Kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:28

Ik kook dit jaar voor -denkt- Broer,Vriendin van hem,zus+man en hun 2 kinderen en ouders oh en mij :P

Ik denk aan ovenbolletjes (van die aardappelbolletjes) , sperciebonen met spek voor de volwassenen en voor de kinderen zonder spek al vind ene neefje alles lekker en dan vlees ik dacht kippenpoten maar ook die gaan de oven altijd in en samen lukt niet haha. En rollade is zo afgekapt kerst goedje

En dan wil ik een toetje maken , en maybe nog een soepje voor

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:28

Ik woon in Denemarken, t is hier altijd standaard, de traditionele gerechten.
And (eend)
Flæskesteg (erm, kan niet op nederlands vertaling komen, stuk varken met zwoerd uit de oven)
Medister (verse worst, zelfgemaakt)
Brun sovs (bruine saus)
Hvide kartofler (gekookte aardappels)
Brune kartofler (krieltjes gebakken in boter met suiker zodat er een caramel laag om zit :):))
Franske kartofler ( tja.. naturel chips)
en rødkål (rode kool)
toetje is Risalamande med kirsebærsovs. (rijstepap met gehakte amandel erdoor, met kersensaus )
^ traditioneel stop je in een schaal een ontvelde hele amandel, en als iemand die vindt krijgen ze een kadootje.

Aan de ene kant handig want geen stress om nieuwe gerechten te zoeken enzo, an de andere kant vind ik dat toch ook wel weer een nadeel.
heb minimaal een keer tijdens t voorbereiden zin om 'i want to break free' te zingen. :+

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:39

Jindai schreef:
Hahaha, dat dacht ik al! :P Geen groenten, vlees zonder kruiden...(bah :') )

Gehaktbal,, Juk heb er nog nooit zo'n hekel aan gehad als nu. Gewoon zo uit t pakje.. met een eitje en paneermeel.. DODELIJK saai..
Pasta eten we al zo goed als niet behalve macaroni met ham en kaas. Want meneer lust geen pastasaus en geen groenten.. Vlees mag geen saus hebben dat is VIES. salades komen er niet.. kip is niet te pruimen(snap ik als je er niks mee doet..) en verder dan doperwtjes en boontjes uit blik(en worteltjes) komt ie niet.. maar wel allemaal soorten moes(appel, rabarber,kweeperen)
En hij eet ALLES wat over de datum is en er vies uit ziet. Weggooien is zonde...

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:40

kiwiwitje schreef:
Jindai schreef:
Hahaha, dat dacht ik al! :P Geen groenten, vlees zonder kruiden...(bah :') )

Gehaktbal,, Juk heb er nog nooit zo'n hekel aan gehad als nu. Gewoon zo uit t pakje.. met een eitje en paneermeel.. DODELIJK saai..
Pasta eten we al zo goed als niet behalve macaroni met ham en kaas. Want meneer lust geen pastasaus en geen groenten.. Vlees mag geen saus hebben dat is VIES. salades komen er niet.. kip is niet te pruimen(snap ik als je er niks mee doet..) en verder dan doperwtjes en boontjes uit blik(en worteltjes) komt ie niet.. maar wel allemaal soorten moes(appel, rabarber,kweeperen)
Oh en rijst met een flinke klont boter en een half pak bruine suiker.. BRRRR
En hij eet ALLES wat over de datum is en er vies uit ziet. Weggooien is zonde...

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:41

_O- Omg wat een man hahha :))

Bloodymary
Berichten: 4541
Geregistreerd: 02-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:48

kiwiwitje schreef:
Jindai schreef:
Ik denk dat ik dit jaar de hele tafel vol zet met kleine hapjes, beetje tapas idee. Kan ik mooi een hoop van tevoren maken en zit er altijd iets tussen wat mensen lekker vinden. :)
Ben er alleen nog niet uit wat ik qua toetjes wil doen...

Tapas! Leuk!:D Krijg ik er hier niet in.. Schoonpa lust bijna niks. Geen groenten, geen vlees met kruiden of sausje. En kleine hapjes is helemaal een ramp.. Het is al drama als we amuses hebben... Mocht je nog wat tapas recepten willen,, stuur maar een pbtje

Toetje ; Iets van cheesecake met aardbeien of frambozensaus
Brownie
Creme brule(gewoon een fles kopen bij de groothandel of zelf maken)
Verschillende soorten ijs
Chocolade soesjes
Omelette seberienne(ijstaart)

Maar dan is een tapasbuffet toch ideaal? Dan doe je er voor hem wat flauwe dingen tussen. Dan heeft ieder wat wils.

