Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 10 van de 12 [ 286 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kerst menu

 
Profiel   

Donna89 schreef
Precies de post die ik nodig had. Hahaha
aardappel salade

Ik heb bedacht dat pomme duches niet gaat lukken ivm oven capaciteit
dus wil nu een aardappelsalade maken als side dish. Iemand een lekker recept? Liefst zonder spekjes omdat ik al heel veel heb met spek


AARDAPPELSALADE

- 500 GR AARDAPPELEN
- 1 UI, fijngesnipperd
- 3 EIEREN
- KERRIEPOEDER
- BIESLOOK (liefst verse)
- ZOUT / PEPER
- 5 EETLEPELS MAYO

Aardappels in stukjes snijden, koken en laten afkoelen. Eieren hard koken in stukjes snijden.
Alles door elkaar mengen en afdekken. Beetje spelen met de hoeveelheid kerriepoeder, wat je lekker vindt qua smaak...
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 09:16 



 
Profiel   

dieseltje09 schreef
En na een "chocolate bomb" :D Gevuld met bosbessenijs en sticky brownie Y)(^)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Nog tips om de chocobol heel uit de plastic bal te krijgen? Gisteren even wat geoefend, en de chocolade blijft soms aan de bol plakken en ook met het open maken van de plastic bal gaat de chocobal al kapot.... Toch alsnog niet goed getemperd dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 09:19 



 
Profiel   

Isjtar schreef
Donna89 schreef
Precies de post die ik nodig had. Hahaha
aardappel salade

Ik heb bedacht dat pomme duches niet gaat lukken ivm oven capaciteit
dus wil nu een aardappelsalade maken als side dish. Iemand een lekker recept? Liefst zonder spekjes omdat ik al heel veel heb met spek


AARDAPPELSALADE

- 500 GR AARDAPPELEN
- 1 UI, fijngesnipperd
- 3 EIEREN
- KERRIEPOEDER
- BIESLOOK (liefst verse)
- ZOUT / PEPER
- 5 EETLEPELS MAYO

Aardappels in stukjes snijden, koken en laten afkoelen. Eieren hard koken in stukjes snijden.
Alles door elkaar mengen en afdekken. Beetje spelen met de hoeveelheid kerriepoeder, wat je lekker vindt qua smaak...


Tnx. Vet simpel maar klinkt wel lekker

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 09:24 



 
Profiel   

dodyg schreef
*\o/* wij gaan gourmetten bij schoonouders *\o/*

tott ze me gisteren belde dat ik dan al het eten moet regelen -O-
lekker handig hun organiseren een etentje en ik kan nog alles gaan kopen en klaarmaken :')

tip: http://www.a-z.nl/gourmetten/

best goed en betaalbaar, en wel zo makkelijk.

vol voor eerste kerstdag, dat wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 10:21 



 
Profiel   

Ik ben ook uit mn kerstmenu, ik kook 2e kerstdag!

Soep vooraf: Lichte erwtensoep met bacon en creme fraiche
Voorgerecht: rundercarpaccio of zalmcarpaccio
Amuse 1: gevulde champignon met chorizovulling
Amuse 2: mozzarellamouse met tomatensalsa, groene pesto en basilicum
Hoofdgerecht: Varkenshaas stroganoff, met haricots verts met kastanjechampignons en spekjes, aardappelgratin en aardappelkroketjes
Nagerecht; meringue ijsbonbons.

Heb nog niks geoefend dus het word nog spannend! Lang getwijfeld omdat carpaccio zo standaard is, maar toch veel te lekker om niet te doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 10:37 



 
Profiel   

Ik ben er ook uit! Ga lekker twee dagen uitgebreid koken. Eerste kerstdag is altijd lastig omdat mijn broer en zijn vriendin niet zulke hele makkelijke eters zijn en in ieder geval geen vis lusten. Om deze reden hebben wij ook altijd twee hoofdgerechten. Plus, we zijn allemaal grote eters :D
De amuses eten wij eigenlijk altijd vrij vroeg voor het diner. En daarna alle tijd voor de rest van de gangen :)

Eerste Kerstdag

Amuses
- Kaas-/champignonkroketje
- Crostini met mosterd, biefstukworst, augurk en een gepocheerd kwarteleitje
- Glaasje hammousse

Voorgerecht
- Enkele plakjes eendenborst met rode wijnsaus

Soep
- Franse uiensoep met zelfgemaakte kaascroutons

Hoofdgerecht
- Varkenshaas met Provençaalse kruidenkorst en appel-uien saus
- Chateau Briand met roompate en croutons

Bijgerechten
- Stoofpeertjes
- Harico verts met ontbijtspek
- Romige aardappelgratin

Dessert
- Tony’s Salted Caramel Chocoladepotjes


Tweede Kerstdag

Amuses
- Vijgen uit de oven met gorgonzolamousse en honing
- Eendenborst-frambozenrolletjes
- Coquille met salieboter

Voorgerecht
- Garnalen in whiskey roomsaus uit de oven

Soep
- Wildbouillon

Hoofdgerecht
- Coq au vin blanc
- Hertenbiefstuk met cognacsaus en paddenstoelen

Bijgerechten
- Geglaceerde wortels met honing en tijm
- Cheesy leeks á la Jamie
- Romige aardappelgratin
- Stoofpeertjes

Dessert
- Eton Mess met frambozencoulis

Voor de liefhebbers heb ik wel receptjes :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 11:02 



 
Profiel   

Eefske ik ben wel benieuwd naar het geheim van een echt romige aardappelgratin. Ik gebruik nu altijd kookroom (verwarm met een teentje knoflook) een ei, beetje Parmezaanse kaas en peper. Maar het wordt door het ei vaak een beetje korrelig. Niet vies maar ook niet romig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 11:10 



 
Profiel   

Depende schreef
Eefske ik ben wel benieuwd naar het geheim van een echt romige aardappelgratin. Ik gebruik nu altijd kookroom (verwarm met een teentje knoflook) een ei, beetje Parmezaanse kaas en peper. Maar het wordt door het ei vaak een beetje korrelig. Niet vies maar ook niet romig.


Normaal gesproken kook ik ook met kookroom, maar met kerst ga ik toch voor echte slagroom :j Heb het idee dat het dan al romiger wordt, doordat het vetter is.
Ik geloof dat ik vorig jaar dit recept heb gebruikt: http://www.smulweb.nl/recepten/1095159/ ... super-vind
Dus met slagroom en volle melk. Verder heb ik nog nooit ei gebruikt, dus je zou kunnen proberen om die weg te laten. En ik denk dat als je een wat minder droge kaas gebruikt, het ook romiger wordt. Daarnaast smelt een zachtere kaas vaak wat beter, waardoor je gratin wat beter bijeen blijft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 11:33 



 
Profiel   

Ik wens een 2e oven...
Wat een lekkere dingen komen hier weer voorbij!

Ik heb net mn kerstmenu definitief gemaakt. T moet glutenvrij zijn voor mijn schoonmoeder en heb bij de appie glutenvrij bladerdeeg gevonden, hopelijk is dat te eten:

Voor: Carpaccio (rund), met zelfgemaakte pesto
Tussen: Komkommersoep
Hoofd: Varkenshaas en croute (in bladerdeeg dus), gevuld met spek en kastanjechampignons.
Bijgerechten: asperges en boontjes in spek, aardappeltaartjes, stoofperen, paprikakerstboom (leuk voor de aankleding), evt nog aardappelkroketjes.
Na: Creme brûlée met een bolletje ijs.

Niet te ingewikkeld aangezien er hier ook nog een 7 maanden oude gup woont en ik niet de hele dag alleen maar in de keuken wil staan. Soep en toetje kan ik van tevoren maken. Boontjes, asperges, stoofperen en aardappeltaartjes zijn kant en klaar dus heel makkelijk. Enige wat veel werk is die dag is de varkenshaas, maar dat moet wel goed komen zo.

Moet voor 1e kerstdag ook nog een pan komkommersoep maken voor 20 man, dus maak gelijk maar een enorme pan denk ik (of 2).

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 13:17 



 
Profiel   

Isjtar schreef
dieseltje09 schreef
En na een "chocolate bomb" :D Gevuld met bosbessenijs en sticky brownie Y)(^)
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Nog tips om de chocobol heel uit de plastic bal te krijgen? Gisteren even wat geoefend, en de chocolade blijft soms aan de bol plakken en ook met het open maken van de plastic bal gaat de chocobal al kapot.... Toch alsnog niet goed getemperd dan?


Kan aantal redenen hebben, de chocolade is te dun, dan met meer in de bol proberen. Of toch niet goed getemperd, dan krimpt met het uit harden de chocolade niet goed genoeg en lost hij niet zo mooi en blijft hij ook een beetje zacht dus is het sowieso al heel moeilijk om hem mooi te lossen uit de mal...

