Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Minoes

Berichten: 1964
Geregistreerd: 11-12-12

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 21:00


Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:22

Ik heb even een paar meer filmpje svan hem gekeken. Ik vind hem heel respectvol, fijn om te zien. Ook die gesprekken van 'debate a Vegan'. Die met die twee jongens is echt fijn om te kijken, ook van hun kant :)

Op de één of andere manier vind ik vegan toch nog te ver gaan. Ik ben wel aan het proberen om te minderen met zuivel, en dan vooral met kaas. Ik eet best veel kaas. Het komt onder andere doordat mijn paard altijd op een melkboerderij had gestaan en ik de situatie daar echt prima vond, maar er zijn ook bedrijven waar het er minder aan toe gaat natuurlijk. Ook wil ik het niet volleidg uitbannen omdat ik heb gemerkt dat de vegans in mijn omgeving na een tijdje geen melkproducten meer kunnen verdragen, en dat wil ik echt niet. Maar om dat te voorkomen hoef je maar heeeeel weinig te nemen natuurlijk.

Ik loop bij het minderen gewoon echt nog tegen wat praktische problemen aan. Misschien kunnen jullie suggesties geven ze wat te verhelpen :). Melk drink ik al niet, ik doe bv havermelk in mijn brinta, dat is heerlijk :)

Mijn praktische problemen:
- beleg voor onderweg dat niet zoet is. Pindakaas kan ik niet tegen, hummus trekt de broodjes in, net als de meeste andere zachte dingen zoals sandwichspread.
- beleg met veel calorieën dat niet erg zoet is. Pindakaas valt dus af :P
- veel vervangende producten, zoals sojayoghurt, hebben erg weinig calorieën in vergelijking met volle yoghurt.

Ben dus ook nog een beetje 'bang' voor mijn gezondheid. Ik weet, ook van jullie, dat dat onzin is, maar het lukt me gewoon nog niet om vegan te eten en níet af te vallen.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 22:58

En andere noten- en zadenpasta’s van Horizon bijvoorbeeld? Zelf groente-zadenpasta maken met olijf- of kokosolie?

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 23:20

Citaat:
Ben dus ook nog een beetje 'bang' voor mijn gezondheid. Ik weet, ook van jullie, dat dat onzin is, maar het lukt me gewoon nog niet om vegan te eten en níet af te vallen.
Ik zie het probleem niet. Dan eet je toch niet of minder vega.

Ik voel me heel goed bij vegan en ik vind het lekker. Maar ik krijg dat niet altijd voor elkaar. Maak het niet zo moeilijk en krampachtig voor jezelf.
Geniet van wat je eet, eet bewust, ook als je zelfs vlees of vis eet en doe dat waar je goed bij voelt.
Ik ben pas begin dit jaar begonnen en ik eet meer veganistisch uit eigen vrije wil en keuze als ik ooit had verwacht.
Maar die keren dat ik zelfs wel vlees of vis eet(dus niet eens vegetarisch ben), geniet ik er wel van. Misschien dat dit de reden is dat ik meer en meer veganistisch eet (dus weinig of geen kaas en melk ).
Jij hebt alleen versntwoording af te leggen aan jezelf!

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 23:23

pien_2010 schreef:
Citaat:
Ben dus ook nog een beetje 'bang' voor mijn gezondheid. Ik weet, ook van jullie, dat dat onzin is, maar het lukt me gewoon nog niet om vegan te eten en níet af te vallen.
Ik zie het probleem niet. Dan eet je toch niet of minder vega.

Ik voel me heel goed bij vegan en ik vind het lekker. Maar ik krijg dat niet altijd voor elkaar. Maak het niet zo moeilijk en krampachtig voor jezelf.
Geniet van wat je eet, eet bewust, ook als je zelfs vlees of vis eet en doe dat waar je goed bij voelt.
Ik ben pas begin dit jaar begonnen en ik eet meer veganistisch uit eigen vrije wil en keuze als ik ooit had verwacht.
Maar die keren dat ik zelfs wel vlees of vis eet(dus niet eens vegetarisch ben), geniet ik er wel van. Misschien dat dit de reden is dat ik meer en meer veganistisch eet (dus weinig of geen kaas en melk ).
Jij hebt alleen versntwoording af te leggen aan jezelf!


