zelf thee maken~ideeen~inspiratie!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

zelf thee maken~ideeen~inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-16 22:39

ik heb theezakjes (leeg) gekocht.
dus bij deze een forum
wat voor dingen doe jij in de zakjes en hoe smaakt het?
oftwel, leuke en lekkere ideetjes gezocht! :D

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zelf thee maken~ideeen~inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:09

Ik drink ook altijd zelfgemaakte thee :) Meestal brandnetelthee waar ik dan nog wat bij doe. Brandnetel is ontzettend gezond, dat zuivert het bloed en werkt erg goed tegen ontstekingen, dus ik gebruik het om blaasontsteking te voorkomen en genezen omdat ik daar regelmatig last van heb.
Ik heb een aantal andere kruiden die ik er vaak bij doe.. Anijs, kaneel, munt, gember :9
Gedroogd fruit kan ook natuurlijk.

Wdj

Berichten: 481
Geregistreerd: 26-04-13
Woonplaats: Bunnik

Re: zelf thee maken~ideeen~inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:13

Ik volg. ben dol op thee, maar qua zelfgemaakt houdt het op bij munt. Droog jij zelf fruit 8nnemiek of koop jij dat kant-en-klaar?

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Re: zelf thee maken~ideeen~inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 10:15

brandnetel is inderdaad een bekende, net als munt! :)

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:16

Ik koop wel eens van die gedroogde appelstukjes :)
Ik wil ook zelf fruit gaan drogen, maar ik heb er nog steeds geen tijd voor gehad. Geen idee of je gedroogde kersen of aardbei ofzo ook kan kopen.

Oh, en rooibos, daar heb ik laatst een potje van gekocht bij pit&pit. Die hebben veel lekkere, biologische kruiden voor thee :9

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 10:17

8nnemiek schreef:
Ik koop wel eens van die gedroogde appelstukjes :)
Ik wil ook zelf fruit gaan drogen, maar ik heb er nog steeds geen tijd voor gehad. Geen idee of je gedroogde kersen of aardbei ofzo ook kan kopen.

Oh, en rooibos, daar heb ik laatst een potje van gekocht bij pit&pit. Die hebben veel lekkere, biologische kruiden voor thee :9

ik heb een keer gedroogde appel op, niet te eten ....... mening haha

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:18

Muntthee doe ik ook, heel erg lekker.
Maar waar halen jullie de brandnetels voor de thee vandaan? Ik vind het smerig om dat uit het wild te plukken, of kweken jullie zelf? :)

Ik maakte zelf gemberthee tijdens mn zwangerschap tegen misselijkheid. Werkte overigens voor geen meter :')

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:20

Echt zelfgemaakt is het niet, maar ik heb een sh*tload aan losse thee in de kast staan, deze haal je o.a. bij de Tuinen maar ook bij de plaatselijke koffie- en theezaakjes.
Wat ik lekker vind, is om verschillende theetjes te mengen.

Wat een bekende thee is om zelf te maken is verse citroen en gemberthee: een schijfje citroen en een paar plakjes gember overgieten met gekookt water en even laten trekken. Lekker verkwikkend en het heeft ook nog eens een ontgiftende werking.

Verootjoo: je kunt gedroogde brandnetelthee kopen.

Als je trouwens de smaak van het zelfmaken te pakken krijgt, dan is dit boek wellicht wel wat voor je:
Gezonde thee.
Er staat tal van recepten voor thee in, van zowel verse ingrediënten, als gedroogde theesoorten. Daarnaast bevat het boek recepten voor icetea.

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:23

Jolien87 schreef:
Echt zelfgemaakt is het niet, maar ik heb een sh*tload aan losse thee in de kast staan, deze haal je o.a. bij de Tuinen maar ook bij de plaatselijke koffie- en theezaakjes.
Wat ik lekker vind, is om verschillende theetjes te mengen.

Wat een bekende thee is om zelf te maken is verse citroen en gemberthee: een schijfje citroen en een paar plakjes gember overgieten met gekookt water en even laten trekken. Lekker verkwikkend en het heeft ook nog eens een ontgiftende werking.

Verootjoo: je kunt gedroogde brandnetelthee kopen.


Maar gedroogde brandnetelthee reken ik niet onder zelfgemaakt :+

Losse thee heb ik in overvloed in mn kast van Simon levelt :j wel heel erg lekker in je lege theezakjes.

Olympia96

Berichten: 3296
Geregistreerd: 26-09-05
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:23

verootjoo schreef:
Muntthee doe ik ook, heel erg lekker.
Maar waar halen jullie de brandnetels voor de thee vandaan? Ik vind het smerig om dat uit het wild te plukken, of kweken jullie zelf? :)

Ik maakte zelf gemberthee tijdens mn zwangerschap tegen misselijkheid. Werkte overigens voor geen meter :')

_O-
Ik pis in m'n broek hahaha. Smerig om uit het wild te plukken?!?! Why?

