Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 22:56

Hier in België vind ik het overal sneu. Wel lekkere vega kaasschnitzel gegeten vnv!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 08:53

Azmay schreef:
Coop hebben we hier in de buurt niet ^)

In Schimmert zit er een, en in Schinnen komt er binnenkort ook een. Weet niet precies waar je woont, maar een stukje rijden loont meestal wel als je een vriezer hebt.
Voor mij is het 30 km rijden, maar ik neem dan ook asociaal veel pakjes mee naar huis 8-)

Ik vind het wel jammer dat een aantal lekkere dingen uit het assortiment zijn. Vooral de lupine stukjes, nuggets en spiesjes waren hier favoriet.

Suliko

Berichten: 4302
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 10:15

Hier zitten zeker wel coops in de buurt, maar ik mijd ze strikt omdat het een vegan hel is. Ze hebben nooit iets. :')
Soms vind ik mezelf er per ongeluk, laatst nog, toen hadden ze nergens hummus?! En dit was in een coop in Arnhem centrum in een bekende winkelstraat...

ELpatcho
Berichten: 3581
Geregistreerd: 25-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 17:59

Suliko schreef:
Hier zitten zeker wel coops in de buurt, maar ik mijd ze strikt omdat het een vegan hel is. Ze hebben nooit iets. :')
Soms vind ik mezelf er per ongeluk, laatst nog, toen hadden ze nergens hummus?! En dit was in een coop in Arnhem centrum in een bekende winkelstraat...


Moest hier wel om lachen, mijn broer vroeg laatst of het een regel is dat je al vega(n) hummus lekker MOET vinden.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-17 21:09

Vandaag voor het eerst Chili Con Sojabrokken gemaakt, met de brokken van de Aldi, en die was echt héérlijk :9
Weer een recept in mijn favorieten erbij :D
Afbeelding

Weet iemand toevallig of de sojabrokken bij de Aldi blijvend in het assortiment zitten, of was dat een tijdelijke aanbieding?

Sharani
Berichten: 4671
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:27

Ik skip de carne gewoon altijd maar met die sojabrokken ziet er ook goed uit!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:34

Chili con sojabrokken _O-
Hier pasta met een soort super peperige champignonragout (was uitgeschoten met de peper := ) en een salade ernaast. Erg lekker. Oja en een Alpro chocoladetoetje, die zijn echt yummm :~

Ceasar2015

Berichten: 5922
Geregistreerd: 06-05-06
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 21:53

Ik ga morgen ook even langs de Coop, eens kijken wat ze daar nog hebben en of ik wat leuke dingen kan inslaan!

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 07:42

8nnemiek schreef:
Vandaag voor het eerst Chili Con Sojabrokken gemaakt, met de brokken van de Aldi, en die was echt héérlijk :9
Weer een recept in mijn favorieten erbij :D
[ [url=m/sTQZNo.jpg]Afbeelding[/url] ]

Weet iemand toevallig of de sojabrokken bij de Aldi blijvend in het assortiment zitten, of was dat een tijdelijke aanbieding?


heb je een receptje? ik zou niet weten hoe je zoiets maakt maar het ziet er wel erg lekker uit!

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 10:50

Ik kan em wel even uittypen :j
Het recept heb ik zelf bedacht aan de hand van wat basisingrediënten dus de hoeveelheden zijn een beetje geschat.

De grote sojabrokken van de Aldi vind ik het fijnst. Je doet de hoeveelheid die je wil gebruiken in een bakje (ik had twee kopjes sojabrokken gebruikt), met twee eetlepels sojasaus per kopje, en dan giet je vrij sterke, hete groentebouillon over de sojabrokken totdat ze net onder staan en laat je ze 10 minuten staan.

Snij een grote ui, twee teentjes knoflook en anderhalve spaanse rode peper in stukjes. Bij de rode peper haal je het midden eruit, maar er mogen best wat pitjes blijven zitten.

Zodra de sojabrokken lekker zacht zijn zet je een pannetje met een beetje olie op het vuur en schep je de sojabrokken uit het kommetje in de pan. De bouillon bewaar je nog even. De sojabrokken bak je op redelijk hoog vuur zodat ze van buiten lekker bruin en knapperig worden maar niet te veel indrogen. Regelmatig roeren.
Zodra ze bruin beginnen te worden kan de ui, knoflook en peper erbij. Het vuur kan nu iets lager.
Dan kunnen ook meteen de droge kruiden erbij;
0,5 tl chilipeper
1 tl paprikapoeder
0,5 tl komijnzaad
1 el basilicum
1 el suiker
Dat bak je allemaal even mee.
Daarna voeg je 400 gram gezeefde tomatenpurree toe, en de bouillon kun je eventueel, naar smaak/gewenste dikte, toevoegen.
Dat breng je aan de kook, en dan doe je er een klein blikje groente bij (eigenlijk horen er natuurlijk bonen in, maar ik had alleen een blikje erwtjes en worteltjes en dat was érg lekker :D )
En als laatste kun je er een half kopje edelgist doorheen roeren, dat maakt de chili iets romiger en geeft er wat kaassmaak aan.
Serveren met rijst en smullen maar :9

