(Uit)eten met voedselallergieën

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-16 17:45

Het forks over knives kookboek helemaal niet. Er zijn vegan recepten die werken met vleesvervangers die dan vaak van soja gemaakt zijn, maar vega recepten met alleen verse ingrediënten worden bijna nooit met soja gemaakt. Wel met andere peulvruchten, vooral linzen, kikkererwten en erwten.

eclair98

Berichten: 11603
Geregistreerd: 24-09-11
Woonplaats: Overijssel en Drenthe

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-16 15:24

Ik heb echt zoiets van: doe voor mij niet te veel moeite! Ik eet al lastig door medicatie, vind het dan zo sneu als de keuken er zoveel moeite voor moet doen :o

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 21:38

Ik meld me ook, niet als allergie last hebbende, maar als medewerker in de horeca die graag hoort wat we kunnen doen om het mensen met een allergie nog comfortabeler/ gemakkelijker/ fijner te maken.

Wat vind jij als persoon met glute allergie nu echt lekker om te eten?
Heb je lactose intolerantie, vind je het dan een meerwaarde als de mogelijheid er is om lactose vrije slagroom te krijgen?
Als je vegetarier bent, eet je dan liever tofu of lekkere verse groenten of vleesvervangers?

Ik hoor graag zo veel mogelijk meningen!

edit; wil graag aangeven dat wij altijd luisteren naar de allergieen en tolleranties van onze gasten. Hebben we een ijskar met ijs (dit zijn haast altijd 6 verschillende soorten roomijs) en is er iemand met een lactose allergie wordt er gelijk een bak sorbetijs gehaald, met een schone ijslepen, bak met heet water etc etc. De grootste sluipfoutjes zitten namelijk vaak in de kruisbesmetting (met een ijslepel die wordt schoongespoeld in je waterbak waar je de roomijs hebt afgespoeld in het sorbetijs stoppen bv)
Allergenen alternatieven op het buffet (en speciaal afgedekt zodat er geen problemen kunnen ontstaan). Ook veel alternatieven voor de vegatarische mensen (zowel die wel of geen vis eten). Worden ook altijd naar het buffet begeleid een daar uitgelegd wat wel vegatarisch is of wat de allergenen opties zijn, zodat de gasten zelf ook niet per ongeluk het verkeerde pakken

8nnemiek

Berichten: 43395
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 22:28

Wat ik in restaurants en cafés vaak mis zijn de veganistische maaltijden. Dus helemaal zonder dierlijke producten.
Ik kies zelf het liefst voor gerechten met zoveel mogelijk verse en onbewerkte ingrediënten in plaats van vleesvervangers of tofu. Maar die zijn vaak lastig te vinden.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-16 23:15

8nnemiek schreef:
Wat ik in restaurants en cafés vaak mis zijn de veganistische maaltijden. Dus helemaal zonder dierlijke producten.
Ik kies zelf het liefst voor gerechten met zoveel mogelijk verse en onbewerkte ingrediënten in plaats van vleesvervangers of tofu. Maar die zijn vaak lastig te vinden.


En dan zou bv een geitenkaas salade met diverse soorten sla, honing mosterd dressing, zongedroogde tomaatjes en noten maar zonder de geitenkaas een goede optie zijn voor jou of zie je dan graag iets dat speciaal voor jou is? Wil me zeg maar wat meer in jullie allemaal verplaatsen.
Dus eigenlijk vind jij een heerlijk gerecht met allerlei lekkere seizoens groenten het lekkerste? Dat is waar je naar zoekt in een restaurant?

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 06:40

Wat denk ik handiger is in een restaurant is om voor de meest voorkomende allergieën gewoon wat op de kaart te hebben. En dan zo dat het voor iedereen aantrekkelijk is en niet in het hoekje speciale gevallen.

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:01

Ik heb een heftige notenallergie.
Maar ik zie dat steeds meer restaurants een aparte kaart hebben waarbij elk gerecht de allergenen vermeld staan. Dat vind ik super handig! Ik ga eigenlijk nooit zonder problemen uit eten. Bij andere mensen thuis vind ik het lastiger :')

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:26

LuffB schreef:
8nnemiek schreef:
Wat ik in restaurants en cafés vaak mis zijn de veganistische maaltijden. Dus helemaal zonder dierlijke producten.
Ik kies zelf het liefst voor gerechten met zoveel mogelijk verse en onbewerkte ingrediënten in plaats van vleesvervangers of tofu. Maar die zijn vaak lastig te vinden.