Vroeger bij ons in de tuin en nu genoeg in de paardenwei (onbespoten, dus waarom smerig?!)

Ik doe ook vaak geraspte gember in heet water. Erg gezond en ik vind het lekker.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:23

Mijn gedroogde brandnetel koop ik bij pit&pit. Die zijn lekker goedkoop. Maar je kan ook verse, jonge brandneteltopjes in heet water doen zoals je ook met munt doet. Ik heb zelf schone brandnetel in de wei staan, daarvan weet ik iig zeker dat ie niet gespoten is. Langs de weg zou ik em ook niet snel plukken.

Jolien87

Berichten: 17407
Geregistreerd: 27-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:24

True, losse thee is natuurlijk iets anders dan zelf maken. ;)
Maar je kunt natuurlijk wel lekker experimenteren met verschillende losse theetjes door elkaar. Ik zou me dan alleen wel beperken tot losse theesoorten met 1 ingrediënt, dus niet de verschillende melanges die er al zijn, dat lijkt me vies. :')
Wat ik een lekkere combinatie vind is kamille met rooibos.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zelf thee maken~ideeen~inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:26

Kamille inderdaad, ook heel lekker en heel makkelijk zelf te drogen. Die kun je gewoon op de kop hangen op een droge, zonnige plek.

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 10:31

Jolien87 schreef:
Echt zelfgemaakt is het niet, maar ik heb een sh*tload aan losse thee in de kast staan, deze haal je o.a. bij de Tuinen maar ook bij de plaatselijke koffie- en theezaakjes.
Wat ik lekker vind, is om verschillende theetjes te mengen.

Wat een bekende thee is om zelf te maken is verse citroen en gemberthee: een schijfje citroen en een paar plakjes gember overgieten met gekookt water en even laten trekken. Lekker verkwikkend en het heeft ook nog eens een ontgiftende werking.

Verootjoo: je kunt gedroogde brandnetelthee kopen.

Als je trouwens de smaak van het zelfmaken te pakken krijgt, dan is dit boek wellicht wel wat voor je:
Gezonde thee.
Er staat tal van recepten voor thee in, van zowel verse ingrediënten, als gedroogde theesoorten. Daarnaast bevat het boek recepten voor icetea.

lijkt mij een leuk boek!!

croyslover

Berichten: 1510
Geregistreerd: 29-03-13
Woonplaats: bij de rest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-08-16 10:33

kamille munt en brandnetel hebben wij hier allemaal zelf op het terrein! en ik vind gember ranzig :')

verootjoo
Berichten: 35639
Geregistreerd: 19-10-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 10:43

Olympia96 schreef:
verootjoo schreef:
Muntthee doe ik ook, heel erg lekker.
Maar waar halen jullie de brandnetels voor de thee vandaan? Ik vind het smerig om dat uit het wild te plukken, of kweken jullie zelf? :)

Ik maakte zelf gemberthee tijdens mn zwangerschap tegen misselijkheid. Werkte overigens voor geen meter :')

_O-
Ik pis in m'n broek hahaha. Smerig om uit het wild te plukken?!?! Why?

Vroeger bij ons in de tuin en nu genoeg in de paardenwei (onbespoten, dus waarom smerig)


Omdat je niet weet wat voor beesten er overheen hebben gepiest... Omdat er auto's langsrijden en er dus uitlaatgassen opzitten... Ik noem maar wat. Dat is echt niet gezond om binnen te krijgen.
Uit de tuin is idd veiliger, maar uit de paardenwei zou ik dus nooit doen. :+

lolotjeh
Berichten: 476
Geregistreerd: 11-09-09

Re: zelf thee maken~ideeen~inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 12:21

ik maak thee van jonge braam blad.
heel zacht van smaak en werkt goed bij diaree.

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: zelf thee maken~ideeen~inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-16 18:56

Ik maak regelmatig 'thee' van gember en kurkuma.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: zelf thee maken~ideeen~inspiratie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-16 00:18

Thee is het wellicht niet, want er komt geen thee aan te pas. :y

Maar gemberthee, enkel gember, evt met honing of evt met citroen. Zo fijn in de winter om bij op te wramen!
Thee van weegbree en brandnetel, en dat was ik verder nog tegenkom op de wei. :j
Thijm combineert ook goed. :j

En qua bestaande dingen mixen: rooibos met citroen, groente thee met fruit. :j

kking

Berichten: 1005
Geregistreerd: 24-02-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-16 19:08

Authentic schreef:
Ik maak regelmatig 'thee' van gember en kurkuma.

hoe maak je die?