Van een maaltijd met vlees omschakelen naar vegetarisch

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43394
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:51

Chili sin carne, dat klinkt ook lekker :j

Uiteindelijk kun je bijna elk gerecht wel omtoveren in een vegetarisch of veganistisch gerecht. Ik heb net burrito's op, helemaal veganistisch, en ze zijn heerlijk! Het recept deels van de knorr pakjes gepikt en deels zelf verzonnen.. en met wat kipstukjes van vivera, bonen en maïs smaakt het super!

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 18:53

Ik merk dat ik de laatste maanden bijna nagenoeg vegetarisch eet. |Het is niet eens echt bewust gegaan.
Ik eet dan nog wel vis maar hooguit 2x in de week.

Veel heb ik vervangen door champignons(die ik vroeger nou niet bepaald lekker vond) en vleesvervangers.
Die van de Lidl zijn best lekker en niet zo heel duur. Ze zijn ook regelmatig in de aanbieding.

Jus gebruik ik nooit.

YellowGray
Berichten: 1049
Geregistreerd: 05-06-13
Woonplaats: Utrecht

Re: Van een maaltijd met vlees omschakelen naar vegetarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-16 10:01

Ik vind de kaasschnitzels het lekkerst, die milner filets van Valess of van de AH zelf. Ik merkte dat toen ik net vegetariër werd ik die nepvleesdingen eigenlijk niet lekker vond, omdat ze heel erg hun best doen om op vlees te lijken maar het gewoon niet zijn. Nu ongeveer twee maanden later weet ik eigenlijk niet echt precies meer hoe vlees smaakt dus nu lust ik ze wel.

Ik gooi nu eigenlijk bijna overal een beetje kaas doorheen, of cashewnoten. Ik ben ook meer met verschillende groenten gaan koken. Dus niet meer aardappels vlees 1 soort groenten, maar aardappels en 2 soorten groenten met verschillende kruiden. Ik mis vlees niet echt, maar ik mis wel de verschillende smaken in een maaltijd als ik alleen maar aardappels en sperziebonen heb oid.

Ik eet trouwens nog wel vis, iets van 1 of 2 keer in de week.

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-16 10:03

Wow, wat een reactie's. Heel erg bedankt +:)+

Vleesvervangers heb ik al vaker geprobeerd maar dat vind ik echt niet lekker :o Maar heb ze, zo te zien aan de reacties, nog niet allemaal geprobeerd.
De zakjes met jus vind ik ook niet geweldig en aangezien ik ook probeer om een aantal E nummers te ontwijken, wil ik die eigenlijk ook niet gebruiken. Ben beetje lastig geloof ik O:)
8nnemiek, dat jus recept is top! Ga ik zeker gebruik van maken.

Nymeria, bedankt voor de links!

Chili sin carne, klinkt ook al zo goed Y)(^)

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-16 16:55


secricible

Berichten: 25695
Geregistreerd: 07-07-04
Woonplaats: Maasbommel

Re: Van een maaltijd met vlees omschakelen naar vegetarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:48

Een gerecht vergelijkbaar met wat jij nu post is shakshuka. In heel veel verschillende versies te vinden, google maar eens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 17:49

Één woord:


HUMUS! :D

Antics

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:02

Ik ben zelf al vegetariër sinds mijn derde, dus ik heb eigenlijk geen idee hoe echt vlees smaakt. Ik hoor wel vaak van mensen die vlees eten dat vleesvervangers ècht niet als vlees smaken. Het wordt dan soms ook meteen vies genoemd. Ik zeg dan altijd dat ze het eens moeten proeven zonder het met echt vlees te vergelijken, en dan is het opeens prima te doen. :Y) Dus misschien werkt op die manier ernaar kijken voor jou ook wel.

Je kunt bijvoorbeeld ook beginnen met 4 dagen vlees, 3 dagen vegetarisch en dan steeds iets opbouwen richting vegetarisch eten. Minderen is altijd goed!

Overigens hoor ik van veel mensen dat ze de vleesvervangers van de AH het lekkerst vinden, dus gewoon proberen!

