Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Aight
Berichten: 3189
Geregistreerd: 01-11-08

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:22


pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:32

Aight schreef:


Grappig Aight dat je dit vraagt.

Vanochtend dacht ik: "ik vind het zo'n leuk topic maar ik wil eigenlijk de discussies niet meer in dit topic of de verwijten tegen mensen die soms of vaker vlees / vis/ geen veganistische producten eten. Dus vanochtend vroeg ik me af, als we weer gaan discussiëren blijf ik dan in het topic of ga ik afhaken".

Ik merk dus puur gevoelsmatig dat ik dat niet leuk vind discussiëren met echte veganisten waar ik overigens echt veel bewondering voor heb en soms al bijna afgehaakt was hierdoor. Ik vind het beklemmend, niet fijn→ kan dus nooit voldoen aan die strenge normen en ik wil daar ook niet aan voldoen of op geoordeeld worden. Mensen veroordelen elkaar al zoveel. Dus leven en laten leven en ik ga proberen om dus de discussies te laten liggen voortaan, want anders weet ik nu al dat ik af ga haken en dat vind ik zonde en het doel van dit topic voorbij schieten.

Ik ben feminist en ik vind dat ik (weliswaar zo min mogelijk) af en toe vlees mag eten. Dus ik steigerde al op het woordje "moeten" van Carol in het artikel, dat als ik dus feminist ben (ja dat ben ik, dus ook veganist MOET zijn→ dat ben ik dus niet en niet eens vegetariër. Ik eet aanmerkelijk minder vlees en producten van dieren vergeleken met een jaar geleden. Maar ik MOET dus helemaal niets.
Alles wat ik doe, doe ik gemotiveerd en uit vrije wil en ik heb al heerlijke recepten uit dit topic gehaald.
Omdat ik graag nieuwe vegetarische en veganistische recepten wilde en wil en dit topic daar erg voor geschikt vind, heb ik me dus hier gemeld.
Mijn leefpatroon is werkelijk huge veranderd en ik vind het zo genoeg, en ik ben zelfs heel af en toe vanaf deze week heel bewust voor mijn man vlees of vis aan het koken want ik vind dat hij gekke spier klachten krijgt op dit moment, naast zijn reuma (hij is 76 jaar) en ben bezorgd dat hij dus te korten op aan het lopen is en daardoor extra pijn heeft en dat is niet de bedoeling→ ik ben veranderd om gezonder te leven/ eten.
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 05-12-19 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:33

Bedankt voor jullie input!

Als voorgerecht word het denk ik de bietencarpaccio, vooral omdat het lekker kleurig is.

Hoofdgerecht ben ik nog niet uit. Lasagne ben ik bang dat ze teveel vergelijken met de vlees variant en quiche wil de bodem wel eens wat narrig blijven, normaal geen drama maar voor deze avond wil ik dat risico niet lopen :o

Als dessert word het ben en Jerry ijs met een mini tarte tatin van peer en/of appel

Edit: reactie op Pien;
Ik kan alleen maar zeggen: Amen.
Artikel nu goed gelezen van trouw. Wat een naar artikel. Allemaal conclusies die naar mijn inziens niet kloppen.
Laatst bijgewerkt door 0091 op 05-12-19 16:42, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:35

Weet iemand leuke vega tips voor tijdens meergangen dineetje ter vervanging van altijd maar die kaas hier met stokbrood. Ik vind het teveel, te vet en krijg er last van van mijn maag. Dus ik zoek eigenlijk, iets leuks ter vervanging wat hier dan hopelijk ook geaccepteerd wordt door de mensen. Hier helaas geen kant en klare kaas vervangers.

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 16:37

Vlechtbrood? Kan je vullen met vanalles wat je zelf wil en geeft toch het "stokbroodgevoel" omdat je steeds een broodje eet

xU_Blinghx
Berichten: 1780
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:00

Jongens, ik heb even jullie hulp nodig.

