Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pien_2010

Berichten: 43752
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 20:04

Ik denk dat ik per jaar misschien 1 kg vlees eet, maar denk niet dat ik dat haal.

Jessix

Berichten: 16488
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:11

pien_2010 schreef:
Ik denk dat ik per jaar misschien 1 kg vlees eet, maar denk niet dat ik dat haal.

Voor mij, vanuit een vegetarisch perspectief, zou de hoeveelheid in kg niet belangrijk zijn, maar eerder hoeveel dieren er voor gestorven zijn. 1 kg is misschien niet veel, maar als daar nog 40 dieren (ik zeg maar wat hoor) voor gestorven zijn dan is het weer wel veel.

Niet persoonlijk bedoeld hoor, Pien. Ik kaart het gewoon aan om verschillende standpunten te laten zien, niet om met een beschuldigend vingertje te wijzen. :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 21:35

Vandaag weer bloemkoolcurry :)

Afbeelding

Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43481
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-19 22:28

Dat ziet er lekker uit! Heb je een recept? Ik heb nog een flinke bloemkool liggen en wil eens iets anders maken dan ovenschotel :D

pien_2010

Berichten: 43752
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 22:56

Ik heb de zelfde vraag. Mjammie bloemkool curry.

Hier vandaag pompoensoep met pittige salsa.
Daarna, bami rijk aan groente en banaan, en wij deden er een gebakken ei bij. De bami kun je ook vervangen door rijdt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:01


Berdien

Berichten: 64563
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-19 23:13

AH heeft ook een fantastisch verspakket curry madras, ook met bloemkool. Zoooo lekker!!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 00:10

Ik koop dat eigenlijk nooit van die pakketten. Mss wel leuk om eens inspiratie van op te doen!

Berdien

Berichten: 64563
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 00:26

Ja zitten echt leuke dingen tussen! En mooi afgepast, waardoor je ook geen eten weg gooit.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:44

Wij gooien eigenlijk sowieso niets weg qua groenten en zo. En ik kook meestal voor mij alleen. Maak grote porties en vries de rest in of maak er eind van de week soep van :)

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:17

Ik werd gisteren ineens op mijn rug getikt door een jongen die ik vaag kende van de huiskamer - een 'huiskamer' in de studentenkerk waar samen vega(n) gekookt wordt en gezamenlijk gegeten wordt voor €3,- pp. Een tijdje terug heb ik daar vegan lasagne gemaakt, dus hij begon meteen over hoe hij een etentje had met vega(n)s en hoe hij wel wist om met vlees om te gaan, maar met vega(n) een beetje de weg kwijt was. Of ik niet wat tips had? Nou had ik haast omdat ik naar college moest, maar we hebben nummers uitgewisseld en ik heb hem tientallen recepten gestuurd (o.a. van mijn koffie-, chocolade en meze-eten, de namen van recepten voor een vega rijsttafel, een link met een berg indrukwekkende doch simpele vegan recepten voor de feestdagen en een aantal recepten voor vegan taarten).

Ik hoopte ten zeerste dat hij niet overdonderd zou zijn, maar er kwam een heel enthousiast en super dankbaar berichtje terug van iemand die 'onnoemelijk hard gaat koken' :D
Hoera voor positieve verandering, teweeg gebracht door lekker eten **\O/**

Asvinia

Berichten: 1028
Geregistreerd: 06-08-15
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:31

mar_fay schreef:
Ik werd gisteren ineens op mijn rug getikt door een jongen die ik vaag kende van de huiskamer - een 'huiskamer' in de studentenkerk waar samen vega(n) gekookt wordt en gezamenlijk gegeten wordt voor €3,- pp. Een tijdje terug heb ik daar vegan lasagne gemaakt, dus hij begon meteen over hoe hij een etentje had met vega(n)s en hoe hij wel wist om met vlees om te gaan, maar met vega(n) een beetje de weg kwijt was. Of ik niet wat tips had? Nou had ik haast omdat ik naar college moest, maar we hebben nummers uitgewisseld en ik heb hem tientallen recepten gestuurd (o.a. van mijn koffie-, chocolade en meze-eten, de namen van recepten voor een vega rijsttafel, een link met een berg indrukwekkende doch simpele vegan recepten voor de feestdagen en een aantal recepten voor vegan taarten).