En je hoeft je toch niet altijd naar hem te schikken. Zo verpest hij het voor de rest...
Laatst bijgewerkt door Bloodymary op 26-09-15 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:50

Jaa dat zou je zeggen Bloody.. Maar als hij ook het niet kent, eet ie t niet.. En om nou alleen erwtjes en worteltjes te geven...:P

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 20:55

:') , lijkt bijna wel een boer . Je hebt van die oude boertjes die alleen hollandse kost uit het jaar 0 eten haha.

als ik frietpan regel , dan kunnen de bolletjes daar in bakken. Of in de wok een scheut olie maar heb geen afzuiger , alle vleesjes die ik lekker vind met kerst moeten de oven in :+

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:08

Frietpan buiten zetten scheelt ook een hoop stank, of in de schuur? Ach ja is vreselijk hoor. Gelukkig heb ik dat bij vriendlief al afgeleerd. gewoon vreten niet moeilijk doen. En schoonpa pest ik als ik kook.. Dan pureer ik de groenten bijv door de pizza bodem.. Heb ik mn groentjes. En hij stiekem ook.

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:23

Heb geen frituur , gebruik vaak de oven maar ja ik wil daar juist vlees in :+

:') prachtig , ik ben ook enorm lastig met eten. Krijg gewoon buikpijn van sommig spul , darmen hebben wat spastische trekjes. |Ik vis gewoon , ik eet het gewoon maar op mijn manier

manonutjuh

Berichten: 3012
Geregistreerd: 12-10-04
Woonplaats: Goeree-Overflakkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:26

Drifter schreef:
Ik woon in Denemarken, t is hier altijd standaard, de traditionele gerechten.
And (eend)
Flæskesteg (erm, kan niet op nederlands vertaling komen, stuk varken met zwoerd uit de oven)
Medister (verse worst, zelfgemaakt)
Brun sovs (bruine saus)
Hvide kartofler (gekookte aardappels)
Brune kartofler (krieltjes gebakken in boter met suiker zodat er een caramel laag om zit :):))
Franske kartofler ( tja.. naturel chips)
en rødkål (rode kool)
toetje is Risalamande med kirsebærsovs. (rijstepap met gehakte amandel erdoor, met kersensaus )
^ traditioneel stop je in een schaal een ontvelde hele amandel, en als iemand die vindt krijgen ze een kadootje.

Aan de ene kant handig want geen stress om nieuwe gerechten te zoeken enzo, an de andere kant vind ik dat toch ook wel weer een nadeel.
heb minimaal een keer tijdens t voorbereiden zin om 'i want to break free' te zingen. :+


1 x kerst gevierd in Denemarken, herriner me het nog allemaal! :+

Brr rijstepap ;(

Jindai

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:29

kiwiwitje schreef:
Jindai schreef:
Hahaha, dat dacht ik al! :P Geen groenten, vlees zonder kruiden...(bah :') )

Gehaktbal,, Juk heb er nog nooit zo'n hekel aan gehad als nu. Gewoon zo uit t pakje.. met een eitje en paneermeel.. DODELIJK saai..
Pasta eten we al zo goed als niet behalve macaroni met ham en kaas. Want meneer lust geen pastasaus en geen groenten.. Vlees mag geen saus hebben dat is VIES. salades komen er niet.. kip is niet te pruimen(snap ik als je er niks mee doet..) en verder dan doperwtjes en boontjes uit blik(en worteltjes) komt ie niet.. maar wel allemaal soorten moes(appel, rabarber,kweeperen)
En hij eet ALLES wat over de datum is en er vies uit ziet. Weggooien is zonde...


Wat erg :') _O-

Mijn schoonzus (die sowieso over alles klaagt, zeurt en zeikt >;) ) waarschuwt me ieder jaar weer dat er niet teveel peper in moet zitten, want daar kan ze écht niet tegen! Vorig jaar met kerst was ze zo gezellig (ahum) en ik was er zó klaar mee, dat ik het één en ander 'opgepeperd' heb. Mevrouw vond het heerlijk en heeft me daarna nog om de recepten gevraagd, ze klaagt nu nog dat het niet hetzelfde smaakt als toen... _O-

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:36

Hahaha. Dat is altijd leuk! En maar klagen natuurlijk.
Zo irriteer ik mij mateloos dat ik alles wat papa maakt gewoon niet na kan maken. Zucht.

Jindai

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:42

Ja, met het klagen zit het wel goed! :')

@ Rebecca, is het geen optie om bv eerst de aardappeltjes in de oven te bakken en die daarna warm houden? :)* Kan je daarna het vlees doen en is alles klaar.

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:44

Vorig jaar had ik wat hapjes gemaakt met peperkoek en paté, bloedpens met speculaas en rozijntjes. Daarna een witloofroomsoep. Vervolgens lams met gratin en een zacht gegaard en gemarineerd peertje. Het dessert was een bolletje ijs met chocoladesaus en opnieuw een peertje maar in de witte wijn ipv de rode :D

Viel wel in de smaak. :)

Dit jaar geen idee, had misschien het idee om een 'ochtend buffet' te maken ipv een avond diner. Met pannenkoeken en wentelteefjes, verse broodjes en croissants, krentenbrood e.d.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:45

Oh dat klinkt heel lekker Setefurii

Jindai

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-11-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:51

Op de paté en bloedpens na, klinkt het lekker Setefurii! :D
Vooral die witlofroomsoep!

