Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 5 [ 119 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

(Uit)eten met voedselallergieën

 
Profiel   

Ik meen me te herinneren dat hier ooit een topic over is geweest, maar ik kon het zo snel niet terug vinden. Ik heb een noten- en selderij allergie wat ervoor zorgt dat we een stuk creatiever moeten zijn met eten koken. Helaas komen we vaak uit bij dezelfde gerechten dus ik hoopte dat er misschien meer bokkers zijn die hier tegenaan lopen zodat we recepten o.i.d. kunnen uitwisselen.

Ook het uiteten is altijd weer een onderneming. Van tevoren altijd bellen om navraag te doen en dan inschatten of ze wel of niet serieus omgaan met allergieën is hier een standaard ritueel geworden. Ik ben pas sinds ruim 2 jaar allergisch dus ik ben er niet van kleins af aan mee opgegroeid. We zijn pas geleden in Amerika geweest en het was opvallend hoe goed ze daar zijn ingesteld op mensen met voedselallergieën. Ook t.a.v. websites om restaurants te vinden zijn ze erg goed. Voor Nederland heb ik zoiets nog niet gevonden.

Hopelijk kunnen we in dit topic elkaar ook tips geven voor bijvoorbeeld restaurants o.i.d. :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 09:57 



 
Profiel   

Ik ben heel erg allergisch voor schaal en schelpdieren. Bij het bestellen zeg ik het er altijd even bij en maak dan een grapje van; goed opletten hoor want ik leg hier zo het loodje en dat is ook niet fijn voor de omzet. Vaak staan ze dan wel op scherp. Wordt je er gelijk heel ziek van of is het vooral vervelend en lastig? Bij de schaaldieren wordt het bij mij eerste hulp maar van de aardbeien krijg ik alleen een lelijk hoofd :+ . Dat tweede vind ik lastig maar geen drama als het toch een keertje mis gaat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 10:10 



 
Profiel   

Noten en selderij allergie valt wel mee als je thuis kookt, niet? Dat kun je makkelijk weglaten. Ik kom eigenlijk vrijwel nooit standaard gerechten tegen waar noten of selderij in moeten.
Ik was vroeger ook allergisch voor noten, maar gelukkig niet zo erg dat ik er echt last van had. Ik lust ze nog steeds niet echt, en geen idee hoe het nu met mijn allergie zit. Je kan er schijnbaar overheen groeien.
Ik ben ook allergisch/overgevoelig voor koemelk en eieren, dat maakt koken wel een stuk lastiger, maar er zijn tegenwoordig zo veel veganistische recepten en kookboeken dat ik eigenlijk alleen maar veelzijdiger en gevarieerder ben gaan eten door de allergieën :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 10:12 



 
Profiel   

Bij mij nu alleen nog walnoten en ananas allergie en van rauwe tomaat krijg ik een zere mond, dus dat eet ik liever ook niet.

Ananas en walnoten is voor mij een ritje eerste hulp.

Laatst in een restaurant netjes aangegeven van te voren maar er zaten toch walnoten over m'n gerecht (stond niet op de kaart, ander had ik wel iets anders gekozen)
Dus gemeld en m'n bord werd meegenomen, amper 5 minuten later kwamen ze weer terug en hadden blijkbaar alleen de walnoten van m'n gerecht afgehaald. Ik was zo ziek geworden, spugen, opgezwollen tong, benauwd.

Ik ben dus ook benieuwd hoe anderen het aangeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 10:35 



 
Profiel   

Manlief heeft een lactose intolerantie en wij hebben het eten buiten de deur maar opgegeven.. Het gaat ongveer in de helft van de gevallen mis en dat is gewoon teveel, hij is er twee dagen hondsberoerd van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 10:38 



 
Profiel   

Ik heb een tijdje geen gluten gegeten ivm. een eventuele allergie (het is nu geen allergie, maar het heeft wel degelijk geholpen om het een tijdje te schrappen). Ik was laatst met school naar London en ook in Engeland zijn ze er goed en duidelijk mee. In een restaurant heb ik niet mee kunnen eten samen met een ander meisje, maar bij een ander restaurant hamerde de manager er ook duidelijk op dat het gluten vrij moest zijn. Wij hebben dus het beste eten gekregen, de rest was al koud toen ze het kregen :')

Vaak staat er op sites hoe het is geregeld en of er ''waarschuwingen'' zijn wat betreft het eten.

