Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kalender7
Berichten: 654
Geregistreerd: 08-03-15
Woonplaats: Omgeving Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-16 23:59

Ik meld me, omdat ik iets wil leren! Ik ben het type die alle makkelijke hapjes maakt zoals ham en asperge. Het liefste ook een makkelijk iets maak om te koken omdat ik niet weet hoe het anders moet!

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 07:17

Ik mag vanavond los.
Mijn ouders koken eens in de zoveel tijd bij een kookclub onder begeleiding van een chef die op sterrenniveau heeft gekookt.
Maar door vakanties mensen tekort dus of ik mee wilde. Sure!

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:36

O, Leuk :D
Lijkt me ook wel een wat, en benieuwd wat je gaat maken.

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:40

Ik lees ook mee :)
Ik ben dol op uitgebreid koken. Gelukkig is mijn vriend een makkelijke eter die ook echt blij wordt van een luxe maaltijd, en onze families en vrienden kunnen het ook altijd erg waarderen. Dus de juiste doelgroep heb ik gelukkig wel.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:46

Oeh leuk dit, ik hou wel van uitgebreid koken, maar neem er eigenlijk nooit voldoende tijd voor. Volgende week zijn mijn vriend en ik 3 jaar samen en dan wil ik toch graag echt een romantisch diner plannen. Dus het liefst ook 3 gangen, met eigengemaakte tiramisu (daar is hij heel dol op) en misschien een lekker soepje vooraf. Iemand nog suggesties. Hoofdgang vind ik altijd lastig en ben ook niet zo goed in vlees bereiden, dat mislukt 9 van de 10 keer als ik iets nieuws wil proberen...

Britt

Berichten: 18892
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:48

Leuk topic! Ik probeer altijd graag nieuwe gerechten uit, maar heb nog niet vaak meer dan een 3-gangenmenu gemaakt.
Misschien toch maar eens mee beginnen, met de inspiratie uit dit topic!

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 09:53

Mijn meest geslaagde (kerst)maaltijd was pompoenrisotto met oesterzwammen gebakken in feta en ui. Dan krijg je een heerlijk, hartig oesterzwam-sausje. Iedereen dacht dat het kip was :+ Past heerlijk bij de iets zoetige pompoensmaak. Erg lekker, en makkelijk te maken. Ik heb alleen het recept niet bij de hand..

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:07

Rena100, wat gaat er mis met het vlees?
Ik vind knoflooksoep trouwens erg lekker als voorafje.

8nnemiek

Berichten: 43391
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:29

Knoflooksoep? Dat klinkt apart!

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:34

Oh als ik vlees probeer te maken dat ik doorgaans niet zo snel maak, denk aan een steak of een varkenshaas of iets in die trant, dan is meestal gewoon schoenzool als het uit de pan komt...lukt mij op de een of andere manier niet om dat soort vlees lekker te bereiden. Stoofpotjes ben ik ook heel slecht in, ook schoenzolen.

Het vlees dat je 'normaal' eet, zoals een stukje kip of een saucijsje of iets dergelijks lukt me natuurlijk wel, maar als ik dan uitpak met koken, dan moet het geen speklap zijn natuurlijk ;)

Travellust
Berichten: 5440
Geregistreerd: 13-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:34

Herkenbaar inderdaad. Dus ik heb met mijn verjaardag eens lekker anders gedaan dan normaal.
Heb 2 soorten hummus gemaakt, normale en bieten. Verschillende soorten rauwkost neergezet en heb 2 Turkse broden in repen gedaan, ingesmeerd met knoflook olie en toen even in de oven en die ook ernaast geserveerd.

Heb geen chips, nootjes, toastjes oid erbij gezet. Dit was alles. Oke, op de gevulde avocado eieren na.
Ik kreeg later op de avond te horen, dus dit is gezond? Uhh ja. Veel lekkerder dan altijd standaard chips etc, was de reactie.

Het werd bij mij thuis, vrienden en familie gelukkig gewaardeerd.
Anders hadden ze ook pech gehad hoor :P Heb die andere meuk ook niet in huis.