Ja inderdaad, dat wil ik ook gaan doen. Maar ik voel me goed bij meer veganistisch eten. Ik merk alleen dat ik steeds tegen dezelfde dingen aanloop :)

Andere noten- en zadenpasta's gaan wel, ze zijn alleen best duur. Maar inderdaad, elk broodje meer is er weer 1!

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-19 23:56

Ik vind het op brood ook nog wel een lastig. Kaas was toch altijd wel makkelijk en lekker van smaak. :)

Er zijn wel een aantal vleesvervangers die je misschien wel lekker vind. Vegetarisch of vegan. Ik vind van Quorn de smokey ham wel lekker of de boterhamworst van de Vegetarische Slager. De file vind ik wel lekker met een beetje vegan mayo en de paté ook wel, mits niet te dik gesmeerd.
https://www.ah.nl/zoeken?query=vegetari ... vleeswaren

Ook heb ik zelf al een keer kipkerrie salade gemaakt van vegan kipstukjes. Een variant op de "tonijnsalade" van kikkererwten. En overal ook lekker sla en komkommer en tomaat op. Dan is de vegan kaas ook best lekker met wat mayo erbij als een broodje gezond.

Humus zou je mee kunnen nemen in een apart bakje en dan smeren voor je het op eet of is dat geen optie? Mes meenemen...

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 00:14

Die notenpasta’s zijn inderdaad aan de prijs ja, maar wel heel lekker. Mijn nieuwe favoriet is pompoenpittenpasta met een vers blaadje snijbiet en wat rucola uit de tuin :9

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 00:18

Jessix schreef:
Ik vind het op brood ook nog wel een lastig. Kaas was toch altijd wel makkelijk en lekker van smaak. :)

Er zijn wel een aantal vleesvervangers die je misschien wel lekker vind. Vegetarisch of vegan. Ik vind van Quorn de smokey ham wel lekker of de boterhamworst van de Vegetarische Slager. De file vind ik wel lekker met een beetje vegan mayo en de paté ook wel, mits niet te dik gesmeerd.
https://www.ah.nl/zoeken?query=vegetari ... vleeswaren

Ook heb ik zelf al een keer kipkerrie salade gemaakt van vegan kipstukjes. Een variant op de "tonijnsalade" van kikkererwten. En overal ook lekker sla en komkommer en tomaat op. Dan is de vegan kaas ook best lekker met wat mayo erbij als een broodje gezond.

Humus zou je mee kunnen nemen in een apart bakje en dan smeren voor je het op eet of is dat geen optie? Mes meenemen...


Ja bedankt voor de suggesties! Vleesvervangers vind ik best lekker, maar heb over het algemeen geen tijd/puf om ze klaar te maken. Nogal karige kookvoorzieningen in huis enzo :P. Ik haal het dus vaak in huis maar maak het daarna eigenlijk nooit klaar.
Smeren is vrijwel geen optie, ik heb in praktijk ongeveer 10 minuten pauze dus geen tijd om hummus uit een koelkast te halen ofzo. Blijft hummus ook buiten de koelkast wel 8 uurtjes lekker? Want dan kan ik het best proberen uiteraard!

Waar koop je die vegan kaas? Ik heb qua supermarkten Jumbo en AH redelijk binnen bereik :)

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 00:44

Die vleesvervangers in de link kun je gewoon kant en klaar kopen. Dan is het een kwestie van een plak vegan ham op je brood leggen en je bent er weer klaar voor.

De Jumbo verkoopt Wilmersburger vegan kaas en de AH Violife. Kijk even online welke supermarkt bij jou in de buurt het in het assortiment heeft. Anders kun je ook bestellen bij vegan webshops, daar is uiteraard nog meer keuze aan broodbeleg van verschillende merken.

