Kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:23

LynnDenise schreef:
Wij hebben gisteren gevulde kip op, die viel ook bij de gasten weer in de smaak en is ook erg leuk voor de kerst.

De kip was gevuld met gedroogde abrikozen, walnoten en kruidenkaas. De kip gaven we een jasje van bladerdeeg, versiert met sesamzaadjes. Erg lekker!


Oe, dat klinkt wel goed. Ik wil ook graag gevulde kip of varkenshaas maken. Jou versie klinkt goed! Zag in de allerhande cranberrycompote staan, leek me ook wel wat. Maar dat alleen is niet voldoende vulling. En ben er nog niet over uit wat ik dan met de buitenkant moet, welke kruiden oid. Maar in bladerdeeg is ook een optie idd!

butengeweun

Berichten: 3667
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:30

Wat komen er al heerlijke dingen voorbij. Ben ook aan het bedenken voor ons vrienden avondje. Wil een keer wat anders dan het traditionele kerstdiner van Kalkoen, appelmoes, peertje, pastasalade.

Maar wat weet ook nog niet hoeveel er komen dus ben echt aan het denken die gevulde kip lijkt me ook wel lekker en makkelijk. Moet het doen met 1 oven, fornuis 4 pitten en een magnetron :D

MyWishMax

Berichten: 25447
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:38

butengeweun schreef:
Moet het doen met 1 oven, fornuis 4 pitten en een magnetron :D


Ik zet al 5 jaar oid een uitgebreid kerstdiner op tafel van 5 gangen en 2 gerechten per gang (vis en vlees) en bij het hoofdgerechten verschillende bijgerechten met 4 pitten en alleen een combimagnetron. :D Goed plannen en gerechten bij elkaar zoeken.

butengeweun

Berichten: 3667
Geregistreerd: 15-01-06
Woonplaats: voorne putten

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 09:55

Is mij ook al 2 jaar gelukt maar krijg nu van zoveel mensen de vraag of ik het weer doe dat het inderdaad goed plannen word of even de sleutel van mijn buurvrouw vragen voor haar oven O:)

PocoGaucha

Berichten: 3683
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:13

Als je een barbecue hebt kun je die eventueel er buiten nog bijzetten.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:27

Wordt hier gewoon spontaan een beetje jaloers van :o

Wat moet het leuk zijn om zo lang van te voren al dingen te bedenken voor het diner. :j
Hier valt de kerst helaas altijd een beetje tegen. Mijn vader is 24 december jarig, dus dan komt er vaak al veel visite, maar iedereen komt verspreid over de dag want ja "de voorbereidingen voor hun kerstfeestjes gaan ook door", bij ons dus chaos en daarom zijn onze kerstdagen vaak saai :') We eten restjes van de verjaardag of gaan gourmetten... that's it... -O-

Kan niet wachten tot ik op mezelf woon en eindelijk eens echt wat te doen aan kerst en mn ouders en zussen uit te nodigen voor een heerlijk diner. Nog een jaartje geduld :D Ondertussen hier lekker meelezen en ideeën opdoen. :j Ga vooral door dus met recepten plaatsen :9

turtlelito

Berichten: 1697
Geregistreerd: 29-08-11
Woonplaats: Hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:37

Anoli schreef:
Wordt hier gewoon spontaan een beetje jaloers van :o

Wat moet het leuk zijn om zo lang van te voren al dingen te bedenken voor het diner. :j
Hier valt de kerst helaas altijd een beetje tegen. Mijn vader is 24 december jarig, dus dan komt er vaak al veel visite, maar iedereen komt verspreid over de dag want ja "de voorbereidingen voor hun kerstfeestjes gaan ook door", bij ons dus chaos en daarom zijn onze kerstdagen vaak saai :') We eten restjes van de verjaardag of gaan gourmetten... that's it... -O-

Kan niet wachten tot ik op mezelf woon en eindelijk eens echt wat te doen aan kerst en mn ouders en zussen uit te nodigen voor een heerlijk diner. Nog een jaartje geduld :D Ondertussen hier lekker meelezen en ideeën opdoen. :j Ga vooral door dus met recepten plaatsen :9


Maar kun je dan niet gewoon iedereen die nu 'los' op visite komt echt uitnodigen voor bv een (verjaardags/kerstavond)etentje op de 24ste? Of op een andere kerstdag natuurlijk, dan zeg je gewoon dat dat is i.p.v. de verjaardagsvisite. Gezellig eten op die dagen werkt meestal alleen als het een beetje 'gepland' is, dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Anoli

Berichten: 19377
Geregistreerd: 20-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 12:41

turtlelito schreef:
Anoli schreef:
Wordt hier gewoon spontaan een beetje jaloers van :o