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 11:29

super! merci!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:34

Aangezien jullie ook wel vaak soepen, sauzen en smoothies maken: welke blender gebruiken jullie? Ik denk aan een nutribullet maar die zijn zo duur .. is het het waard?

_Nelleke_

Berichten: 8055
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:42

Ik heb een Russel Hobbs Aura Mix & Go, kost nog geen 50,- en is stiller en werkt beter dan mijn philips blender van bijna 200,-. Voor grote pannen soep is ie alleen niet handig. Ik gebruik hem vooral voor smoothies (elke dag) en malen van noten.

Soepen doe ik liever met de staafmixer en sauzen met de garde. :)

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 17:28

Sorry Magrathea, ik dender er even tussendoor met mijn vraag :o
Heeft een van jullie misschien een tip voor een vegan boter die redelijk à goed te vergelijken is met echte boter? Ik vind de smaak zo lekker, maar zuivelproducten wil ik echt in minderen.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 17:48

Ik heb een blender bij mijn Bosch Mum keukenmachine, en die is op zich heel fijn.. maalt alles wat je erin gooit, maar ik vind het wel af en toe vervelend dat je hem bij dikke sauzen/smoothies/hummus steeds los moet draaien om en op zijn kop te kunnen houden en ermee te schudden. En daarnaast is ie niet helemaal uit elkaar te halen, wat schoonmaken vrij lastig maakt. Ik denk dat veel grotere blenders daar last van hebben.
Sinds kort heb ik er een namaak-nutribullet bij, die van Tristar, en dat ding werkt echt heerlijk!
Ik maak voor mij en mijn vriend nu verschillende smoothies, en dat kan gewoon heel makkelijk omdat er 6 bekers bij zitten. Deksel erop en in de koelkast voor de ochtend erna. Ideaal! En dikkere pasta's zijn ook makkelijker te maken omdat je het bekertje gewoon flink kan schudden tussendoor. Enige nadeel is dat je geen grotere hoeveelheden tegelijk kan blenderen. Soepen bijvoorbeeld, of bij het inmaken van groente uit eigen tuin. Kan wel gewoon, maar dan in meerdere kleinere porties.

8nnemiek

Berichten: 43380
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-17 17:55

Yentaah schreef:
Sorry Magrathea, ik dender er even tussendoor met mijn vraag :o
Heeft een van jullie misschien een tip voor een vegan boter die redelijk à goed te vergelijken is met echte boter? Ik vind de smaak zo lekker, maar zuivelproducten wil ik echt in minderen.

En je wil wel echt gewone smeerboter blijven gebruiken? Plantaardige margarine schijnt wel een van de grootste veroorzakers van hart- en vaatziektes te zijn, mijn vriend is daarom juist een tijdje over gestapt op roomboter, en daarna helemaal gestopt met boter op brood.
Tegenwoordig smeren we vaak avocado op brood. Als ze goed rijp zijn kun je ze heel goed smeren, en ze zijn een beetje hartig, erg lekker met hartig beleg of zelfs met alleen een beetje peper en zout en een plakje tomaat :9
Maar je schijnt ook lekkere kruidenboter te kunnen maken van zijdetofu. Dat is misschien ook een idee?

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 18:05

Ik heb deze:
http://www.mediamarkt.nl/nl/product/_bo ... y=MCM68861

Wel redelijk prijzig, maar aangezien ik bij de Media Markt werk (dus personeelskorting krijg) en er cashback op kreeg was het goed te doen. Ben er echt helemaal mee in mijn nopjes, veel vermogen en veel opties met alle opzetstukken; van deeg mengen tot groente snijden, van citrusvruchten persen tot raspen <3 en natuurlijk zit er dus ook een grote blender bij. Enige nadeel is wel dat je moet overscheppen met bijvoorbeeld sauzen en soepen, maar dat houd je toch als je geen staafmixer gebruikt.

