Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 505 [ 12610 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 505  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Het bokt vegetariërs en veganistentopic

 
Profiel   

Het bokt vegetariërs en veganisten topic

Aangezien het bestaande veganistentopic eigenlijk alleen voor de échte die-hard veganisten is, hebben we in overleg besloten om een tweede topic te openen.
Eet je grotendeels veganistisch, maar gebruik je wel nog leer, heb je vleesetende huisdieren, eet je eieren van je eigen kippen, gebruik je wel eens bijenhoning of eet je buitenshuis niet altijd vegan, kom dan gezellig hier meekletsen :)

In dit topic is iedereen welkom die veganistisch, vegetarisch, pescotarisch, lacto/ovotarisch en flexitarisch eet of leeft, en ook de mensen die enkel interesse hebben in deze diëten en levensstijlen mogen meepraten, mits er op een respectvolle manier wordt gediscussieerd. Ook hier geldt het boktreglement en persoonlijke aanvallen naar zowel veganisten als vleeseters zijn niet toegestaan.
Laten we er een gezellig topic van maken!

Waarom stoppen met vlees eten?

Er zijn verschillende redenen om vegetariër of veganist te worden. Ben je benieuwd waarom mensen deze keuze maken? Hier beneden staan enkele korte samenvattingen en docu’s met bijbehorende trailers. De meeste zijn te zien via Netflix of Youtube.

Dierenleed

De meest bekende reden is natuurlijk het dierenleed. Dieren worden in onze cultuur vaak meer gezien als producten dan als levende wezens. Door veganist of vegetariër te worden boycot je de vleesindustrie en als er maar genoeg mensen mee doen dan zullen boeren uiteindelijk meer verdienen door over te stappen van melk- en vleesbedrijf naar de productie van groene gewassen waaronder bv peulvruchten om vleesvervangers van te maken.

Documentaires:

Earthlings
De meest bekende docu over de vleesindustrie mbt dierenleed is Earthlings. Deze film uit 2005 laat middels oa verborgen camera beelden zien wat er achter gesloten deuren gebeurt bij de vleesindustrie. Niet voor mensen met een zwakke maag!
https://youtu.be/z2ctwOTHQYo

Food, Inc.
Deze docu uit 2009 gaat eveneens over het dierenleed dat schuilt achter goedkoop vlees.


Live and Let Live (2013)
Speciesism: The Movie (2013)



Milieu

Een andere goede reden om minder of geen vlees te eten is het milieu. Voor vlees is 100 keer zoveel water nodig als voor hetzelfde gewicht aan graan. Enorme hoeveelheden regenwoud worden gekapt voor de productie van veevoer. Waarom een dier voeren met peulvruchten en water en vervolgens dat dier opeten, terwijl je ook direct deze peulvruchten kan eten? Dat scheelt enorme hoeveelheden voer, water en landbouwgrond.

Documentaires en filmpjes:

Deze video van Arjen Lubach legt op humoristische wijze uit waarom het beter is om minder vlees te eten, gezien door de ogen van een echte vleeseter.


Cowspiracy: The Sustainability Secret
Deze docu uit 2014 heeft al meerdere filmawards gewonnen en is echt een aanrader voor mensen die het milieu belangrijk vinden. De film onderzoekt de impact van de veehouderij, en veroorzaakt een wereldwijde revolutie.


Gezondheid

Een derde reden om geen vlees te eten is je gezondheid. Steeds meer wetenschappelijke onderzoeken bevestigen dat het eten van vlees en dierlijke producten in veel gevallen een negatieve invloed heeft op je gezondheid, terwijl het eten van veel groente en fruit juist heel veel verschillende ziektes en kwalen kan voorkomen en/of genezen.
Er zijn veel atleten die enkel vanwege hun gezondheid overstappen op het plantaardige dieet omdat je lichaam dan sneller herstelt.

