Gezonde vervanger voor koemelk gezocht

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Gezonde vervanger voor koemelk gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 12:39

Sorry als hier al een recent topic over bestond!

Ik ben op zoek naar een vervanger voor koemelk en ben benieuwd naar ervaringen met diverse producten. Ik gebruik liever geen koemelk omdat ik niet kan geloven dat het erg gezond is, het is immers voor babydieren en die drinken wanneer volwassen dat niet meer. Daarnaast krijg ik sneller een slechte huid als ik melkproducten gebruik.

Ik gebruik sowieso niet veel melk, maar wel voor 's morgens een bord Brinta. En af en toe om chocolademelk te maken. Met name voor door de Brinta zoek ik een vervanger. Ik heb nu sojamelk, maar als ik daar informatie over lees op internet schijnt dat ook niet zo gezond te zijn als eerst gedacht werd.

Ik heb op google veel bekeken maar ik vroeg mij af wat jullie zoal gebruiken en waarom. Alvast bedankt :)

Anoniem

Re: Gezonde vervanger voor koemelk gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:42

Waarom zou sojamelk niet goed zijn?

Damelza

Berichten: 4678
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:42

Havermelk, Rijstmelk, Kokosmelk en Amandelmelk :)

RubyRed

Berichten: 2421
Geregistreerd: 05-07-10
Woonplaats: Rosmalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:42

Mijn moeder gebruikt vaak havermelk en soms amandelmelk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:42

Amandelmelk of rijstmelk? :)

paard89

Berichten: 529
Geregistreerd: 15-09-07
Woonplaats: Mastenbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:43

Amandel of kokosmelk!

Susanne

Berichten: 11611
Geregistreerd: 22-10-04
Woonplaats: Aan de kust

Re: Gezonde vervanger voor koemelk gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-16 12:45

Ik ben met name geïnteresseerd in de amandelmelk. Smaakt dat niet sterk naar amandel?

petitparis

Berichten: 15988
Geregistreerd: 19-01-09
Woonplaats: Hulshout (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:47

XxFyrstaxX schreef:
Waarom zou sojamelk niet goed zijn?


omdat dit 1 vnl van genetisch gemodifieerde soja komt en 2 sterolen bevat die gelijkaardig zijn aan de humane. Sommige vrouwen krijgen hier een hormonlae disbalans van...

hazelnootmelk is ook nog een optie

ik vind amandelmelk heel flets van smaak, niet te vergelijken met frangipan/marsepeinachtige zaken.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:48

Nee absoluut niet, rijstmelk kan ook. Je hebt ook nog havermelk, hazelnoot melk, en minder smakelijke kokosmelk. Maar die vind ik zelf veel te sterk voor pap en zo. Ik wissel rijst en amandel af.

Soya bevat oa ook hormoon gerelateerde stoffen.

kwita

Berichten: 6543
Geregistreerd: 14-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:52

Ik vind het niet zo lekker dat amandel drankje even als kokos en hazelnoot.

Is er ook iets van goede informatie om dat hormonen verhaal na te lezen?
Want van de pil kun je ook hormonale disbalans krijgen, toch hebben veel vrouwen dagelijks de pil!

Firefly4

Berichten: 1164
Geregistreerd: 28-12-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:53

Jelleee schreef:
Ik ben met name geïnteresseerd in de amandelmelk. Smaakt dat niet sterk naar amandel?


ik gebruik dagelijks amandelmelk, ik krijg uitslag van gewone melk.
Het smaakt niet sterk naar amandelen, vind alleen gewoon een glas drinken zoals vroeger een normaal glas melk niet zo lekker, maar door de havermoutpap vind ik het prima, dus denk door brinta ook.

Gewoon eens proberen :)
Ik heb de suikervrije amandelmelk, er is er ook 1 die gezoet is... maar daar is suiker aan toegevoegd :)

Tivoli

Berichten: 8709
Geregistreerd: 16-09-03
Woonplaats: Leidse Achterhoeker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 12:55

De pil is een gecontroleerde dosis.
Bij sojamelk weet je nooit hoeveel,en wat precies je binnen krijgt. Ook zit er redelijk veel suiker in.

Suliko

Berichten: 4311
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:16

kwita schreef:
Ik vind het niet zo lekker dat amandel drankje even als kokos en hazelnoot.

Is er ook iets van goede informatie om dat hormonen verhaal na te lezen?
Want van de pil kun je ook hormonale disbalans krijgen, toch hebben veel vrouwen dagelijks de pil!


En aan de pil hangen ook zeer veel nadelen en bijwerkingen. :+

Maar goed, dat is verder off-topic. Ik kan begrijpen dat TS soja probeert te vermijden. Naast de hormonen werkt het ook de opname van bepaalde vitamen en mineralen tegen. En verder is dat natuurlijk haar keus, als zij zich er prettig bij voelt het te vermijden moet ze dat vooral doen. :D

Zelf gebruik ik het liefst rijstemelk, havermelk of amandelmelk. Amandelmelk vooral bij bakken, omdat ik de smaak als drank of in pap niet heel erg lekker vind. Rijstemelk en havermelk gebruik ik dan juist weer wel voor pap of gewoon om te drinken.

Je hebt ook cashewmelk, helaas erg duur maar ontzettend romig en lekker!

