(Uit)eten met voedselallergieën

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:21

Heftig! Gelukkig keurig je pen bij je. Gelijk nieuwe epipen mee? Eng hoor! Gelukkig dat je ook niet in de middle of nowhere zat

Darah3

Berichten: 2808
Geregistreerd: 18-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:23

Jeetje heftig zeg... geluk dat je je epipen bij had! Veel beterschap :(:)
Hoe voel je je nu?

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:25

Pfff heftig hoor! Dan ben ik blij dat ik 'slechts' een voedingsintolerantie heb. Hopelijk herstel je er snel van!

8nnemiek

Berichten: 43421
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:28

Oef, dat lijkt me doodeng! Gelukkig gaat het dan na de medicatie weer snel beter. Maar zo'n pen is dus echt alleen om je op tijd in het ziekenhuis te krijgen, en is op zichzelf niet genoeg? Ik hoop dat je je snel weer helemaal goed voelt. Je zou bang worden om uberhaupt nog iets met een verpakking te eten, niet? :=

vuurneon
Berichten: 49885
Geregistreerd: 17-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 15:30

Nope, epipen is tijdrekken zeg maar.

Plien, is voor jou 2 pennen niet beter? Of heb je al 2? Die je dan 10 minuten na elkaar zet in geval van nood.
Je zal nu wel bekaf zijn na die optater.

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-16 16:44

Ik heb 3 epipennen. HAP is dik 5min rijden, als het langer had geduurd had ik mijn tweede pen gebruikt :j.

@Annemiek, de pen is inderdaad een middel om tijd te rekken en geen behandeling an sich. De combi prednisolon+tavegil die ik vervolgens bij de SEH of HAP krijg, zorgt wel voor het afremmen van de allergische reactie!

Ben vandaag nog behoorlijk moe en lamlendig, maar het trekt gelukkig wel bij :)!

Poess91

Berichten: 2651
Geregistreerd: 13-11-12

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-16 11:58

Plien91 die combi van medicijnen heb ik standaard in huis..
Omdat ik mijn pen nog nooit gebruikt heb ben ik nu wel nieuwsgierig..
Heb je in het ziekenhuis nog meer gekregen? Of is die combi uiteindelijk DE oplpssing? :P

Debbels

Berichten: 937
Geregistreerd: 02-10-11
Woonplaats: Op een eilandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:28

Plien91 schreef:
Tip voor de BBQ: vooraf al salade etc apart houden en je vlees op van die aluminium schaaltjes op de BBQ leggen. Risico op kruisbesmetting is dan nog een stuk lager.

Helaas ging het gisteravond thuis mis -O- .. Eerste keer dat ik een anafylactische reactie had op iets dat ik zelf had gekocht (baba ganoush vd Lidl). Andere keren gebeurde het toen ik buiten de deur at.

Op Facebook het volgende berichtje geplaatst:


"[naam vriend] het gaat fout."
Mijn crackertje met auberginehummus na het sporten bevatte een spoortje pinda. Ik voelde het vrijwel onmiddellijk. Jeuk, benauwd en moeizamer slikken.
Bellen. Prikken (onthoud: blue to the sky, orange to the thigh).

Onderweg naar de HAP voelde ik me ondanks de adrenalinespuit steeds beroerder. Eenmaal daar gelijk opgevangen en heb ik een dosis medicatie gehad waar je waarschijnlijk ook een nijlpaard mee kan vellen. Wat luchtte dat op! Even ter observatie gebleven en toen weer lekker naar huis. Uitrusten en herstellen. En dit was weer eens een hele goede les voor mezelf... Dom dom dom! Nog voorzichtiger zijn en etiketten beter lezen!

[ [url=m/5tBs70.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ohhh wat eng Plien! Raakte je ook echt buiten bewustzijn?
Gelukkig was je snel (genoeg) bij de HAP.
Veel beterschap! Neem even de tijd om goed uit te rusten, want je lichaam heeft een aardige klap gehad.

Ik heb trouwens nog wel even een vraag.
Wanneer bellen jullie de ambulance? Hoe erg 'moet' de reactie dan zijn?
Ik had laatst een allergische reactie en er werd dus getwijfeld of de ambulance gebeld moest worden, of dat we het met de auto nog zouden redden (ik ben ook anafylactisch, daar was op dat moment (nog) geen sprake van, maar we wisten niet hoe erg de reactie (oedeem-ogen, dikke wangen etc) zich nog verder zou uitbreiden).