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132037
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:45

Rena, waarschijnlijk bak je bijv. een varkenshaas in z'n geheel in de pan? Het duurt wel even voor de binnenkant gaar (of eigenlijk: rose) is, vaak is de buitenkant dan al wat taai.
Als je de oven voorverwarmt op ca. 200 graden en het vlees rondom even aanbakt in een pan (dat duurt max. een paar minuten) en de varkenshaas dan een kwartiertje in de voorverwarmde oven legt, dan komt ie er zeker lekker mals uit.
Voorwaarde is natuurlijk wel dat het vlees van een goede kwaliteit is. Een supermarktbiefstuk heb ik ook nog nooit op een fatsoenlijke manier kunnen bereiden, dat zijn van zichzelf meestal al schoenzolen.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:50

nou ik had de hoop al opgegeven, heb me er niet meer aan gewaagd verder haha.
Maar iemand suggesties wat en makkelijk en toch een beetje bijzonder is

Dani
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:54

Rena100 schreef:
Oh als ik vlees probeer te maken dat ik doorgaans niet zo snel maak, denk aan een steak of een varkenshaas of iets in die trant, dan is meestal gewoon schoenzool als het uit de pan komt...lukt mij op de een of andere manier niet om dat soort vlees lekker te bereiden. Stoofpotjes ben ik ook heel slecht in, ook schoenzolen.


Stoofvlees taai? Hoe bereid je dat dan? Ik doe niks heel bijzonders met stoofvlees en gebruik gewoon riblappen uit de supermarkt, maar het wordt altijd superlekker.

Varkenshaas en steak zijn lastiger omdat die rosé/rood van binnen moeten zijn, dat is lastig in te schatten natuurlijk. Als je het toch nog eens wil proberen zou ik ook noteren hoe je het hebt gemaakt, dus hoe lang je het hebt verhit en hoe hoog het vuur of de oven stond. Dan maak je niet per ongeluk 5 keer dezelfde fout.

Als je nagerecht tiramisu wordt is een Italiaans hoofdgerecht wel passend natuurlijk. Risotto is lekker, zeker als je echte Parmezaanse kaas koopt. Of goede lasagna, liefst met verse pasta. Of tagliatelle met een roomsaus en gerookte zalm. Alledrie niet lastig maar wel erg lekker.

Rena100

Berichten: 4854
Geregistreerd: 29-10-07
Woonplaats: Almelo

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 11:58

Voor mij wordt het nog wat lastiger, aangezien ik geen gluten eet, dus lasagne zat ik al aan te denken, maar dan met courgette ipv lasagnebladen. Maar ik vind dat zo gewoontjes, lasagne of pasta...

En ja het is denk al zo'n 2 jaar geleden dat ik het heb geprobeerd hoor, maar daarna niet meer geprobeerd dus wellicht gaat t nu beter. Stoofvlees neem ik de tijd niet voor of heb ik de tijd vaak niet voor dus tja...

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 11:58

Wat eigenlijk niet mis kan gaan is een wat groter stuk vlees. Een ham of beenham maar met varkenshaas kan ook wel. Groter stuk rund ook of mooie lamsbout.
Deze als het kan aanbakken in de pan (als hij te groot is kan dat niet natuurlijk).
Daarna in een ovenschaal en een vleesthermometer er in. Goedkope zijn al voor een paar euro te koop maar je hebt ze ook luxe met alarmen en zelfs bluetooth ed.
Op internet kun je zien welke kerntemp je moet hebben. Spies in het midden van het vlees, niet tegen het bod en rustig wavhten.
Als het vlees klaar is aluminiumfolie er omheen, de rest weer opwarmen en klaar.

In theorie kan het ook met biefstukjes natuurlijk, maar wat lastiger om de kern dan goed te hebben ;)

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 12:05


moonsparkle
Berichten: 21711
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 12:14

Varkenshaas is echt heel makkelijk in de oven te bereide. Ik wikkel m altijd in met spek. En vouw het uiteinde dubbel en doe er een sate prikker in zodat het vlees overal even dik is. Dan 180 graden 18 minuten en klaar een goede rose Varkenshaas. Het zal wellicht per oven verschillen hoe lang die erin moet en qua dikte. Wat je kunt doen is aan het uiteinde gewoon een stukje eraf snijden, dat zal niemand zo erg opvallen.

