Griekse yoghurt

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Griekse yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 12:20

Ik ben op zoek naar 'schenkbare' Griekse yoghurt (als je begrijpt wat ik bedoel :o ).

Inmiddels heb ik bijna alle soorten Griekse yoghurt uit de supermarkt (Appie, Coop, natuurwinkel) gekocht en bij allemaal tref ik bij het verwijderen van het folie een vaste substantie in de beker waarbij de vorm van je lepel in de yoghurt blijft staan als je een schep hebt genomen :+

De enige die in de buurt komt is deze:
https://www.plus.nl/product/minus-l-lactosevrije-griekse-stijl-yoghurt-beker-400-gram-305833
Lactosevrij hoeft van mij niet en is daardoor onnodig veel duurder denk ik (bij de Plus blijkbaar wel veel goedkoper dan bij de Appie zie ik := )

Weet iemand welk merk ik moet kopen?

Als ik in de horcera een ontbijtje met Griekse yoghurt bestel dan ziet het er echt anders uit dan als ik een beker in de supermarkt koop -O- Ook als ik het heel stevig roer blijven er stukjes in zitten en het ziet er niet zo mooi 'glad' uit.

Gebruikt de horeca een trucje om het er zo mooi uit te laten zien ofzo?? en bestaat het helemaal niet wat ik zoek?

Ik hoop dat hier Griekse yoghurt-experts aanwezig zijn :)

MarjanB

Berichten: 16446
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: Griekse yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:25

Kan me ergens vaag herinneren dat ik een keer bij de lidl lekkere heb gehad die wel minder taai was :')

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 12:29

MarjanB schreef:
Kan me ergens vaag herinneren dat ik een keer bij de lidl lekkere heb gehad die wel minder taai was :')


Minder taai... Klinkt al een stuk beter :D Ff zoeken waar hier een Lidl te vinden is...

Zinzi_jewel

Berichten: 8803
Geregistreerd: 24-01-08
Woonplaats: In het mooie zuiden !!

Re: Griekse yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 12:33

Die van de appie vindt ik lekker .
De bekers van 1 liter .
Stevig maar niet brokkerig en als je m even roert in je kom is ie perfect

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Griekse yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:18

Griekse yoghurt wordt bereid door vocht eruit te filteren, waardoor hij dus een stuk dikker is dan de normale yoghurt. Het zou goed kunnen dat de yoghurt in de horeca eerst glad en los wordt geklopt met een mixer bv, maar echte griekse yoghurt zal nooit zo goed te schenken zijn als roeryoghurt of gewone standyoghurt omdat het vochtgehalte gewoon een stuk lager is.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:29


Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Griekse yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:31

Heb je al eens geprobeert het te kloppen met een garde of in de blender? Bij mij wordt het dan altijd op een of andere manier super vloeibaar

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:34

8nnemiek schreef:
Griekse yoghurt wordt bereid door vocht eruit te filteren, waardoor hij dus een stuk dikker is dan de normale yoghurt. Het zou goed kunnen dat de yoghurt in de horeca eerst glad en los wordt geklopt met een mixer bv, maar echte griekse yoghurt zal nooit zo goed te schenken zijn als roeryoghurt of gewone standyoghurt omdat het vochtgehalte gewoon een stuk lager is.



Ja weet ik. Misschien is schenkbaar niet het juiste woord maar daarom stond het ook tussen '' . Dat het heel dik is snap ik maar nu kan ik de meeste bekers die ik koop op z'n kop zetten en dan valt er een toren aan griekse yoghurt uit (net als zo'n Mona-pudding) :+

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:37

Keet schreef:
Heb je al eens geprobeert het te kloppen met een garde of in de blender? Bij mij wordt het dan altijd op een of andere manier super vloeibaar


Alleen kloppen met mn lepel in het kommetje, maar dan blijft het dus een beetje rullig ofzo -O- Eens kijk of een t met een garde beter gaat.

Denk dat ik in het ontbijthuisje eens ga vragen wat ze met die yoghurt doen voordat ze 'm mij voorschotelen, daar is ie zo lekker zacht en romig namelijk zonder stukjes :+

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:38

Die van de zaanse hoeve is de 'dunste' die ik tot nu toe heb gehad :j

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Griekse yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:43

En als je hem mengt met roeryoghurt, en dan even met de mixer klopt? Dan kun je hem precies zo dik maken als je zelf wil :)

Yunomi
Berichten: 3112
Geregistreerd: 04-12-06

Re: Griekse yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:46

Die van Zaanse Hoeve is hemels <3 En als je het wat dunner wilt hebben zou je ook kunnen overwegen er wat gewone yoghurt door te roeren.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:48

mariekerocky schreef:
Die van de zaanse hoeve is de 'dunste' die ik tot nu toe heb gehad :j


Hmm, die dan toch maar eens proberen dan :)


8nnemiek schreef:
En als je hem mengt met roeryoghurt, en dan even met de mixer klopt? Dan kun je hem precies zo dik maken als je zelf wil :)


Dat ga ik idd daarna eens proberen.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 13:49

Yunomi schreef:
Die van Zaanse Hoeve is hemels <3 En als je het wat dunner wilt hebben zou je ook kunnen overwegen er wat gewone yoghurt door te roeren.


Klinkt veelbelovend :9

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:51

Idd die vh zaanse hoeve of die vd lidl. De lidl heeft ook portie verpakkingen en die zijn echt dun.Eigenlijk te dun.
De griekse vd aldi is net zo dik als de turkse vd lidl.

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 13:51

Dat dikke is nou eenmaal de structuur van Griekse yoghurt.