Wel een ander er zitten geen braamjes oid in de bol waar hij op kapot kan gaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 15:23 



 
Profiel   

De chocolade laag was denk ik dik genoeg, en met wassen voor gebruik voelde ik geen braampjes, dus dan zal het aan het temperen gelegen hebben. Was ook pas de eerste keer dat ik dit deed... Nog even beter oefenen dus!
Iemand opperde om de bal heel dunnetjes met boter/olie in te smeren, maar dat lijkt me niet te werken, aangezien de chocolade dan ook niet aan de bal blijft hangen...?
Alternatief is dat ik de ballon techniek ga gebruiken, maar dat kan ook een troep geven als dat fout gaat :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 15:44 



 
Profiel   

Isjtar schreef
De chocolade laag was denk ik dik genoeg, en met wassen voor gebruik voelde ik geen braampjes, dus dan zal het aan het temperen gelegen hebben. Was ook pas de eerste keer dat ik dit deed... Nog even beter oefenen dus!
Iemand opperde om de bal heel dunnetjes met boter/olie in te smeren, maar dat lijkt me niet te werken, aangezien de chocolade dan ook niet aan de bal blijft hangen...?
Alternatief is dat ik de ballon techniek ga gebruiken, maar dat kan ook een troep geven als dat fout gaat :=



Olie inderdaad niet doen dat kan wil je perce vetten gebruik dan cacao boter, maar gewoon geduld goed temperen(let goed op de temperatuur) en oefenen dan moet het goed komen!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 16:09 



 
Profiel   

Eerste kerstdag:

Hoofdgerecht:
Zelfgemaakt gehaktbrood, verschillende groentes en aardappel roosjes uit de oven

Dessert:
Karamelijs

Tweede kerstdag:

Uit eten :D

---
Wij doen niet aan voorgerechten enzo :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 16:15 



 
Profiel   

Change of plans:

Kerstavond: veggie italiaans viergangen bij m'n ouders

Eerste kerstdag:
Voorgerecht: bananensoep
Tussengerecht: gebakken cassave
Hoofdgerecht: BB met R
Nagerecht: rode pannenkoeken met kokosvulling

Tweede kerstdag:
Gourmetten met: een schotel van de vegetarische slager, spiesjes van groenten en hallumi en gevulde portobello's
Nagerecht: homemade eton mess

De kaasfondu wordt verschoven naar oudejaarsavond (is een mooi bodempje <<) )

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 17:57 



 
Profiel   

Eefske schreef
Ik ben er ook uit! Ga lekker twee dagen uitgebreid koken. Eerste kerstdag is altijd lastig omdat mijn broer en zijn vriendin niet zulke hele makkelijke eters zijn en in ieder geval geen vis lusten. Om deze reden hebben wij ook altijd twee hoofdgerechten. Plus, we zijn allemaal grote eters :D
De amuses eten wij eigenlijk altijd vrij vroeg voor het diner. En daarna alle tijd voor de rest van de gangen :)

Eerste Kerstdag

Amuses
- Kaas-/champignonkroketje
- Crostini met mosterd, biefstukworst, augurk en een gepocheerd kwarteleitje
- Glaasje hammousse

Voorgerecht
- Enkele plakjes eendenborst met rode wijnsaus

Soep
- Franse uiensoep met zelfgemaakte kaascroutons

Hoofdgerecht
- Varkenshaas met Provençaalse kruidenkorst en appel-uien saus
- Chateau Briand met roompate en croutons

Bijgerechten
- Stoofpeertjes
- Harico verts met ontbijtspek
- Romige aardappelgratin

Dessert
- Tony’s Salted Caramel Chocoladepotjes


Tweede Kerstdag

Amuses
- Vijgen uit de oven met gorgonzolamousse en honing
- Eendenborst-frambozenrolletjes
- Coquille met salieboter

Voorgerecht
- Garnalen in whiskey roomsaus uit de oven

Soep
- Wildbouillon

Hoofdgerecht
- Coq au vin blanc
- Hertenbiefstuk met cognacsaus en paddenstoelen

Bijgerechten
- Geglaceerde wortels met honing en tijm
- Cheesy leeks á la Jamie
- Romige aardappelgratin
- Stoofpeertjes

Dessert
- Eton Mess met frambozencoulis

Voor de liefhebbers heb ik wel receptjes :)



Wauw wat een gave menu's! Lekker divers ook, ik denk dat ik kerst volgend jaar bij jou vier...