Wokken is ook een fijn idee, mijn moeder had een klasgenoot die voor ei en melk ed allergisch was en dan ook echt extreem, maar met het wokken ging het altijd goed en kan je heel makkelijk zelf dingen uitzoeken en opscheppen :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 10:51 



 
Profiel   

Ik mag geen suiker, melk, fruit of alle snelle koolhydraten eten.
Mij lukt het prima, ik denk juist dat er heel veel te eten is met jou allergie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 10:58 



 
Profiel   

8nnemiek, als we alles vers koken is het inderdaad geen probleem, maar pastasauzen en heel veel andere producten of kruidenmixen bevatten selderij. Idem voor bijvoorbeeld soep.

Mijn allergie is dusdanig dat als mijn man iets gegeten heeft waar selderij of noten in zaten en hij geeft mij enkele uren later een kus dat ik mijn medicatie nodig heb. Van de week heeft mijn man nog op het punt gestaan 112 te bellen omdat de medicatie niet aansloeg.

Bij restaurants geef ik het inderdaad direct bij het bestellen aan, maar het is helaas meer dan eens mis gegaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 11:44 



 
Profiel   

8nnemiek schreef
Ik ben ook allergisch/overgevoelig voor koemelk en eieren, dat maakt koken wel een stuk lastiger, maar er zijn tegenwoordig zo veel veganistische recepten en kookboeken dat ik eigenlijk alleen maar veelzijdiger en gevarieerder ben gaan eten door de allergieën :))


Ha, ik ook. Koemelk en eieren ( en ook geen gluten of soja ). Heb je namen van leuke kookboeken ?
Uit eten ga ik dus niet, heb niet het idee dat veel restaurants beseffen waar bijvoorbeeld allemaal ei in zit helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 11:46 



 

Ik vroeg een tijdje geleden in een restaurant of er echt geen aardbeien in het frambozenijs verwerkt waren (vaak wel, voor de kleur en aardbeien zijn goedkoper) want dat ik het anders niet mag hebben, in de keuken is alles nagevraagd en nee hoor, geen aardbeien dus veilig voor mij. +:)+ graag!
Helaas kon ik het alsnog niet opeten, want over het aarbeienvrije frambozenijs was een grote schep bosvruchtensaus gedaan waar de hele aardbeien duidelijk in te zien waren.
Volgens betreffende serveerster had ik beter moeten aangeven dat ik geen aardbeien wil.... >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 12:03 



 
Profiel   

Het forks over knives kookboek vind ik echt een aanrader :j Enige nadeel is dat het allemaal in het engels is, en dat er niet veel plaatjes in staan, maar wel bijna 400 recepten en ik ben er nog niet een tegengekomen die slecht smaakt!
Ik heb er nog een aantal liggen..
Oa deze: [ img ]
Maar inmiddels ook het boek "rauw & gezond" van judita wignall gekocht en dat is ook wel een heel interessant boek. Ook een aanrader.
Die twee boeken hebben nl ook recepten voor sausjes en groenteburgers en dat soort zaken, die je in veel andere kookboeken alsnog in de winkel moet halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 12:10 



 
Profiel   

Ik herken de struggle, ik heb bijna 20 voedselallergieën.
Verschil is dat ik er niet aan overlijd of medicatie er voor heb (bestaat niet).
Dus ik kan het wel handelen als er een keer iets fout gaat (gebeurt heel vaak).
Dan zeg je dat je absoluut geen rauwe groentes of kruiden mag hebben, strooien ze gezellig rauwe bieslook of peterselie over je gerecht :')
En zo heb ik een restaurant gehad die ik van tevoren gevraagd had naar de mogelijkheden, was allemaal geen probleem, ze hadden gerechten aangegeven die ik wel mocht hebben..
.. Waaronder een tomatensoep en saté met pindasaus, best knap als je allergisch bent voor pinda's en tomaten :+

Ik moet zeggen dat ik ooit bij een lunchcafe ben geweest en die deden echt hun uiterste best voor me, super netjes en helemaal niks mis gegaan _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 12:16 