Sheran

Berichten: 17247
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 00:48

Oh die bedoel je! Ja ik ben ook echt fan van de vegetarische tuinkruidenpaté <3

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 06:42

Citaat:
Mijn praktische problemen:
- beleg voor onderweg dat niet zoet is. Pindakaas kan ik niet tegen, hummus trekt de broodjes in, net als de meeste andere zachte dingen zoals sandwichspread.
- beleg met veel calorieën dat niet erg zoet is. Pindakaas valt dus af :P
- veel vervangende producten, zoals sojayoghurt, hebben erg weinig calorieën in vergelijking met volle yoghurt.

Ben dus ook nog een beetje 'bang' voor mijn gezondheid. Ik weet, ook van jullie, dat dat onzin is, maar het lukt me gewoon nog niet om vegan te eten en níet af te vallen.

Wat betreft beleg vind ik dit ook nog moeilijk soms. Ik vind vegan kaas niet lekker. Ik doe meestal hummus op m'n brood met een komkommertje of tomaat en peper. Quorn heeft ook vegan kipfilet, die is echt geweldig lekker. Ook weet met tomaat of komkommer.
De Lidl verkoopt vanaf vandaag tijdelijk van die zonnebloem spreads, misschien zit daar iets tussen?

Wat betreft gezondheid: ik ben als vegan echt heel veel aangekomen :o. Dus nu wil ik het er af krijgen. In het begin had ik continu trek. Als vegan moet je net iets meer eten, grotere porties, meer calorieën dus.

Ik vond het in het begin ook heel lastig om kaas te vervangen en geen kaas te eten. Ik deed overal kaas op :+. Ik dacht ook van 'hmm misschien kan ik biologische kaas kopen?'. Maar feit blijft dat de melk industrie eigenlijk de vleesindustrie is en er alsnog dieren dood blijven gaan. Voor mij geen koezuivel meer. Maar biologische kaas is altijd nog iets beter dan 'gewone' kaas.
Het is echt zonde dat vegan zuivel zoveel duurder moet zijn. Met zo'n beker van Alpro doe ik 2 dagen (als ik elke ochtend overnight oats maak bijvoorbeeld). Zo'n ding kost €1.79... |(
En vegan kaas is ook veel te duur en niet te eten :+. Ik hoop nog altijd op een nieuw soort vegan kaas die lekker is, want hoe langer ik er over typ, hoe meer zin ik er in krijg :').

pien_2010

Berichten: 43672
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 07:02

deksel schreef:
ik ben als vegan echt heel veel aangekomen
Ik ben ook wat aangekomen. Dat heeft meer te maken dat mijn lijf dit eten beter verteerd, en ik dus vrijwel geen diarree meer heb.
Ik eet vele male minder kaas als vroeger, maar inderdaad kaas is echt iets dat ik me zelf niet volledig zie laten staan. Ik vind het te lekker.
Ik vind het ook vrij duur allemaal. En daar verbaas ik me ook over.

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:04

Ik snap ook niet waarom het zo duur moet zijn. Kost de productie meer? Of is het duurder omdat minder mensen het kopen? Als de prijzen omlaag gaan, is het veel aantrekkelijker voor veel mensen.
Ik heb niet echt economische kennis :')

lies_sparkle

Berichten: 6134
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:29

deksel schreef:
Ik snap ook niet waarom het zo duur moet zijn. Kost de productie meer? Of is het duurder omdat minder mensen het kopen? Als de prijzen omlaag gaan, is het veel aantrekkelijker voor veel mensen.
Ik heb niet echt economische kennis :')


Het is inderdaad duurder omdat minder mensen het kopen :)
Als meer mensen gaan kopen, wordt het vanzelf goedkoper

