Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-16 21:25

Omdat ik vast niet de enige ben die alleen met kerst alle registers uit de kast trekt om eens gek te doen qua eten dacht ik eens een tooic te openen.
Wie houdt er nog meer van een beetje luxe kokkerellen op zijn tijd en de buurt uit te nodigen voor een 15gangen diner met 38amuses (oke, bij wijze van spreke dan...)?

Ik vond pas geleden de site www.greatbritishchefs.com en oei, mijn handen jeuken. Misschien is het tijd voor een soort van joepie-het-is-zomer-en-nog-lang-geen-kerst dinertje? Wie oh wie deelt deze hobbie? *\o/*

imd

Berichten: 15410
Geregistreerd: 02-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 07:40

Ik kook erg graag uitgebreid voor m'n vrienden, en aangezien ik binnenkort aan de beurt ben voor de eetclub kom ik graag meekletsen en ideeën op doen! :D Oh en een uitgbereid romantisch dinertje staat ook nog in de planning, dus als daar suggesties voor zijn :7

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:17

Kom maar op met de recepten :D
Ik ben wel van de gangen diners, amuzes, tapas, indische rijstafels, eigenlijk alles wat met eten te maken heeft :9

Misschien niet helemaal de bedoeling van dit topic maar mijn eerst volgende uitdaging is niet in de keuken maar buiten...

Ik zoek nog originele bbq hapjes in stijl, krijg in augustus 30 man te eten.
Wil beginnen met een ijsbergsla soepje met zalm en daarna lekker aan de bbq (stimuleert het rondlopen) maar heb geen zin in de standaard hamburger en suazijsjes (doe ik zoiezo nooit).
Wil graag iets met eendenborst, vispakketjes, groentes.

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 08:29

Heb een eetclub met m'n ouders en broertje + vriendin.

Dus een leuk topic om me bij aan de sluiten.

Vispakketje op de BBQ:
Aluminium folie
Zalm (geen diepvries)
milde olie (ik gebruik geen olijf olie)
Peper potje (http://www.ah.nl/producten/product/wi37 ... t-3-pepers)
Verse dille
knoflook

Voor 4 personen
1 peperpotje, half bosje fijngehakte dille, 3 eetlepels olie, 1 teen knoflook, zout en peper mengen in kom.
Zalm op folie leggen, mengsel er over smeren, goed dichtvouwen en de bbq op.


Dit voorgerecht is ook leuk bij koken voor een groep
http://www.24kitchen.nl/recepten/makree ... erde-appel

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:30

present :D

Many
Berichten: 8275
Geregistreerd: 30-10-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 09:52

Taffje schreef:
Kom maar op met de recepten :D
Ik ben wel van de gangen diners, amuzes, tapas, indische rijstafels, eigenlijk alles wat met eten te maken heeft :9

Misschien niet helemaal de bedoeling van dit topic maar mijn eerst volgende uitdaging is niet in de keuken maar buiten...

Ik zoek nog originele bbq hapjes in stijl, krijg in augustus 30 man te eten.
Wil beginnen met een ijsbergsla soepje met zalm en daarna lekker aan de bbq (stimuleert het rondlopen) maar heb geen zin in de standaard hamburger en suazijsjes (doe ik zoiezo nooit).
Wil graag iets met eendenborst, vispakketjes, groentes.

Je zou eens de recepten van het 24Kitchenprogramma 'Eten in de tuin' kunnen bekijken: http://www.24kitchen.nl/shows/eten-in-d ... serie=2988

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 10:30

Verder is het gaaf om eens te kijken naar picanha. Mooi stuk vlees met heel veel smaak er aan. Eerst op indirecte warmte verwarmen tot ongeveet 45-50graden (afh van welke kerntemp je wil eindigen). Daarna op zo heet mogelijke kolenbbq afmakwn. Door de vetlaag ontstaan er behoorlijke vlammen, heel spectaculair haha. Smaak is fantastisch met een zelfgemaakte chimichurri.