Ik ben behoorlijk aan het minderen in mijn vleesconsumptie maar ik merk dat ik voor broodbeleg toch vaak grijp naar vleeswaren. (filet americain, cervelaat, salami enzovoorts)
Ik ben nu dus opzoek om dit te vervangen voor iets anders alleen komt houmous mij wel een beetje de strot uit op een gegeven moment.
Zoet beleg vind ik op zijn tijd wel lekker maar ik wil meer afwisseling :o

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:03

pien_2010 schreef:
Weet iemand leuke vega tips voor tijdens meergangen dineetje ter vervanging van altijd maar die kaas hier met stokbrood. Ik vind het teveel, te vet en krijg er last van van mijn maag. Dus ik zoek eigenlijk, iets leuks ter vervanging wat hier dan hopelijk ook geaccepteerd wordt door de mensen. Hier helaas geen kant en klare kaas vervangers.

In plaats van kaas doen wij graag aioli op brood, is wat lichter en vegan.

Wat betreft dat artikel, zulke discussies heb ik erg vaak met de linkse groep waar ik bij ben aangesloten. Maar onze visie blijft toch dat niemand perfect is en doet wat hij kan. Er zijn zoveel maatschappelijke problemen waarbij men bij elkaar aan zou kunnen sluiten, zo ook met racisme, maar niemand moet en je doet het omdat jij het juist vind en niet omdat de maatschappij het je op draagt.

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:08

Zelf dipjes maken? Veel dipjes die je bij 'de Turk' weghaalt zijn vegan en erg lekker :9

Wat betreft het artikel, ik erger me dood. Een hoop stellingen, wat mij betreft weinig samenhang en van dat stukje 'open in gesprek gaan' geloof ik na het artikel weinig... ik vind het vrij veroordelend. Nu snap ik dat het voelt alsof je alleen met een heftige stelling of heftige beelden verandering teweeg kan brengen - en wat betreft de beelden snap ik dat - maar ik denk dat dat pas werkt als de groep als geheel wordt aangesproken en niet het individu uit de groep genomen wordt (of het individu het gevoel krijgt dat hij/zij direct wordt aangesproken). Dat roept denk ik bij velen, ikzelf incluis, alleen maar irritatie en een verdedigende houding op.

Eigenlijk is er maar een zin waar ik het mee eens kan zijn, maar dan wel pas op het moment dat je 'm uit z'n verband trekt: ''De koppeling van vlees aan mannelijkheid, daar moeten we volgens haar snel vanaf.'' Want dat is wel iets wat ik merk inderdaad en dat is zonde. Ook daarin - en juist bij ''macho's'' die zich daardoor laten beïnvloeden - denk ik echter dat zachte handschoenen in dit geval (op lange termijn) eerlijker eten maken ;)

Uiteindelijk is er niets mis met bewustwording en dat is altijd lastig - het gaat immers in tegen wat je van kinds af aan is geleerd. Maar wat mij betreft kun je beter inconsequent goed doen dan consequent fout :)

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:09

xU_Blinghx schreef:
Jongens, ik heb even jullie hulp nodig.

Ik ben behoorlijk aan het minderen in mijn vleesconsumptie maar ik merk dat ik voor broodbeleg toch vaak grijp naar vleeswaren. (filet americain, cervelaat, salami enzovoorts)
Ik ben nu dus opzoek om dit te vervangen voor iets anders alleen komt houmous mij wel een beetje de strot uit op een gegeven moment.
Zoet beleg vind ik op zijn tijd wel lekker maar ik wil meer afwisseling :o

Er zijn heel veel soorten humus hè :).
Ik doe vaak quorn kipfilet op m'n brood. De vegetarische slager heeft ook lekkere vleesvervangers, boterhamworst, paté, smeerworst, file American etc.

@Azmay,
Welke aoili is vegan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:11


pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:15

Ik ga eens proberen om verschillende eigengemaakt humus dipjes te maken als vervanging van kaas. Ik kan humus hier niet kopen→ zo jammer→ want vind dat zo vreselijk lekker.
Ha dik neit aan gedacht. Thanks!
En ik heb nog een tapas boekje hier, ooit gehad, en daar staan ook plantaardige tappasjes in→ ga ook eens daar kijken.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:19

deksel schreef:
xU_Blinghx schreef:
Jongens, ik heb even jullie hulp nodig.

Ik ben behoorlijk aan het minderen in mijn vleesconsumptie maar ik merk dat ik voor broodbeleg toch vaak grijp naar vleeswaren. (filet americain, cervelaat, salami enzovoorts)
Ik ben nu dus opzoek om dit te vervangen voor iets anders alleen komt houmous mij wel een beetje de strot uit op een gegeven moment.
Zoet beleg vind ik op zijn tijd wel lekker maar ik wil meer afwisseling :o

Er zijn heel veel soorten humus hè :).
Ik doe vaak quorn kipfilet op m'n brood. De vegetarische slager heeft ook lekkere vleesvervangers, boterhamworst, paté, smeerworst, file American etc.

