Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 17:58

Heel fijn dit topic. Ik ben absoluut geen veganist en ook geen vegetariër maar doe wel mijn best bewuster om te gaan met wat ik eet en wat ik gebruik in het dagelijks leven.
Misschien ben ik daarom ook niet streng genoeg voor dit topic omdat ik dus wel degelijk een stukje vlees eet. Maar dat is niet de reden dat ik post!

Ik ben op zoek naar lekker vegan broodbeleg. Ik houd niet van zoet en ben echt verzot op vleeswaren.. Omdat ik vind dat ik makkelijk zonder vlees op mijn brood moet kunnen ben ik op zoek naar lekkere alternatieven.

Ik vind de vegan spreads van zonnatura heerlijk maar helaas is de bietenversie hier verdwenen en was dat net mijn favoriet :(

Verder doe ik wel eens avocado op brood wat ik ook heerlijk vind maar ik maak er dan echt een spread van (met citroensap, bosui, peper, zout en knofloook) dus dat is me voor gewone dagen te veel werk.

Kortom: wat voor hartigs doen jullie op brood? :)

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:00

Vegatarische kaas is ook lekker.
Laatst bijgewerkt door Wesco op 29-11-16 18:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Loolotte

Berichten: 1859
Geregistreerd: 05-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:01

Hoemoes? Ik zit een beetje met hetzelfde probleem helaas.. :=

Chardy

Berichten: 1134
Geregistreerd: 31-05-14
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:16

Wat een leuk topic, ik meld mij ook!

Ik ben nu 6 jaar lang vegetarisch, ik woon alleen samen met mijn moeder die 8 jaar lang vegetarisch is. :) Wij eten aantal keer in de week vleesvervangers, meestal van de vegetarische slager. Mijn favoriet is de vegaburgers. <3

Ik maak vaak een broodje gezond: Sla, tomaat, augurk, komkommer en een plakje kaas.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 18:23

Gamova, als je een grotere hoeveelheid maakt van die avocado spread en die in de koelkast bewaart, dan kun je daar de hele week je brood mee smeren misschien? Ik weet niet hoe lang zo'n spread dan goed blijft, maar citroensap en zout werken als conserveermiddel :j

Ik hou ook erg van avocadosalsa op brood :9 Het recept zou ik even moeten opzoeken, maar het is heerlijk fris en net scherp genoeg en blijft met gemak een aantal dagen vers in de koelkast.

Voor de mensen die toevallig aan de duitse grens wonen; daar hebben ze bij de DM drogist en ook bij de aldi heerlijke spreads die lijken op die van zonnatura, met veel keus en wat goedkoper.

AH heeft ook veel eigen merk spreads.

Pesto vind ik ook heerlijk. De bio pesto van AH is helemaal veganistisch. Vooral met bv rucola en tomaat, erg lekker! Of pijnboompitten en augurk :9

limagirl

Berichten: 274
Geregistreerd: 16-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:30

Gamova schreef:
Kortom: wat voor hartigs doen jullie op brood? :)

Bij appie hebben ze ook vegetarische vleeswaren :D . Mijn zus is daar toevallig een keer achter gekomen (best knap want het ligt bij de normale vleeswaren en helemaal bovenin dus goed zoeken.)
Verder vind ik de hummus van lidl heel lekker (ook wat budget vriendelijker).

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:43

Oh humus vind ik ook heerlijk :9 dit weekend vieren we hier Sinterklaas, ik ben aan het kijken naar lekkere spreads voor bij stokbrood. Misschien ga ik zelf wel een humus maken. Is ook zacht dus dat kan ik op het moment ook eten :D

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:54

Wat ik super lekker vind op brood is vegetarische kip kerrie, ik maak het meestal met de kipstuckjes van de vegetarische slager. Echt heeeerlijk!