8nnemiek

Berichten: 43459
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-19 08:30

Dat zal een combinatie zijn.. Nieuwe machines die allemaal ontwikkeld en gebouwd moeten worden, nieuwe producten die ontwikkeld moeten worden, er zal heel veel meer getest en geëxperimenteerd moeten worden dan met dierlijke producten, nieuwe bedrijfspanden, en dat allemaal voor producten die in een relatief kleine oplage geproduceerd worden.. Maar de supermarkt wil er ook aan verdienen en als mensen er veel geld voor over hebben dan verhogen ze simpelweg de prijs.
Er zijn regelmatig 1+1 gratis acties en 1 euro acties.. en daar zal een supermarkt niet meer veel aan verdienen maar dat toont wel hoeveel ze er normaal gesproken aan over houden.

Berdien

Berichten: 64543
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:30

Het valt nog veel minder onder de massaproductie, die prijzen worden o.a. door grote afname én een flinke lobby kunstmatig laag gehouden. Eigenlijk is veel eten gewoon veel te goedkoop. Kijk naar de kiloknallers.. Ik zucht ook wel eens als ik afreken of kijk wat het allemaal kost, in vergelijking met een paar kilo vlees.

Wel las ik dat de verkoop van vleesvervangers explosief is gestegen, dat biedt wel hoop op een goedkopere toekomst :)) AH heeft bijvoorbeeld een hele lijn eigen vleesvervangers, die zijn volgens mij wel goed betaalbaar :j

deksel

Berichten: 3797
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:42

8nnemiek schreef:
Dat zal een combinatie zijn.. Nieuwe machines die allemaal ontwikkeld en gebouwd moeten worden, nieuwe producten die ontwikkeld moeten worden, er zal heel veel meer getest en geëxperimenteerd moeten worden dan met dierlijke producten, nieuwe bedrijfspanden, en dat allemaal voor producten die in een relatief kleine oplage geproduceerd worden.. Maar de supermarkt wil er ook aan verdienen en als mensen er veel geld voor over hebben dan verhogen ze simpelweg de prijs.
Er zijn regelmatig 1+1 gratis acties en 1 euro acties.. en daar zal een supermarkt niet meer veel aan verdienen maar dat toont wel hoeveel ze er normaal gesproken aan over houden.

Hmm, ja makes sense!

Berdien schreef:
Het valt nog veel minder onder de massaproductie, die prijzen worden o.a. door grote afname én een flinke lobby kunstmatig laag gehouden. Eigenlijk is veel eten gewoon veel te goedkoop. Kijk naar de kiloknallers.. Ik zucht ook wel eens als ik afreken of kijk wat het allemaal kost, in vergelijking met een paar kilo vlees.

Wel las ik dat de verkoop van vleesvervangers explosief is gestegen, dat biedt wel hoop op een goedkopere toekomst :)) AH heeft bijvoorbeeld een hele lijn eigen vleesvervangers, die zijn volgens mij wel goed betaalbaar :j

Volgens mij wordt o.a. de zuivel industrie ook flink gesubsidieerd waardoor het ook goedkoper kan zijn.
Je hebt gelijk over dat de prijzen eigenlijk veel te laag zijn. Iedereen wil zo goedkoop mogelijk van alles kopen. Niet rekening houdend met dat het eigenlijk niet zo goedkoop kan.

Ik vind de Appie eerlijk gezegd nog best duur. De Aldi heeft wel goedkope vleesvervangers, zo'n €1.80 voor een pakje met 2 vleesvervangers.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:48

Meelezer komt even binnenvallen:

Een aantal weken geleden was er een aflevering van de keuringsdienst van waarde over vega rookworst, daar legt de oprichter van de Vegetarische Slager precies uit hoe het kan dat de producten veel duurder zijn dan de 'echte' producten. Is nog gratis terug te kijken op NPO start.

Kern was inderdaad dat de rest te goedkoop is en als je eerlijke en goede ingrediënten wil gebruiken, het product gewoon duurder is.

