Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:51

Leuk topic, ben altijd op zoek naar nieuwe ideeën en recepten! Sinds m'n 8ste vegetariër en wat recenter vanwege lichte intolerantie aan het minderen met zuivel. "Helaas" gek op kaas :') Ik kook graag en vaak en ben erg veel bewust met voedsel bezig, niet alleen qua dierenleed maar vooral ook qua milieu en sustainability, lokale ingrediënten kopen, etc.

Mijn huidige favoriete recepten zijn tofu scramble (net als scrambled egg, tofu in stukjes snijden en marineren met soy sauce, paprika poeder, peper, zout en naar smaak whatever je lekker vindt aan kruiden. Uitje, knoflook en groente naar keuze aanbakken, tofu in de hete pan en scramblen.) Lekker als ontbijt maar ook zeker als avondeten!
Qua spreads maak ik vaak zelf baba ghanoush, maar dan de Roemeense variant, en bloemkool-spread. Beide met een basis van zelfgemaakte mayo. Niet de snelste/makkelijkste optie maar het is best een paar dagen te bewaren, en super lekker :9

Vegetarisch beleg doen ze hier (Schotland) niet echt (vooral omdat ze veel minder brood eten) en dat mis ik wel. Verder eet ik niet vaak vleesvervangers, alleen als ik 'lui' aardappels met groentes en een burger oid eet :+ Mijn favoriete in NL zijn de vegetarische stukjes van de AH. Heb laatst voor het eerst de vegetarische slager geprobeerd, vond de kip best lekker maar echt veel te duur voor mij :=

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 22:55

Ik vind eigenlijk alleen die dunne worstjes van Goodbite lekker. Denk dat andere merken wel iets vergelijkbaars hebben. Blijkbaar smaakt die met een beetje saus precies naar frikandel, maar ik at dat sowieso al nooit dus ik weet het niet echt.

Broodbeleg zal ik even kijken, maar hier bij de Jumbo zie ik nooit wat liggen. Moet zeggen dat ze ook niet heel vega-friendly zijn, ze hadden alle vega huismerk artikelen al niet eens meer, pfft.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:00

Als je trouwens de pit van de avocado in de geprakte avocado legt wordt ie niet bruin!

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:16

Morgen boerenkool met sojamelk dus. Ik ben benieuwd!

Dat broodbeleg verkopen ze hier ook bij de AH. Ik vind het gehakt en de paté ook erg lekker :)

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:25

Free2 schreef:
Amalarab schreef:
[ [url=m/Yn3tNN.jpg]Afbeelding[/url] ]
mijn dochter vindt dit heerlijk!

mijn dochters en ik zijn alle 4 vegetariër, de vriendin van de jongste werd het ook net als de vriend van de middelste :Y)

Deze vind ik best lekker, maar ik vind de boterhamworst van vivera nog veel lekkerder. Heb je die wel eens geprobeerd toevallig?



nee! gaan we gauw doen

DayDream21

Berichten: 1077
Geregistreerd: 30-06-13
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:31

Leuk topic :D Er komen al leuke ideeën en recepten voorbij!

Ik ben al mijn hele leven vegetarisch, en daar ben ik ontzettend blij mee.
Verder eet ik thuis veganistisch, biologisch en suikervrij. Buitenshuis houdt ik dat niet vol helaas... Ik zou het wel graag willen ivm met dierenwelzijn. En omdat ik merk dat mijn huid mooier is als ik veganistisch eet, en ik aankom zodra ik meer zuivel eet. Maar tot nu toe houd ik het niet vol, en heb ik het inmiddels ook een beetje opgegeven om buitenshuis veganistisch te eten :=

Killyenn
Berichten: 4608
Geregistreerd: 16-03-09
Woonplaats: Glasgow, Scotland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-16 23:44

Glasgow is trouwens echt fantastisch voor vegetarisch/veganistisch eten, er zijn enorm veel goede restaurants die enkel veganistisch eten serveren en 'normale' restaurants hebben meestal zat opties of zelfs een aparte menukaart. Mocht iemand nog op zoek zijn naar een citytrip bestemming :))

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 00:15

Ik ga hier ook meepraten :)

Voor hartig broodbeleg:Ga bij de Aldo langs! Ze hebben daar een aantal spreads die super lekker zijn en vegan. Hummus, of scrambled tofu is ook lekker op brood. Met iets meer tijd kun je ook lekker groente grillen en dat op brood doen.