Stephanie_M
Berichten: 1388
Geregistreerd: 19-05-06

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:35

Een van mijn favorieten is truffelrisotto!

Per persoon risottorijst(klein kopje), halve liter runderboullion.

Rood uitje(wanneer ik voor 1 persoon maak) 2/3 pak ik gewoon grote uit met 2 teentjes knoflook fruiten in een beetje boter. Rijst erbij in de pan en glazig bakken. Afblussen met een fikse scheut witte wijn. Daarna beetje boullion erbij en roeren tot het weg is, dan weer nieuw laagje bouillon tot alle bouillon op is. Vervolgens 2 theelepels truffelpesto(p.p.) erbij doen, scheut kaas, wat gehakte jumbogarnalen en een paar kleine tomaatjes in stukjes gesneden.

Heb nog niemand gehad die het niet lekker vond:).

Rytir

Berichten: 5359
Geregistreerd: 30-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 13:49

Ik meld mij ook! Hou ook van uitgebreid kokkerellen maar alleen als ik voor een groep mag koken.

Taffje schreef:
Kom maar op met de recepten :D
Ik ben wel van de gangen diners, amuzes, tapas, indische rijstafels, eigenlijk alles wat met eten te maken heeft :9

Misschien niet helemaal de bedoeling van dit topic maar mijn eerst volgende uitdaging is niet in de keuken maar buiten...

Ik zoek nog originele bbq hapjes in stijl, krijg in augustus 30 man te eten.
Wil beginnen met een ijsbergsla soepje met zalm en daarna lekker aan de bbq (stimuleert het rondlopen) maar heb geen zin in de standaard hamburger en suazijsjes (doe ik zoiezo nooit).
Wil graag iets met eendenborst, vispakketjes, groentes.


Ik ben ook niet van de standaard bbq supermarktmeuk. Ik maak af en toe een stuk bavette in chimichurri marinade, erg lekker en even anders dan een gewone biestuk. Bij mij op de markt is dat voor 17/18,- de kg te koop. Ook lekker is een heel stuk procureur op de bbq, die moet echter wel minimaal 24 uur in de marinade.

En qua vis, zwaardvis is echt heerlijk om te barbecueën!

Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:20

Zwaardvis is idd ook en goeie :D


Biefstuk bak ik altijd in een flinke laag roomboter met een scheutje olijfolie, in neen paar minuten continue draaiend mooi bruin bakkken en nog even in alufolie nagaren, gaat super (ik houd wel van een beetje rood).
Werkt met varkenshaas trouwens ook goed.

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:25

Wat een leuk topic, ik meld me hier ook om leuke nieuwe ideeen op te doen.

Ik kook graag uitgebreid voor vrienden, meestal vlees gerechten die tijd en aandacht nodig hebben en deels in de oven gaan. Broden bak ik zelf (in mijn grote Creuset pan in de oven).
Uitgebreide sushi (niet van die kits, maar helemaal vanuit de basis ingrediënten), allerhande gebak en taarten en koekjes maak ik ook graag, maar daar wil ik dan wel echt de tijd voor hebben.

Maanlicht

Berichten: 6851
Geregistreerd: 30-07-07
Woonplaats: Den Haag

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:25

Ik meld me hier ook even! Ben gek op koken :D

Nickeltje

Berichten: 28244
Geregistreerd: 27-04-06
Woonplaats: Dalfsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-16 14:25

Mijn vlees komt overigens bij de pakketten van koop-een- koe, varken en kip vandaan.

secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Het grote uitgebreid-en-luxe-koken topic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-16 14:41

Pas geleden beef exclusief geprobeerd, ook prima levering van mooi bbqvlees! Zondag tweede picanha die ik besteld had op de bbq leggen. Wil niet teveel geks doen, brood met erwten er bij en een mooie salade. Toe heb ik mooie frambozentaartjes gevonden die ik wil maken.