Documentaires:

Forks over Knives
In deze bekende docu uit 2011 vertellen de Amerikaanse arts ‘Caldwell Esselstyn’ en de professor in biochemie ’T. Colin Campbell over hun onderzoeken naar ziektes als hart- en vaatziektes, kanker en zwaarlijvigheid en hoe deze vaak kunnen worden voorkomen en genezen dmv een plantaardig dieet.


Fat, Sick and Nearly Dead
In deze inspirerende docu reis je mee met Joe Cross die lijdt aan een zeldzame autoimmuunziekte, en besluit om 60 dagen lang door Amerika te gaan reizen en niets anders te eten dan versgeperst sap van groente en fruit uit de slowjuicer. Ook deel 2 is erg leuk om te kijken!


Simply Raw: Reversing Diabetes in 30 Days
Food Matters
Supersize Me


Insecten en landbouwgif

En dan zijn er ook nog een paar docu’s die niet zo zeer gericht zijn op vegetarisch en veganistisch eten, maar voor veel mensen toch interessant of nuttig kunnen zijn.
Haast iedereen weet dat landbouwgif slecht is. De een noemt het een noodzakelijk kwaad, de ander kiest er voor om enkel nog biologische producten te kopen.. Maar het gaat verder dan alleen de dode insecten, de bijen die hierdoor kunnen uitsterven. Hoewel glyfosaat door de producent Monsanto als veilig werd getest blijken er toch steeds meer problemen te ontstaan door deze bestrijdingsmiddelen en de bijbehorende GMO zaden. Bij bedrijven die GMO diervoeder gebruiken worden beduidend meer misvormde en dode dieren geboren. En het glyfosaat, de stof die hier verantwoordelijk voor is, werd zelfs al in borstmelk van vrouwen aangetroffen.

Zembla heeft een aflevering hieraan gewijd.


More than Honey
https://youtu.be/2NT05qEJxUk

GMO OMG
Over het dierenleed wat verscholen gaat achter GMO's. *aanrader!*
https://youtu.be/ynyB2fNn8kQ

Seeds of Death: Unveiling The Lies of GMO’s
https://youtu.be/a6OxbpLwEjQ

Vanishing of the Bees
https://youtu.be/Ze9qxhQ65O4


Recepten

Hoe meer recepten jullie posten, hoe beter :)
Ben jij een lekker vegetarisch of vegan recept tegengekomen, of heb je er zelf een verzonnen? Deel hem hier!

Vervangers

Vlees kun je in veel gerechten prima vervangen door plantaardige alternatieven. Qua voedingsstoffen zijn het bijvoorbeeld peulvruchten, noten, algen en zeewier die prima als vervanger kunnen dienen. Qua textuur lijken paddestoelen vrij veel op vlees, en ook tofu, tempeh en seitan hebben een 'bite' die aan vlees doet denken.

Heel vaak zijn andere dierlijke producten ook prima te vervangen door plantaardige alternatieven.
Koemelk -> Sojamelk/plantaardige melk
Yoghurt -> Soja-yoghurt, kokosyoghurt
Creme fraiche -> alpro zure room, sojayoghurt met citroensap en zout
Kaas -> Willemsburger, edelgist, verder zijn er veel vervangers in biowinkels te koop
Ei -> no-egg, lijnzaad met water (verhouding 1:4 in de mixer), maizena met water (om deeg te bestrijken), zijdetofu, geprakte banaan, aquafaba (uitlekwater van peulvruchten)
Slagroom -> soja room, kokosroom, aquafaba (uitlekwater van peulvruchten)

Enkele heerlijke, culinaire gerechten die ook met kerst niet misstaan op tafel (klik erop voor de link naar het recept!):
Portobello Carpaccio
[ img ]

Gevulde Pompoen(vooral ook heel lekker met pompoenrisotto)
[ img ]

Groentetaart
[ img ]

Ken jij ook nog lekkere kerst-recepten? Plaats ze vooral in het topic!