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37239
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:17

Oooh dat vind ik zo ontzettend smerig, dat is nog erger dan havermelk :')

Suliko

Berichten: 4311
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:18

De cashewmelk? Ik vond het eerste glas erg apart, beetje naar zuur neigen zelfs haha. Maar vanaf het 2e glas vond ik het echt heel erg lekker. :Y)

Edit: speltmelk is trouwens ook nog een goede optie!
Laatst bijgewerkt door Suliko op 08-07-16 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:18

Havermelk is een goede vervanger, let wel op dat je aan voldoende calcium komt als je zuivel gaat schrappen

Suliko

Berichten: 4311
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Gezonde vervanger voor koemelk gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:20

Gillbo, bij de meeste melkvervangers zijn mineralen en vitaminen (B12) toegevoegd. :) Daarbij heb je echt niet alleen zuivel nodig om aan genoeg calcium te komen, vind en ervaar ik dan in ieder geval.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:21

Als je voor amandelmelk gaat, zoek dan wel een goede.

Dat lauwe spul met 2% amandel daar wordt ook niemand blij van. Kun je nog beter je pap met water maken. Stuk goedkoper.

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Gezonde vervanger voor koemelk gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:26

Wij hebben nu ook alleen amandelmelk i.p.v. gewone melk. Wel ongezoet. Ik weet niet heel goed hoe het smaakt omdat ik het alleen door dingen heen neem, nooit puur... Sojamelk vond ik een te sterke smaak hebben (kreeg een beetje het idee dat ik tofuwater dronk), rijstemelk vind ik te waterig (en er zat echt niks voedzaams in) en ik heb een hekel aan kokos. :P
Je kan ook havermoutmelk kopen maar dat heb ik nog nooit gehad omdat het wat duurder is.

MissBmx
Berichten: 4401
Geregistreerd: 20-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:26

Suliko schreef:
Gillbo, bij de meeste melkvervangers zijn mineralen en vitaminen (B12) toegevoegd. :) Daarbij heb je echt niet alleen zuivel nodig om aan genoeg calcium te komen, vind en ervaar ik dan in ieder geval.

Maar je moet er wel op letten dát je het voldoende binnen krijgt.
Je zal er niet direct iets van merken maar op langere termijn kan een tekort grote gevolgen hebben

8nnemiek

Berichten: 43392
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Gezonde vervanger voor koemelk gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:36

Ik zou gewoon verschillende smaken eens proberen :)
Sojamelk kan prima zo lang je er geen liter op een dag van wegdrinkt. De melk wordt niet van GMO soja gemaakt (die van Alpro iig niet).
Vriendlief is gek op rijstmelk. Ik koop meestal de biologische rijstmelk van rice dream.
Hazelnootmelk vind ik zelf wel lekker, al hou ik eigenlijk van geen enkele melksoort.

xchey
Berichten: 217
Geregistreerd: 23-06-13

Re: Gezonde vervanger voor koemelk gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:42

Ik deed eerst altijd 200 ml melk bij mijn havermout, maar nu maak ik het met 50 ml melk en 150 ml water, misschien is dat ook nog een idee :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:46

Ik heb laatst ook eens een paar melkvervangers geprobeerd, volgens mij amandelmelk, rijst- en kokos? Ik vond ze echt te smerig voor woorden. Mijn vriend vond ze wel oké, maar ik kon er echt niet over uit hoe ze die waterige zooi melk durfden te noemen. :=
Eigenlijk was ik al daardoor in 1x klaar met het hele experimenteergebeuren, maar heb toen toch nog maar een pak Oatdream havermelk gekocht: heerlijk! +:)+
Ik zou het bijna mierzoet willen noemen, het smaakt maar een heel klein beetje waterig en verder alleen maar naar havermout/muesli en behoorlijk zoet. Dat zou denk ik echt perfect passen bij pap.

Amaris

Berichten: 12899
Geregistreerd: 25-03-06
Woonplaats: Wieërt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:49

xyzutu2 schreef:
Ik heb laatst ook eens een paar melkvervangers geprobeerd, volgens mij amandelmelk, rijst- en kokos? Ik vond ze echt te smerig voor woorden. Mijn vriend vond ze wel oké, maar ik kon er echt niet over uit hoe ze die waterige zooi melk durfden te noemen. :=
Eigenlijk was ik al daardoor in 1x klaar met het hele experimenteergebeuren, maar heb toen toch nog maar een pak Oatdream havermelk gekocht: heerlijk! +:)+
Ik zou het bijna mierzoet willen noemen, het smaakt maar een heel klein beetje waterig en verder alleen maar naar havermout/muesli en behoorlijk zoet. Dat zou denk ik echt perfect passen bij pap.


Het is ook geen melk natuurlijk, maar gewoon sap. Amandelsap, rijstsap en kokossap. Maar melk klinkt natuurlijk veel leuker.

Melk komt uit uiers. 8-)

Ik vond de sappen overigens ook niets. Amandelsap is zo'n waterig vaag goedje, brrr. Rest niet eens geprobeerd. Ik kan gelukkig goed tegen melk.

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-16 13:50

Je hebt ook soja macchiato smaak van alpro :9 puur vind ik het niet te zuipen, maar ik hou gewoon niet van de smaak van melk (en alle varianten)