Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeerAppel

Berichten: 3943
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:43

Inderdaad omdat het dan weggegooid wordt, maar ook omdat ik de smaak echt niet lekker vind. Ik vind eigenlijk alleen salami, chorizo, knakworst, rookworst en frikandel (en het hele assortiment van de Mc ahum...) lekker. Al het afvalvlees dus. :D

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 19:59

Van de prionen in vlees kun je de gekke-koeien-ziekte krijgen.De symptomen zijn die van zware dementie. In Engeland was een vrouw die al heel lang vegetarier was,die at 1 keer een hamburger en toen was het meteen raak.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 20:17

anjali schreef:
Van de prionen in vlees kun je de gekke-koeien-ziekte krijgen.De symptomen zijn die van zware dementie. In Engeland was een vrouw die al heel lang vegetarier was,die at 1 keer een hamburger en toen was het meteen raak.


Ik snap niet zo goed wat je met deze post wil zeggen, is dat als mensen heel lang geen vlees eten dat ze dan daar meer kans op hebben?

Want alleen als dieren besmet zijn met BSE (en het ook in het vlees zit) kunnen mensen die het vlees eten VCJ krijgen. Maar dieren worden zeer goed gecontroleerd op deze ziekte.
Tevens kan het ook niet ''meteen raak zijn'', want VCJ ontwikkelt zich pas na 10 jaar.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 00:00

Ik vind het vooral een principekwestie. Laat die mensen in de kantine maar merken dat niet iedereen vlees wil eten. Nu is dat moeilijk maar na een paar keer hebben ze het misschien door, en daarmee open je ook deuren voor anderen die mogelijk minder mondig zijn :)

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:25

Aight schreef:
anjali schreef:
Van de prionen in vlees kun je de gekke-koeien-ziekte krijgen.De symptomen zijn die van zware dementie. In Engeland was een vrouw die al heel lang vegetarier was,die at 1 keer een hamburger en toen was het meteen raak.


Ik snap niet zo goed wat je met deze post wil zeggen, is dat als mensen heel lang geen vlees eten dat ze dan daar meer kans op hebben?

Want alleen als dieren besmet zijn met BSE (en het ook in het vlees zit) kunnen mensen die het vlees eten VCJ krijgen. Maar dieren worden zeer goed gecontroleerd op deze ziekte.
Tevens kan het ook niet ''meteen raak zijn'', want VCJ ontwikkelt zich pas na 10 jaar.

De gekkekoeienziekte werd oorspronkelijk verspreid doordat men vegetarische dieren (koeien) brokken te eten gaf waarin slachtafval zat. Naar ik gehoord heb,vermalen schapenhersens,waarin die prionen veel zitten.Die koeien vertoonden de ziekte symptomen wel sneller dan 10 jaar.Helaas worden de meeste koeien niet eens zo oud.

Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 11:30

anjali schreef:
Aight schreef:

Van de prionen in vlees kun je de gekke-koeien-ziekte krijgen.De symptomen zijn die van zware dementie. In Engeland was een vrouw die al heel lang vegetarier was,die at 1 keer een hamburger en toen was het meteen raak.

Ik snap niet zo goed wat je met deze post wil zeggen, is dat als mensen heel lang geen vlees eten dat ze dan daar meer kans op hebben?

Want alleen als dieren besmet zijn met BSE (en het ook in het vlees zit) kunnen mensen die het vlees eten VCJ krijgen. Maar dieren worden zeer goed gecontroleerd op deze ziekte.
Tevens kan het ook niet ''meteen raak zijn'', want VCJ ontwikkelt zich pas na 10 jaar.

De gekkekoeienziekte werd oorspronkelijk verspreid doordat men vegetarische dieren (koeien) brokken te eten gaf waarin slachtafval zat. Naar ik gehoord heb,vermalen schapenhersens,waarin die prionen veel zitten.Die koeien vertoonden de ziekte symptomen wel sneller dan 10 jaar.Helaas worden de meeste koeien niet eens zo oud.


Ja zou goed kunnen. Maar tegenwoordig wordt er streng gecontroleerd op deze ziekte.
En die vrouw die een hamburger at is toch geen koe? Ik snap het nog steeds niet helemaal

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:36

De kans dat je CJ ontwikkeld door vlees te eten uit Nederland is echt 0%, want naar mijn weet krijgen productiedieren hier al geen vlees meer te eten. Bovendien worden riskante delen zoals een deel van de wervels al verwijderd en vernietigd. Mochten dieren wel vlees krijgen (nertsen bijvoorbeeld) dan is het dier niet voor consumptie geschikt.

anjali
Berichten: 15077
Geregistreerd: 25-07-15

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:12

Indertijd maakte ik me er behoorlijk druk om dat er ook slachtafval in paardenbrokken verwerkt zou zitten.Ik vind het ook schandalig om zoiets te voeren aan dieren die van zichzelf pure vegetariers zijn.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:03

anjali schreef:
Indertijd maakte ik me er behoorlijk druk om dat er ook slachtafval in paardenbrokken verwerkt zou zitten.Ik vind het ook schandalig om zoiets te voeren aan dieren die van zichzelf pure vegetariers zijn.


Altijd vlees voeren lijkt me niet best voor de darmflora etc maar je weet dat herbivoren af en toe een vogeltje oid opeten voor wat makkelijke calorieën en nutriënten? Bijna ieder dier eet vlees als het beschikbaar is, omdat het gewoon enorm veel goede stoffen bevat die je in de natuur niet kan missen.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:17

Kunnen we dit ongezellige onderwerp laten liggen? :n :r

Gisteren heb ik in Eindhoven een heeerlijke vegan wafel gegeten met chocola en banaan en <3 <3 <3 :~ :~ Dát was lekker zeg, mijn hemel

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:04

Met chocolade, banaan en hartjes? Dat klinkt heeeeeel bijzonder :))

Afgelopen week hadden mijn sjefke en ik springrolls gemaakt. Zijn eerste keer en hij heeft trots een overgebleven deel meegenomen als lunch en aan iedereen verkondigd dat hij ze zelf gemaakt had :+ Ze waren wel heel erg lekker weer!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 11:37


Nikass

Berichten: 16687
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:16

Hallo ik heb een vraagje: ik moet voor de kerst een gerecht maken voor zestien personen. Ik ben geen heel goede kok en ik moet het gerecht met de auto meenemen en ter plekke hooguit nog even opwarmen.
Ik wil graag een vegetarisch gerecht maken dat gezond is, dat wil zeggen: zonder suiker en weinig zout.
Heeft iemand een idee?

NB: geen soep of nagerecht, dit wordt al door anderen gemaakt.

TurdusMerula

Berichten: 23903
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:25

Ideeen zat, maar wat wil je zelf, welke stijl of keuken, bepaalde ingredienten, enz? :)
Iets meer info graag

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 21:31

Heb je meeneembakken of ga je gewoon creatief zijn met pannen?

Een ratatouille met bijv nog ovenaardappeltjes erbij is altijd erg lekker, ratatouille wordt ook lekkerder als de smaken een paar uur hebben kunnen trekken :)

8nnemiek

Berichten: 43396
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-18 21:32

Heb je een oven om alles op te warmen?
Oesterzwam empanada’s zijn echt heerlijk, vallen hier altijd goed in de smaak.

Nikass

Berichten: 16687
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-18 22:07

TurdusMerula schreef:
Ideeen zat, maar wat wil je zelf, welke stijl of keuken, bepaalde ingredienten, enz? :)
Iets meer info graag


Hmmm, geen pittige keuken, liever geen kaas of paddestoelen.

Pannen of meeneembakken kan allebei.

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 21:44

Nikass schreef:
Hallo ik heb een vraagje: ik moet voor de kerst een gerecht maken voor zestien personen. Ik ben geen heel goede kok en ik moet het gerecht met de auto meenemen en ter plekke hooguit nog even opwarmen.
Ik wil graag een vegetarisch gerecht maken dat gezond is, dat wil zeggen: zonder suiker en weinig zout.
Heeft iemand een idee?

NB: geen soep of nagerecht, dit wordt al door anderen gemaakt.


Pea pasta? Dit maak ik als een van de 3 hoofdgerechten met kersten is echt heer-lijk!

Nikass

Berichten: 16687
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-18 22:05

En dat is?

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 15:50

Wat maken jullie allemaal voor kerst?

lies_sparkle

Berichten: 6126
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-18 19:10

Voorgerecht: keuze uit pompoen- asperge- of doperwtjessoep
Hoofdgerecht: keuze uit risotto met asperge, pasta met pompoen + cashewnoten, pasta met erwtjes en munt
Toetje: ijsbombe

Met allemaal dingetjes erbij als linzensalade, breekbrood, gevulde champignons, caprese stokjes, etc

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:09

Op het moment heb ik dit:

amuse Geitenkaas Amuse met olijf en sinaasappel
koud voor Bietjespuree met pecorinokoekjes
soep Sjalottensoep met jeneverbessen
warm tussen Paddestoelen Risotto - recept Gordon Ramsey
hoofd Seitanroast
Kaasplank Kaasplank
Nagerecht weet ik nog niet
bijgerechten Pastinaakpuree, gegrilde spruitjes met broodkruimels, 3 verschillende kleuren wortels, zoete aardappelfriet en cranberry/appelsaus

Wel veel kaas naar mijn zin maar dat is het compromis wat ik "moet" sluiten met de vleeseters. Heel misschien komt er nog een vlees roast bij voor de vleeseters maar daarover ben ik nog aan het onderhandelen ;)

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:28

Is die notenroast of vega rollade van de Ah niet iets als compromis voor het vlees?

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 10:34

Die eet ik eerste kerstdag zodat men voor mij niet apart hoeft te koken.

Het zijn allemaal flexitariërs en 1 vegetariër naast mijzelf. Maar juist omdat ze al "zo bewust" zijn willen ze met kerst wel graag 1 vleesgerecht.

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-18 15:43

Wij eten allemaal kleine hapjes. Mijn moeder is een soort van vegetariër/veganist maar niet echt consequent. De rest is vleeseter en ik ben veganist.

Wat er nu op het lijstje staat:
-hotdogs, voor mij een knakwortel ipv vlees (misschien gewoon voor iedereen een knakwortel)
-quiche met zongedroogde tomaat en broccoli
-soep, waarschijnlijk iets van groentebouillion of zo
-wraps met kruidencreme van de jumbo (die is als het goed is vegan) met komkommer, misschien iets van vegan kipplakjes erop
-stokbrood/lekker brood met humus en kruidencreme
-nacho's met vegan gehakt, vulling en guacemole
-asperges met ham voor de vleeseters :\
-simpele aardappelroosjes/kroketjes
-evt. vegankipspiesjes met satesaus

En als toetje applecrumble.
Het is een bij elkaar geraapt zooitje :+. Maar wel voor ieder wat wils en stiekem heel weinig vlees. Vind het jammer dat er per se iets met vlees bij moest maar goed. Vorig jaar hadden we alleen maar vlees :o.