Leuk surfvoer, met dank aan magrathea:
http://veganchallenge.nl/ --> Weekmenu's en heel veel makkelijke recepten
http://www.degroenemeisjes.nl/ --> Blog over veganisme, mindfullness en 'groen leven'
https://lisagoesvegan.com/ --> Vrolijke blog over vanalles omtrent veganisme
https://gewoonvegan.nl/ --> Supermarktproducten die vegan zijn, lekker makkelijk tijdens het winkelen


En als afsluiter
Cyanide & Happiness :D
[ img ]


Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 29-11-16 15:05, in het totaal 2 keer bewerkt
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 14:20 



 
Profiel   

Ik ga maar meelezen in dit topic :wave: Ik ben vegetariër en let ook op het eten van voornamelijk melkproducten. Met eieren heb ik wat minder moeite, omdat ik ze van een boerderij koop in plaats van de supermarkt. Maar ik moet toegeven, ik koop nog steeds wel eens 'echte' yoghurt ipv de Alpro versie, omdat het prijsverschil enorm is en ik ben een student zonder stufi. Vegetarische producten die niet tot eten behoren, vind ik trouwens wel heel lastig dus make-up, deodorant, doucheproducten, etcetera.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 14:33 



 
Profiel   

Oh interessant! Ik lees al een tijdje mee in het andere topic maar aangezien ik er niet helemaal thuis hoor, nooit wat geschreven. Ik probeer bewust minder vlees te eten, meestal zo'n 1 keer in de twee of drie weken. Soms iets meer soms iets minder. Veganist zijn trekt mij wel maar dan wel een wat flexibele variant. Ik vind eieren en jonge goudse kaas namelijk overheerlijk en ook Griekse Yoghurt en honing is iets wat ik graag gebruik al zijn dadels ook een goede vervanger daarvoor.

Toen ik nog in Duitsland woonde en werkte bij een NGO die zich inzet voor Fair Trade, aten we elke ochtend en middag met z'n allen biologisch en vegatarisch. Vaak ook Veganistisch. Het was erg makkelijk daar om aan vervangers te komen of aan andere handige producten. Ik vind dat hier in Ierland een heel stuk minder makkelijk. Veel is hier toch gefocust op vlees en dierlijke producten voor mijn gevoel.

Graag zou ik nu nog meer bewust gaan afbouwen maar ik merk dat ik het lastig vind en gauw uitkom op snaai-buien

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 14:44 



 

Ik zet hier ook een stipje. Ik ben niet 100% vegetarisch omdat ik een lichaam heb wat helaas dat niet aan kan. Maar ik probeer wel de halve week vegetarisch te eten (en als ik vlees haal, dan haal ik het van bekende oorsprong.) en ik kan er zo van genieten <3

Laatst een heel lekker recept, super eenvoudig, tofublokjes en kastagnechampignons en ui in sambal/ketjap marinade met chilisaus (of aardbeiensambal) en dan roerbakken met rijst. Enorm simpel maar was echt zo lekker.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 14:46 



 
Profiel   

Ik meld me ook :D al 35 jaar veggie.....een bewuste keuze die ik op m'n 6de heb gemaakt :D

Zag net toevallig van de vegetarische slager een advertentie voorbij komen over hun vleesvervangers (nieuw product) namelijk: frikandelbroodje

Ikzelf vindt de saucijzenbroodje van Valess erg lekker!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 14:46 



 
Profiel   

Goeie OP! :j _/-\o_ Stipje voor meelezen

Edit: ik ben overigens van mening dat vleesetende huisdieren niet relevant zijn voor mijn wel of niet vegan zijn... Deze dame legt het goed uit: http://www.theveganscholar.com/2014/11/ ... -pets.html

Leuk surfvoer trouwens:
http://veganchallenge.nl/ --> Weekmenu's en heel veel makkelijke recepten
http://www.degroenemeisjes.nl/ --> Blog over veganisme, mindfullness en 'groen leven'
https://lisagoesvegan.com/ --> Vrolijke blog over vanalles omtrent veganisme
https://gewoonvegan.nl/ --> Supermarktproducten die vegan zijn, lekker makkelijk tijdens het winkelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 14:48 