En dan zou bv een geitenkaas salade met diverse soorten sla, honing mosterd dressing, zongedroogde tomaatjes en noten maar zonder de geitenkaas een goede optie zijn voor jou of zie je dan graag iets dat speciaal voor jou is? Wil me zeg maar wat meer in jullie allemaal verplaatsen.
Dus eigenlijk vind jij een heerlijk gerecht met allerlei lekkere seizoens groenten het lekkerste? Dat is waar je naar zoekt in een restaurant?

Als mij dat als hoofdgerecht in een restaurant aangeboden zou worden zou ik not amused zijn. Niet om vervelend naar jou te doen hoor, maar omdat iemand veganist is ze een bak sla te geven is natuurlijk niet heel creatief ;). Ik wil ook liever geen tofu of andere vleesvervangers, om je vraag over wensen van vegans te beantwoorden. Ik word heel blij van bijvoordbeeld geroerbakte groente in een lekkere saus met linzen of een ovenschotel met groente en aardappelpuree.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:52

batje schreef:
LuffB schreef:

En dan zou bv een geitenkaas salade met diverse soorten sla, honing mosterd dressing, zongedroogde tomaatjes en noten maar zonder de geitenkaas een goede optie zijn voor jou of zie je dan graag iets dat speciaal voor jou is? Wil me zeg maar wat meer in jullie allemaal verplaatsen.
Dus eigenlijk vind jij een heerlijk gerecht met allerlei lekkere seizoens groenten het lekkerste? Dat is waar je naar zoekt in een restaurant?

Als mij dat als hoofdgerecht in een restaurant aangeboden zou worden zou ik not amused zijn. Niet om vervelend naar jou te doen hoor, maar omdat iemand veganist is ze een bak sla te geven is natuurlijk niet heel creatief ;). Ik wil ook liever geen tofu of andere vleesvervangers, om je vraag over wensen van vegans te beantwoorden. Ik word heel blij van bijvoordbeeld geroerbakte groente in een lekkere saus met linzen of een ovenschotel met groente en aardappelpuree.


Nee, ik vond het juist ook niet genoeg als hoofdgerecht, die salade (vergeten te vermelden dat het in dit geval om de lunchkaart zou gaan). Plus niet bijzonder genoeg. Vind dat iedereen een eigen gerecht moet kunnen krijgen, niet een salade zonder dan die dierlijke producten.

Laten we even lunchkaart denken, die geroerbakte groenten, waar zou je die dan terug willen zien op de kaart? Onder de noemer salades of iets anders?

Het lastige met iets speciaals voor iedere allergie, dat die ingredienten worden ingekocht op reserveringen waarbij is aangegeven dat er allergieen zijn. En stel je hebt een keer dat mensen niet hebben aangegeven dat er allergieen zijn, en toch op de kaart zien dat er mogelijkheden zijn, dan moeten we nee verkopen omdat we op dat moment niet de juiste ingedrienten in huis hebben

Zat ook al wel te denken om aan te dringen op zo'n aangepaste menu lijst met de allergenen erop vermeld als extra zeg maar

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:55

Jennyj01 schreef:
Wat denk ik handiger is in een restaurant is om voor de meest voorkomende allergieën gewoon wat op de kaart te hebben. En dan zo dat het voor iedereen aantrekkelijk is en niet in het hoekje speciale gevallen.


Dat is tegenwoordig verplicht :)
In ons restaurant hebben we die ook, kun je gewoon vragen, ze moeten m hebben.

Verder ga ik weer in de meeleesmodus, vind dit interessant als medewerker van een restaurant :)

Brainless

Berichten: 29725
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 07:58

_sharonnn schreef:
Jennyj01 schreef:
Wat denk ik handiger is in een restaurant is om voor de meest voorkomende allergieën gewoon wat op de kaart te hebben. En dan zo dat het voor iedereen aantrekkelijk is en niet in het hoekje speciale gevallen.


Dat is tegenwoordig verplicht :)
In ons restaurant hebben we die ook, kun je gewoon vragen, ze moeten m hebben.

Verder ga ik weer in de meeleesmodus, vind dit interessant als medewerker van een restaurant :)

Het is niet verplicht om een kaart met allergenen te hebben.
Wel moeten ze het minimaal mondeling kunnen zeggen.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:20

Komt neer op hetzelfde. Een restaurant moet het kunnen tonen en/of zeggen, dat was mijn punt :)

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:24

_sharonnn schreef:
Komt neer op hetzelfde. Een restaurant moet het kunnen tonen en/of zeggen, dat was mijn punt :)


Gek genoeg mag er ook gezegd worden dat er geen garantie kan worden gegeven dat er niet sporen of resten in zitten

of nog gekker, je kan (volgens mij) ook aangeven dat je geen allergenen informatie hebt en voldoet dan alsnog aan de regels. Je hebt dan alleen natuurlijk niemand meer die bij je komt eten ;)


Wat je het meeste ziet is dat er voor vragen naar meer informatie gevraagd kan worden en dan het mondeling toegelicht wordt. Maar een mooie (extra) menu kaart waarop de allergenen per ingredient op staan is misschien nog wel mooier/ wordt als betere service ervaren?