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 01:41

Stamppot kun je ook prima maken zonder melk.
Vang wat kookvocht op tijdens het afgieten van de aardappels.
Pureer je aardappels (met een aardappelpers krijg je heerlijke luchtige aardappelpuree, veel lekkerder dan met een stamper).
Voeg na het pureren een scheutje kookvocht toe aan de puree ipv de melk.
Wij eten niet veganistisch, maar dit is al jaren onze manier van puree maken.

Ipv spekjes door de stamppot zijn gesneden zongedroogde tomaatjes ook erg lekker.

Ik eet overigens wel ook vlees, maar kies dat wel bewust.
En als we wel vegetarisch eten, dan bij voorkeur niet met vleesvervangers, maar gewoon helemaal niet iets wat op vlees lijkt

Zondag heb ik soep gemaakt van in de oven gebakken bietjes met mierikswortelroom en dat was gruwelijk lekker.

Vorig jaar voor kerst was 1 van de door ons gemaakte hoofdgerechten een gebrand van knolselderij naar een recept van Koken met Van Boven (naast rollade van schotse Hooglander uit het lauwersmeergebied voor de wel graag vleeseters).
Mijn moeder, die uitsluitend vegetarisch eet, was blij verrast met dit chique vegetarisch hoofdgerecht en zelfs de meest die hard vleeseter heeft ervan zitten smullen. Op telefoon is het recept lastig te zoeken en plaatsen, maar het moet via Google wel te vinden zijn denk ik.
Desgewenst kan ik het morgen ook wel even opzoeken.

Oja en een ander heel leuk vega gerecht is van Rudolf van Veen, 24 kitchenette, de makkelijke maaltijd: "doet je goed pannenkoek".
Pannenkoek van zoete aardappel met blauwe bessen, met spinazie en pesto van walnoten.

Palmera

Berichten: 9459
Geregistreerd: 25-09-08
Woonplaats: La Palma

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 02:03

Als kok in eigen restaurant en uit persoonlijke interesse plaats ook ik een stipje. :)

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 07:31

Dankjewel Marije! Ga jouw tip proberen. Vriend houdt namelijk niet van ander soortige melk :P

Wat doen jullie eigenlijk met kerst? Ik heb nog geen idee. Voor de vleeseters ouderwets rollade op verzoek maar wat vega?

Met Thanksgiving een pompoenrisotto gemaakt. Die was erg lekker! http://www.platingsandpairings.com/pump ... anberries/
Geitenkaas zullen de vegans moeten vervangen.
Is om het smeuïg te maken. Boter kan vervangen worden door kokosolie en parmezaan zou ik vervangen door edelgist vlokken.

M_nouska

Berichten: 1423
Geregistreerd: 04-01-14
Woonplaats: Ergens in Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 07:43

Leuk dit topic. Ben sinds een jaartje vegetarisch. De reden is eigenlijk alleen maar omdat ik het zo zielig vind voor de dieren en het milieu.
Ik was altijd een echte vleeseter, maar ben blij dat ik deze stap heb gemaakt.
Ik lees gezellig mee en klets af en toe mee :D

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 08:33

Welkom in het topic allemaal! Leuk, zo veel vegetariërs op bokt!

Wat ik met kerst maak weet ik nog niet zeker, maar ik denk portobello carpaccio en als hoofdgerecht iets met aardappelgratin (in van die kleine, ronde vormpjes), en dan als toetje een chocoladebal gevuld met ijs.
Vorig haar had ik gevulde pompoen met pomoenrisotto en oesterzwammen gebakken met ui in een sausje.

Er komen echt heerlijke ideeën voorbij!
Die pannekoeken en de soep met mierikswortelroom klinken echt heerlijk!

Simoonzel

Berichten: 2200
Geregistreerd: 05-05-13
Woonplaats: Wageningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 08:39

Pffff ik krijg honger van de OP. :')
Maar hoi allemaal! Ik kom ook gezellig weer meekletsen.