Maar 9 van de 10 Griekse yoghurts in de winkel zijn niet eens de echte. Vaak is het Griekse stijl. Dat is al weer anders qua vetten/eiwitten/koolhydraten enz, dan de echte Griekse Yoghurt.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 14:00

BiBiQ schreef:
Dat dikke is nou eenmaal de structuur van Griekse yoghurt.

Maar 9 van de 10 Griekse yoghurts in de winkel zijn niet eens de echte. Vaak is het Griekse stijl. Dat is al weer anders qua vetten/eiwitten/koolhydraten enz, dan de echte Griekse Yoghurt.


Klopt. Dat dikke romige wil ik ook. Maar als ik Griekse yoghurt in de horeca krijg, dan ziet het er echt anders uit als de verpakkingen die ik in de winkel koop.

Klopt wat je zegt over de Griekse stijl, die laat ik eigenlijk ook altijd al staan. Daarom heb ik die van de Zaanse Hoeve ook nog niet eerder gekocht omdat er op de verpakking 'griekse stijl' staat. Of is de 'griekse stijl' yoghurt juist mooi glad? En moet ik eigenlijk die nemen?


ambre schreef:
Idd die vh zaanse hoeve of die vd lidl. De lidl heeft ook portie verpakkingen en die zijn echt dun.Eigenlijk te dun.
De griekse vd aldi is net zo dik als de turkse vd lidl.


Portieverpakking is handig om uit te proberen idd. Maar bedoel je met 'dun', zoals gewone magere/volle yoghurt?

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Griekse yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:05

Als het goed is worden ze allemaal op dezelfde manier gemaakt. Yoghurt maak je door melk met yoghurtculturen te verwarmen en te laten fermenteren. Dat geldt voor alle soorten yoghurt. Roeryoghurt wordt tijdens het fermenteren geroerd. Standyoghurt blijft stilstaan en wordt iets warmer verhit. En griekse yoghurt wordt na het fermenteren gefilterd waardoor het indikt. Maar de ingrediƫnten zouden precies hetzelfde moeten zijn, zowel bij griekse stijl yoghurt als echte griekse yoghurt. Alleen het proces verschilt waarschijnlijk een beetje. Ik zou ze dus gewoon eens uitproberen :)

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Griekse yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:10

Dikker dan gewone maar dunner dan de meeste griekse

Keet

Berichten: 31096
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Eastsean

Re: Griekse yoghurt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:12

Ik wil juist de griekse yoghurt waar je lepel in blijft staan :D kan de kleine dan zelf eten met zijn lepel :D

BiBiQ

Berichten: 4795
Geregistreerd: 01-08-07
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:16

Nou griekse stijl yoghurt en griekse yoghurt verschillen behoorlijk.

Het grote verschil met de echte Griekse yoghurt is dat de "namaak" yoghurt van koeienmelk wordt gemaakt, en niet van schapenmelk. Een ander belangrijk verschil is het gehalte aan eiwitten, echte Griekse yoghurt bevat meestal 10 gram eiwit per 100 gram yoghurt, bij yoghurt Griekse stijl is dat slechts ongeveer 4 gram.
Beide yoghurtsoorten bevatten rond de 10 gram aan vet, dit betekent dat de verhouding tussen vet en eiwit bij yoghurt Griekse stijl aanzienlijk hoger ligt dan bij de echte Griekse yoghurt.

Neemt niet weg dat yoghurt Griekse stijl lekker van smaak is.

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 14:19

8nnemiek schreef:
Als het goed is worden ze allemaal op dezelfde manier gemaakt. Yoghurt maak je door melk met yoghurtculturen te verwarmen en te laten fermenteren. Dat geldt voor alle soorten yoghurt. Roeryoghurt wordt tijdens het fermenteren geroerd. Standyoghurt blijft stilstaan en wordt iets warmer verhit. En griekse yoghurt wordt na het fermenteren gefilterd waardoor het indikt. Maar de ingrediƫnten zouden precies hetzelfde moeten zijn, zowel bij griekse stijl yoghurt als echte griekse yoghurt. Alleen het proces verschilt waarschijnlijk een beetje. Ik zou ze dus gewoon eens uitproberen :)


Bedankt voor je uitleg! Dus in griekse stijl-yoghurt als in echte griekse yoghurt zouden dezelfde vetten/eiwitten/koolhydraten moeten zitten? Of zorgt het verschil in proces ervoor dat daar verschil in zit?


Keet schreef:
Ik wil juist de griekse yoghurt waar je lepel in blijft staan :D kan de kleine dan zelf eten met zijn lepel :D


:D :D Stuk minder geklieder hihi

Wesco

Berichten: 5066
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:23

Heb je deze al geprobeerd :D

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-16 14:26

Dressuurgek schreef:
Bedankt voor je uitleg! Dus in griekse stijl-yoghurt als in echte griekse yoghurt zouden dezelfde vetten/eiwitten/koolhydraten moeten zitten? Of zorgt het verschil in proces ervoor dat daar verschil in zit?

Omdat er tijdens het filteren een deel water wordt onttrokken zal er samen met dat water natuurlijk ook een kleine hoeveelheid voedingsstoffen weglekken. Vet niet, maar eiwitten en koolhydraten kunnen soms wel oplossen in water en dus wegspoelen. Hoe dikker de yoghurt, hoe meer van deze voedingsstoffen weg zijn gespoeld. Maar het gaat zeker niet om grote hoeveelheden :)

Dressuurgek

Berichten: 2287
Geregistreerd: 18-10-03
Woonplaats: Zuid-Oost Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-07-16 14:28

Wesco schreef:
Heb je deze al geprobeerd :D

[ [url=m/0VoluA.jpg]Afbeelding[/url] ]


Dat is drinken.... ik wil gewoon lekker een kommetje griekse yoghurt met vers fruit kunnen eten als lunch/ontbijt