Wat moet het leuk zijn om zo lang van te voren al dingen te bedenken voor het diner. :j
Hier valt de kerst helaas altijd een beetje tegen. Mijn vader is 24 december jarig, dus dan komt er vaak al veel visite, maar iedereen komt verspreid over de dag want ja "de voorbereidingen voor hun kerstfeestjes gaan ook door", bij ons dus chaos en daarom zijn onze kerstdagen vaak saai :') We eten restjes van de verjaardag of gaan gourmetten... that's it... -O-

Kan niet wachten tot ik op mezelf woon en eindelijk eens echt wat te doen aan kerst en mn ouders en zussen uit te nodigen voor een heerlijk diner. Nog een jaartje geduld :D Ondertussen hier lekker meelezen en ideeën opdoen. :j Ga vooral door dus met recepten plaatsen :9


Maar kun je dan niet gewoon iedereen die nu 'los' op visite komt echt uitnodigen voor bv een (verjaardags/kerstavond)etentje op de 24ste? Of op een andere kerstdag natuurlijk, dan zeg je gewoon dat dat is i.p.v. de verjaardagsvisite. Gezellig eten op die dagen werkt meestal alleen als het een beetje 'gepland' is, dan weet iedereen waar hij aan toe is.

Helaas woon ik thuis en is mams de baas. Die heeft geen zin in al dat "gedoe in haar huis". :n Vandaar ook dat ik uitkijk naar volgend jaar... dan nodig ik ze allemaal bij mij thuis uit... heeft ze ook geen gedoe en een puinzooi in haar keuken/huis.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 15:37

Ik denk dat ik Beef Wellington ga maken als hoofdgerecht. Dat kan even in de koelkast voordat het de oven in gaat. Vandaag ga ik een ideetje voor het aardappelbijgerecht proefkoken. Mijn vriend vind het wel best dat ik alles minstens één keer proefkook voor de kerst. :))

Wat betreft het groente- of fruit bijgerecht weet ik het nog niet. Voor het toetje ga ik misschien mijn nieuwe slowcooker inzetten. Als voorgerecht twijfel ik nog. Die kaassoufflé dingetjes die ik eerder heb gelinkt zijn zo leuk, maar ik heb de oven echt nodig voor het hoofdgerecht. :') Lastig...

FuGeLiCu
Berichten: 1376
Geregistreerd: 28-09-10
Woonplaats: Boven Groningen

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 16:03

Wat voor aardappelbijgerecht ga je proberen?

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-15 20:16

Ik heb hele aardappels in de schil gaar gekookt. Nadat ze zijn afgekoeld in partjes gesneden en gepaneerd. Het paneermeel heb ik gemengd met een goede hand geraspte Parmezaanse kaas en kruiden. Daarna heb ik het gebakken. Het was erg geslaagd, maar ik ga wel kijken of ik de kaas nog fijner kan krijgen. Ik denk dat onze eters ze wel zullen waarderen: wat anders dan normaal, maar niet te apart. Als ik iets te aparts voorzet, wordt het namelijk niet gegeten. :))

Voor het andere bijgerecht zit ik te denken aan witlofschuitjes met o.a. peer en blauwe kaas. Niet te zwaar bij het vleesgerecht. Al weet ik niet zeker of ze blauwe kaas lusten. Ik zal het van het weekend maar even voorschotelen aan mijn vriend. Die is wat dat betreft een goede graadmeter voor wel of niet te apart. :D

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:28

Oh wat een leuk topic! Ik heb de laatste jaren met mijn zus samen het kerstdiner samengesteld en bereid. Meestal nemen we een land/werelddeel als thema. 2 jaar terug Arabische mezze gemaakt en vorig jaar sushi. Ik zit erover te denken om dit jaar Indonesisch te gaan doen. We maken ook altijd de paasbrunch samen.

Miesemuisje

Berichten: 3094
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:43

net besloten dat ik toch ga koken met kerst :)! of althans, het weekend voor kerst. Met kerst zijn we altijd kerstavond t/m de 27e ofzo bij zijn ouders (vriend is 25e jarig, en ik heb geen contact met mijn familie). dan eten we altijd heeeerlijk daar! maar we vinden het ook leuk om dan van te voren met zijn tweeën soort van kerstavond te vieren. afgelopen 2 jaar gegourmet, maar dat ding heeft het begeven :Y) dus dit jaar lekker zelf aan het kokerellen, leuk :D

heb al even op internet zitten zoeken, dit heb ik zo ver:
amuse: -
voor: -
hoofd: beenham uit de oven, aardappelroosjes en nog groente (haricoverts met spek? afgezaagd, maar wel lekker!)
na: pannacotta of chocoladefondant

zoiets:
Afbeelding

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:54


Miesemuisje

Berichten: 3094
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 20:58

klinkt lekker! nog maar even kijken wat ik doe! ik vind honingmosterd ook altijd heerlijk.

zag net de appelloempias hier voorbij komen :9 binnenkort maar eens uitproberen, klinkt heerlijk!