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 19:18


mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:19

Hoi allemaal, ben ik weer :wave:

Ik ben behoorlijk lang onderweg geweest (gelift naar en in de Balkan), maar heb sinds mijn terugkomst ook niet meer gepost (ik heb wel lekker stiekem meegelezen :o := )
En ooooh, wat heb ik daar veel ontzettend lekkere, veel te grote fruitsalades gemaakt, met grote watermeloenen als kom. Veel hostels hadden eigen (gewoon te plukken) druiven (die van ons zijn nu rijp, dus ik eet al twee maanden verse druiven), ééntje had zelfs meloenen die je mocht pakken en overal vijgen in het wild. Man, als het niet zo heet was ging ik er wonen {:}

Wat betreft de blender; ik heb zo'n magic ding. Voor soepen prefereer ik echt een staafmixer, want ik vind het super vervelend dat ik alles steeds over loop te scheppen. Bovendien moet ik heel erg opletten dat het niet alle kanten opvliegt omdat soep om de één of andere reden in dat ding de neiging heeft om door elk klein gaatje omhoog te kruipen - smoothies en andere dingen juist niet. Maar soep is heet, en met een beetje pech roodgekleurd, dus dat is nogal... nou ja, onpraktisch >;)
Noten gaan wel goed met dat ding :)

Opnieuw bedankt voor het aankondigen van de Coop aanbieding, overigens! Erg fijn, 1€ zelfs ipv 2 voor 1. Nog beter :D

Ik heb een fijn nieuw kookboek: groenten van A tot Z. Hoe je alles kunt gebruiken. Eigenlijk weet ik alles al (als in, ik weet van welke groenten ik wat tot de max kan gebruiken en hoe), maar de recepten zijn echt <3 <3 En maar vier niet vega, waarvan 2 zeker heel goed aan te passen. Ga er volgende week denk ik eens mee aan de slag.

Verder wilde ik jullie de bijzonder diervriendelijke vis die in Polen werd geserveerd niet onthouden:

Afbeelding

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 20:56

8nnemiek schreef:
Yentaah schreef:
Sorry Magrathea, ik dender er even tussendoor met mijn vraag :o
Heeft een van jullie misschien een tip voor een vegan boter die redelijk à goed te vergelijken is met echte boter? Ik vind de smaak zo lekker, maar zuivelproducten wil ik echt in minderen.

En je wil wel echt gewone smeerboter blijven gebruiken? Plantaardige margarine schijnt wel een van de grootste veroorzakers van hart- en vaatziektes te zijn, mijn vriend is daarom juist een tijdje over gestapt op roomboter, en daarna helemaal gestopt met boter op brood.
Tegenwoordig smeren we vaak avocado op brood. Als ze goed rijp zijn kun je ze heel goed smeren, en ze zijn een beetje hartig, erg lekker met hartig beleg of zelfs met alleen een beetje peper en zout en een plakje tomaat :9
Maar je schijnt ook lekkere kruidenboter te kunnen maken van zijdetofu. Dat is misschien ook een idee?

Oh wauw, dat had ik niet verwacht.. Ik bedoel inderdaad smeerboter. Nu is avocado wel een goed plan ja, maar ik bedoel het zelf als bijvoorbeeld onder jam/hagelslag en ik ben bang dat avocado dan misschien niet de lekkerste optie is... Stoppen met boter bij broodbeleg is dan wel iets om over na te denken. IIG bedankt voor je antwoord :)

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:21


J0anieke

Berichten: 4867
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:22

Mijn moeder gebruikt kokosolie als 'smeerboter' zijnde, je hebt geloof ik een variant met geen/weinig geur en smaak.
Ze gebruikt een variant van royal green geloof ik, in ieder geval niet die van Becel.

Yentaah

Berichten: 1136
Geregistreerd: 03-03-16

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 22:05

Bedankt voor de tips! :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 08:51

Ik heb de plantaardige boter van alpro die ik ook gebruik voor verse kruidenboter.
Om in te bakken de boter van zeeuws meisje, is ook plantaardig. Maar sinds de airfryer wordt hier nauwelijks meer gebakken en dus geen boter gebruikt.

Wij hebben ook de bosch mum. Voor cake en smoothies etc helemaal top. Ik wilde hem voornamelijk om groente mee te snijden, maar dat komt er bijna gepureerd uit en veel verspil. Wellicht doe ik het helemaal verkeerd, dus als iemand een goeie tip heeft? Ik gebruik daar de snij-schijven voor met twee kanten (dun en grof)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-17 11:50

Weet iemand wat leuke vegan dadel receptjes? Cake en taart etc kan ik denk ik wel maken. Normaal worden ze vaak als hapje met roomkaas gevult maar daar kan ik niet zo snel een alternatief voor bedenken. Iemand? :)