Met kerst heb ik de luxe dat ik twee keer naar familie ga en dus niet zelf hoef te koken. Er wordt altijd voor een vega optie gezorgd. :D

snuffie123
Berichten: 1285
Geregistreerd: 10-06-15

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 09:18

Ik heb sinds kort voor mezelf besloten om vegetarisch te worden. Ik vind het zelf een moeilijke, grote stap en wil het rustig opbouwen (of eigenlijk afbouwen). Ik ben nu dus nog even flexitarier.

Ik merk dat ik het echt lastig vind. Mijn vader vind het eigenlijk een gedoe en wil er niet aan meewerken. Ik moet nu dus zelf voor mijn eten zorgen als ik daar ben, maar heb niet zoveel tijd om ook nog eens te gaan koken.
Mijn moeder begrijpt het, maar koopt vervolgens wel vanalles met vlees erin voor me.

Ik lees dus even mee voor tips etc.!

Douce

Berichten: 3508
Geregistreerd: 13-06-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 10:43

Bedankt voor het aanmaken van dit topic Annemiek. Ik was ook meelezer in het veganisten topic (ben alleen totaal geen veganist). Fijn om in dit topic gedachten te kunnen wisselen zonder dat er gesproken wordt over 'goed' of 'fout' (tenminste ik denk dat dat het idee is van dit topic?).

Ik ben heel lang vegetarier geweest, sinds een jaar of 2 ben ik flexitarier omdat ik in de loop der jaren flinke tekorten had opgelopen. Bij de dokter krijg je dan uiteraard iedere keer flinke shots, waarna het een tijdje goed ging.. en weer verslechterde. Toen besloten dat ik bij anderen voortaan met de pot mee at. Dat ging nog niet helemaal goed met mijn principes nog in mijn achterhoofd, dus toen besloten alleen rundvlees mee te eten en varken en kip achterwege te laten.

Ondertussen woon ik samen met een vleeseter. Dat levert wel eens discussies op.. Maar we laten elkaar in onze waarden. Als we AGV eten krijgt hij een stukje (voornamelijk biologisch) vlees en ik neem een vleesvervanger. Andere gerechten eten we om en om vegetarisch of met vlees.

Vandaar dat ik eigenlijk niet echt onder een noemer meer val, ik voel me geen vleeseter maar een vegetariër mag ik mezelf ook totaal niet noemen. Ik lees en schrijf toch graag mee als bewuste eter zijnde.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 11:39

Wat voor tekorten kreeg je, Douce? Voor vegetariërs is het bijvoorbeeld erg goed om voldoende omega 3 (en dan een speciaal soort, ik zoek het wel even op straks want ik kan het niet uitleggen) te eten. En die krijgen we eigenlijk alleen binnen via vis, en die vissen hebben het dan weer van (plantaardig) zeewier.
Dus zeewier, of bijvoorbeeld zelfgemaakte sushi, eten is best gezond voor de vegetariër, dan kan je echt tekorten aanvullen! :) En verder zijn peulvruchten etc vaak erg gezond, vleesvervangers heb ik altijd het idee van dat ze vooral qua smaak het vlees willen vervangen, en niet qua voedingswaarde.

Ik vind het trouwens een leuk topic! Vol met mensen die op de één of andere manier bewust met voeding om gaan :) Ook al is het maar één keer in de week geen vlees eten, als heel Nederland dat zou doen zou het al een hele hoop schelen!

Marije_jiplover

Berichten: 25324
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:05

http://www.vpro.nl/koken-met-van-boven/ ... itrus.html

Wie iets aparts op tafel wil zetten met kerst, moet dit recept beslist eens even bekijken.
Was echt super lekker en ook echt een pronkstuk op tafel.

http://m.24kitchen.nl/recepten/doet-je-goed-pannenkoek

En deze is ook heel erg lekker. Kreeg er van te voren bijna ruzie over met mijn man, die dacht dat deze combinatie van smaken niet lekker kon zijn.
Ik heb doorgezet en we hebben zitten smullen. En daarna nog wel vaker gemaakt.

En tot slot nog het recept van de bietjessoep van afgelopen weekend.
Zeer smaakvol!
https://receptenvoedselteams.wordpress. ... ortelroom/

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-16 12:14

Ze zien er stuk voor stuk echt heerlijk uit! Ik ga ze zeker eens proberen :9

Bietensoep (borsjt) schijnt in Rusland veel te worden gegeten, en ik heb het al vaak eens willen proberen maar nooit aan toe gekomen.