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:33

Heel lekker! je proeft dan echt het zoete van de sinaasappel in de beenham! En vind hem dan ook nog net wat sappiger dan honing mosterd. Die overigens ook lekker is!

Marijee

Berichten: 6532
Geregistreerd: 07-01-06

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 21:48

Dit jaar mag ik ook eindelijk eens helemaal uitleven met kerst. Mijn schoonouders komen en ik ga alle 3 gangen lekker zelf koken. Ze lusten alleen geen vis, helaas. Van weekend ga ik langzaam beginnen met proef koken en testen, leuk! Ik zit te denken aan een lekker stukje wild zoals eend of hert. Toetje word denk ik een taart met eiwit. Beide erg lekker!

Sunrise19

Berichten: 4395
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Breukelen

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 22:22

Ik ga 12 december maar ideeën opdoen in Utrecht bij het allerhande kerst festival. Heb kaartjes gekregen dus ben erg benieuwd!

Heb al best wat dingen in mijn hoofd maar nog niks wat ik echt wil gebruiken. Gelukkig 1 dag ergens anders en 1 dag gourmetten. Gourmetten overigens wel met hert etc. moet alleen nog even een schotel samen laten stellen. Vorig jaar met oud&nieuw een besteld en was echt super lekker.

secricible

Berichten: 25705
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-15 20:45

Spontaan hier toch een kerstdiner, de dag voor kerst met mijn schoonouders. Hoofdgerecht wordt ham met zelfgemaakte appelmoes, aardappeliets uit de frituur en boontjes in spek.
Toe een pavlova met rood fruit, slagroom en chocolade.
En voor weet ik nog niet...

Niks voor mij zo simpel, normaal ben ik van ingewikkeld en dagen in de keuken maar mijn schoonouders vinden daar toch niks aan, dat is al snel te ingewikkeld en niet lekker. Normaal zijn we bij hen en hebben we gourmet, maar nu komen ze naar ons en ik hoef die vette troep niet in de woonkamer. Dus lekker simpel. Scheelt mij weer gedoe.

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 18:47

Lielle schreef:
nog helemaal niet, en aangezien het mij fysiek niet meezit, zal het dit jaar ook niets ingewikkeld worden.

Het wordt een lunch van soep en broodjes voor 7 mensen. Ga nu denken over hoe en wat.

ralphtdw

Berichten: 2633
Geregistreerd: 05-04-12

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-15 19:03

Heerlijke dingen allemaal.
Wij zijn met de kerst met ze 2En dus ook nog wat bedenken

Lielle

Berichten: 66260
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 17:27

Lielle schreef:
Lielle schreef:
nog helemaal niet, en aangezien het mij fysiek niet meezit, zal het dit jaar ook niets ingewikkeld worden.

Het wordt een lunch van soep en broodjes voor 7 mensen. Ga nu denken over hoe en wat.

Eerste ideeën

Zelfgemaakte kippensoep
Kaasplateau met garnituur (noten, vijgenbrood, druiven)
- stapeltje van Hollandse kazen
- kaaspate
- diverse kazen (oude kaas, boursin, geitenkaas, ...)
vleeswarenplankje met garnituur (cranberrycompote, ...)
- truffelsalami
- fricandeau
- rosbief
- rauwe ham
Roomboter/zelfgemaakte kruidenboter (knoflook en zongedroogde tomaten/kappertjes/olijven)
Diverse broodsoorten
Eiersalade
Vruchtensap
Dessert in kleine bakjes (ideetjes)
- fruitsla
- bananenpoffertjes met warm fruit
- chocolademousse van avocado en banaan
- pannacotta
- vanillekwark
- applecrumble
Koffie/thee

Weinig zelf te maken, groot deel al ver vooraf te doen en toch heel luxe. Nog eens denken over kerstdecoraties en of kerstvarianten.

moonsparkle
Berichten: 21774
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:44

Ik vind vooral de groente lastig te bedenken. Haricots met spek eet half Nederland.

Heb eens een bakplaat volgegooid met koolraap, winterpeen, rode uitjes en aardappelen. dat was een groot succes, maar nu weer zoeken naar iets anders

Femia
Berichten: 331
Geregistreerd: 15-01-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 19:51

Lekker helemaal Engels, inclusief de bekende gevulde kalkoen. Hmmmmm

kiwiwitje

Berichten: 20128
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-15 20:08

moonsparkle schreef:
Ik vind vooral de groente lastig te bedenken. Haricots met spek eet half Nederland.

Heb eens een bakplaat volgegooid met koolraap, winterpeen, rode uitjes en aardappelen. dat was een groot succes, maar nu weer zoeken naar iets anders


Gekarameliseerde Witlof? Groenteloempia. groente quiche, Spinazie met bechamelsaus, Gevulde courgette,
Gegrilde Puntpaprika, gevulde paprika,Gevulde champignons/portobello's of Groene asperges?
Op de Ah staan veel recepten voor Spruiten en pastinaak. Misschien is dat iets?