Wie bepaalt het avond-eten?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pinto_1

Berichten: 2565
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:18

Zo te lezen doen wij het anders dan de meeste anderen.

Mijn man doet (meestal) de boodschappen en hij kookt, ik bepaal wat we eten. :D

Renske_W

Berichten: 13844
Geregistreerd: 07-03-05
Woonplaats: Friesland

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:34

Ik doe meestal de boodschappen en bepaal ook wat we eten.
Maar veel gaat ook wel in overleg.
Ik vraag meestal wat hij zou willen, als het een, ik weet het niet, is dan mag hij naderhand ook niet klagen. :D

Love_Laugh
Berichten: 837
Geregistreerd: 21-10-15

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 14:37

We bepalen samen haha :'). Hij lust alles dus dat is makkelijk. En koken ongeveer evenveel ieder 3 of 4x per week. Als ik bvb tot 19:00 werk kookt hij en als ik vrij ben kook ik.

Rebel_Jits

Berichten: 5631
Geregistreerd: 28-02-06
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 20:37

Mijn vriend kookt bijna altijd. Hij heeft een opleiding horeca gehad en kan vrij goed koken :D Alleen een paar familie-recepten maak ik. En ik moet altijd controleren of de pasta/rijst/aardappelen/groentes gaar zijn :D
Qua menu kiezen we samen. Soms wil ik A en hij B, dan maken we beide :Y)
Boodschappen doen we vaak samen. Meestal voor 1 dag, soms voor een paar dagen.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:26

Rebel_Jits schreef:
Mijn vriend kookt bijna altijd. Hij heeft een opleiding horeca gehad en kan vrij goed koken :D Alleen een paar familie-recepten maak ik. En ik moet altijd controleren of de pasta/rijst/aardappelen/groentes gaar zijn :D
Qua menu kiezen we samen. Soms wil ik A en hij B, dan maken we beide :Y)
Boodschappen doen we vaak samen. Meestal voor 1 dag, soms voor een paar dagen.


Doe je dan elke dag boodschappen? Wordt dat niet heel duur?

Hier doen we 1/2 keer per week boodschappen, maar halen zo nu en dan iets kleins tussendoor (bijv komkommer). De supermarkt ligt op nog geen twee minuutjes lopen + we komen er beide langs als we van werk naar huis lopen.

lovecappie

Berichten: 305
Geregistreerd: 27-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:36

Mijn moeder bepaald wat er gegeten word. Zij doet de boodschappen en bedenkt voor de hele week wat we gaan eten (en haalt hier dan ook de boodschappen voor).

Ik ben een enorm lastige eter, mijn zusje ook trouwens. Al zegt mn moeder vaak tegen mn zusje dat ze maar een broodje moet maken. Bij mij is het probleem dat ik zelfs brood niet lust, tis echt dramatisch gesteld bij mij, i know :') (Ik lust trouwens ook geen patat, pizza etc. dus dat scheelt)

Mijn moeder houd vaak rekening met me en ook hier komt regelmatig een extra pannetje op tafel. Noodles met kip is zo'n beetje het enige wat er bij mij naar binnen gaat. Dusja, dit word ooit nog wat met samenwonen :')

saskiakefie
Berichten: 18434
Geregistreerd: 14-01-07
Woonplaats: Mariënheem

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:45

Wie kookt: bepaald. Zo is dat :) Ik heb geen vriend maar als ik er een zou hebben; no way dat ik alle dagen kook überhaupt, laat staan dat meneer dan ook nog gaat bepalen wat. Dan kookt ie zelf de helft van de keren en dan mag ie het bepalen.

Lauratje_88

Berichten: 1738
Geregistreerd: 24-09-09
Woonplaats: Antwerpen, Belgïe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 22:47

Bij ons gaat het zo: M: waar heb jij zin in? Ik: ik weet niet, waar heb jij zin in? M: Ik weet niet. Lopen dan kwartier-halfuur doelloos rond in de winkel tot iemand zegt als we dat nu eens eten? Bij ons is het dus diegene met de meeste inspiratie die beslist. :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57971
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:10

__Sannne schreef:
Rebel_Jits schreef:
Mijn vriend kookt bijna altijd. Hij heeft een opleiding horeca gehad en kan vrij goed koken :D Alleen een paar familie-recepten maak ik. En ik moet altijd controleren of de pasta/rijst/aardappelen/groentes gaar zijn :D
Qua menu kiezen we samen. Soms wil ik A en hij B, dan maken we beide :Y)
Boodschappen doen we vaak samen. Meestal voor 1 dag, soms voor een paar dagen.

Doe je dan elke dag boodschappen? Wordt dat niet heel duur?

Hier doen we 1/2 keer per week boodschappen, maar halen zo nu en dan iets kleins tussendoor (bijv komkommer). De supermarkt ligt op nog geen twee minuutjes lopen + we komen er beide langs als we van werk naar huis lopen.

Waarom zou dat duurder zijn? :?
Producten blijven dezelfde prijs....