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:55

Hmm de AH hier verkoopt ook spullen van de Vegetarische Slager. Misschien ga ik ook eens kijken voor die kipstuckjes :j

Gamova
Berichten: 1007
Geregistreerd: 16-08-11
Woonplaats: Hoeksche Waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 18:58

@ 8nnemiek: Ja grotere hoeveelheid is een optie alleen gaat het meestal in een dag op omdat het zo lekker is <3

Ik maak even een overzicht:
Vegan:
- Avocado (spread)
- Spreads Zonnatura/AH
- Pesto (+ tomaatjes/rucola)
- Humus (Pompoen, kikkererwt)
- Vegan kaas

Vegetarisch:
- Kip kerrie (vegetarische slager)
- Vega vleeswaren AH
- Broodje gezond

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:05

Gamova schreef:
@ 8nnemiek: Ja grotere hoeveelheid is een optie alleen gaat het meestal in een dag op omdat het zo lekker is <3

Ik maak even een overzicht:
Vegan:
- Avocado (spread)
- Spreads Zonnatura/AH
- Pesto (+ tomaatjes/rucola)
- Humus (Pompoen, kikkererwt)
- Vegan kaas

Vegetarisch:
- Kip kerrie (vegetarische slager)
- Vega vleeswaren AH
- Broodje gezond


De boterhamworst en de provencaalse worst van de vegetarische slager (bij de andere boterham-vleeswaren) zijn ook vegan :)

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:12

Er is vegan pesto? Dat moet ik hebben :D

Net Earthlings gekeken, ik voel me lichtelijk depressief. Sommige dingen zijn niet meer van deze tijd, niet in Nederland ten minste, maar ik weet zeker dat iedere kijker zich schaamt om mens te zijn.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 19:16

De vegetarische slager heeft idd ook meerdere vegan vleeswaren :9

Er zijn ook mensen die marmite op brood doen. Ik dacht altijd, dat is vast zoet als stroop ofzo, maar het is idd hartig. Alleen vond ik het te bitter, niet zo lekker op brood :=

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:17

Ik ben vegetarisch opgevoed. Ik heb, wellicht daarom, een beetje moeite met het woord "vleesvervangers", alsof vlees het basisproduct is dat moet worden vervangen als je het weg laat.
De kant en klare "vleesvervangers" die je nu overal ziet bestonden toen nog niet. Wij aten gewoon zilvervliesrijst met peulvruchten en groenten.
Ook nu eet ik het liefste groenten en peulvruchten. Oja en voor wie zich dat mocht afvragen: ik heb nooit tekorten :)

Voor op brood vind ik humus met zongedroogde tomaat heerlijk (AH)
Vegetarische producten die op vlees lijken vind ik echt niet te bikken :r

Kleine lastige bijkomstigheid is dat ik voor veel (rauwe) groenten en noten en fruit allergisch ben.
Laatst bijgewerkt door Nikass op 29-11-16 19:19, in het totaal 1 keer bewerkt

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:19

8nnemiek schreef:
De vegetarische slager heeft idd ook meerdere vegan vleeswaren :9

Er zijn ook mensen die marmite op brood doen. Ik dacht altijd, dat is vast zoet als stroop ofzo, maar het is idd hartig. Alleen vond ik het te bitter, niet zo lekker op brood :=


Marmite vind ik echt niks, vroeger ooit eens gehad en ik heb het gelijk de oorlog verklaard :') Nee, ik vind het absoluut niet lekker. Ik eet voornamelijk dingen zoals kokosbrood en komkommer of tomaat. Af en toe een stukje kaas.

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:24

Afbeelding
mijn dochter vindt dit heerlijk!

mijn dochters en ik zijn alle 4 vegetariër, de vriendin van de jongste werd het ook net als de vriend van de middelste :Y)
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 29-11-16 19:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Berichten: 16705
Geregistreerd: 27-04-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:25

Wat betreft huisdieren, daar kan ik kort over zijn: ik heb twee honden en dat zijn carnivoren. Dus eten ze vlees. Wel biologisch vlees.

Iemand vroeg hier naar brokken met verantwoord vlees erin. Je hebt Best Life, goedgekeurd door de dierenbescherming. Misschien is dat wat?

PlantsTho
Berichten: 817
Geregistreerd: 30-09-15

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:26

Vlees van de dierenbescherming.... Klinkt toch een beetje raar :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:27

Leuk topic. Ik ben meer dan 25 jaar vegetarier, omdat ik de bio-industrie verschrikkelijk vind. Destijds had je waar ik woonde nog geen scharrelvlees ed. Ik drink wel melk, eet kwark en af en toe een biologisch eitje, vooral omdat ik me anders toch wat slap voel.

Vroeger kocht ik ook geen leer, tegenwoordig wel weer leren schoenen. Ik worstel wel wat met het leer..... Ik koop dan maar kwaliteit, zodat het in ieder geval lang mee gaat.

Ik eet veel peulvruchten, maar toch ook wel vaak uit gemakzucht een vleesvervanger. Mijn favorieten zijn de hamburger en de spekjes van de Vegetarische Slager :9

Wesco

Berichten: 5067
Geregistreerd: 22-11-03
Woonplaats: In het midden van het land of het zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 19:36

Alle vleesvervangers die op vlees lijken eet ik niet :=

Free2

Berichten: 1383
Geregistreerd: 14-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 21:26

Amalarab schreef:
[ [url=m/Yn3tNN.jpg]Afbeelding[/url] ]
mijn dochter vindt dit heerlijk!

mijn dochters en ik zijn alle 4 vegetariër, de vriendin van de jongste werd het ook net als de vriend van de middelste :Y)

Deze vind ik best lekker, maar ik vind de boterhamworst van vivera nog veel lekkerder. Heb je die wel eens geprobeerd toevallig?


En tja vleesvervangers, sommigen zijn echt lekker en anderen zijn verschrikkelijk :') Het is een beetje ervaring opdoen met wat je geslaagd vind en wat niet.. Veel dingen worden al snel erg droog heb ik het idee.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-16 21:37

Ik vind vleesvervangers vooral handig voor de luie dagen.. Aardappeltjes, groente, jus en een schnitzel of gehacktbal bv.
En een rookworst voor bij de aardappelstamppot.. Dat vind ik dan wel eens lekker en gemakkelijk.
Verder vind ik in veel gerechten het vlees/vleesvervanger weinig toevoegen. In de spaghetti, macaroni, lasagne, pizza, rijstgerechten, groentesoep.. smaakt allemaal prima als je het gewoon weg laat vind ik :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:21

Free2 schreef:
Amalarab schreef:
[ [url=m/Yn3tNN.jpg]Afbeelding[/url] ]
mijn dochter vindt dit heerlijk!

mijn dochters en ik zijn alle 4 vegetariër, de vriendin van de jongste werd het ook net als de vriend van de middelste :Y)

Deze vind ik best lekker, maar ik vind de boterhamworst van vivera nog veel lekkerder. Heb je die wel eens geprobeerd toevallig?


Van Vivera heb ik nog nooit broodbeleg gezien, waar koop jij die? Die wil ik ook eens proberen.

xMalibu

Berichten: 1577
Geregistreerd: 23-04-12
Woonplaats: In de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:25

Marie_Anne schreef:
Van Vivera heb ik nog nooit broodbeleg gezien, waar koop jij die? Die wil ik ook eens proberen.


Bij de Jumbo hebben ze het hier!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:36

mariekerocky schreef:
Marie_Anne schreef:
Van Vivera heb ik nog nooit broodbeleg gezien, waar koop jij die? Die wil ik ook eens proberen.


Bij de Jumbo hebben ze het hier!


Dank je! Ga ik eens de dichtstbijzijnde Jumbo zoeken.