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 21:54 



 
Profiel   

Eefske zou je de eend-amuse meer kunnen toelichten? Klinkt heerlijk

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 22:44 



 
Profiel   

Ik heb in ieder geval de versiering van de tafel bijna klaar:
[ img ]
[ img ]

Het toetje is bij ons gewijzigd...
maar ik ben de enige die dit weet :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 22:50 



 
Profiel   

Wat leuk!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 22:57 



 
Profiel   

[url][/url]Zojuist bedacht wat wij op eerste kerstdag gaan eten. Kerstavond en tweede kerstdag bij familie, maar eerste kerstdag zijn we met zijn tweetjes. Het wordt hier Italiaans:


- Broodje met smeersels
- Tomatensalade met geroosterde citroen en granaatappel
- Spaghetti/courgetti met avocadopesto in een kommetje van parmezaanse kaas (van 24 kitchen, maar met de helft van de spaghetti vervangen door courgettereepjes om het iets lichter te maken)
- Tiramisu met cranberries

Allemaal niet erg ingewikkeld, kost ook niet veel tijd, maar bij elkaar toch echt een menu'tje :) . 's Ochtends ben ik van plan american pancakes te maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-12-16 23:33 



 
Profiel   

hier hadden we ook geen plannen tot vanmorgen mijn zus belde voor kerst..nou leuk..tuurlijk zijn jullie welkom

tot nu toe dit:
( oude fam traditie beetje in ere houdend)

1 soep met breekbrood en dipjes
( tips kwa soep zijn welkom)
2. salade maar twijfel of ik daar
wat anders mee kan
3. varkenshaas in spek met champignonsaus en gegratineerde groenten.
beenham met honing mosterd
event kalkoenrollade
bijgerechten: kerstboomaardappeltjes voor de kids. voor volwassenen gepofte aardappel of pomme duches.

4. ijs, chocomousse en nog wat leuks bedenken voor de kids.

dus wie tips heeft graag ;)
4 volwassenen 3 kids (2x 3 jaar 1x 7 jaar) ( kinderen zijn veel gewend kwa eten)

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-16 00:14 



 
Profiel   

Irene2 schreef
Eefske zou je de eend-amuse meer kunnen toelichten? Klinkt heerlijk


Het is een variatie op dit recept: https://www.ah.nl/allerhande/recept/R-R ... nrolletjes

Echter bak ik zelf een eendenborst en deze snijd ik in plakjes ipv kant en klare plakjes te kopen. En dan daarbij dus framboos, pecannoot en wij hebben thuis een lekkere balsamico-azijn met bosvruchten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-16 00:23 



 
Profiel   

Mijn dochter en ik gaan 1e kerstdag koken, ik met mijn horeca diploma en mijn dochter op de facilitaire opleiding moet dat lukken :)
Vooraf heb ik voor mijn dochter en ik een garnalencocktail, voor beide mannen een rundercarpaccio, mijn man en zoon zijn niet weg van garnalen, vandaar.
Dan varkenshaas met lekker sausje, daarbij aardappelkroketjes, als groente haricot verts met groene asperges omhuld met parmaham en stoofperen, niet roodgekookt zoals gebruikelijk, maar in witte druivensap met steranijs gekookt. Als nagerecht een moderne versie van dame blanche.
Simpel maar wel lekker!

2e kerstdag met familie, iedereen maakt wat en ik neem dit keer de salades voor mijn rekening :)


Lekkere dingen maakt iedereen zeg!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-16 00:34 



 

Vooraf;

Gerookte zalm avocado taart met creme faiche en bieslook en kappertjes.

Hoofd:
Hertenbiefstuk met kruidenkorst voor mij en papa en voor mama maak ik een gewone biefstuk met chimichurri

Na:
Chocolade bol met ijs en warme appel erin

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-16 09:03 



 
Profiel   

Komen echt allemaal zulke lekkere dingen voorbij hier! Morgen is het al zover! Ik hoop echt dat mijn mosterdsoep gaat lukken morgenavond, want dat is ook gelijk het voorgerechtje voor zondag. Nog niet eerder mosterdsoep gemaakt, en op zich niet heel passend in de zomer :)) maar ze kennen het hier verder niet, en ik mis het echt haha!

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-16 09:08 



 
Profiel   

Dankjewel Eefske!

Bobje26: hoe maak je die kruidenkorst op het hert?
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-12-16 09:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 10 van de 12 [ 286 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11, 12  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen