Kerstdiner

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lente
Berichten: 27804
Geregistreerd: 07-05-03
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:19

Ik heb vaak ham met honing-mosterdsaus of varkenshaas gemaakt maar vorig jaar eens overgestapt naar eend met rode wijnsaus en lamsrack.

Nog geen idee wat ik dit jaar doe maar ik hou wel van hoogstandjes.

Eilinora

Berichten: 11920
Geregistreerd: 23-10-04

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:21

Ooeehh na wat gegoogled te hebben kom ik erachter dat de stoofpeertjes begin oktober geoogst kunnen worden.

Word plukken en koken dit weekend!
Alvast lekkere stoofpeertjes maken.

Als ze goed zijn word het waarschijnlijk een paar dagen schillen,snijden,koken en inwecken met schoonmoeder.

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:23

Stoofperen heerlijk
Moet ik ook maar wat extra van maken voor met de kerst

Voorheen aten we elk jaar 1 dag met de kerst asperges.
Dit jaar voor het eerst niet.
Heb alleen de asperge soep voor kerst avond op het menu staan

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:54

Bedankt voor de tips! Stoofperen vind ik ook heerlijk, alleen deze eten wij in het najaar al regelmatig omdat mijn schoonouders een stoofperen boom in de tuin hebben.

Ik zit nu aan gepofte zoete aardappelen met vulling te denken: http://allrecipes.nl/recept/5134/gepoft ... pelen.aspx
Waar zou dit goed mee te combineren zijn? Want alleen dit lijkt mij niet voldoende als hoofdgerecht. Misschien met een rauwkost salade erbij?

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:58

Zouden daar niet gegrilde groenten lekker bij zijn?

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:02

Ik denk het wel. Ik denk dan aan courgette, aubergine, paprika, groene asperges etc. Dan heb je iets zoets en iets hartigs.

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:06

Ik maak altijd zelf een dressing/wokolie. Naja mijn man heeft voor zijn werk een aantal jaar terug een vergelijkbare olie "ontworpen" en die maken we nu vaak thuis.

Is op basis van conimex wokolie (vinden wij het lekkerst en beste erbij passen)
Paprika kruiden, knoflook, peper, (flink) zout, gedroogde Provençaalse kruiden. Alles mixen en naar smaak doseren.

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:10

Wat leuk! Werkt je man in de product/voedingsontwikkeling?

Michelle77

Berichten: 7632
Geregistreerd: 10-02-04
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 19:52

WiancaR schreef:
Wat leuk! Werkt je man in de product/voedingsontwikkeling?

Hij is QA/QC manager (voedingsmiddelen technologie) maar bij een vorige werkgever deed hij tussendoor ook wat ontwikkeling.

Zo liggen er bij AH maaltijdsalades waarbij hij ook betrokken is geweest.

Deze olie hoeft bij een schaal met grillgroente, die specifiek hier in onze jumbo ligt, de leverancier zit in dezelfde plaats en levert enkele producten alleen hier

Eilinora

Berichten: 11920
Geregistreerd: 23-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:27

Oud collega zegt dat Aldi al zoete aardappelen heeft liggen in de schappen.

sauffi

Berichten: 703
Geregistreerd: 08-05-15
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:36

Ik ga dit jaar samen met mijn moeder een kerstdiners koken voor de familie. Waarschijnlijk wordt het een heel luxe en uitgebreid lopend buffet met zoveel mogelijk verschillende kleine hapjes :9

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:08

WiancaR schreef:
Bedankt voor de tips! Stoofperen vind ik ook heerlijk, alleen deze eten wij in het najaar al regelmatig omdat mijn schoonouders een stoofperen boom in de tuin hebben.

Ik zit nu aan gepofte zoete aardappelen met vulling te denken: http://allrecipes.nl/recept/5134/gepoft ... pelen.aspx
Waar zou dit goed mee te combineren zijn? Want alleen dit lijkt mij niet voldoende als hoofdgerecht. Misschien met een rauwkost salade erbij?

Mag ik even een heel andere suggestie doen? Ik heb zelf vorig jaar ook twee keer een feestelijk vegetarisch diner gekookt (1x 'Thanksgiving', 1x kerst) en ik wilde als hoofdgerecht toch graag een soort centerpiece, zoals je bij vlees bijvoorbeeld kalkoen hebt. Dus dat je hoofdgerecht bestaat uit één 'groot' ding en wat bijgerechten. Ik heb de eerste keer een gevulde pompoen gemaakt volgens dit recept: http://www.greenkitchenstories.com/holi ... d-pumpkin/. De tweede keer heb ik deze taart gemaakt (vooral erg leuk door alle laagjes): http://www.deliciousmagazine.co.uk/reci ... heese-pie/. De bijgerechten weet ik niet meer, maar hier past veel bij. Beide gerechten vielen hier erg in de smaak, ook bij vleeseters!