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 08:50

Ik ben juist kilo's afgevallen en voel me fitter dan ooit. Ook het honger gevoel ken ik helemaal niet.

Scheelt denk ik ook wel dat ik al 100 jaar vegetarisch eet en ook daarbij nooit zo op zoek ben geweest naar vervangers voor vlees. Toen ik vegetariër werd had je dat amper en wat er was vond ik niet lekker. Voor mij is een bord met gebakken aardappel en een lekkere salade gewoon compleet. Daar hoef ik echt niet een perse een groentenschijf bij o.i.d. In pasta's en rijstgerechten mis ik het al helemaal niet.

Wel verzoop ik graag alles in de kaas, dus dat was (is) soms wel een gemis. Maar de reden om te stoppen met zuivel is voor mij zo groot aanwezig dat ik het er echt wel voor over heb. Al zou ik mijn leven lang alleen nog boterhammen met jam moeten eten. :D In mijn moeilijke momenten denk ik weer eens goed na over de redenen die ik heb om het niet te eten en dan gaat de trek zo voorbij.

Een enkele keer eet ik nog vegetarisch in een restaurant ofzo als er geen vegan optie is. En onlangs heb ik toch weer een stukje biologische kaas gekocht van een boer met kalfjes bij de koe. Ik vind het heerlijk, maar het heeft voor mij toch een "bittere nasmaak"...

Wat geld betreft merk ik het ook niet zo. Maar ook denk ik omdat ik niet zo perse vervangers hoef te kopen. Neem het af en toe wel hoor, want ze worden steeds lekkerder. Maar het zit echt niet in mijn dagelijks dieet. Wat de prijs betreft vind ik het wel meevallen, goede biologische producten zijn ook prijzig. Daarbij weet ik dat het een kwestie is van vraag en aanbod. Ik zie dat er steeds meer producten verkocht worden en de prijzen daar ook mee zakken. En ook hierin, het doel is voor mij zo belangrijk, dat ik er graag wat meer voor betaal indien nodig.

Nala

Berichten: 8198
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:32

deksel schreef:
Ik snap ook niet waarom het zo duur moet zijn. Kost de productie meer? Of is het duurder omdat minder mensen het kopen? Als de prijzen omlaag gaan, is het veel aantrekkelijker voor veel mensen.
Ik heb niet echt economische kennis :')


Het is vooral ook duur in vergelijking omdat de dieren-industrie producten ontzettend gesubsidieerd worden en binnen de basisbehoefte producten gerekend worden, waardoor er minder belasting op zit. Voor onze vervangers is dit helaas niet het geval.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:47

Toen ik hier in het begin in het topic las hoe sommige mensen kaas inmiddels niet meer mistten kon ik me dat helemaal niet voorstellen dat ik dat ooit zou denken. Inmiddels vind ik veel kazen echt niet meer lekker. Strooikaas en kaas als beleg eet ik maar zelden meer. Heel af en toe nog wat stukjes kaas maar veel minder.

_Nelleke_

Berichten: 8067
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:52

Ik vind kaas nu heel zout :+

Jessix

Berichten: 16479
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:59

Grappig om te lezen hoe je smaak veranderd!

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 09:59

_Nelleke_ schreef:
Ik vind kaas nu heel zout :+


Ja he! Vorige week nog gaan eten op restaurant, was daar een polenta met Parmezaanse kaas (ze hadden verkeerd opgediend, ik had met gewone gebakken aardappels gevraagd), heb er van geproefd maar mèn, was dat zout! :=
Nu was ik sowieso geen grote kaaseter, maar zo'n stukje Parmezaanse kaas ging er altijd wel in. Je wordt dat toch echt snel gewoon, zo'n nieuwe etensstijl!

Renee1991

Berichten: 5986
Geregistreerd: 10-07-13
Woonplaats: Brabant

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-19 11:29

Ja, smaak verandert echt. En snel ook. Ik vind nu gewone jam niet lekker meer ten opzichte van fruitspread, veeeeeeel te zoet :=