Je hoeft ook niet cold-turkey ( :+ ) te stoppen met vlees eten, uiteindelijk kun je ook uitkomen op biologisch vlees/vegetarisch vlees bijvoorbeeld. Dat helpt ook al een beetje bij het 'slechte' gevoel wat je overhoudt aan vlees eten, maar zo heb je toch nog iets zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-16 18:03

Antics schreef:
Ik ben zelf al vegetariër sinds mijn derde, dus ik heb eigenlijk geen idee hoe echt vlees smaakt. Ik hoor wel vaak van mensen die vlees eten dat vleesvervangers ècht niet als vlees smaken. Het wordt dan soms ook meteen vies genoemd. Ik zeg dan altijd dat ze het eens moeten proeven zonder het met echt vlees te vergelijken, en dan is het opeens prima te doen. :Y) Dus misschien werkt op die manier ernaar kijken voor jou ook wel.

Je kunt bijvoorbeeld ook beginnen met 4 dagen vlees, 3 dagen vegetarisch en dan steeds iets opbouwen richting vegetarisch eten. Minderen is altijd goed!

Overigens hoor ik van veel mensen dat ze de vleesvervangers van de AH het lekkerst vinden, dus gewoon proberen!

Je hoeft ook niet cold-turkey ( :+ ) te stoppen met vlees eten, uiteindelijk kun je ook uitkomen op biologisch vlees/vegetarisch vlees bijvoorbeeld. Dat helpt ook al een beetje bij het 'slechte' gevoel wat je overhoudt aan vlees eten, maar zo heb je toch nog iets zeg maar.



Het hangt vooral af van welke vleesvervanger je eet. Ik heb een keer een hele goedkope op die eerder naar kippenvoer smaakte, maar dat van de vegetarische slager smaakt prima! :)

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-16 23:03

secricible schreef:
Een gerecht vergelijkbaar met wat jij nu post is shakshuka. In heel veel verschillende versies te vinden, google maar eens!


Top, google gebruikt :D en nieuwe inspiratie *\o/*

Humus ook al geprobeerd maar nog niet heel erg warm van geworden. Ik dacht altijd dat ik een makkelijke eter was |o

Antics, bedankt voor de tips :)

Over de vegetarische slager lees ik wel veel positieve dingen. Dat is ook zeker het proberen waard :j

SpeechLess

Berichten: 2325
Geregistreerd: 09-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 23:25


Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: Van een maaltijd met vlees omschakelen naar vegetarisch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-16 13:09

Ziet er zeker lekker uit Speechless. Dank je wel!

Antics

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:06

Resistance schreef:
Het hangt vooral af van welke vleesvervanger je eet. Ik heb een keer een hele goedkope op die eerder naar kippenvoer smaakte, maar dat van de vegetarische slager smaakt prima! :)


Dat geloof ik! Zelf vind ik de meeste vleesvervangers goed te doen, maar ik ken dan ook niet anders. Jij eet dan zelf wel vlees? Komen die van de vegetarische slager dan het meest in de buurt bij echt vlees of vind je ze onafhankelijk daarvan gewoon goed smaken? :)

senna21

Berichten: 11847
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:19

Af en toe eet ik een stukje biologisch vlees van een echte scharrelslager.
(Due niet die nep biologische rommel uit de supermarkt)

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Van een maaltijd met vlees omschakelen naar vegetarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:26

Ik ben nu al zo'n 12 jaar vegetariër, ik ben toen wel 'ineens' gestopt met vlees eten. Mijn broertje werd toen ook vegetariër maar die bleef steeds tussendoor een beetje vlees eten waardoor hij het toch niet kon missen en gewoon weer volledig vlees ging eten. Ik denk dat het dus uiteindelijk wel makkelijker is om in een keer compleet te stoppen.

Ik vind lang niet alle vleesvervangers lekker, maar die van AH en de vegetarische slager vind ik echt héérlijk! Vooral de kipstuckjes van de vegetarische slager, krijg er spontaan honger van! Trouwens ook heel lekker om daar kip kerrie salade van te maken voor op brood :j

Thuis eten we vaak kip tandori, kip siam, burritos en meer van die wereldgerechten, als ik het dan klaarmaak dan gebruik ik gewoon vleesvervangers en die marineer ik dan zoals je normaal met vlees doet. De rest van mijn niet vegetarische familie vindt het dan ook heerlijk proeft weinig verschil!