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 14:55

Zoete aardappel ook wel eens wat anders hmm , toetje heb ik op internet al gevonden daar kan ik iedereen mee paaien :') http://www.24kitchen.nl/recepten/chocolade-lava-cakes >>> Toettie

Kwa vlees hangt het er vanaf , of rollade of een beenhammetje of toch iets van kip . Niet te uitgebreid daar kan ik ouders niet mee paaien haha in elk geval mijn moeder heeft geen geduld voor een paar uur aan tafel. 7 volwassenen en 3 kinderen waarvan de oudste 4 , en 2 van 2 jaar. Ook weer een uitdaging an sich , al kan ik altijd een pannekoek voor ze bakken :)

ponyparadijs

Berichten: 15646
Geregistreerd: 12-09-05
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:01

Oei fout dessert Rebecca hahahaha

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:08

Heeel fout haha , ik eet hem zelf niet _O-

Voor lijkt me iets met bladerdeeg wel wat , even uitzoeken haha

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:16

Dit jaar "moet" ik voor het eerst volop aan de bak met kerst, aangezien we dan samenwonen.
Het probleem is alleen: ik ben geen keukenprinses en heb er een hekel aan om lang in de keuken te moeten staan. Ik zat dus aan tapas-achtige gerechten te denken, allemaal kleine hapjes en zo een kerstdiner in elkaar te zetten. Geen traditioneel kerstdiner voor mij ;) Ideeën zijn altijd welkom, aangezien ik geen idee heb wat makkelijk te maken is, maar toch lekker.

Anoniem

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:26

Wraps met vulling? , beetje roomkaas wat konijnenvoer uh sla en dan ham of zalm iets

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:38

Ik lees ook mee voor leuke inspiratie :)

Nicolien, verkijk je er niet op hoeveel tijd je kwijt bent met tapas, want dan heb je vaak van heel veel een beetje. Heb nog wel een leuk tapas kookboek hier staan mocht je inspiratie willen.

Afgelopen 2 jaar had ik vooraf carpaccio, dus nu wil ik eigenlijk wel wat anders...
Vorig jaar komkommersoep gemaakt, dat was erg geslaagd!

Wil eigenlijk proberen of ik een deel al vooraf kan maken zodat ik niet de hele avond in de keuken sta. Als toetje wil ik creme brulee maken, dus dat ga ik binnenkort maar eens testen.

Hoofdgerecht denk ik gevulde varkenshaas...

Oh ja t moet allemaal gluten vrij :+
Laatst bijgewerkt door miccamaaike op 02-10-15 15:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Musiess

Berichten: 1574
Geregistreerd: 20-12-08
Woonplaats: zuid-holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:39

Ik weet ook nog niks.
Ts iig maar voor 5 a 6 personen incl mn zwangere zelf.
Echt geen idee wat ik voor lekkers op tafel ga zetten. Wel allemaal makkelijke eters.

kohtje

Berichten: 8104
Geregistreerd: 26-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:40

Ik doe dit jaar helemaal niets! Ik wacht rustig af of ik ergens wordt uitgenodigd. :D

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:40

kohtje schreef:
Ik doe dit jaar helemaal niets! Ik wacht rustig af of ik ergens wordt uitgenodigd. :D


Oh dat is ook een goed idee!

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:42

Ja daar ben ik eigenlijk ook wel een beetje bang voor... Plus hapjes eten zo makkelijk weg, dat je er wel een boel van nodig hebt haha. Misschien een combinatie van tapashapjes met wat grotere "bijgerechten". Stiekem ben ik van plan om mijn zwager en schoonzus niet uit te nodigen, aangezien mijn schoonzus bijna niets lust }>

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:47

Haha, is vast niet zo goed voor de familie verhoudingen :P
Maareh, als je t niet te ingewikkeld maakt heeft ze het maar op te eten hoor!

Wat ik wel makkelijk vond voor de kerst:

Vooraf soep (kun je vooraf maken), bijvoorbeeld courgettesoep (vooral niet vertellen dat t courgette is)

Voorgerecht: carpaccio (op veldsla en met zelfgemaakte pesto eroverheen)

Hoofdgerecht: Gevulde varkenshaas (gevuld door de slager, kost wel wat, maar heerlijk!) / boontjes met spek er omheen --> Boontjes eerst koken en dan spek er om heen wikkelen en dan nog bakken zodat de spek uitbakt. / salade /aardappelkroketjes of pomme duchesse erbij uit de oven erbij.

Nagerecht: lekker toetje, kan vanalles zijn, je kunt op heel veel manieren een lekkere trifle maken!

Ohana_91

Berichten: 2488
Geregistreerd: 06-08-06
Woonplaats: Tussen stad en land

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:53

Ik hoop stiekem dat zij dan ook een eigen huis hebben en daardoor niet met Kerst weg willen ofzo ;)
Zo'n menu voor Kerst vind ik ook heerlijk en makkelijk, maar zo standaard ofzo. Heb het gevoel dat ik flink moet uitpakken, omdat ik de familie uitnodig en ze wat verwachten. Ach gelukkig kan ik nog even brainstormen ;)

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Kerstdiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 15:58

Dit was mijn 1e kerstdiner die ik zelf maakte. Heb maar kleine keuken dus t kan sowieso niet te gek en mijn schoonfamilie is niet bepaald veeleisend als t op eten aan komt, dus dat is wel lekker makkelijk.. t zijn alleen ook niet hele gevarieerde eters dus ik hou t meestal op iets veiligs.

zit me soms ook echt te verbazen wat mensen hier allemaal weten te maken...