Tink89
Berichten: 2943
Geregistreerd: 16-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 08:56

Debbels schreef:
Plien91 schreef:
Tip voor de BBQ: vooraf al salade etc apart houden en je vlees op van die aluminium schaaltjes op de BBQ leggen. Risico op kruisbesmetting is dan nog een stuk lager.

Helaas ging het gisteravond thuis mis -O- .. Eerste keer dat ik een anafylactische reactie had op iets dat ik zelf had gekocht (baba ganoush vd Lidl). Andere keren gebeurde het toen ik buiten de deur at.

Op Facebook het volgende berichtje geplaatst:


"[naam vriend] het gaat fout."
Mijn crackertje met auberginehummus na het sporten bevatte een spoortje pinda. Ik voelde het vrijwel onmiddellijk. Jeuk, benauwd en moeizamer slikken.
Bellen. Prikken (onthoud: blue to the sky, orange to the thigh).

Onderweg naar de HAP voelde ik me ondanks de adrenalinespuit steeds beroerder. Eenmaal daar gelijk opgevangen en heb ik een dosis medicatie gehad waar je waarschijnlijk ook een nijlpaard mee kan vellen. Wat luchtte dat op! Even ter observatie gebleven en toen weer lekker naar huis. Uitrusten en herstellen. En dit was weer eens een hele goede les voor mezelf... Dom dom dom! Nog voorzichtiger zijn en etiketten beter lezen!

[ [url=m/5tBs70.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ohhh wat eng Plien! Raakte je ook echt buiten bewustzijn?
Gelukkig was je snel (genoeg) bij de HAP.
Veel beterschap! Neem even de tijd om goed uit te rusten, want je lichaam heeft een aardige klap gehad.

Ik heb trouwens nog wel even een vraag.
Wanneer bellen jullie de ambulance? Hoe erg 'moet' de reactie dan zijn?
Ik had laatst een allergische reactie en er werd dus getwijfeld of de ambulance gebeld moest worden, of dat we het met de auto nog zouden redden (ik ben ook anafylactisch, daar was op dat moment (nog) geen sprake van, maar we wisten niet hoe erg de reactie (oedeem-ogen, dikke wangen etc) zich nog verder zou uitbreiden).


Zodra ik denk dat ik het zelf niet meer opgelost krijg.

Noeps
Berichten: 16930
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-16 09:21

Poess91 schreef:
Plien91 die combi van medicijnen heb ik standaard in huis..
Omdat ik mijn pen nog nooit gebruikt heb ben ik nu wel nieuwsgierig..
Heb je in het ziekenhuis nog meer gekregen? Of is die combi uiteindelijk DE oplpssing? :P

Ik heb nog voor een aantal dagen prednison meegekregen. En volgens mij krijg je een veel hogere dosis toegediend.

Wanneer de ambu bellen: bij benauwdheidsklachten en/of lage bloeddruksymptomen (oedeemogen en dikke wangen heb ik nog nooit gehad..). En standaard na het gebruiken van de epipen. Nu hing ik al met de HAP aan de lijn en heb ik daarna geprikt omdat deze reactie iets trager was dan de vorige keren. Achteraf gezien had ik ook 112 mogen bellen, maar zo is het ook goedgekomen :j.

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:17

Hier eindelijk maar naar de huisarts gegaan. Moedeloos.
Bloedtests gehad en blijkt dat de voedselallergie er echt is en in progressive vorm aanwezig is.
Vele malen erger blijkt de hazelnoot. Die heeft een extreme progressie dus die moet ik uit alle macht vermijden.
Zaterdag een high tea.. chocolade high tea. "Begin dan nu al maar met slikken van de desloratadine"

HALLO! Ik wil een epipen geneeskundige weledelgeleerde meneer!
"Ja.. maar de kans op shock is klein".
"Ja maar wat doen we als de blaren mijn keel inslaan?"
"Dan neem ie nog een deslora"

Goed bedacht vriend... argh. Soms lijken ze je niet te snappen die mensen... dit probleem los ik al jaren op deze manier op maar het wordt erger....


Zo. Dat ben ik kwijt :D

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37279
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:25

Bij twijfel bel ik huisartsen post en dan spoed nummer kiezen, zij kunnen goed advies geven, ik heb dat gehad na meerdere wespensteken waar ik flink allergisch voor ben. Aantal in oksel en hand. Moest meteen komen en bij twijfel onderweg moest buurvrouw die me bracht doorrijden en 112 bellen tegelijk.

