeën hebt hou ik me aanbevolen

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 19:56

Jindai schreef:
Ik denk dat ik dit jaar de hele tafel vol zet met kleine hapjes, beetje tapas idee. Kan ik mooi een hoop van tevoren maken en zit er altijd iets tussen wat mensen lekker vinden. :)
Ben er alleen nog niet uit wat ik qua toetjes wil doen...

Tapas! Leuk!:D Krijg ik er hier niet in.. Schoonpa lust bijna niks. Geen groenten, geen vlees met kruiden of sausje. En kleine hapjes is helemaal een ramp.. Het is al drama als we amuses hebben... Mocht je nog wat tapas recepten willen,, stuur maar een pbtje

Toetje ; Iets van cheesecake met aardbeien of frambozensaus
Brownie
Creme brule(gewoon een fles kopen bij de groothandel of zelf maken)
Verschillende soorten ijs
Chocolade soesjes
Omelette seberienne(ijstaart)

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:02

Oooh carpaccio, eendenborst, ribeye of hertenbiefstuk. JA DAT WIL IK! Alleen is dat doorgebakken niet te eten en rood vlees mag ik nu helaas niet. Zooo oliebol

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:13

kiwiwitje schreef:
Jindai schreef:
Ik denk dat ik dit jaar de hele tafel vol zet met kleine hapjes, beetje tapas idee. Kan ik mooi een hoop van tevoren maken en zit er altijd iets tussen wat mensen lekker vinden. :)
Ben er alleen nog niet uit wat ik qua toetjes wil doen...

Tapas! Leuk!:D Krijg ik er hier niet in.. Schoonpa lust bijna niks. Geen groenten, geen vlees met kruiden of sausje. En kleine hapjes is helemaal een ramp.. Het is al drama als we amuses hebben... Mocht je nog wat tapas recepten willen,, stuur maar een pbtje

Toetje ; Iets van cheesecake met aardbeien of frambozensaus
Brownie
Creme brule(gewoon een fles kopen bij de groothandel of zelf maken)
Verschillende soorten ijs
Chocolade soesjes
Omelette seberienne(ijstaart)


Jammer dat je schoonvader er niet van houdt, ik vind het juist wel gezellig! En lekker natuurlijk, steeds een ander hapje! :9 :D
Ik stuur je zo even een PB voor de recepten. Dankjewel voor de toetjes ideeën, daar kan ik al wel wat mee! :)

@ Ponyparadijs Ben zelf nog druk bezig om leuke receptjes te vinden en uit te zoeken, maar ik stuur je binnenkort even een PB! :)

kiwiwitje

Berichten: 20109
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:16

Het is heerlijk haha. Maar ja schoonpa is sowieso moeilijk met eten haha

Jindai

Berichten: 1882
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:18

Hahaha, dat dacht ik al! :P Geen groenten, vlees zonder kruiden...(bah :') )

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:23

Michelle77 schreef:
Oooh carpaccio, eendenborst, ribeye of hertenbiefstuk. JA DAT WIL IK! Alleen is dat doorgebakken niet te eten en rood vlees mag ik nu helaas niet. Zooo oliebol


Had je de beentjes maar bij elkaar moeten houden tot na de kerst _O- _O- }>

Ik mag dan wel weer }> maar ik zal lief zijn, ik eet ook wel voor jou :Y)

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:24

kiwiwitje schreef:
Het is heerlijk haha. Maar ja schoonpa is sowieso moeilijk met eten haha


Voor mijn schoonvader hebben wij wel eens het kindermenu meegenomen :=