IrishDraught

Berichten: 5114
Geregistreerd: 02-01-13
Woonplaats: Brabant

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:30

Ik ken een restaurant (ook tapas) dat al het personeel heeft opgeleid over allergieën.
Noord-oost Brabant. Wie interesse heeft pb maar.

Bhodi
Berichten: 5316
Geregistreerd: 17-07-12
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:33

LuffB schreef:
_sharonnn schreef:
Komt neer op hetzelfde. Een restaurant moet het kunnen tonen en/of zeggen, dat was mijn punt :)


Gek genoeg mag er ook gezegd worden dat er geen garantie kan worden gegeven dat er niet sporen of resten in zitten

of nog gekker, je kan (volgens mij) ook aangeven dat je geen allergenen informatie hebt en voldoet dan alsnog aan de regels. Je hebt dan alleen natuurlijk niemand meer die bij je komt eten ;)


Wat je het meeste ziet is dat er voor vragen naar meer informatie gevraagd kan worden en dan het mondeling toegelicht wordt. Maar een mooie (extra) menu kaart waarop de allergenen per ingredient op staan is misschien nog wel mooier/ wordt als betere service ervaren?


Eens, verschrikkelijk is dat.. Wij hebben wel een kaart die alles precies aan geeft gelukkig :j

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:41

troi schreef:
Manlief heeft een lactose intolerantie en wij hebben het eten buiten de deur maar opgegeven.. Het gaat ongveer in de helft van de gevallen mis en dat is gewoon teveel, hij is er twee dagen hondsberoerd van.


Echt? Ik ben heel erg lactose-intolerant en heb toch inmiddels echt wel een restaurant of 8 hier in de buurt waar ik gewoon kan gaan eten, zonder te reserveren zelfs.

Welke regio zit je? Misschien heb ik wel goede tips voor je :)

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:42

_sharonnn schreef:
Eens, verschrikkelijk is dat.. Wij hebben wel een kaart die alles precies aan geeft gelukkig :j


Tjah, dat een restaurant niet kan garanderen dat er ergens geen sporen van gluten in zitten bijvoorbeeld, dat vind ik niet meer dan normaal. Ze kunnen moeilijk nooit meer bloem gebruiken in die keuken voor het geval er ooit iemand met coeliakie komt eten, bij wijze van spreken. Sporen kunnen ook echt zo minuscuul klein zijn...


Laatst met m'n werk wel echt een drama meegemaakt. Van tevoren aangegeven een lactosevrije maaltijd nodig te hebben (lunch), dat zou geen enkel probleem zijn, gewoon even aangeven.

Bij het bestellen ging het ongeveer zo:

'ik ben lactose-intolerant, dat hebben we doorgegeven. Wat kan ik eten?'
'Oh, dat wisten we niet, wacht, ik ga het vragen'
Tien minuten later: 'U mag alle broodjes zonder sausjes'
'Nou, er zijn ook broodjes met kaas, die mag ik dan niet natuurlijk.'
'Oh ja'
'En de kipfilet en spek en biefstuk e.d., worden die in boter gebakken?'
'Ja! Oh wacht, dan mag u die ook niet...'
'Nee, dan mag ik die niet. Kun je geen salade voor me maken?'
'Nee, we hebben geen dressing die u mag hebben'
Lange blik op de kaart
'Weet u wel, bestel anders maar carpaccio, dan krijgt u die zonder pestodressing en zonder kaas'
'en de pijnboompitjes, roosteren jullie die droog of bakken jullie ze met boter?'
'Met boter... Dus dan krijgt u een broodje met carpaccio en sla'

Was echt de slechtste lunch ever. Zelf een ei bakken in olie was geen optie. Collega's hadden fantastische salades met verse ananas, allerlei heerlijke soorten groente, komkommer en tomaat, frietjes en driedubbeldikke hamburgers en ik had droog witbrood met carpaccio en drie verdwaalde blaadjes rucola.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 08:47

Ik ben selectief in de restaurants waar ik heen ga. Daar weet het personeel goed wat ze doen, ellende zit vaak in laksigheid van dat zal wel enjaja. Maar bij twijfel stuur ik een gerecht rustig terug

Zondag ga ik een nieuw resaurant uittesten. Deze is wat betaalbaarder dan de anderen. Ben benieuwd hoe die gaat.

