Kerst menu

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:05

Kerst..... altijd weer een puzzel :7.

Tweede kerstdag is mijn vriend jarig. 's ochtends krijgen we wat visite. Dan wil ik een stapeltaart maken en wat kleine hapjes bij een lichte borrel.

's Middags komt zijn familie, in totaal blijven er 12 mensen eten. Maar we verdelen de taken wel, ik voel er weinig voor om uren in de keuken te staan terwijl we ook gezellig visite hebben.
Waarschijnlijk maken wij het hoofdgerecht. Vorig jaar was dat gevulde varkenshaas (met brie en appelstroop) en rollade. Dit jaar heb ik nog geen enkel idee :7. Het menu van hersterve spreekt mij ook wel aan! Aardappel-knolselderijpuree :9. Of ossenhaas met spek. Of of of of....

Nicje87

Berichten: 9850
Geregistreerd: 26-06-06

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:20

Wij gaan gourmetten bij ons thuis met 12 man. Ik wil ook een leuk toetje maken, enige lastige is dat er 2 kinderen zijn waarvan er 1 geen romige producten lust en 1 die geen suiker en koemelk mag. Ik wil kijken of ik voor hun iets anders kan maken, of dat ik iets leuk tegen kom wat iedereen mag en lust.

Monster_tos

Berichten: 3823
Geregistreerd: 20-04-09
Woonplaats: Heerenveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 13:40

Nicje87 schreef:
Wij gaan gourmetten bij ons thuis met 12 man. Ik wil ook een leuk toetje maken, enige lastige is dat er 2 kinderen zijn waarvan er 1 geen romige producten lust en 1 die geen suiker en koemelk mag. Ik wil kijken of ik voor hun iets anders kan maken, of dat ik iets leuk tegen kom wat iedereen mag en lust.


Wat dacht je van pavlova/meringue? En dan gezoet met honing of stevia ipv suiker? Dan zit je voor beide kids goed en het is ook nog erg lekker! Eventueel met wat vers fruit. Eton mess is dan ook erg leuk :)

hesterve

Berichten: 1927
Geregistreerd: 14-10-05
Woonplaats: scherpenzeel

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 21:32

Trifle is een goed idee dieseltje en evelijn. Makkelijk te maken en ziet er leuk uit. Heb nog wel een mooie glazen schaal hiervoor :)

Aan ovenruimte geen gebrek ,1 ruime oven en 1 grote oven in de keuken. Nog geen moment spijt gehad van de investering in 2 ovens ( i love my kitchen :D ) vind t wel lekker makkelijk om een hoop al klaar te zetten en dan alleen in de oven te hoeven schuiven :')

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-16 22:00

Afbeelding
Paar proefdingetjes gemaakt. Turkey salad (eigen recept) was heerlijk en 'pumpkin pie ' is goed gelukt

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 22:36

Hier voor 12 personen voorgerechten. Waaronder een zwangere dame, een die geen vis of ui lust en een die geen wild lust.
Oh en ook geen kaas :+

Ik zat er aan te denken om dan maar een soort schaal te maken met verschillende hapjes. Maar moet ik dan voor iedereen alles maken? Want wat nou als iemand iets wil hebben wat op is?

Ik vind het maar lastig :')

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:26

Ik zorg dit keer met mams voor het eten tijdens kerst, keer wat anders dan gourmetten :D
We zijn met zijn 7en. Ik lust zelf geen vis en mijn zusje ook niet, dus dat wordt hem sowieso niet.
Mijn opa & oma eten allebei geen varken. Dus even denken wat we gaan maken :=

Ik wil een voorgerecht, hoofdgerecht en nagerecht gaan maken (en misschien nog een klein kaasplankje)

Als voorgerecht zat ik te denken: Carpaccio oid, maar dat word misschien wat duur dus ik zat te denken aan een soepje (wat voor weet ik nog niet)
Hoofdgerecht: (gevulde) kip met limoen, knoflook saus (oid) voor opa & oma, ossenhaas voor mij, mijn zusje, broer, vader & moeder (mijn vader kan dat zo lekker klaarmaken :D )
Dessert; Verschillende desserts in van die glaasjes (kan ieder kiezen wat ze lekker vinden), of mini taartjes, of iets anders :=

Lastig nog dus, kook normaal gesproken eigenlijk ook nooit dus wordt leuk :D

miccamaaike

Berichten: 8684
Geregistreerd: 29-08-08
Woonplaats: Zuidwolde

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-16 23:40

Valt best mee hoe duur carpaccio is. Bij de Albert Heijn kost het drie euro voor twee personen. Best betaalbaar dus. Beetje sla erbij en dressing er over en dan valt het best mee.

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 11:49

Je opa en oma kunnen ossenhaas toch gewoon mee eten? Dat is rund, en je zegt dat ze alleen geen varken eten?
Carpaccio hoeft niet duur te zijn. En als je er bijvoorbeeld bonbon's van maakt heb je nog minder nodig.

hamsterfan

Berichten: 4246
Geregistreerd: 09-11-07
Woonplaats: Velserbroek (bij Haarlem)

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 19:39

@miccamaaike; Dat valt inderdaad best mee, toch even naar kijken :)
Al vind ik een soepje net zo lekker (en de rest ook)

@kiwiwitje; Vergeten te zeggen, zij zijn kleine eters en mijn opa is een suikerpatiënt dus zij eten beide liever iets van kip :)

kiwiwitje

Berichten: 20121
Geregistreerd: 22-08-09
Woonplaats: Vught

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-16 20:35

Op die fiets! Snapte de logica niet hihi

_Alarm_wlkp

Berichten: 2507
Geregistreerd: 14-04-09

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-16 23:10

Leuke dingen komen er voorbij!
Hier gaat het deze keer onder mijn ouders en mezelf zijn.
Mijn ouders zijn gescheiden maar komen goed overeen.

Ons menu is deels zelf gemaakt.
Best tevreden over, niet té veel poespas :)

HAPJES
* Bladerdeeghapjes

VOORGERECHT
* Pompoensoep met kruidenkaas (zelfgemaakt) en broodstengels met gerookt ham.

HOOFDGERECHT
* Hertensteak met pommes duchesse, gestoofde witloof, boontjes in een jasje van spek en honingsaus.

DESSERT
* Trio van chocolade ijs

DESSERT 2
* Kerststronk (zelfgemaakt) en mini roomsoesjes => voor bij de koffie achteraf.

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 01:51

Ik ben wel benieuwd naar het recept van de boontjes in een jasje van spek en honingsaus.

__Sannne
Berichten: 5685
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 02:09

C_arola schreef:
Ik ben wel benieuwd naar het recept van de boontjes in een jasje van spek en honingsaus.


Dit zal niet dat recept zijn, maar ik heb laatst toch lekkere boontjes gemaakt! Met bacon, honing en mosterd. Mijn vriend was er echt helemaal verliefd op. Hier even een linkje: http://www.lecremedelacrumb.com/brown-sugar-green-beans-bacon/


--

Ons kerstmenu is dan ook eindelijk bekend. Het kan zijn dat er i.v.m. het budget nog wat aanpassingen gaan komen, maar dit is het voor nu:

Voorafje: Zelfgemaakte mosterdsoep in een whiskey glaasje

Hoofd/tapas:
- Stokbrood/ciabatta met dips (aioli, zelfgemaakte olijventapenade & hummus)
- Wrap/zalm hapje
- Komkommer/zalm hapje
- Salami/roomkaas/olijf hapje
- kleine kipstokjes met zelfgemaakte pindasaus
- Seranoham/rucola/roomkaas hapje
- Seranoham/meloen hapje
- kaasstengels/nootjes/stukjes kaas/losse olijven

Toetjes: Zelfgemaakte panacotta in een whiskey glaasje

Ik hoop zo dat het allemaal goed gaat lukken. Ik kan gelukkig bijna alles vooraf maken, aangezien alleen de soep en de kip/pindasaus warm hoeven te zijn. Het wordt wel flink passen en meten in mijn kleine keukentje, + ik hoop dat ik niet te veel maak want het is maar voor 2 personen. En ach, anders wordt het 3 dagen achter elkaar tapas eten haha.

Pinda_Dipje
Berichten: 3464
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Oene

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 02:44

Ik heb 7 logés dit jaar, dus helaas voor ons moeten we echt de keuken in.

1x ontbijt
2x lunch
2x diner

Nu had ik al hertenrugfilet besteld maar kreeg vandaag ineens te horem dat ik nog 4 extra gasten erbij krijg op 1e kerstdag waarop het totaal op 11 komt. Dus dat wordt even puzzelen... denk nu op kerstavond het diner te plannen met als hoofd in ieder geval de hertenrugfilet en dan 1e kerstdag gewoon te gourmetten aangezien we dan ook 4 kinderen hebben.

Even puzzelen :(

listiglistje

Berichten: 14406
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 07:56

ppppffff al dat gedoe met Kerst :+

Niemand van de familie heeft zin om te koken met kerst, dus wij halen 1e kerstdag Chinees :Y) lekker makkelijk :D

2e kerstdag ook makkelijk zonder koken, (Kerst)tapas met mijn beste vriend...lang leve de Lidl :D :9

lovis

Berichten: 1214
Geregistreerd: 29-07-09
Woonplaats: Den Haag

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 10:59

Hier redelijk makkelijk dit jaar.
Eerste kerstdag eten we bij mn ouders, broertje zorgt voor het voorgerecht. wij doen t vlees van het hoofd gerecht,mn ouders zorgen voor de groente aardappels en de drankjes. Mn zusje doet het toetje.
Tweede kerstdag zijn we samen thuis, moet alleen nog bedenken wat we dan gaan eten,zal iets makkelijks worden.
Mn schoonouders zijn er niet met de feestdagen dit jaar en vandaag gaan we met mn schoonzus en dr gezin uiteten alvast voor de kerst

moonsparkle
Berichten: 21731
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:13

Wel lekker maar elk jaar zie ik bij veel mensen de bonen in spek terugkomen :P

Ik heb de inkopen voor zover mogelijk al gedaan.
Het word vooraf een soepje van kippenbouillon, rijstnoedles, taughe, lente ui en een kwart gekookt ei
Daarnaast is er nog stokbrood en een klein hapje welke iemand anders maakt

Hoofdgerecht een rollade en varkenshaas omwikkeld met spek, aardappelpartjes met schil, wortels en rode ui met tijm, rozemarijn en zeezout uit de oven, schijfjes tomaat, schijfjes mozzarella en schijfjes courget met daarover wat olie en italiaanse kruiden uit de oven en als bijgerecht stoofpeertjes.

Nagerecht straciatella ijs met chocosaus, slagroom en een banaanijslolly die gedoopt is in chocola en nogatine er op.

Recepten heb ik niet echt verder ik doe gewoon maar wat :D we zijn trouwens met 10 man

skvetta

Berichten: 531
Geregistreerd: 12-09-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 11:17

Wij zijn 1e kerstdag bij mijn ouders. Geen idee nog wat we gaan eten. En 2e kerstdag krijgen we mijn schoonouders bij ons thuis. En heel misschien mijn ouders ook nog.

2e kerstdag eten we in ieder geval:
Zelf gemaakte pompoen soep met breekbrood en zelfgemaakte kruidenboter.

Carpaccio

Biefstuk in truffel marinade, zelfgemaakte aardappel taart en groenten erbij weet ik nog niet helemaal wat ik wil.

Tiramisu zelfgemaakt.

En tussendoor nog een zelfgemaakte scroppino van limoncello en citroen ijs

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 19:26

Zouden jullie met me mee willen denken?
1ste kerstdag wil ik varkenshaas met championsaus, groenten, aardappelkroketten, krieltjes ed serveren.
Welke groenten kan ik hier het beste bij serveren?
Ik wil het graag leuk aankleden en niet alleen een standaard agv maaltijd neerzetten.
Het toetje wordt stroopwafel met peren dessert http://www.beautylab.nl/heerlijk-herfst ... fpeertjes/
Afbeelding

2e kerstdag wil ik brownie met kersen trifle maken, daar bovenop slagroom of eindigen met mascarpone als sneeuw met onderstaand huisje erop
Afbeelding
Alles komt in een doorzichtig dessertsbakje zodat je de laagjes goed kan zien. Alleen waar kan ik het beste het huisje van maken qua smaakcombinatie? Gerechten met laagjes wat bij een peper-/kruidkoek huisje past zijn ook welkom mocht ik geen passende combi kunnen vinden bij de brownie.

Lielle

Berichten: 66257
Geregistreerd: 12-01-01

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:10

Gember koek.

Depende

Berichten: 3514
Geregistreerd: 19-07-09

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 20:26


C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:02

Ik lust veel maar gember lust ik niet, dat wordt 'm niet maar bedankt voor het meedenken :)
Ik denk dat die koekjes te hard worden om een huisje ervan te maken of niet als ik het vergelijk met peper-/kruidkoek? En de combinatie met brownie lijkt me niet geweldig of valt dit mee?

Donna89

Berichten: 4031
Geregistreerd: 03-12-09
Woonplaats: Eibergen

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:08

Ik ben nog op zoek naar een koud voor gerecht.
2e voor/tussen gerecht word een vispannetje met beetje pasta
hoofd wordt een rollade en varkenshaas gevuld met camera omwikkeld met spek
bij gerechten: spruitjes, boontjes met spek, pomme duches, gebakken krieltjes en misschien nog een salade of stoofpeertjes. Nagerecht een etagère met kleine toetjes als kaneelrolletje, lemon cheesecake, ijs bonbon, en arretjes cake


Moet dus nog een licht klein voorgerechtje. En iets wat mijn peuter de eerste.2 gangen kan smullen. Hij is gek op brood, groente, eigen alles behalve de pannekoeken en patat haha

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70624
Geregistreerd: 24-05-08

Re: Kerst menu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-16 22:11

Voorgerecht misschien carpaccio?