 
Profiel   

Leuk topic! Ik ben nu 19 en eet al meer dan 10 jaar vegetarisch :)
Ben vooral fan van de producten van de AH en de vegetarische slager <3

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 14:58 



 
Profiel   

Magrathea schreef
Goeie OP! :j _/-\o_ Stipje voor meelezen

Edit: ik ben overigens van mening dat vleesetende huisdieren niet relevant zijn voor mijn wel of niet vegan zijn... Deze dame legt het goed uit: http://www.theveganscholar.com/2014/11/ ... -pets.html

Leuk surfvoer trouwens:
http://veganchallenge.nl/ --> Weekmenu's en heel veel makkelijke recepten
http://www.degroenemeisjes.nl/ --> Blog over veganisme, mindfullness en 'groen leven'
https://lisagoesvegan.com/ --> Vrolijke blog over vanalles omtrent veganisme
https://gewoonvegan.nl/ --> Supermarktproducten die vegan zijn, lekker makkelijk tijdens het winkelen


Thanks voor de blogs, kende alleen de Groene Meisjes tot nu toe dus leuk om weer eens wat ander leesvoer te hebben!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:02 



 
Profiel   

Ik klets ook mee! Ben al 11 jaar vegetariër. Ik eet wel kaas en zuivel omdat ik anders heel beperkt eet en voel dat ik tekort kom.

Wel eet ik geen eieren omdat ik dat een naar en vies idee vind. Als het ergens doorheen zit heb ik er minder last van. Maar koop zelf nooit ei. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:04 



 
Profiel   

Ik ben vegetarisch maar de rest van mijn gezin niet, ik kook altijd voor mijzelf alleen. Er is hier in de buurt een klein winkeltje gericht op vegetariërs en veganisten. Daar kun je allemaal lekkere producten kopen die zonder rommel erbij geteeld zijn en ze hebben ook altijd van die maaltijdpakketjes dat zij al een maaltijd bedacht hebben en als je die maaltijd koopt krijg je een tasje met de benodigde ingrediënten en een recept. Heel fijn!
Ben overigens nu bijna 3 jaar vegetariër, sinds mijn 12e. Wilde het wel eerder maar mijn ouders willen niet voor mij extra koken.
Veganist worden wil ik wel maar mijn ouders willen dan niet alles betalen en ik spaar voor mijn studie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:06 



 
Profiel   

Ik ben pas 5 jaar vegatarieër en het bevalt me prima, ik ben het geworden omdat ik geen vlees lust :o. Voor veel mensen is vlees echt heilig, maar ik vindt het zo verschrikkelijk vies smaken. Daarom ben ik eigelijk vegataries. Ik eet wel zuivelproducten en eieren, draag ook leer. Maar vlees, vis, gevogelte laat ik echt links liggen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:09 



 
Profiel   

Leuk, zo veel reacties al :D

Magrathea, ik heb je surfvoer in de OP erbij gezet, altijd handig +:)+

In Duitsland schijnen ze inderdaad heel veel vega voer te hebben. Ik woon aan de grens maar ik ben hier in de buurt nog niet zo gek veel tegen gekomen. Wel de vega vissticks bij de duitse Aldi, die zijn erg lekker :D

Lijkt me lastig om inderdaad in een land als Ierland te wonen en vegetarisch te eten. Vooral met uiteten enzo natuurlijk. Net zoals vroeger hier in NL, toen ik als enige op een droog frietje zat te kauwen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:10 



 
Profiel   

Graag gedaan forbiddenpie! :j

Oja tip voor iedereen: schrijf je in voor de Wakkere Winkelaar. Is een (gratis) service van Wakker Dier die je elke week de aanbiedingen stuurt van vegetarische producten (zoals tofu en burgers), maar ook zuivel(vervangers) en vlees met keurmerken, van alle ketensupermarkten. Erg handig, kijk er altijd even in voor wat ik deze week aan mijn vriezer zal voeren :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:10 