Mijn allergie is geen standaard allergie helaas. Naast lactose inolerantie en soya allergie daardoor is een hele groep weggevallen. Oa alle niet groene groentes op tomaat, paddestoelen witlof en ui na, geen paprika, schaal of schelp dieren geen knoflook geen kerrie of koriander en een aantal fruitsoorten. Ik val dus niet onder de standaard allergeen kaart -O-

Maar kan in een restaurant heel vaak goed en orgineel terecht. Probleem zit hem vaak in de bijgerechten en toetjes. Nu ben ik tevreden met een bak sla. En toetjes kan ik missen. Een bak fruit kan ik thuis ook eten. Maar soms heben koks bij van te voren aangeven echt hun best gedaan een lekker orgineel nagerecht te maken :Y)

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:17

@luffb wat je wel zou kunnen doen wanneer mensen met een allergie reserveren vragen of ze hun favoriete recept willen mailen of meenemen. Zo krijg je vanzelf een fijn receptenboekje en heeft de klant ook het idee dat jullie er graag iets mee willen doen.

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:24

Karuna: dat heb ik ook inderdaad :j meeste van mijn allergieën vallen niet onder de meeste voorkomende groepen. Zo mag ik paprikapoeder, rauwe groentes en meeste fruitsoorten niet.
Dan heb je weinig aan zo'n allergenenkaart.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:26

Dat is een heel leuk idee Jenny! Natuurlijk is het dan wel de vraag of de klanten niet denken dat wij/ onze kok het niet kan verzinnen, haha. Moet zeggen dat wij heel origineel kunnen zijn! Zo maken wij graag lactosevrije warme sausen dmv een basis van plantaardige boter, lactose vrije room en dat soort dingen. Er zijn genoeg alternatieven als je er naar zoekt

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:32

Lactose vrije room is vaak weer soja houdend.

Wat ik meestal doe is vragen wat ze in huis hebben en of ze een oven hebben. En daar ter plaatste een menu van bij elkaar verzinnen.

Bij mij zit oa het probleem in de pannen. Als daar ook met boter in is gebakken kan ie voor mij niet gebruikt worden, dan wordt ik alsnog binnen 15 minuten letterlijk kots ziek. Ik kies dan vaak voor iets uit de oven met alu folie.

Ilse_C

Berichten: 1454
Geregistreerd: 14-10-06
Woonplaats: Bled, Slovenië

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:40

Hier ook één. Extreme notenallergie (vnml cashew, pistache en pijnboompitten), maar ook opletten met zonnebloempitten, pompoenpitten en sesam. Pinda's daarentegen mag ik wel! Echter worden amandelen en pesto vaak vergeten als noten en loop daarom ook altijd met een epipen op zak. Daarnaast lactose en tarwe intolerant en bepaalde groentes als ui en champignons zijn ook echt niet de beste. Thuis is het geen enkel probleem, je wordt makkelijk en creatief met koken en je weet gewoon dat je geen kant-en-klare zakjes/pakjes moet gebruiken, maar gewoon iets van normale tomatensaus. Ik eet veel rijstmie/mihoen, speltpasta, risotto en rijst etc.

Sinds kort haal ik lactasepillen bij de Tuinen en vlak voor het eten van lactose neem ik die. Dat is echt dé oplossing. Overigens zag ik net iemand die zei dat je geen kaas mocht met lactose intolerantie, dit mag je wel. Daar zit zo weinig in, dat dat eigenlijk geen last kan geven. Tenzij je richting de camembert oid gaat.

Buiten de deur is een stuk lastiger en heb ik vrijwel altijd last, omdat er toch iets meer mee gedaan wordt dan dat ik thuis doe. Maar door de lactasepillen, hoef ik voornamelijk alleen nog op de tarwe en noten en bepaalde groenten te letten en is het beter te doen. Er zijn hier zelfs pizzeria 's waar glutenvrij wordt gebakken en je moet gewoon altijd even om de kaart vragen en zelf creatief blijven.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 09:42

Ik moet echt volledig lactose vrij eten helaas. Zelfs een niet goed gespoeld koffie lepeltje of tegenwoordig die automaten waarook melk uit kan komen maken me echt heel erg beroerd. Met pillen zoals kerulac of tabs kom ik niet ver mee.

Tink89
Berichten: 2934
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 10:26

karuna schreef:
Ik moet echt volledig lactose vrij eten helaas. Zelfs een niet goed gespoeld koffie lepeltje of tegenwoordig die automaten waarook melk uit kan komen maken me echt heel erg beroerd. Met pillen zoals kerulac of tabs kom ik niet ver mee.


Ik dus ook. Ook kaas trek ik niet (ik was degene die zei dat ik de broodjes kaas niet mocht bij dat lunchcafé). Net als medicatie met lactose als vulmiddel, daar word ik ook heel erg ziek van.

Niet iedereen die lactose-intolerant is, mag dus kaas.