@Azmay,
Welke aoili is vegan?


Wij maken hem met mayolijn.
Kan en klaar blijft vegan niet praktisch {:)-:(

Kom juist tot de conclusie dat de sandwich spread smaken die ik eerst at omdat ze melkvrij waren nu wel allemaal melk bevatten 8)7
Eet graag chocopasta op brood, maar dat is natuurlijk ook zoet.

Sintara

Berichten: 7397
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:20

Je kunt er ook allerlei tappenades, salades of andere smeerseltjes bij maken :D

deksel

Berichten: 3783
Geregistreerd: 16-10-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 17:22

Aaaah, ik dacht al haha! Nog nooit aioli gemaakt :+.

I

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:22

Aight schreef:

Persoonlijk denk ik er helemaal niets bij. Natuurlijk ben ik voor gelijke rechten tussen man en vrouw, maar ben zeker geen actief feminist. Ben daar gewoon helemaal niet mee bezig, omdat het in mijn omgeving ook niet hoeft. Ik voel me niet benadeeld omdat ik een vrouw ben.

Dus voor mij staat het los van veganisme.

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:33

pien_2010 schreef:
Vanochtend dacht ik: "ik vind het zo'n leuk topic maar ik wil eigenlijk de discussies niet meer in dit topic of de verwijten tegen mensen die soms of vaker vlees / vis/ geen veganistische producten eten. Dus vanochtend vroeg ik me af, als we weer gaan discussiëren blijf ik dan in het topic of ga ik afhaken".

Ik merk dus puur gevoelsmatig dat ik dat niet leuk vind discussiëren met echte veganisten waar ik overigens echt veel bewondering voor heb en soms al bijna afgehaakt was hierdoor. Ik vind het beklemmend, niet fijn→ kan dus nooit voldoen aan die strenge normen en ik wil daar ook niet aan voldoen of op geoordeeld worden. Mensen veroordelen elkaar al zoveel. Dus leven en laten leven en ik ga proberen om dus de discussies te laten liggen voortaan, want anders weet ik nu al dat ik af ga haken en dat vind ik zonde en het doel van dit topic voorbij schieten.


Ik ben feminist en ik vind dat ik (weliswaar zo min mogelijk) af en toe vlees mag eten. Dus ik steigerde al op het woordje "moeten" van Carol in het artikel, dat als ik dus feminist ben (ja dat ben ik, dus ook veganist MOET zijn→ dat ben ik dus niet en niet eens vegetariër. Ik eet aanmerkelijk minder vlees en producten van dieren vergeleken met een jaar geleden. Maar ik MOET dus helemaal niets.
Alles wat ik doe, doe ik gemotiveerd en uit vrije wil en ik heb al heerlijke recepten uit dit topic gehaald.
Omdat ik graag nieuwe vegetarische en veganistische recepten wilde en wil en dit topic daar erg voor geschikt vind, heb ik me dus hier gemeld.
Mijn leefpatroon is werkelijk huge veranderd en ik vind het zo genoeg, en ik ben zelfs heel af en toe vanaf deze week heel bewust voor mijn man vlees of vis aan het koken want ik vind dat hij gekke spier klachten krijgt op dit moment, naast zijn reuma (hij is 76 jaar) en ben bezorgd dat hij dus te korten op aan het lopen is en daardoor extra pijn heeft en dat is niet de bedoeling→ ik ben veranderd om gezonder te leven/ eten.


Jammer dat je dat zo voelt Pien. Ik vind het juist een fijn topic, maar volgens mij is het ook voor vegetariërs en veganisten en alles wat daar tussen hangt. Het is niet perse een recepten topic toch?

Zelf vind ik het namelijk heel fijn om een plek te hebben waar ik kan communiceren met gelijkgestemde. De gezamenlijke interesse is dus het niet eten van vlees. En dat sommige mensen, zoals jij, nog af en toe vlees eten is helemaal prima en wordt volgens mij ook door niemand veroordeelt. Maar ik vind dat er zeker ruimte moet zijn om met andere vegetariërs en veganisten te kunnen praten over hun weg, hun reden en de (voor)oordelen die ze tegen komen op hun pad.

Als dat niet zo is, dan zit ik in het verkeerde topic. :D

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 18:59

Jessix schreef:
pien_2010 schreef:
Vanochtend dacht ik: "ik vind het zo'n leuk topic maar ik wil eigenlijk de discussies niet meer in dit topic of de verwijten tegen mensen die soms of vaker vlees / vis/ geen veganistische producten eten. Dus vanochtend vroeg ik me af, als we weer gaan discussiëren blijf ik dan in het topic of ga ik afhaken".

Ik merk dus puur gevoelsmatig dat ik dat niet leuk vind discussiëren met echte veganisten waar ik overigens echt veel bewondering voor heb en soms al bijna afgehaakt was hierdoor. Ik vind het beklemmend, niet fijn→ kan dus nooit voldoen aan die strenge normen en ik wil daar ook niet aan voldoen of op geoordeeld worden. Mensen veroordelen elkaar al zoveel. Dus leven en laten leven en ik ga proberen om dus de discussies te laten liggen voortaan, want anders weet ik nu al dat ik af ga haken en dat vind ik zonde en het doel van dit topic voorbij schieten.


Ik ben feminist en ik vind dat ik (weliswaar zo min mogelijk) af en toe vlees mag eten. Dus ik steigerde al op het woordje "moeten" van Carol in het artikel, dat als ik dus feminist ben (ja dat ben ik, dus ook veganist MOET zijn→ dat ben ik dus niet en niet eens vegetariër. Ik eet aanmerkelijk minder vlees en producten van dieren vergeleken met een jaar geleden. Maar ik MOET dus helemaal niets.
Alles wat ik doe, doe ik gemotiveerd en uit vrije wil en ik heb al heerlijke recepten uit dit topic gehaald.
Omdat ik graag nieuwe vegetarische en veganistische recepten wilde en wil en dit topic daar erg voor geschikt vind, heb ik me dus hier gemeld.
Mijn leefpatroon is werkelijk huge veranderd en ik vind het zo genoeg, en ik ben zelfs heel af en toe vanaf deze week heel bewust voor mijn man vlees of vis aan het koken want ik vind dat hij gekke spier klachten krijgt op dit moment, naast zijn reuma (hij is 76 jaar) en ben bezorgd dat hij dus te korten op aan het lopen is en daardoor extra pijn heeft en dat is niet de bedoeling→ ik ben veranderd om gezonder te leven/ eten.


Jammer dat je dat zo voelt Pien. Ik vind het juist een fijn topic, maar volgens mij is het ook voor vegetariërs en veganisten en alles wat daar tussen hangt. Het is niet perse een recepten topic toch?

Zelf vind ik het namelijk heel fijn om een plek te hebben waar ik kan communiceren met gelijkgestemde. De gezamenlijke interesse is dus het niet eten van vlees. En dat sommige mensen, zoals jij, nog af en toe vlees eten is helemaal prima en wordt volgens mij ook door niemand veroordeelt. Maar ik vind dat er zeker ruimte moet zijn om met andere vegetariërs en veganisten te kunnen praten over hun weg, hun reden en de (voor)oordelen die ze tegen komen op hun pad.

Als dat niet zo is, dan zit ik in het verkeerde topic. :D


Ik denk niet dat je in het verkeerde topic zit hoor Jessix. Die ruimte om met elkaar te kunnen praten over beweegredenen om vega(n) te zijn/worden, de (voor)oordelen, etc. is er geloof ik echt wel.

Er is als voorloper van dit topic echter een vegan topic geweest waar wel heel oordelend werd gedaan over vleeseters. De kracht van dit topic was juist dat die oordelen er niet zijn, en vleeseters die geïnteresseerd zijn in vega(n) hier ook welkom zijn. Ik zou het jammer vinden als dit topic weer die kant opgaat en vind het vervelend te lezen dat Pien dat gevoel soms al heeft. Voor mij zit de kracht van dit topic juist in de positieve benadering van een veganisme/vegetarisme en is dat ook waarmee we bereiken dat meer mensen een stapje die richting op willen zetten. Ook als dat maar kleine stapjes zijn, en ook als ze dan alleen maar komen voor de recepten. Voor mij is het hele idee dat elke stap er een is, en dat bereik je niet als mensen zich niet welkom voelen.