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:20

Ayasha schreef:
__Sannne schreef:
Doe je dan elke dag boodschappen? Wordt dat niet heel duur?

Hier doen we 1/2 keer per week boodschappen, maar halen zo nu en dan iets kleins tussendoor (bijv komkommer). De supermarkt ligt op nog geen twee minuutjes lopen + we komen er beide langs als we van werk naar huis lopen.

Waarom zou dat duurder zijn? :?
Producten blijven dezelfde prijs....


Ligt eraan hoe je boodschappen doet natuurlijk. Als ik boodschappen voor de hele/halve week doe, kijk ik van te voren welke producten in de aanbieding zijn en stem ik mijn boodschappen daarop af. Tonijn in de aanbieding? Top, nemen we vier blikjes mee en maak ik op donderdag een lekkere salade met tonijn. (Bijvoorbeeld)

Als ik elke dag boodschappen zou doen en zou ik persoonlijk duurder uit zijn ja. Met een beetje slim opletten heb ik voor NZD120 een hele week aan boodschappen voor ons, zeker als ik groente/fruit bij de chinees haal ipv grote supermarkten. Terwijl als ik voor 1 dag boodschappen zou doen, en koop waar we op die dag zin in hebben, dan ben ik al snel NZD30 per dag kwijt.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:23

En Veel mensen gooien bij dagelijks boodschappen doen vaak wat extra's in de kar/mand
Dat maakt het ook duurder
Als je gewoon puur haalt wat je nodig hebt zit er idd weinig verschil in
Buiten idd het aanbiedingenverhaal om

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:24

Als je zelfdiscipline hebt wel maakt iedere dag boodschappen doen niks uit, maar als ik naar de supermarkt ga, gaat er bijna altijd wel iets mee wat ik niet nodig had. Niet eens alleen maar (lekker) eten, maar ook die aanbieding van keukenrol terwijl er nog 10 rollen liggen. Niet iedere dag naar de winkel gaan is hier dus echt een bespaar tip.

Over het weekmenu. Ik ga altijd op vrijdag naar de markt voor kaas, groenten, fruit en wat noten/zuidvruchten etc. Maak aan de hand van wat ik heb gekocht aan groenten (bijv sperziebonen kan curry, roti, ovenschotel of agv etc. worden) een weekmenu en koop dan later bij de supermarkt nog de rest. Voor verse dingen die op donderdag of vrijdag gegeten worden ga ik op donderdag nog even naar de winkel.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:40

Palmera schreef:
1. Wie kookt beslist wat er gegeten wordt.
2. De andere(n) eten wat de pot dus schaft.
3. Als ze het daar niet mee eens zijn mogen ze de volgende dag zelf koken.

Hier idem...

MyHorseGirl

Berichten: 3566
Geregistreerd: 13-11-06
Woonplaats: Daar, achter die mooie duinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-16 23:56

Wie kookt, bepaalt. Als het je niet zint, dan doe je het maar zelf. :) Heel simpel! Ik heb er altijd een hekel aan als je je best doet om iets lekkers te bedenken en dat dan afgebrand wordt.

xGoldenHero

Berichten: 1902
Geregistreerd: 04-05-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 00:08

Ik bepaal en ik kook. Ik werk nu gemiddeld 40 uur en mijn man 70 uur. Ik doe iedere dag of om de dag boodschappen en hou wel rekening met aanbiedingen etc.

Toen ik nog thuis woonde deden mijn moeder en stiefvader boodschappen, bepaalden wat we aten en ik kookte omdat ik als eerste thuis was (woonde pas vanaf mn 12e bij mijn moeder).

Nu haal ik waar ik zelf zin in heb, maar hou altijd wel rekening met mijn man aangezien hij sommige dingen echt absoluut niet lekker vindt.

Hij is van huis uit gewend om op zondag te plannen wat er de komende week wanneer wordt gegeten, maar dat doe ik absoluut niet.

Emmaa

Berichten: 4384
Geregistreerd: 10-04-05

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-16 10:02

Ik doe boodschappen, kook en bepaal dus ook wat we eten. :) In het weekend bepalen we samen.

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:01

Hier wordt ook vrijwel dagelijks boodschappen gedaan.
Niet perse duurder, want we kijken bij het bepalen wat we gaan eten eerst naar wat er nog in huis is, verzinnen daar een maaltijd bij (wij eten regelmatig 'de koelkast leeg', en dan eten we nooit hetzelfde :D).
Met werkmenu's haalden we vaak juist te veel, omdat we dan alle ingrediënten voor bepaalde recepten al hadden en we dan van veel toch ingrediënten over hielden.
Dus met kijken wat er nog is, boodschappenlijstje maken en daarmee naar de winkel voor bv een zak worteltjes en wat gehakt, hoeft dan echt niet duur(der) te zijn.

verootjoo
Berichten: 35654
Geregistreerd: 19-10-03

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:05

Ik ben wel duurder uit als ik dagelijks boodschappen ga doen. Puur omdat ik dan nog allerlei lekkers tegenkom wat ik ook meeneem :') met een beetje zelfdiscipline ben je niet duurder uit denk ik :=
ik bestel de week boodschappen altijd op internet :)

Gydja

Berichten: 3010
Geregistreerd: 12-06-09
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-16 07:27

Nu nog bij mijn ouders thuis bepaald de gene die kookt wat we gaan eten. En je moet het eerst proberen voordat je roept dat het niet lekker is. Als het een nieuw gerecht is zegt iedereen aan tafel wat hij er van vind en aan de hand daarvan word bepaald of het recept bewaard word :P niemand is een moeilijke eter.

Als ik samen met mijn vriend ben probeer ik wel rekening met hem te houden maar dat is erg lastig want hij lust alleen dingen met de P, pannekoeken, pizza, patat en pasta. En ook daar zitten eisen aan. Dus als ik samen met mijn vriend ben kook ik voor 2 wat ik wil hebben en mijn vriend kijkt maar of hij eet en anders niet. Anders moet hij zelf gaan koken.
Zijn moeder bakt nog speciaal hamburgers voor hem als hij iets 'niet lust'(niet zo veel zin in heeft)... Ja zo creëer je slechte eters.

Queelens

Berichten: 8027
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-16 18:12

Als ik thuis bij mijn ouders ben altijd mijn moeder.
Als ik bij mijn vriend ben verrassend... ik :')
Meestal vraag ik; wat wil je eten? Vaak weet die niks en alsnog als hij iets weet heb ik er geen zin in en eten we alsnog waar ik zin in heb _O- (scheelt ook dat ik meetal dus kook dan..)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 00:51

Ik moet zeggen dat ik de frustratie nogmaals heb aangekaart bij mn vriend, en we hebben een middenweg gevonden. Hij wilt ca 2/3 keer per week aardappels eten, en de rest bepaal ik (dus ook wat er dan bij de aardappels komt).

Ik heb nu een 2weeks eet-plan gemaakt (zonder overleg) en we zijn er nu 1 dag vanaf geweken (werd snackbar ipv rijst) omdat koken te lang zou duren (het was al laat, en er stond een 45min. gerecht op de planning net als de dag erna). Dit heb ik overigens wel in mn schema aangepast, zodat ik na deze 2 weken eenvoudig kan zien wanneer we wat gegeten hebben en aan de hand daarvan dus de volgende 2 weken in ga plannen.

Bevalt me beter dan gedacht! Ik hoef nu maar 1 dag te bedenken wat we gaan eten, en alle mogelijke opties krijgen gewoon een eigen dag, en de andere dagen vul ik in met wat er over blijft (bijvoorbeeld maandag brocoli met aardappels en gehakt, dan dinsdag wat anders en woensdag de rest vd brocoli met kip en rijst). Zo is er niet 2 dagen achter elkaar het zelfde, maar hoef ik ook niks weg te gooien!).
Voordeel is zo ook dat hij niet kan zeuren over tevaak het zelfde, want ik heb nu in deze 2 weken slechts 1 keer rijst en 0 keer pasta verwerkt. :D
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 07-08-16 01:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Eloya

Berichten: 5195
Geregistreerd: 27-12-14
Woonplaats: Deventer

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 01:06

Aangezien m'n moeder in revalidatie huis zit bepaal en kook ik nu

Haar vriend vraag ik wel altijd wat die wil eten maar antwoord is altijd warm of maakt niet uit

Meestal is het 1 dag friet (zondag)
1 a 2 dagen pasta (macaroni of spaghetti etc )
3 dagen aaardappelen groente vlees en 1 dag ovenschotel of iets anders uitgebreids

420BlazeIt

Berichten: 2106
Geregistreerd: 10-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 02:00

Ik bepaal het avondeten. Woon samen met mijn vader. En ik maak altijd waar ik zin in heb :o

vso1990
Berichten: 139
Geregistreerd: 01-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 07:29

heerlijk om te lezen dit :D :+

hier bepaal ik in principe wat er gekookt wordt, soms vraag ik mijn vriend wel wat hij eten wil maar zijn standaard antwoord is shoarma. probeer wel rekening te houden met wat hij lekker vind veelal dus aardappels groente vlees. we eten niet heel vaak thuis, ma di woe wel altijd. donderdag is zijn snackdag met vrienden en vrijdag eten we bijna altijd bij vrienden. zaterdag doet hij spelletje in het cafe en zondag eten we vaak in de stamkroeg. hoef dus niet zo vaak te beslissen. maar hij moppert vrijwel niet en als ik laat van werk kom zet ik het klaar en kookt hij.

ArankaM

Berichten: 1483
Geregistreerd: 24-02-11
Woonplaats: Hekendorp

Re: Wie bepaalt het avond-eten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-16 15:59

Bij mijn ouders bepaald mijn moeder wat we eten, maar ze is altijd in voor ideeën. En is blij als wij ergens mee komen.
Met mijn vriend gaat het in overleg, maar ben ik meestal degene die het verzint. We koken allebei, maar ik wat vaker omdat ik eerder thuis ben.