Ook stokbrood met daarop gemarineerde varkensfilet, gegrilde paprika, spinazieblaadjes en cheddar even op de gril verwarmen is erg lekker. Ik snijd dit in kleine stukken als eerste hapje bij binnenkomst.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 10:33

Herken me hier helemaal in, weken voor kerst (of pasen,pinksteren enzovoorts) al nieuwe gerechten uit proberen, een hele stapel kookboeken op tafel, gele plakkers om gerechten te markeren, A4 schrijfblok erbij om alle ingrediënten op te schrijven voor de boodschappen. Op het moment zelf de tafel mooi dekken, zelfgemaakte menu-kaartjes bij de borden. Heerlijk om te doen!

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 13:01

Ik volg, leuk topic :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 15:23

Leuk, ik volg!

Ik kook heel graag en vind het ook ontzettend leuk om voor anderen te koken, maar ik vind het erg lastig om iets op tafel te zetten wat lekker smaakt én er 4-sterrenrestaurant-waardig uitziet en dan ook nog eens liefst helemaal plantaardig is. Dus ik ben benieuwd wat er hier allemaal voorbij komt :)

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 17:58

Oei dat lijkt me ook wel lastig idd...
Misschien ravioli van rettich maken? Ik heb dat ooit gedaan en gevuld met garnaaltjes, maar je kan ook een vegetariache vulling maken natuurlijk...

Vandaag in de auto kreeg ik een goed idee voor een mooi nagerecht. Eens kijken of ik binnenkort een excuus heb om dat te maken.... Iets met witte chocomousse met gesuikerde frambozen, pistachenootjes, frambozenmerengue, pistachecrumble en mini pistache- en frambozen macarons, frambozensorbet

http://www.willcookforfriends.com/2016/ ... crust.html Dit ziet er ook prachtig uit. Ik hou niet zo van rabarber dus wil het dit weekend eens proberen te maken met frambozen en/of aardbeien. Lijkt me wel een heel lekker taartje zo.

meggiemeg

Berichten: 12217
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 18:22

Poosje terug had ik een italiaans pakket gekregen, alles bij elkaar passend in de truffel variant en als uitschieter er een pistache créme bij. Die pistache heb ik uiteindelijk in een laag gebruikt in een chocolade taart, dat was heerlijk. Dat bedacht ik me ook terwijl ik met iets heel anders bezig was.

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-16 19:19

Ik heb nog nooit met pistache gewerkt maar de smaak is zo heerlijk en de kleur zo mooi. In die taartjes zitten ze ook dus daar ga ik het ook eens bij uitproberen.
Ik hou sowieso van sites waar de gerechten er al zo mooi uit zien en dan ook nog recept er bij.

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:23

Ga de picanha in gedachten houden :D thnks.

Ik ben ook gek op pistache, kan overal in, nagerechten, salades, bij vlees...

litilaura

Berichten: 1635
Geregistreerd: 21-08-11
Woonplaats: ergens in limburg

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-16 20:27

Ik meld me! Koken is mijn grootste passie Italiaans, Indiaas het komt allemaal voorbij!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:38

* steekt vinger op * :))

Ik vind het ook heel leuk om uitgebreid te koken en om nieuwe dingen uit te proberen, hoewel ik niet zo van de recepten ben (kook meer uit de losse pols). Ik mis alleen een doelgroep. Die zijn nogal gauw van de 'leuk hoor, maar is er nog saté of zijn er nog ergens gehaktballen?' :D

secricible

Berichten: 25694
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-16 20:48

Herkenbaar Oscar, mijn ouders houden er wel van maar daar houd het wel op.
Afgelopen weekend een groep vd sportschool over, me druk gemaakt met allerlei dipjes voor bij het brood. Bijna alles over, behalve de kruidenboter en paturain natuurlijk. Gelukkig niet teveel gekke dingen gemaakt -O-
Tijd voor een kookclub zeg ik :D

Iloveiswan

Berichten: 3322
Geregistreerd: 17-01-08

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 20:51

Meld me ook :D Kook bijna dagelijks voor een grote groep mensen en heb even wat meer inspiratie nodig voor mooie salades, broodjes, en soep. En nog meer dingen die je kan serveren tijdens een lunch.

Daarnaast vind ik het sinds een tijdje super leuk om thuis van alles uit te proberen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:05

Herkenbaar idd, dat de chips en nootjes eerder op zijn dan de amuses waar je uren aan gewerkt hebt :=
Bij verjaardagsfeestjes doe ik dan ook niet meer zo hard mijn best. Vorig jaar zelfgemaakte mini pizza uit de houtoven, zoiets wordt dan wel gewaardeerd :+
Maar als mijn schoonouders komen eten dan kan ik me helemaal uitleven, die vinden alles lekker en zijn zo heerlijk geïnteresseerd en willen alle recepten weten :D
Mijn moeder en zusje ook.. maar mijn vader, dat is echt het type 'geef em een stuk vlees met een bot om op te knagen en je hoort em niet meer'.. Andere dingen schuift ie aan de kant. Onze neanderthaeler noemen we hem :+

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:26

Oh leuk, die herkenbaarheid!

Ik heb helemaal niks tegen bitterballen, gehaktballetjes, saté, gevulde eieren (hoe retro kun je het bedenken?) en ham met asperges, maar vind het ook zo leuk om eens wat anders uit te proberen. Voorlopig wil mijn publiek er nog niet echt aan. Voor komend weekend hebben we een barbecue gepland staan en ik weet wat me te doen staat: heul veul sateetjes marineren :D

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:37

Barbecue is hier dan weer niet zo'n enorm probleem. Op mijn vader na zijn de meeste gasten meestal geen grote vleeseters, en zijn de gevulde champignons en tomaten, de gepofte (zoete en normale) aardappels, de gegrilde maïs en de gemarineerde courgetteplakjes altijd snel op, net als de salades enzo die we erbij maken. Maarja, dat is dan ook weer meestal hetzelfde, 'bekende' soort eten. Daarvan weten ze inmiddels wel dat het lekker is haha. Altijd lastig om echt 'mooi' eten te maken op de bbq, iets nieuws en verrassends!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:49

Oh, dat is wel fijne klandizie dan, Annemiek :)
Zo ver zijn we hier nog niet. Ik denk dat ik komend weekend eens ga beginnen met een mooi groot stuk rundvlees. Een cote de boeuf met een goede rub ofzo. Dat is dan al heel extreem he, als je het vergelijkt met de hamburgers en de sateetjes enzo :))

wreckh

Berichten: 2556
Geregistreerd: 09-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 21:53

Leuk! Ik meld me ook. Ik hou heel erg van koken. Mijn man en kids proberen ook alles wel, dus dat is wel leuk. Kinderen vinden het ook altijd leuk om ge helpen. Leuk om hier ideeen en recepten uit te wisselen.

Cabelona

Berichten: 1698
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:51

Ik vind het ook heerlijk om uit te pakken als vrienden of familie komen eten.

Spaghetti met Italiaanse gehaktballetjes in tomatensaus valt altijd erg goed. Afsluitend met toetje van lava cake met een bolletje ijs.

Voor verjaardagen maak ik de taart(en) ook altijd zelf.

Ik probeer een keer in de week ik altijd wat uitgebreider te koken voor ons twee. Lekker samen tafelen. <3

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:57

Oscar schreef:
Oh, dat is wel fijne klandizie dan, Annemiek :)
Zo ver zijn we hier nog niet. Ik denk dat ik komend weekend eens ga beginnen met een mooi groot stuk rundvlees. Een cote de boeuf met een goede rub ofzo. Dat is dan al heel extreem he, als je het vergelijkt met de hamburgers en de sateetjes enzo :))


Eendeborst filet doet het ook goed op de bbg en dan serveren met gekarameliseerde peer, paddenstoelen en cranberries.