 
Profiel   

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nooit problemen heb ondervonden in restaurants. Ik heb zelf geen allergieeen, maar 2 vrienden van mij wel. Wat ik wel altijd doe is: reserveren en het dan direct aangeven en bij het bestellen ook nog extra aangeven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 12:25 



 
Profiel   

Maris schreef
8nnemiek schreef
Ik ben ook allergisch/overgevoelig voor koemelk en eieren, dat maakt koken wel een stuk lastiger, maar er zijn tegenwoordig zo veel veganistische recepten en kookboeken dat ik eigenlijk alleen maar veelzijdiger en gevarieerder ben gaan eten door de allergieën :))


Ha, ik ook. Koemelk en eieren ( en ook geen gluten of soja ). Heb je namen van leuke kookboeken ?
Uit eten ga ik dus niet, heb niet het idee dat veel restaurants beseffen waar bijvoorbeeld allemaal ei in zit helaas.


Heb je al gedacht aan een vegetarisch / veganistisch restaurant? :))

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 12:49 



 
Profiel   

Vaak deed mijn moeder het zo :
ze belde naar een restaurant of er met een gluten en en lactose vrij dieet gegeten kon worden.
Was het antwoord ja dan werd er gereserveerd en kwam er een week van te voren een menulijst kopie wat er te eten was.... daar werd dan uit gekozen en vooraf gezegd wat mijn broer ging eten en wat er absoluut niet in mocht dan kan daar op ingekocht worden.
En het ging echt heel vaak goed 1x is het finaal misgegaan, helaas
maar je kunt met goede duidelijke comenucatie heel veel bereiken!

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 12:50 



 
Profiel   

ik vind het altijd een heel groot risico om de verantwoordelijkheid van een "ritje eerste hulp" bij een ander neer te leggen.

ik denk dat als je zo extreem allergisch bent voor iets, je beter zon risico niet kan nemen. Ik ben zelf ook bekend met voedselallergien, alleen niet in zo'n mate dat ik ermee naar de eerste hulp moet. Mocht dat wel het geval zijn, denk ik dat ik zo'n situaties liever vermijd.

Waar mensen werken, kunnen fouten gemaakt worden. In dit geval heet dat alleen een grote impact.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 12:50 



 
Profiel   

Ik schrik er best wel van hoeveel restaurants blijkbaar nog moeite hebben met allergieën. Ik werk nu zo'n 8 jaar parttime in de horeca en onder welke keuken ik ook stond, allergie wensen gaan altijd prima! Ook al mag je geen gluten, melk, noem het op. Onze keuken zorgt er altijd voor dat het klopt en komt met goede alternatieven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 12:55 



 
Profiel   

Hier ook iemand met (voedsel) allergieën Dat is ook de reden dat ik heb moeten stoppen met werken in de keuken.
Ik heb zowel een contact allergie voor vis, schelpdieren en schaaldieren als een voedsel allergie in de vorm van eten dus.
Mijn werk in de keuken was in een tapas restaurant. En ja het is heel fijn als er vooraf met reserveren verteld word dat er een allergie is. Maar, Vis (en vlees) hoort om te beginnen al overal in gescheiden te zijn tijdens het bereiden. Ik vind ook zeker dat je de verantwoordelijkheid bij een restaurant kan leggen. Dat je een allergie meld, is heel prettig, of dat met de reservering is of pas als je binnen komt maakt niet uit. Je hoort in je keuken alles op orde te hebben. En zeker als er gemeld word dat er iemand binnen zit met een allergie.
Kun je niet zonder reactie van de gast eten uit serveren, dan heb jij je keuken niet op orde en dan vind ik persoonlijk dat de hut wel eens gesloten mag worden.
Ik heb laats bij een restaurant te horen gekregen dat ik daar niet kon eten met mijn allergie. Dat is voor mij een reden om zo'n restaurant negatief te bespreken. Dan wil je daar gewoon niet eten. En er zijn zelfs Sushi restaurants waar je met een vis allergie kan eten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 13:01 



 
Profiel   

snoetie schreef
ik vind het altijd een heel groot risico om de verantwoordelijkheid van een "ritje eerste hulp" bij een ander neer te leggen.

ik denk dat als je zo extreem allergisch bent voor iets, je beter zon risico niet kan nemen. Ik ben zelf ook bekend met voedselallergien, alleen niet in zo'n mate dat ik ermee naar de eerste hulp moet. Mocht dat wel het geval zijn, denk ik dat ik zo'n situaties liever vermijd.