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 00:28

De vega slager komt qua structuur aardig in de buurt van vlees. Maar ik vind de meeste vleesvervangers zo bitter, echt een nasmaak. Ik denk dat wanneer je ze in gerechten verwerkt, dat je het niet zo door hebt. Maar ik eet ze vaak naast groente en aardappels, dus nogal naturel :')

tamary

Berichten: 29176
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Van een maaltijd met vlees omschakelen naar vegetarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 01:12

Niet 100% vega, want boemboe heeft iets schelpdieren/vis er in. Ik neem echter deze curry omdat die pittig genoeg is tegenover de zoetigheid van de bieten. Is het toch heet kan je er wat stukken komkommer naast serveren.
Groente curry met rode bieten
2 grote uien, bakje champignons, courgette, (1 winterpeen optioneel, meestal vind ik wortel te overheersend in dit soort gerechten, hier zou het kunnen) sperziebonen (hele zak diepvries 450gr) en gegaard pakje bieten van 500gr. (liggen bij de groentes zitten in vacuüm plastic verpakking), rode curry boemboe (ah eigen merk) en 200ml kokosmelk.
uitjes snipperen en aanfruiten (kokosvet bv), boemboe en melk er bij, rest groentes in blokjes snijden en toevoegen (sperziebonen eerst gaar koken), bieten enkel lang genoeg om op te warmen. Je kan het zo serveren (=3-4 personen ong.), maar ook over rijst, met 1-2 hard gekookte eieren of er linzen/kikkererwten door doen (blik of eerst apart gaar koken is simpelste, iets gaar laten worden op zachte sudder duurt lang).

Niet vega kan er ook wat kip door, al doe ik vaak 1/2 van nodig en vul dat aan met de champignons. Omdat ik meestal 1 pans maaltijden maak (en dan dus ook geen rijst, etc. toevoeg, want 2e pan nodig) reken ik 400-500 gram groentes per persoon/portie.

Antics

Berichten: 199
Geregistreerd: 10-07-09
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 02:17

mariekerocky schreef:
Ik vind lang niet alle vleesvervangers lekker, maar die van AH en de vegetarische slager vind ik echt héérlijk! Vooral de kipstuckjes van de vegetarische slager, krijg er spontaan honger van! Trouwens ook heel lekker om daar kip kerrie salade van te maken voor op brood :j


Wat een goed idee joh! Dat ga ik ook een keer maken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-16 11:10

tamary schreef:
Niet 100% vega, want boemboe heeft iets schelpdieren/vis er in. Ik neem echter deze curry omdat die pittig genoeg is tegenover de zoetigheid van de bieten. Is het toch heet kan je er wat stukken komkommer naast serveren.

rode curry boemboe (ah eigen merk)


De 100% vega's kunnen eventueel de Fair Trade Rode Curry pasta gebruiken als alternatief (eventueel met wat extra sambal :9 )

Ladyingreen

Berichten: 241
Geregistreerd: 03-06-16

Re: Van een maaltijd met vlees omschakelen naar vegetarisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-16 16:29

Ik vind als 'vleesvervangers' vooral de burgers lekker die weinig op vlees willen lijken. Zoals linzen of paddestoelenburgers.

Sinds vorige week wil ik ook echt minder vlees eten. Vooral voor het milieu en mijn eigen gezondheid. Vorige week een aantal heerlijke gerechten gemaakt. Ik zoek het vooral in minderen met vlees: een aantal dagen niet, een aantal dagen heel weinig en een 1 of 2 dagen wel echt vlees. Vooral bij hollandse pot komt het stukje vlees wel op tafel, vaak dan biologisch of van een boer uit de buurt.

Van de week deze vegetarische cannelloni-schotel gemaakt, heel erg lekker! https://www.facebook.com/jamieoliver/vi ... 176789807/

En een witlofschotel met witlof, ricotta, geraspte kaas en een paar plakjes beenham + aardappelpuree. Door er verder geen vlees bij te doen vind ik dat toch een verantwoorde maaltijd: toch wat vlees voor de maak, maar geen grote portie.