Edit. Ochtendbuffet is eigenlijk ook wel een heel leuk idee! :j

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 21:54

Jindai , ben bang dat ze droog worden. Kan ook het vlees in een braadzak doen die gewoon in de sleef tussen de aardappelen te zetten , alleen als het lekt lekt het goed :+ . Heb nog 3 maanden , kan ook eerst het vlees doen en laten nagaren in folie

Jindai

Berichten: 1894
Geregistreerd: 11-11-12

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:09

Daar heb je idd wel kans op. Het vlees in een braadzak tussen de aardappeltjes zou kunnen, maar kan je uit ervaring vertellen dat het niet meevalt om een aangekoekte oven schoon te maken... :')
Zou idd dan eerst het vlees doen en na laten garen in folie, denk dat dat het makkelijkste is dan.

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 22:11

Mijn oven krijg ik niet meer schoon , soda in een bakje helpt niet etc. Hij is schoon maar gevlekt :+ , hmm ja even kijken wat ik haal. Hangt van de aanbiedingen af , al hoeft het niet groot te zijn

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 00:24

Drifter schreef:
Ik woon in Denemarken, t is hier altijd standaard, de traditionele gerechten.
And (eend)
Flæskesteg (erm, kan niet op nederlands vertaling komen, stuk varken met zwoerd uit de oven)
Medister (verse worst, zelfgemaakt)
Brun sovs (bruine saus)
Hvide kartofler (gekookte aardappels)
Brune kartofler (krieltjes gebakken in boter met suiker zodat er een caramel laag om zit :):))
Franske kartofler ( tja.. naturel chips)
en rødkål (rode kool)
toetje is Risalamande med kirsebærsovs. (rijstepap met gehakte amandel erdoor, met kersensaus )
^ traditioneel stop je in een schaal een ontvelde hele amandel, en als iemand die vindt krijgen ze een kadootje.

Aan de ene kant handig want geen stress om nieuwe gerechten te zoeken enzo, an de andere kant vind ik dat toch ook wel weer een nadeel.
heb minimaal een keer tijdens t voorbereiden zin om 'i want to break free' te zingen. :+

Dat varkensvlees met zwoerd is buikspek! In Noorwegen eten we het ook (en ik maak het graag hier in NL). In Noorwegen heet het Ribbe. Super lekker!!!!

@vuurneon, bedankt voor je opoffering haha

Drifter

Berichten: 758
Geregistreerd: 17-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 01:11

Michelle77 schreef:
Dat varkensvlees met zwoerd is buikspek! In Noorwegen eten we het ook (en ik maak het graag hier in NL). In Noorwegen heet het Ribbe. Super lekker!!!!


Ohh dat is het! Dankjewel! Kon gewoon echt niet meer op t woord komen haha!
Ja, het is hier ook wel ribbensteg, ligt er net aan welk stuk vlees je pakt, het andere is met iets meer vet, dus thuis maak ik als t even kan de ribben versie.

En yep.. yummy!

SETEFURII
Berichten: 3257
Geregistreerd: 06-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:14

Jindai schreef:
Op de paté en bloedpens na, klinkt het lekker Setefurii! :D
Vooral die witlofroomsoep!

Edit. Ochtendbuffet is eigenlijk ook wel een heel leuk idee! :j

Je kan ook witte pensen gebruiken. Maar die smaken wat anders natuurlijk.

Ja heb het nog niet helemaal uitgewerkt, maar de meeste mensen vieren 's avonds. Als ik de mensen dan vroeg uitnodig in er misschien meer kans dat het niet overlapt met andere feestjes zeg maar.

Eilinora

Berichten: 11920
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 07:16

Yep,ik ben ook al aan het nadenken.

Hoogstwaarschijnlijk ben ik met kerst bij mijn vriend en denk dat ik dan samen met schoonmoeder de keuken in ga.
Vlees zou waarschijnlijk ook van eigen koe zijn (lekkere rollade erbij) aangezien vriendlief een melkveebedrijf heeft met hobbymatig een paar vleeskoeien die hij opfokt voor de verkoop en eigen diepvries.
Zoveel lekkerder dan supermarkt vlees.

De rest moet ik nog over nadenken maar dacht ook aan suikermais.

Iemand nog andere ideeen?

lor1_1984

Berichten: 12052
Geregistreerd: 03-12-03
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-15 09:17

Heb nog geen flauw idee, ben gewoon thuis dan dus zal wel gourmetten of fonduen worden met kerst en met de jaarwisseling een grote schaal met hapjes of wat laten bezorgen ofzo. :)