Maar wat me opvalt is dat restaurants die mee willen werken wel steeds beter hun best doen, afgelopen weekend kreeg ik de verkeerde carpacio. Was fout doorgegeven. Meteen hersteld en meer gekregen en kok is daarna speciaal sorbet ijs gaan maken om het goed te maken de fout. Ober is wel 5 keer langsgeweest met excuses. Die voelde zich l ullig vanwege zijn foutje. Terwijl er alleen maar parmesaan op gedaan was. Achteraf bleek ook deze carpacio sporen van melk te bevatten en kregen we de veel duurdere en veel lekkerdere voorgerijpe variant. :Y)

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-16 22:33

Hier in de regio is het erg moeilijk. Veel onbegrip...
Maar ja.. leg het eens duidelijk uit. Je hebt hooikoorts en daaruit voort komt het paraberksyndroom waardoor ik bijna al het fruit niet mag.
Laatst nog, bij de bagels & beans in den haag;

Bananen sinasappel smoothie.. yum en dat mag ik wel!
Serveerster?
Ja?
Ik wil doe smoothie maar is de blender vooraf wel omgespoelt?
Hoe bedoelt u?
Nou.. u maakt natuurlijk smoothies met appel en ananas, daat ben ik allergisch voor. Maar u spoelt hem toch om als u een andere variant smoothie maakt?
Ik snap u niet goed. Maar we gebruiken geen appel, alleen uit een pak...

Denk aan lebbes schreeuwend op toneel...
Zo voel ik me dan.. maar blijf vriendelijk..
Doe dan maar een cola....
Hebben we niet.

Goehoed... ik ga naar de mac.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 04:43

soms vind ik het wel lastig juist het vertrouwen dat een ander het goed doet .die niet goed weet wat het betekend als het fout gaat of niet alle ingredienten kan benoemen ( kruiden mix is ook zo een leuke)
(of de verwarring lactose vrij en lactose arm)....gelukkig niet zo erg als enkelen hier met de epi pen!
het ziekenhuis met spoed is hier dus 35 km rijden , dan zou ik al lang 3 pennen hebben verbruikt en als nog plat liggen een eng idee hoor!
iedereen met een gevaarlijke allergie :(:) hopelijk weinig oeps... ongelukjes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 16:25

Laatst had ik een high tea met een vriendin. Ik had doorgegeven dat er voor mij geen aardbeien en munt in mogen en het was zo ontzettend netjes geregeld weer. Alles was aangepast en de dingen waar wel aardbei in zat werden aan de andere kant van de tafel voor haar op een apart bordje gezet. Ik kreeg zelfs de taart die naast de aardbeientaart gestaan had niet geserveerd. +:)+

Wat dan weer haaks staat op de jongen die bij een Frozen Yoghurt tentje met hetzelfde mes waar hij aardbeien mee stond te snijden wel een banaan voor mij zou snijden, nadat we samen helemaal uitgezocht hadden watvoor combinatie we konden maken zonder aardbei.... euhhhh vriend, neeeee?!

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Re: (Uit)eten met voedselallergieën

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 17:17

Tica, erg herkenbaar het laatste met de aarbeien.
Het is gewoon pittig soms. En gister had ik echt een butt dag.
:( ik hou zo van fruit.. en dan hakt het er wel in.
Net maar een appeltaart gemaakt.. kwam 1 druppel in mn mond tijdens het schillen... ik voel het nog. Maar dadelijk wel lekker veilige appeltaart!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 19:05

Wat is een veilige appeltaart dan voor jou?

Ik dacht een keer dat ik dan misschien ananas-aardbeien wel kon eten...... Ging dat even gruwelijk mis zeg

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37279
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 20:16

Tica dat is inderdaad zo suf. Snap dat ook nooit. Ook wel gehad moet melk en dus lactose vrij zijn. Doen ze wel echte roomboter om het broodje. Tsja :') of geef je aan melkvrij krijg je een roomboter sprits en kannetje melk bij je koffie :+

Lieffiefi

Berichten: 4696
Geregistreerd: 06-02-09
Woonplaats: Aan het water

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-16 22:24

Anoniem schreef:
Wat is een veilige appeltaart dan voor jou?

Ik dacht een keer dat ik dan misschien ananas-aardbeien wel kon eten...... Ging dat even gruwelijk mis zeg


Appeltaart waarbij ik zeker weet dat er geen rauwe appelstukjes inzitten over overheen liggen:)