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:01

Dat snap ik Jessix.
Fijn je post Bonna.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:03

Ik ervaar dit topic juist als een van de weinige plekken op internet waar je niet met je nek word aangekeken als je je niet 100% aan het dieet houd :j

Wel zo fijn, want alle beetjes helpen toch? ;)

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:25

Azmay schreef:
Ik ervaar dit topic juist als een van de weinige plekken op internet waar je niet met je nek word aangekeken als je je niet 100% aan het dieet houd :j

Wel zo fijn, want alle beetjes helpen toch? ;)

Ah fijne reacties, top!
Zeker, alle beetjes helpen. Ik zit ook ergens in het grijze gebied hoor en moet ook steeds afwegen wat ik wel of niet wil. En zo is voor iedereen de weg weer anders.

Juist fijn om dat met elkaar te kunnen delen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 19:59

Blingh ; de Vega filet americain van kips en de petit pate van de Vega Slager vind ik erg goed
(De filet americain van de Vega slager en Pate van kips vind ik dan weer bah )

Ah heeft ook eigen metk Vega plakjes
De curry variant en de pittige Bevielen hier ook erg goed

En de appie heeft ook een Zoete aardappel spread die erg lekker is

Jessix

Berichten: 16439
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 20:17

Ik heb op de website van de Vegetarische Slager een vega(n) kipsaté, kipkerrie en tonijnsalade gezien. Maar nog niet in de winkel, helaas... Ben daar wel benieuwd naar. Zelf maak ik ook wel eens van de kipstuckjes.

8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-19 20:29

Ik heb het topic inderdaad ooit aangemaakt met het idee dat iedereen zich hier thuis kan voelen, van vegetariër en veganist tot flexitariër en doorgewinterde vleeseter die een recept zoekt voor familie.
Ik vind dat er tot nu toe juist een prima sfeer in het topic hangt en hoewel er best wat ruimte is voor eigen meningen vind ik dat iedereen toch heel netjes en respectvol reageert +:)+
De posts van pien vind ik altijd erg interessant, en ik hoop dan ook dat dit topic een plek kan blijven voor iedereen die op welke manier dan ook geïnteresseerd is in minder of geen vlees eten :D

En wat betreft het broodbeleg; ik ben zelf gek op Quorn broodbeleg en ook het beleg van de vegetarische slager vind ik héérlijk :9 En de filet american, ook van de vegetarische slager dacht ik, érg lekker!
Cervelaat en salami zijn erg zout, en volgens mij is er niet echt een vleesvervanger die zó zout is, maar de quorn pepperoni komt aardig in de buurt.

O ja, kip kerrie salade, die is heel makkelijk zelf te maken met wat vega kipstukjes, mayo en kip/kerrie poeder, en een hakselaar :9 Ook erg lekker op brood!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 23:16

Jumbo zie ik de dvs salades nog wel eens

De filet americain van de Vega slager vind ik te zoet
Die van kips is realistischer/hartiger
Maar van kips vind ik de pate en andere worst weer zo een typische Vega bijsmaak hebben
Die proef ik dan weer niet bij de Vega slager pate

Quorn broodbeleg is idd ook lekker

pien_2010

Berichten: 43310
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-19 14:35

Lekker al die producten zo te koop :9 .

Gisteren een verrassend gesprek aan tafel met manlief. We waren lekker vegetarische bami aan het eten. Ik confronteerde hem met mijn zorg, dat de toegenomen pijn bij hem wellicht te maken zou hebben dat hij te weinig vlees en vis zou eten? Dit ook gezien zijn reuma en leeftijd?

Hij was heel erg stellig daarin dat dit volgens hem zeker niet zo zou zijn. Dus ik kreeg de vraag terug: "ben je daarom af en toe weer vlees (gevogelte) of vis aan het koken?"Hmmm ja dus :o
Hij gaf aan dat hij ons eten erg lekker vindt, dat hij ervan overtuigd is dat het niet met zijn voeding te maken heeft en dat hij merkt dat hij het fijn vindt om zo weinig vlees of vis te eten omdat voor hem het milieu ook erg belangrijk is.
Dus moraal van het verhaal→ Pien moet niet te snel gaan invullen. Ik ben er blij mee.
Hij gaf wel aan dat hij het lief vond dat hij voor mijn milieu idealen ging. <3 Tja, ik heb maar een echt maatje en ik ben er dus zuinig op.