Snollygoster

Berichten: 3834
Geregistreerd: 20-12-12
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 12:16

Mag ik me hier ook melden? Pescotariër hier, al ongeveer 7 jaar nu. Ik ben het niet bepaald uit principe, maar heb gewoon nooit graag vlees gegeten. Als kind moesten mijn ouders me ook altijd dwingen om vlees binnen te krijgen, en op mijn 14e hebben ze het opgegeven en mocht ik stoppen met vlees eten. Eieren en kaas lust ik niet, dus dat eet ik ook niet. Vis ben ik wel altijd blijven eten omdat ik de eerste maanden toch wel merkte dat mijn weerstand minder werd. Ik probeer nu ook wel directe producten te vermijden, zo drink ik de laatste tijd enkel sojamelk.

Zo, dan ga ik nu maar eens de recepten hier bijlezen, want heb honger gekregen van dit topic :Y)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:00

In de AH heb je een heel groot schap met allerlei soorten vega spreads. Volgens mij staat het bij de broodsalades (eiersalade, krabsalade, dat stukje :j ). Voornamelijk hummus-met-twist, minstens zes varianten, mijn vriend eet bijv heel graag een broodje kerrie-hummus met sla en gebakken kipstuckjes :9 Bijna allemaal zijn ze vegan, in elk geval de hummus variaties. Ze zijn het sowieso waard om uit te proberen :j De baba anoesh vind ik wat minder maar het schijnt ook heel lekker te zijn als je het zelf maakt dus dat moet ik dan ook maar eens gaan doen. Zelf hummus maken is trouwens ook heel makkelijk, helaas niet zo lang houdbaar maar je kunt het wel invriezen.

evelienn28

Berichten: 601
Geregistreerd: 19-07-11
Woonplaats: emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 13:17

Ik meld me hier ook ben vegetariër, met een interesse in veganisme :D
Zo nu en dan kook ik vegan.

Memuska

Berichten: 5008
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: Belgenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:05

Dag iedereen!

Ik meld me ook even. Ik ben sinds mijn 8 jaar vegetarisch (toen vooral omdat ik het zielig vond voor de dieren) en eet sinds deze zomer veganistisch.
Zelf heb ik daar geen problemen mee, mijn omgeving des te meer. Dan vooral mijn schoonouders, die een melkveebedrijf hebben :+

Wesco schreef:
Alle vleesvervangers die op vlees lijken eet ik niet :=


Dat heb ik ook! Ik begrijp ECHT niet waarom ze die "vervangers" (net zoals iemand hierboven heb ik iets tegen dat woord) zo op vlees moeten doen lijken! Een tijdje terug was ik ziek en was mijn vriend eens naar de winkel geweest, waar hij normaal nooit komt dus überhaupt knap dat hij wat gevonden had voor mij. Had hij "vegan cordon bleu" bij. Dat zag er dus gewoon uit als echte cordon bleu, ik heb één hap geproefd maar bah bah bah! Tom heeft het opgegeten, volgens hem proefde het ook "echt". Bah!

Forbiddenpie

Berichten: 583
Geregistreerd: 11-11-08
Woonplaats: Dublin, Ierland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:06

Ik houd enorm veel van spinazie (vooral de warme variant) en ben erg benieuwd of iemand een vegan recept heeft (uitgeprobeerd) met dat als hoofddeel van de maaltijd die goed is bevallen. Natuurlijk staat er ook behoorlijk wat op internet maar als iemand iets heeft wat echt enorm lekker was hoor ik het graag! Liever geen salades met rauwe spinazie omdat dat meestal wel lukt met verzinnen.

Picassox
Berichten: 10678
Geregistreerd: 01-05-06
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-16 14:55

8nnemiek schreef:
Ze zien er stuk voor stuk echt heerlijk uit! Ik ga ze zeker eens proberen :9

Bietensoep (borsjt) schijnt in Rusland veel te worden gegeten, en ik heb het al vaak eens willen proberen maar nooit aan toe gekomen.



Borsjt is geen bietensoep. Da's soep met paarden- of rundvleessoep.

Tweemaal in Rusland geweest en beide keren dat gekregen...