Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-16 15:27

Wauw Nickeltje, dat lijkt me heel gaaf! Kun je iets meer vertellen over hoe dat in zijn werk gaat! Foto's misschien.

Hmmm, over 2 weken ga ik weer luxe eten, maar dan wordt er voor me gekookt :9 diner en overnachting in de Librije.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 15:33

Ik heb een heleboel foto's gemaakt inderdaad.
Ik heb ongeveer 20 kilo appels gekocht 2/3 zoete en 1/3 zure. Die zijn gewassen en gehakseld in het eerste apparaat dat ik deze zomer special daar voor voor mijn verjaardag heb gekregen.
Die prus (most) hebben we een nacht laten staan afgedekt en met pectase enzyme er in om zo veel mogelijk smaak uit de appels te krijgen.
De dag er na zijn we de most gaan persen tot mooi appelsap.
Dat heb ik gepasteuriseerd, af laten koelen. Zuurgraad en dichtheid meten en aanpassen tot de gewenste niveaus en dan de gist er maar bij en nu is het een kwestie van 2 weken passief afwachten om de gist zijn werk te laten doen.

Foto's staan nog in mijn camera, maar die probeer ik dit weekend wel te verwerken.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-16 15:23

Nog steeds wel benieuwd naar je foto's haha :o

Ik heb vanavond een thuis etentje. De eters houden ook van lekker koken dus compromis was dat ik alleen het hoofdgerecht doe en zij voor- en nagerecht.
Dus als hoofdgerecht gekozen voor een paddestoelenrisotto met spinazie, gegrilde groente van de bbq, lamsvlees van de bbq. Daarnaast nog wat zelfgebakken brood, aioli, boter en (zelfgemaakte) kruidenboter.
Had wat minder tijd dus lekker simpel gehouden dit keer. Merk sowieso dat ik op het moment meer neig naar robuust koken ipv het hele verfijnde chique eten. Mooie schalen op tafel, grotere stukken vlees, dat soort dingen, ipv borden vooraf opmaken ed.

Brood is iig af, best wel tevreden met eerste poging tot focaccia.


Afbeelding

Cabelona

Berichten: 1699
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: Vroomshoop

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:03

Hij is mooi geworden. Ziet er erg smakelijk uit :9

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 09:08

Dat ziet er inderdaad heel erg mooi uit!!

Wij hebben dit weekend 60 kilo oud-hollandse appelrassen (3 rassen gemengd) staan hakselen en een dag later staan persen voor cider. Dit staat nu heel blij in zijn gistingsvat te pruttelen.
De vorige batch cider lijkt best goed geslaagd te zijn, die gaan we woensdag op de fles doen, dan moet er nog prik opbouwen.

Verder ligt er ongeveer 20 kilo aan stoofpeertjes te wachten tot ik die inmaak om de hele winter van te kunnen snoepen.

Grote feestelijke maaltijden zoals hier boven beschreven gaan denk ik als we weer meer binnen zijn weer op gang komen.

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-16 09:32

Wij hebben deze maand nog wat bbq-afspraken staan die nog in het vat zaten. Plan is 2x een staartstuk (picanha) en nog een keertje een tomahawksteak. Moet nog even bedenken wat ik er bij maak, wil er gewoon een normale maaltijd van maken en geen Nederlandse vreet-zoveel-mogelijk-vlees maaltijd zeg maar ;)
A.s. vrijdag eerste bbq met picanha en dan wil ik er een grote groene salade bij maken met peertjes uit eigen tuin denk ik, een vers gebakken brood en gegrilde groentes.

Verder heb ik me voor half november een project op de hals gehaald met eigen topic, namelijk voor 30man een krokettenavond regelen met allerlei kroketten en zelfgemaakt brood.
En langzaam denk ik ook weer over de decemberactiviteiten na...

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-16 19:01

:+ Ik wilde even van overgebleven appels een simpele appeltaart maken, alles alvast gemengd, geschild, nog even bakpoeder zoeken... Op!! Nog nooit gebeurd...
Ik heb nu een experimentele taart in de oven staan met deeg met gist...

Anoniem

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 16:29

Ik kom hier ook even om de hoek kijken :o Ben echt dol op koken en uitgebreid eten. Komt bij mij niet van ver want mijn pa is een groot deel van z'n leven kok geweest :)

Anoniem

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:14

Ik heb een vraag als dummie voor jullie experts. :D Ik hou zeker van uitgebreid koken en voor andere mensen koken. Maar als vegetariër heb ik weinig ervaring met het maken van vlees. Binnenkort komen mijn ouders eten en samen met mijn vriend houden die wel van een stuk vlees. Mijn vriend heeft het verzoek gedaan voor een stuk vlees uit de oven.

Welk stuk vlees en welke bereidingswijze zouden jullie aanraden? Lamsvlees en wild vallen echt af, ik kan echt niet tegen die geur..

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 12:22

Hmmm, toch wel heel persoonlijk wat je lekker vind. Of in dit geval, waar je ouders en vriend van houden ;)
Een stuk vlees uit de oven, bedoel je dan meer een soort "roast", dus een geheel stuk vlees dat je aan kan snijden? Dan denk ik al snel aan een beenham met botje of een rosbief. Kernthermometer er in stoppen (opletten dat hij mooi in het midden zit en niet tegen een bot aan), die koop je voor een paar euro bij blokker of marskramer en dan niks meer aan doen tot de juiste temperatuur er is.
Een groot stuk rundvlees zoals een cote de boeuf oid kan ook. Even aanbraden en dan op dezelfde manier in een niet te hete oven stoppen (150graden ofzo) en ook weer wachten op de juiste temperatuur. Komt wel iets preciezer. Zelf ben ik ook dol op buikspek, maar daar moet je wel echt van houden dus zou ik niet zo snel voor gasten maken.

In de oven kun je ook een mooie stoofpot maken, goulash, stoofvlees, enz. Dan gewoon aanbraden op het fornuis, alles in een ovenschaal kieperen en uren op 110graden laten staan. Kun je in de ochtend al opzetten, alleen in de gaten houden dat er genoeg vocht bij blijft zitten.

Anoniem

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-16 12:31

Een beenham of een rosbief zie ik wel zitten om te proberen! Braad je dat ook nog het beste aan of is dat direct de oven in? En garnituur er direct bij? Of juist helemaal niet?

secricible

Berichten: 25696
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-16 14:51

Ik zou altijd alles eerst aanbraden ja, op flink hoog vuur! Daarna de oven in. Weet je wat je als garnituur wil? Kan zo natuurlijk niet zeggen of je het mee de oven in moet zetten ;)

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 15:40

Ik ga straks beef wellington maken! Hebben jullie nog tips en tricks? Mijn vader maakte het altijd met pate in plaats van het paddenstoelen mengsel. Hebben jullie daar nog aanvullingen op?

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 16:40

Ik heb het nu drie keer gemaakt, maar elke keer met een paddestoelen paté tussen het vlees en het deeg. En een vlees thermometer er in om hem echt niet te ver door te laten garen.

Nathalie18x

Berichten: 1253
Geregistreerd: 24-11-15
Woonplaats: Riga

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-16 18:13

Ik heb hem net aangesneden! Helaas is het vlees iets te ver gegaan maar de smaak is echt geweldig!