Waar mensen werken, kunnen fouten gemaakt worden. In dit geval heet dat alleen een grote impact.


Dat is deels waar maar het is wel zo als er vooraf wordt aangegeven wat de allergie is, en dat ze daar aangeven om mee om te kunnen gaan dan moet dat wel kunnen vind ik.

dat het destijds mis ging bij mijn broer was natuurlijk een vervelende situatie...maar voor alle partijen, de ondernemer zat er ook erg mee. Tja eens gebeurd kun je weinig meer doen welgemeend sorry zeggen
blijft lastig maar iedereen kan er van leren, ook de persoon met het dieet als het anders proeft dan gewoon stoppen met eten, en de ondernemer en het personeel om dan ook echt goed op te letten. ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 13:29 



 
Profiel   

Het is een risico maar wanneer je een goed restaurant hebt gevonden gaat het best. Ik ben dol op Japans. Best een risico keuken voor schaal en schelpdieren allergie. Als ik kom dan maken ze eerst alle vlees en vegetarische gerechten klaar en dan de risico gerechten van mijn tafel/bakplaat genoten. Meestal neem ik dan een kleiner menu en komt het met de gangen perfect uit. Maar ik ga niet zomaar bij elke Japanner eten.
Een groter risico vind ik bij mensen thuis eten. Daar gaat het nog wel eens mis. In pakjes en bouillonblokjes zit nog wel eens wat verborgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 13:45 



 
Profiel   

snoetie schreef
ik vind het altijd een heel groot risico om de verantwoordelijkheid van een "ritje eerste hulp" bij een ander neer te leggen.


Maar zou dat dan inhouden dan mensen met ernstige voedselallergieën niet meer uit eten zouden kunnen? Als een restaurant mij de garantie geeft dat ik daar veilig kan eten, zou ik daar toch vanuit moeten kunnen gaan? Het is immers hun werk. Uiteraard kunnen overal fouten gemaakt worden, maar op een gegeven moment wordt je vanzelf bedreven (als gast) om heel snel in te schatten of een restaurant zijn zaken niet op orde heeft (of denkt dat een allergie wel mee valt) of dat het echt oprecht per ongeluk is gegaan.

En inderdaad, als je eenmaal een goed restaurant hebt gevonden dan gaat het eigenlijk prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 13:52 



 
Profiel   

Courses schreef
Ik schrik er best wel van hoeveel restaurants blijkbaar nog moeite hebben met allergieën. Ik werk nu zo'n 8 jaar parttime in de horeca en onder welke keuken ik ook stond, allergie wensen gaan altijd prima! Ook al mag je geen gluten, melk, noem het op. Onze keuken zorgt er altijd voor dat het klopt en komt met goede alternatieven :)


Zo ken ik de horeca waar ik heb gewerkt/werk ook :). Maar ik heb dan ook wel eens meegemaakt dat iemand lactoseintolerant was, dit was niet bij de reservering aangegeven, maar daar valt wel omheen te koken met onze keuken. Vervolgens besteld diegene als nagerecht (bij een andere collega) een appeltaart mét slagroom :+ . Tja...

Mijn moeder is allergisch voor vis, schelp- en schaaldieren, ik geef het altijd aan als ik ergens reserveer met haar. Nooit een probleem geweestzelfs bij een sushirestaurant niet :). Maar hier valt op een menukaart ook wel omheen te kiezen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 14:07 



 
Profiel   

vermeerkaren schreef
Heb je al gedacht aan een vegetarisch / veganistisch restaurant? :))


Vlees is nou net 1 van de dingen die ik wel mag eten ;) En zelfs daarin zit nog best vaak ei verwerkt..
Vegan eten is inderdaad dan bijna nodig, ik ga ook eens bij de vegan kookboeken kijken ( dank je voor de tip 8nnemiek !)

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 16:38 



 
Profiel   

Dat is wel een groot voordeel aan veganistische recepten. Vlees erbij doen kan altijd. Andersom is vaak onmogelijk.. vlees, ei of melkproducten weghalen uit een normaal recept werkt vaak niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 16:57 



 
Profiel   

Alleen vegan zal veel met soja werken waarschijnlijk ??
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 25-06-16 17:09 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 5 [ 119 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen