Gezond eten....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Quir

Berichten: 17355
Geregistreerd: 13-07-05
Woonplaats: Zweden

Gezond eten....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-16 22:08

.... Wat is nu gezond eten?

Ik wil graag gezond gaan eten (en leven), dus ongeveer heel internet afgestruind.
Alleen, wát is nu echt gezond eten?

De één zegt vegetarisch of zelfs veganistisch. De ander zegt koolhydraten schrappen en weer iemand zegt gewoon "schijf van vijf".

Ik ben er in ieder geval van overtuigd dat koolhydraten, eiwitten en vet nodig zijn en dus gezond. Echter in welke verhoudingen?

Vegetarisch en/of veganistisch eten ga ik niet doen. Met maten uiteraard, maar niet zonder vlees of dierlijke producten.

Verder wil ik uiteindelijk alles zoveel mogelijk zelf gaan kweken/verbouwen. In de toekomst zelfs ook graag mijn eigen vlees en dierlijke producten. Het is hier (Zweden) heel gewoon om zelf af en toe een koe, varken, schaap, kip, etc. te laten slachten en die te eten of te verdelen met andere mensen. Echter is dat laatste op dit moment nog niet mogelijk, maar dat zou ik wel graag willen uiteindelijk. Weten dat het dier een top leven gehad heeft, weten wat hij/zij gegeten heeft, weten of en welke medicatie het dier gehad heeft, etc. Vind ik minder hypocriet dan een dier eten uit de supermarkt.

Dus in die zin wil ik zo gezond mogelijk gaan eten en zo veel mogelijk zelfvoorzienend te zijn/worden.

Maar dan nog de vraag, wát is nu echt gezond eten? Wat en in welke verhoudingen/hoeveelheden. Ik weet t gewoon niet meer. Internet staat er vol mee, maar met tig verschillende visies en meningen.

Het gaat mij dus niet zozeer om af te vallen (al mogen er wel best wat kg af, maar nu niet het hoofddoel), maar echt gewoon gezond gaan eten en leven. Een gezonde levensstijl met goed/gezond eten, maar ook genoeg beweging, etc. Dat laatste hoop ik na mijn twaalfde operatie deze maand weer op te kunnen gaan bouwen.

Door gezond te gaan eten en leven, hoop ik ook een wat stabielere situatie in mijn gezondheid te gaan krijgen. Al weet ik dat ik chronische ziek ben en dus hierdoor niet beter zal worden, wel hoop ik stabiel te worden en wat meer/beter kan gaan functioneren.

Ik wil graag jullie visies en meningen horen over wat nu echt gezond eten (en leven) is naar jullie idee. Wat eten, welke verhoudingen en welke hoeveelheden, etc, etc.

Graag een gezonde discussie! :Y)

Nachocheese
Berichten: 782
Geregistreerd: 01-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:12

De nieuwe schijf van vijf past bij mij goed onder de noemer gezond én normaal vol te houden.

De reden is hiervoor is dat ik andere 'diëten' of niet vol te houden vind, en ik al die superfoods gewoon dikke nonsens vind.

Gewoon lekker alles met mate!

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Gezond eten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 22:15

Ik volg, vind het zelf ook lastig. Ik kook nu elke dag voor mezelf en het is best verleidelijk om elke dag een pizza in de oven te schuiven. Ik heb altijd bij 'vers' gelijk het idee dat het gezond is (zal vast ook wel zijn), maar dan kloppen mn verhoudingen niet meer _/-\o_

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:16

Veeeeel groente en dan niet die 200-250 gram van het voedingscentrum, maar richting de 400-500 gram. Verder variatie (liefst elke dag meerdere groentes bv ) en alles met mate. (Dierlijk) vet is inderdaad noodzakelijk, zonder dat kan je geen vit. A,D,E en K opnemen (nogal belangrijk voor allerlei processen verder, zowel hormonaal als opname andere mineralen/sporenelementen, etc.), want dat alles heeft elkaar nodig.

Historisch gezien aten mensen meer vlees in de noordelijke streken ivm groeiseizoen gewassen, en lang niet alles wil lang goed blijven zonder hulp (dingen als wecken en invriezen zijn een vrij recente uitvinding), in zout bewaren werkt ook, maar gezond is/vinden wij dat niet.

Wil je zoveel mogelijk zelf kweken, let dan goed op wat je zowel lekker vindt als gewoon in een goede kelder te bewaren is zonder vriezen/wecken/etc., anders is de investering giga en weegt niet op tegen biopotjes uit de supermarkt. Ik haal bv (kweek mislukte beetje dit jaar) zodra er aanbieding is bv ong. 8-10 pompoenen, die blijven gewoon in de hal (15+ graden) goed tot maart, sommigen gebruiken die als alternatief voor aardappel (dieet of praktisch, want als er eenmaal 6 blaadjes aan die plant zitten kunnen ze tegen slakkenvraat en hoef je er niks meer aan te doen tot oogst ergens in oktober.

Qua vlees kan je ook denken aan koud/warm roken voor smaak en conservering.

Vera12_10

Berichten: 123
Geregistreerd: 15-09-13

Re: Gezond eten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-16 23:26

Ik heb zelf het boek 'eet als een expert' helemaal doorgelezen. Hierin staat beschreven wat gezond is en wat de kans op ziekten zoals hart en vaatziekten en diabetes verlaagd. Hierbij wordt dan ook uitgelegd waarom dit zo is en ook verwezen naar onderzoeken.
Dit boek bevalt me nog het meest in plaats van al die superfoods en crash dieeten

Kim90

Berichten: 2194
Geregistreerd: 22-12-06
Woonplaats: Aan de kust

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:05

waar ik me heel veel beter door ben ga voelen is: biologisch eten ik heb minder last van mn huid die onrustig is. Echt super als je zelf de plek hebt om groente en fruit + vlees te verbouwen zeg! op mijn balkon gaat dat niet :')

Ik zal even delen hoe ik probeer te eten ik voel me er echt goed en energieker bij en voor mij een beetje een middenweg tussen vega en niet vega. Sorry voor de lap tekst :')

Mijn avondeten voor de week: 1 dag kip/kalkoen, 1 dag varkens of rundvlees, 1 dag noten of insecten (jaja. veel proteinen en gewoon te koop bij ah XL ) 1 soms 2 dagen vis, liefste vette vis ivm omega 3, en de overige dagen vleesvervangers waarbij ik de soja dingen een beetje probeer te vermijden voor het milieu, je hebt bijv producten van schimmeleiwit, of kikkererwten burgers etc.

Daarbij eet ik natuurlijk flink groenten en dan zilvervlies rijst/ aardappel of zoete aardapppel en als het pasta wordt volkoren pasta of ik vervang de slieren door courgettini.

's middag eet ik bruin brood met beleg ( geen vleeswaren dus kaas of zoet ), of magere yoghurt met fruit.

's ochtends drink ik graag een ontbijt smoothie van fruit en wat groente toevoegingen evt spirulina, insecten erbij of chiazaad, of bij weinig tijd gewoon brood. Brood met aardbeien is ook een favoriet.
Trouwens, je kunt smoothies ook heel goed invriezen als je een grote kan maakt.

Tussendoor drink ik water, groene thee en bij zoete trek een glas bio aanmaaklimonade van puur fruitsap, ik maak hem dan niet heel zoet.

Ik eet elke dag een stukje Raw chocolate, en dan zo puur mogelijk.
Handje ongebrande noten is ook favoriet tussendoor net als snoeptomaatjes uit de airfryer.

Ik probeer zo veel mogelijk vers te maken, zo min mogelijk uit potten. appelmoes zonder suiker en bio. is ff wennen de eerste keer maar nu vind ik ''gewone'' echt te zoet smaken :')

Alles bak ik in de philips airfyer zonder vet, wordt nog krokanter ook _/-\o_
Laatst bijgewerkt door Kim90 op 19-11-16 00:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Gezond eten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 00:08

En hoe denken jullie over (koe)melk. Ik kan er zelf slecht tegen, maar verbied het nu dus in het hele huis

Grapjasjes12

Berichten: 18642
Geregistreerd: 01-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 11:22

Gezond eten bestaat niet :) Over het algemeen kun je stellen dat wat je niet uit een pakje of zakje haalt het gezondst is. Wat je verder nog gezond vind hangt af van levensovertuiging en je doelen.

Iemand die strak wil zijn en veel krachttraining doet eet waarschijnlijk meer vlees (al dan niet bio en grasgevoerd), eiwitshakes en varieert met koolhydraat inname.

Iemand die oud wil worden zal waarschijnlijk minder koolhydraten en eiwit eten en wat meer vet.

En zo zijn er enorm veel stromingen maar de waarheid ligt ergens in het midden van al die variaties: in principe is niets gezond of slecht. Er bestaan alleen verhoudingen die beter of slechter voor jou werken :)

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 18:12

Myrth97 schreef:
En hoe denken jullie over (koe)melk. Ik kan er zelf slecht tegen, maar verbied het nu dus in het hele huis


?? die snap ik niet. Omdat jij er slecht tegen kan verbied jij het anderen om melk te drinken?

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Re: Gezond eten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:01

Nou woon maar met 2 personen, en ik doe de boodschappen. Dus zo verbied ik het zeg maar

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:08

Kinke schreef:
Myrth97 schreef:
En hoe denken jullie over (koe)melk. Ik kan er zelf slecht tegen, maar verbied het nu dus in het hele huis


?? die snap ik niet. Omdat jij er slecht tegen kan verbied jij het anderen om melk te drinken?


Schijf van 5 raad behoorlijk wat melk aan, maar heel veel mensen krijgen hier gewoon last van. Calcium:fosfor verhouding vind ik ook niet ideaal. Ook ik krijg hier last van, eet ik meer dan twee plakjes kaas dan ligt mijn hele lichaam overhoop. Ook is het niet bevorderlijk voor de ijzeropname, iets wat vooral voor vegas nogal een probleempje kan zijn.

Persoonlijk zou ik dus niet te veel melk nemen. Geen bewerkt vlees, maar liever puur en waarvan je weet wat er in is gegaan.

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 20:34

Myrth97 schreef:
Nou woon maar met 2 personen, en ik doe de boodschappen. Dus zo verbied ik het zeg maar


Maar jij vindt dat dus normaal om het een ander te verbieden?

Myrth97

Berichten: 1587
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:02

Nee zo bedoel ik het helemaal niet, maar ik haal het niet, dus zij krijgen het niet, tenzij ze het zelf halen. Maar laat maar gewoon, bedoelde het helemaal niet zo

Edit: ik vroeg me ook meer af wat mensen over melk dachten, of het gezond is of niet

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Gezond eten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:06

Gezond eten is wat mij betreft hoofdzakelijk plantaardig, dus veganistisch. Eventueel met af en toe een uitstapje naar dierlijk voedsel. Maar eigenlijk bijna nooit. Kijk eens de docu food choises op Netflix, daar kan iedereen veel van leren!

Kinke

Berichten: 20533
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Gezond eten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:09

je hoeft toch niet alleen dingen te eten en drinken omdat het gezond is? Je kunt dat toch ook doen omdat je het lekker vindt?

Odysseus

Berichten: 22474
Geregistreerd: 15-06-07

Re: Gezond eten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-16 21:19


Anoniem

Re: Gezond eten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-16 00:09

Misschien een beetje zweverig, maar ik denk dat gezond eten eigenlijk vooral betekent dat je een balans moet vinden tussen eten dat goed is voor je hoofd en eten dat goed is voor je lichaam. Ik heb een hele problematische relatie met mijn gewicht (al mijn hele leven) en ik heb vaak hele periodes geprobeerd om alleen dingen te eten die goed waren voor mijn lichaam, wat uiteindelijk zorgde voor een heel naar gevoel over mezelf, vooral als het resultaat niet snel genoeg in mijn lichaam niet snel genoeg te zien was. Dat compenseerde ik dan weer met een hele periode alleen dingen eten die goed waren voor mijn hoofd (waar ik blij van werd) waardoor ik weer aankwam, ongelukkig werd en weer alleen hele gezonde dingen ging eten.

Ik zit nu in een periode waarin ik dat kan afwisselen, en ik heb me nog nooit prettiger gevoeld. Ik val een beetje af, niet heel snel maar dat compenseer ik weer met meer sporten.. Maar ik eet zo goed mogelijk, zo veel mogelijk dingen waarvan ik weet dat ze goed zijn voor mijn lijf, die me energie geven en die voelen als brandstof. Tegelijkertijd ontneem ik het mezelf ook niet om eens een bak chips te pakken als ik me sip voel, of een stuk chocola als ik ongesteld ben, of een lekkere portie friet erbij als ik uit eten ben. Daardoor voel ik me fijn, maar blijft mijn lichaam ook blij met me.