Kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:25

Misschien een carpaccio van vis? Of ceviche.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:27

Zeebaars is witvis idd.

Ik heb weleens een tartaartje ervan op, evt combineren met bijv een klein stukje gebakken zeebaars, of juist iets met gewone zalm, gepocheerd of in de oven?

Carpaccio van tonijn, of een stukje gegrilde tonijn.

Denk dat tonijn en zeebaars beter matchen misschien dan met zalm?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:29

Klinkt lekker Ponyparadijs, maar wel een tikje simpel voor kerst.
Mag wel iets specialer, dit zou ik normaal ook eten.

Carpaccio van vis... klinkt lekker!
Heb je een recept, neem aan dat er genoeg op google te vinden is, maar een tried and tested recept is altijd leuk :D

Ceviche heb ik al heel vaak gehoord, maar nog nooit gekeken wat het nou precies is.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:37

Ceviche is vis 'gegaard' in een zuur
Vaak wordt citroensap gebruikt.
Met het juiste recept heerlijk

Tonijn bijvoorbeeld met 1 eetlepel ketjap (liefst kikoman maar dat is mijn persoonlijke voorkeur) en 1 eetlepel citroensap.

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:42

Oh, dat ga ik een keer maken!
Voor mijzelf, mijn man houdt absoluut niet van sojasaus.
Kan het wel ergens in verwerken, maar ik vermoed dat je de soja hier luid en duidelijk proeft :')

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:46

Yeah kerstdiner. Ik wordt altijd thuis en door mijn vrienden al de kook dictator genoemd en met kerst komt er nog een beetje meer stres bij. want alles MOET perfect worden.

Zo had mijn moeder vorig jaar in plaats van de kalkoen perongeluk een grote kip(die lag ook in de vriezer) ontdooit :'). Ik was echt super kwaad.

Dit jaar ga ik een dag bij mijn vriend eten, en zijn stiefmoeder is geen kookwonder. Dus ik ben erg benieuwd.

Ik wil een peperkoekhuis maken, verder is alles nog blank. Ik vind eenden carpaccio altijd erg lekker. Dus misschien zoiets.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:46

Oh ik ga ook weer volgen! Sinds dit weekend is het 'officieel': wij zijn weer de de organisator van het eerste kerstdag eetfestijn (voor zo'n man/vrouw of 18). Vorige jaren heb ik ook veel inspiratie uit dit topic gehaald (bv de prachtig tweekleurige peertjes :) ).

Mij lijkt tapas ook wel een keer leuk, maar twijfel nog. Ik hou toch ook heel erg van zo'n traditioneel kerstdiner......

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:49

Tweekleurige peertjes?
Heb je daar een recept van?

Peertjes kunnen er altijd bij :D

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:50


EedihcrO

Berichten: 789
Geregistreerd: 12-04-15
Woonplaats: Rijen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:51

Een kerstdinertopic, leuk! Ik krijg dit jaar ook veel mensen op bezoek, dus ik ga aanhaken voor lekkere ideetjes :-)

DnT, tonijn insmeren met pesto (de biologische van de appie is heel geschikt) en heel kort grillen in de pan. Buitenkant verkleurd en binnenkant nog rauw zeg maar. En dan op een bedje van rucola. of tonijntartaar met avocado? Tonijn is wel ook een lekker en chique iets voor kerst.

Ik moet echt nog even nadenken hoe ik het ga doen. Meer een soort buffet van maken, of toch 3 gangen. Meer niet, want er zijn 2 kleine kinderen bij en die ouders willen graag op tijd naar huis. Voor de kinderen is het makkelijk. frietjes met iets van nuggets en voor een ragout oid. Dat lusten ze wel.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:55

http://www.boodschappen.nl/recepten/zalm-ceviche/
Dit recept trekt mij wel erg aan
Die ga ik voor de kerst dus een keer proberen om te kijken of het lekker is

Wij hebben 3 dagen eters.
Waarvan de eerste op kerstavond een vriendin is waar ik het al eerder over had.
1ste kerstdag komt mijn zus met gezin dan gaan we gourmetten daar houdt iedereen van
2de kerst dag een vriendin en mijn schoonmoeder dan is de bedoeling een buffet achtig iets.

KarmaChansy

Berichten: 6927
Geregistreerd: 17-05-05
Woonplaats: Sverige

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:58

ik ben uitgenodigd maar ik neem het volgende dessert mee :)

Carpaccio van ananas met malibu :j

Snijd de ananas in lange platte stukken, giet daar malibu over (Hoeveelheid kan je zelf bepalen :+ ik heb wat sterk drinkende schoonfam. dus gooi der redelijk wat op :P ) na de malibu rietsuiker er over & dan alles smelten met de brander.

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 14:59


Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:07

Super, bedankt!

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-15 15:07

DnT schreef:
Klinkt lekker Ponyparadijs, maar wel een tikje simpel voor kerst.
Mag wel iets specialer, dit zou ik normaal ook eten.

Carpaccio van vis... klinkt lekker!
Heb je een recept, neem aan dat er genoeg op google te vinden is, maar een tried and tested recept is altijd leuk :D

Ceviche heb ik al heel vaak gehoord, maar nog nooit gekeken wat het nou precies is.


Ehm nee heb eigenlijk geen recept :+
Ceviche kun je ook maken met witvis en dan citroensap of grapefruit gebruiken. Dan hoef je geen soja saus :)

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:11

Hier komen al lekkere dingen voorbij! Blijf graag volgen, kijken of er iets langs komt wat hier op het menu kan.

Iemand noemde een buffet met kleine hapjes, dat doen wij binnenkort met een verjaardag. Iedereen neemt dan wat mee. Houd me dus zeker aanbevolen voor kleine gerechtjes.

Setefurii, als je nog recepten wilt voor broodvarianten, heb hier wel een aantal. O.a. chocobrioche, kaneelbroodjes, kwarkbolletjes. (alleen even kijken welke ik digitaal heb en welke ik over moet typen)

Stoofperen komen hier ook zeker op het menu, jammie!

Wil al een paar jaar zelf proberen aardappelgratin te maken, misschien moet dat er dit jaar maar eens echt van komen, dus als jullie nog goede recepten hebben, houd ik me aanbevolen. Vorig jaar uiteindelijk toch de kant en klare van de Lidl gekocht. Geloof ik met bospaddelstoelensaus was het? Was erg lekker, maar wil het toch ook een keer zelf maken.

Qua vlees weet ik het nog niet. Iets met kip of varkenshaas gevuld. Houd alleen niet zo van brie. Iemand nog andere vullingen?

MyWishMax

Berichten: 25446
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-15 09:36

Ja! Het kerstdiner!

Wij eten al jaren met onze 2 beste vrienden 1 keer in de week en zij komen ook al jaren op één van de twee kerstdagen. Ik heb alleen nog geen idee wat ik ga maken. Ik eet weinig tot geen vlees en één van onze vrienden geen vis. Elk jaar dus van alle gangen 2 versies.

Angelaa2
Berichten: 4229
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-15 19:23

De loempia's zijn erg lekker geworden. Volgende keer misschien een andere appel en iets minder citroen (had al een halve ipv hele gebruikt)

Het zijn niet de mooiste, het moest een beetje snel

Afbeelding

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:46

Ze zien er wel lekker uit! Hoe smaakten ze? En was het maken een beetje te doen?

Angelaa2
Berichten: 4229
Geregistreerd: 20-02-06
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 12:58

Het maken was niet moeilijk. (Alleen het suiker erop gooien werkte niet zo) Wel vind ik dat de buitenkant vrij hard was geworden, vraag me af of je daar iets aan kunt doen.. Mijn voorkeur gaat wel meer uit naar bladerdeeg omdat dat luchtiger is

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:00

Misschien kun je de suiker oplossen in heet water. En dat dan inkoken. Of door de appel. Ik denk dat het hard blijft. Of je moet het zelfde doen als met worstenbroodjes, even nat maken voor dat ze in de oven gaan..

LynnDenise

Berichten: 6292
Geregistreerd: 04-02-04
Woonplaats: In de buurt van Rotjeknor.

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 13:05

Wij hebben gisteren gevulde kip op, die viel ook bij de gasten weer in de smaak en is ook erg leuk voor de kerst.

De kip was gevuld met gedroogde abrikozen, walnoten en kruidenkaas. De kip gaven we een jasje van bladerdeeg, versiert met sesamzaadjes. Erg lekker!
Voor de visklant hebben we er ook eentje gemaakt met zalm, die viel bij haar ook in de smaak.

Wij gaan niks koken met kerst, maar ik lees wel gezellig even mee voor leuke ideeën

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:06

Wij zijn eruit wat het kerstdiner betreft.
Kerst vieren wij op Kerstavond en 1e kerstdag.
Voor Kerstavond ziet het menu er als volgt uit:

Amuses, drank: champagne met hibiscusbloem
- roquefort pannacotta glaasjes
- langoustine met knoflook en peterselie
- hartige soesjes gevuld met geitenkaas mousse
- cherry tomaatjes omwikkeld met rauwe ham, gevuld met roomkaas en pijnboompitten

Vooraf, drank: Sauternes
- foie gras met toast en geconfijte vijg

Tussen, drank: chablis
- wijngaardslakken

Hoofd, drank: pouilly fumé of pouilly fuissé
- Verse pasta met black tiger garnalen en coquilles st. Jacques met chili roomsaus

Sla

Nagerecht, drank: champagne
- grand dessert, chocolade mousse, fruit pavlova, kerstboomtaart

koffie met bonbon



Voor de 25e:

Vooraf, drank: sauternes
- foie gras met toast en geconfijte vijg

Tussen, drank: nog niet bekend
- bospaddestoelensoep met broodjes en truffelboter

Hoofd, drank: chateau margaux
- gevulde fazant, stoofpeertjes, sperziebonen, kastanjes

Na, drank: champagne
-grand dessert (wat er overblijft van de 24e)

Koffie met bonbons

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 21:15

Klinkt heerlijk!

Al heb ik behoorlijk dubbel gelegen om je Sla :') De meest prachtige gerechten met mooie namen komen voorbij, en dan bam: Sla. :+

Liezel1
Berichten: 14964
Geregistreerd: 20-10-04

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-15 22:35

Ja, daar moet ik nog even iets van brouwen....