 
Profiel   

Bij Duitse supermarkten kun je inderdaad veel vinden :D
Magrathea, mag ik vragen waarom je vleesetende huisdieren niet relevant vindt? Puur interesse, want daar zijn nogal wat meningsverschillen over. Ook over paardrijden overigens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:12 



 
Profiel   

Ik vind vega vlees echt overdreven duur en niet te vreten. Maar ik ben dus een van de enige? :')

Ik moest het namelijk altijd eten van mijn ouders. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:12 



 
Profiel   

Ik vind de meeste vleesvervangers echt heerlijk en heb het geld er echt voor over := Hoewel ik ook wel zonder zou kunnen koken, maar ik vind ze gewoon heel lekker haha.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:14 



 
Profiel   

:wave:

Ik ben 6 jaar vegetariër. Geen vlees, vis of vogels. Wel kaas en eieren bv.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:14 



 
Profiel   

Loolotte schreef
Bij Duitse supermarkten kun je inderdaad veel vinden :D
Magrathea, mag ik vragen waarom je vleesetende huisdieren niet relevant vindt? Puur interesse, want daar zijn nogal wat meningsverschillen over. Ook over paardrijden overigens.

In de eerste link staat een mooie uitleg (8nnemiek, theveganscholar is ook een leuke om erbij te zetten *\o/* ). Ik zou nooit (meer) een huisdier van een fokker kopen, gewoon omdat ik dit niet ethisch vind terwijl er dieren wegkwijnen in het asiel. Mijn poezenbeesten komen daar dan ook vandaan, ze 'waren er al' en moeten toch eten. Dat zij vlees eten - tja, dat is vervelend, maar daar kunnen zij ook niets aan doen :+ . Keer op keer bewijst onderzoek dat ze het gewoon nodig hebben om gezond te leven. Dan maar liever dat ze biologische brokjes krijgen en kuikentjes ( = 'afval' van de eierindustrie, dan wordt het tenminste een beetje goed gebruikt), dan dat je een gezond dier in laat slapen of dat je hem/haar natuurlijk gedrag laat vertonen en een heleboel vogeltjes en muizen op pijnlijke wijze aan hun eind komen.


Hopelijk gaat de castratiegraad omhoog, worden er minder oeps-kittens geboren en hoeven er voor hun eten ook minder dieren te sterven :j

@MarlinzeRooz, ik heb inderdaad ook flink wat viezigheid te verwerken gekregen hoor := Gelukkig is er tegenwoordig meer keus en veel is nog lekker ook! (Tenzij je echt een vleeshater bent, maar goed, je hoeft het niet meer te eten gelukkig :+ ) Ik maak meestal dingen zelf maar het is toch wel makkelijk soms :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:21 



 

Magrathea schreef
Ik zou nooit (meer) een huisdier van een fokker kopen, gewoon omdat ik dit niet ethisch vind terwijl er dieren wegkwijnen in het asiel. Mijn poezenbeesten komen daar dan ook vandaan, ze 'waren er al' en moeten toch eten. Dat zij vlees eten - tja, dat is vervelend, maar daar kunnen zij ook niets aan doen :+ . Keer op keer bewijst onderzoek dat ze het gewoon nodig hebben om gezond te leven. Dan maar liever dat ze biologische brokjes krijgen en kuikentjes ( = 'afval' van de eierindustrie, dan wordt het tenminste een beetje goed gebruikt), dan dat je een gezond dier in laat slapen of dat je hem/haar natuurlijk gedrag laat vertonen en een heleboel vogeltjes en muizen op pijnlijke wijze aan hun eind komen.


Maar hiermee weegt wel het leven van jouw gezonde dier (de kat) op tegen dat van alle dieren die zijn overleden voor die brokjes/het voer, of zie ik dat verkeerd :) ? Waarom is dat dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:27 



 
Profiel   

NikkiDeKerf schreef
Magrathea schreef
Ik zou nooit (meer) een huisdier van een fokker kopen, gewoon omdat ik dit niet ethisch vind terwijl er dieren wegkwijnen in het asiel. Mijn poezenbeesten komen daar dan ook vandaan, ze 'waren er al' en moeten toch eten. Dat zij vlees eten - tja, dat is vervelend, maar daar kunnen zij ook niets aan doen :+ . Keer op keer bewijst onderzoek dat ze het gewoon nodig hebben om gezond te leven. Dan maar liever dat ze biologische brokjes krijgen en kuikentjes ( = 'afval' van de eierindustrie, dan wordt het tenminste een beetje goed gebruikt), dan dat je een gezond dier in laat slapen of dat je hem/haar natuurlijk gedrag laat vertonen en een heleboel vogeltjes en muizen op pijnlijke wijze aan hun eind komen.


Maar hiermee weegt wel het leven van jouw gezonde dier (de kat) op tegen dat van alle dieren die zijn overleden voor die brokjes/het voer, of zie ik dat verkeerd :) ? Waarom is dat dan?

Dus alle vleesetende dieren zijn fout?

Hier ook alleen maar beesten uit opvangen en asielen. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:31 



 

MarlindeRooz schreef
Dus alle vleesetende dieren zijn fout?


Ik vind het meteen al een niet heel gezellige manier van doen, want ik zeg helemaal niets wat daarop duidt en vind dit een rare opmerking. De toon is wel gezet, zo. :\ En het geeft helaas geen antwoord op de vraag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:33 



 
Profiel   

ik meld me ook!
Vooral voor de recepten ;) zo haal ik mss nog eens mn broertje over om minder vlees te eten :')
Ik ben nu 11 jaar pescotarier, maar probeer nu sinds een aantal weken ook echt met vis te minderen

Die portobello ziet er echt zo goed uit :wow:


Laatst bijgewerkt door lovelanga op 29-11-16 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:35 



 
Profiel   

Ik koop de vleesvervangers altijd in de aanbieding. Soms heb je bij de COOP alles van Vivera voor € 1,- := Deen heeft ook goede aanbiedingen, maar die zit in het noorden dus daar kom ik nooit.
Jan Linders had vorige week nog alle Valess 1+1 gratis. En Emté heeft vaak alle Valess voor € 1,-. Als je een grote vriezer hebt dan loont het om een stukje te rijden voor zo'n aanbieding, en flink in te slaan :D
Bij AH hebben ze vaak producten met 35% korting, ook van de vegetarische slager :9

Bij de aanbiedingenservice van Wakker dier heb ik me wel eens aangemeld, maar die hadden toen lang niet alle supermarkten erbij staan en vergaten vaak goede aanbiedingen te vermelden.
Ik heb me nu aangemeld bij voordeelmuis. Daar kun je met elk zoekwoord mails laten sturen op bepaalde dagen van de week. Als je gewoon op vegetarisch zoekt en daar elke maandag een mail van laat versturen dan krijg je echt alle aanbiedingen binnen. Ídeaal!

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:35 



 
Profiel   

NikkiDeKerf schreef
MarlindeRooz schreef
Dus alle vleesetende dieren zijn fout?


Ik vind het meteen al een niet heel vervelende manier van doen, want ik zeg helemaal niets wat daarop duidt en vind dit een rare opmerking. De toon is wel gezet, zo. :\ En het geeft helaas geen antwoord op de vraag.

Ik bedoel meer, waar ligt de grens? Wat mag wel?

Een puppy kopen van mensen die bewust fokken is in mijn ogen hele wat anders dan een opvanghondje. Daarmee steun je de fokker niet direct.

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:36 



 

Ik stelde een vraag, om meer inzicht te krijgen in hoe iemand ergens over denkt, en vind het echt jammer dat er dan wordt gedaan alsof ik zeg dat dingen niet mogen, of dat vleesetende dieren fout zijn, daar gaat het allemaal niet om. En de vraag nog steeds ontweken wordt. Ik ontstip ook wel weer, want dit voelt niet zo hartelijk welkom.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 29-11-16 15:39 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 505 [ 12610 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 505  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen