Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 09:07

Jotoma schreef:
liespower94 schreef:
Ik kook de tofu altijd eerst even, daarna marineren en de oven in, echt heerlijk!


Ik had al bijna de tofu weg gegooid na al die verhalen, maar dit klinkt wel lekker.
Ik ga het denk ik eerst koken, 24 uur in de marinade en dan in de airfryer doen denk ik.
Hoe lang kook jij het?


Tot het water groen is, er komt altijd een gek kleurtje af, ik denk ongeveer 10 minuutjes :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 11:39

8)7 groen?
Ga t van t weekend proberen!

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 13:49

jaaaa goor joh haha maar daarna smaakte t wel heeeerlijk hihi

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 17:59

Koken ga ik ook eens proberen. Kook je gewoon in water, of meteen in boullion?

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-17 22:16

Bonna schreef:
Koken ga ik ook eens proberen. Kook je gewoon in water, of meteen in boullion?


in wayer, daarna goed uitlekken (uitdrukken) en tot slot marineren en de oven in :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:03


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:08


Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:13

Ja Quorn mis ik wel een beetje :') Vond dat altijd erg smakelijk.
Misschien dat ik er kipstuckjes uit de vriezer bij doe... Maar misschien ook niet, we moeten een beetje op het geld letten, dus die stuckjes kunnen een andere keer wel

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:28

Magrathea schreef:
Ik heb nog een zak sperziebonen, ga vanavond eens roti proberen te maken *\o/*
http://www.degroenemeisjes.nl/koken-met ... egan-roti/


Ik eet inmiddels ook geen tarwe meer en dat is best lastig eten, maar dankzij jou weer een gerecht erbij wat ik allemaal mag eten, ziet er lekker uit *\o/* thanks for sharing :D

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:31

Er staat wel bloem bij? :o? Of pak je dan een ander soort? (Totaal geen ervaring met dat soort dingen sorry :o )

Also: graag gedaan.

Kwam er trouwens net achter dat Oatly (in elk geval de chocolademelk) geen velletje vormt bij koken := Had de magnetron per ongeluk wat te sterk gezet dus die was flink gaan koken. Maar geen vel of iets :)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:34

Jotoma schreef:
Ik slik geen omega bij als veganis etende.. is dat wel iets waar ik op moet letten?
Ik dacht er met b12 en spirulina wel te zijn.

Hebben we eigenlijk ook zwangere veganisten onder ons? Ik ben wel benieuwd of die het menu ook aanpassen.


Ik wil hier graag nog even op inhaken. Heb laatst wat geprobeerd over de omega's uit te zoeken i.v.m. een filmpje waarin gezegd werd dat je als veganist nooit je omega's binnen krijgt en dat dit heel slecht voor je is.
Nu blijkt dat als we het over omega-3 vetzuren hebben er drie belangrijke varianten zijn die je essentieel zijn omdat je lichaam deze zelf niet kan aanmaken. ALA, EPA en DHA, belangrijk voor onder andere je hersenfuncties.
ALA kan je lichaam gemakkelijk uit planten halen (bronnen zijn onder andere hennepzaad, lijnzaad, etc. Makkelijk terug te vinden op google.) EPA en DHA krijg je echter niet makkelijk binnen, dus deze moet je echt via je dieet binnen krijgen. Niet-veganisten halen deze twee vetzuren voornamelijk uit vis.
Er blijkt wel een omzetting in je lichaam plaats te kunnen vinden van ALA naar DHA en EPA maar deze omzetting verloopt inefficiënt waardoor je eigenlijk niet genoeg aanmaakt. Verder kon ik geen plant bronnen vinden die je kunnen voorzien in DHA en EPA. Dus PANIEK... Totdat ik las dat je algenolie kunt nemen die voor een groot deel bestaat uit DHA en EPA. Dus probleem opgelost, een plantaardige bron voor DHA en EPA, visolie is niet meer nodig. :)
Bij de tuinen verkopen ze potjes algenolie, maar ik heb zelf zakjes van internet. Zijn meerdere site's die het verkopen, onder andere met spaar en kortingskaarten. Ook duidelijke vermeldingen van percentages DHA en EPA. Capsulen ook vegan (op de sites die ik bekeken heb tenminste.)
Hoop dat dit wat duidelijkheid schept. Mocht iemand aanvullingen of andere info hebben dan hoor ik het graag.

Over spirulina, gebruiken jullie dat nu vooral voor de eiwitten of ook voor nutriënten functie o.i.d.? Ik heb het niet gekocht omdat het ondanks een hoog percentage eiwit wel erg duur is in verhouding. Gebruik nu onder andere hennepzaad voor eiwitten en onverzadigde vetten.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:38

Ik doe het door mijn sapje/sojayoghurt na het sporten, of door de chocomel ofzo. Beetje van beiden, er zit ook vitamine D en B12 in dus dat is mooi meegenomen.

Vissen halen trouwens hun omega 3 uit algen en andere zeeplantjes dus dat kunnen wij ook ;)

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 16:45

Magrathea schreef:
Ik doe het door mijn sapje/sojayoghurt na het sporten, of door de chocomel ofzo. Beetje van beiden, er zit ook vitamine D en B12 in dus dat is mooi meegenomen.

Vissen halen trouwens hun omega 3 uit algen en andere zeeplantjes dus dat kunnen wij ook ;)


Haha, ja dat is dus ook mijn punt.
Maar omdat in een college van iemand op youtube letterlijk gezegd werd dat veganisten DHA en EPA niet binnen kunnen krijgen zonder iets dierlijks te nuttigen dacht ik o help. Maar was dus helemaal niet waar. |o

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:01

Ik at voor ik vega ging eten ook geen vis, vond ik vies. Niemand die daar ooit paniek om had, maar nu is het ineens een probleem blijkbaar :+

Eelmo

Berichten: 2931
Geregistreerd: 09-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 17:54

Magrathea schreef:
Vissen halen trouwens hun omega 3 uit algen en andere zeeplantjes dus dat kunnen wij ook ;)


Even los van de discussie over omega, maar dat lijkt me een beetje kort door de bocht. Wij zijn geen vissen en fysiologisch dus anders. Dat diergroep x stof y uit bron z kan halen, betekend niet direct dat wij dat ook kunnen :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-17 19:57

@margarethea: ik heb maizena en volkoren speltmeel, even kijken of het daar lekker van wordt :j

@deoiridh:wat goed dat je het nog hebt uitgezocht! Ik eet ook elke dag lijnzaad. Er is dus een plantaardige oplossing, dat is mooi! Ik vind alleen lastig te bepalen of je het echt nodig hebt. Toen ik nog vlees at, at ik ook zelden vis. Een keertje kibbeling, tonijn of vissticks. Nou ja, daar zal ik ook niet echt veel uitgehaald hebben.
Daarnaast werd eerder genoemd dat het voor kinderen in de groei een goeie toevoeging is, maar als volwassenen groei je niet meer..
Ook voor zwangere vrouwen is er discussie over geweest of je wel/geen omega extra moeten nemen, maar laatste wat ik daarvan las ik dat het ook niet nodig was.
Dus ik heb voor mezelf eigenlijk niet helder wat de noodzaak van omega is.

Ik heb na een half jaar vegan mn bloed uitgebreid laten testen, daar kwamen geen tekorten in naar voren. Ik weet niet 100% zeker of bovengenoemde stoffen ook gemeten zijn. Maar het was niet het standaard riedeltje.

Spirulina neem ik voor de eiwitten en haal ik bij Flindall :j

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:08

Magrathea schreef:
Ja Quorn mis ik wel een beetje :') Vond dat altijd erg smakelijk.
Misschien dat ik er kipstuckjes uit de vriezer bij doe... Maar misschien ook niet, we moeten een beetje op het geld letten, dus die stuckjes kunnen een andere keer wel


Wij zijn wel erg fan van roti met kipstukjes :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 14:10

Die roti van de groene meisjes was heerlijk! Wel zijn 4 pannekoekjes echt veeeel te weinig, je houdt nog veel over. Maar afhankelijk van of je een grote eter bent of niet heb je dan de volgende dag nog iets om mee te nemen ofzo :)

Vanmorgen wilde ik hummus maken, bleek dat ik geen tahini én geen citroensap in huis had :') Deze hummus is dus niet helemaal wat het moest zijn, maar evengoed lekker

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-17 23:26

Vriendlief en ik waren heel blij met hoe 'onze' veganistische gourmetschotel gelukt was (en smaakte haha!) <3 kleine burgertjes gemaakt van de verse plantaardige burgers van AH, balletjes van Vegafit, nuggets van Vegafit en 'kip'shoarma van de Vegetarische Slager.
Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 00:12

Lekker!

Mijn seitan experiment is geslaagd *\o/* hoewel tijdrovend is het wel erg lekker en goedkoop! We hebben vandaag stukjes seitan die ik had gebakken met wat ui en kruiden in broodjes gegeten en met groenten erbij

_Nelleke_

Berichten: 8059
Geregistreerd: 02-11-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:25

Hoe heb je het verwerkt Magrathea?

mar_fay

Berichten: 2619
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 09:43

Klinkt goed, Magrathea! Het recept had je eerder al gedeeld, nietwaar? Seitan moet ik ook echt eens gaan proberen :j

In het maandblad van het NRC staan een aantal chille groente gerechten voor een super chic kerstdiner achtige unit. Mocht er interesse in zijn, kan ik wel even wat foto's maken. Er zijn er een paar met vis, maar volgens mij is het meerendeel makkelijk te veganizen of het is het al. Sowieso interessante werkwijzes :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:22

Nee, maar ik heb deze gebruikt: https://vegetus.nl/basis-seitan/
En dan de ovenbakvariant.
Vervolgens de stukjes wat kleiner gesneden en gebakken in de koekenpan

lies_sparkle

Berichten: 6127
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:15

mar_fay schreef:
Klinkt goed, Magrathea! Het recept had je eerder al gedeeld, nietwaar? Seitan moet ik ook echt eens gaan proberen :j

In het maandblad van het NRC staan een aantal chille groente gerechten voor een super chic kerstdiner achtige unit. Mocht er interesse in zijn, kan ik wel even wat foto's maken. Er zijn er een paar met vis, maar volgens mij is het meerendeel makkelijk te veganizen of het is het al. Sowieso interessante werkwijzes :)


leuk! Graag :j

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 12:10

Ik heb een tip nodig :) ik heb bloemkool gekocht en mijn vriend zegt dat ie dat vroeger altijd zo lekker vond met een kaassausje van blauwe kaas... dat ga ik niet maken natuurlijk maar weet iemand iets wat in die richting komt? Edelgist ken ik, maar ik heb even weinig inspiratie voor kruiden die er goed bij zouden gaan