Ik hoopte ten zeerste dat hij niet overdonderd zou zijn, maar er kwam een heel enthousiast en super dankbaar berichtje terug van iemand die 'onnoemelijk hard gaat koken' :D
Hoera voor positieve verandering, teweeg gebracht door lekker eten **\O/**

Dat is leuk zeg! Word je helemaal vrolijk van zo _/-\o_

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:41

Oh wat leuk zeg!

Ik kijk zo op tegen al die feestdagen en al die vlees schransende mensen om mij heen -O-

Jessix

Berichten: 16488
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:47

liespower94 schreef:
Oh wat leuk zeg!

Ik kijk zo op tegen al die feestdagen en al die vlees schransende mensen om mij heen -O-

Dat vind ik al als ik in de supermarkt loop... zoveel extra vlees...

@ mar_fay wat leuk zeg! Echt super lief als mensen zich daarin willen verdiepen voor andere mensen. :)

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:52

Ik heb al die recepten trouwens in documenten staan als iemand daar interesse in heeft :D

Gisteren had ik vegan witte koolsalade en zelfgebakken gele wraps (met kurkuma) met aubergine, kidneybonen, sojaschroot, tomatensaus, spinazie en een berg kruiden. Wraps gerold en in de oven gedaan met “kaassaus” eroverheen - het experiment heeft zich uitgebreid naar bechamelsaus gemaakt van kikkererwtenmeel en dat bevalt goed! Verder mosterd, paprika, peper, knoflookpoeder en wat sojasaus. Ziet er erg kazig uit en de smaak is goed (zij het niet per se kaas, maar dat maakt je brein er stiekem toch een beetje van). Meteen genoeg gemaakt voor drie dagen, want vandaag en morgen eet ik op de uni.

Het ideale van de EkoPlaza en andere bio winkels (naast studentenkortingen bij sommige filialen) is de bak “groenten die weggaan”. Veel groenten voor weinig, ik koop bijna niks wat niet in de aanbieding of op het randje is - vaak nog een dag of twee te gebruiken - en kan op deze manier toch bio kopen. Ja, het is wat duurder. Maar ik eet geen vlees dus de grootste kostenpost heb ik al niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:55

mar_fay schreef:
Ik werd gisteren ineens op mijn rug getikt door een jongen die ik vaag kende van de huiskamer - een 'huiskamer' in de studentenkerk waar samen vega(n) gekookt wordt en gezamenlijk gegeten wordt voor €3,- pp. Een tijdje terug heb ik daar vegan lasagne gemaakt, dus hij begon meteen over hoe hij een etentje had met vega(n)s en hoe hij wel wist om met vlees om te gaan, maar met vega(n) een beetje de weg kwijt was. Of ik niet wat tips had? Nou had ik haast omdat ik naar college moest, maar we hebben nummers uitgewisseld en ik heb hem tientallen recepten gestuurd (o.a. van mijn koffie-, chocolade en meze-eten, de namen van recepten voor een vega rijsttafel, een link met een berg indrukwekkende doch simpele vegan recepten voor de feestdagen en een aantal recepten voor vegan taarten).

Ik hoopte ten zeerste dat hij niet overdonderd zou zijn, maar er kwam een heel enthousiast en super dankbaar berichtje terug van iemand die 'onnoemelijk hard gaat koken' :D
Hoera voor positieve verandering, teweeg gebracht door lekker eten **\O/**

**\O/** Wat leuk! Maar dat is imo toch de beste manier om mensen kennis te laten maken met vega(n)? Omdat het lekker is! Ik ben inmiddels gek op de vega basisballetjes van de AH. Ze zijn zo veel lekkerder dan menig vlees-gehaktballetje! https://www.ah.be/producten/product/wi3 ... -balletjes
gaan bij mij door de pasta, op broodjes, als snack... :9

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 11:58

Anoniem schreef:
**\O/** Wat leuk! Maar dat is imo toch de beste manier om mensen kennis te laten maken met vega(n)? Omdat het lekker is!


Precies! En ik ben toevallig dol op lekker koken (en eten) :9 dus het gebeurt me vaker. Maar het blijft leuk. Ik heb altijd de hoop dat mensen de wat gemakkelijkere recepten wat vaker gaan maken - maar dat spreek ik verder niet uit - en soms krijg ik dat later te horen. Dat maakt een mens blij :)

Ik snap heus wel dat vlees lekker is, vind ik zelf ook - nou ja, goed klaargemaakt vlees dan - maar mensen hebben vaak echt niet zo in de gaten dat je ontzettend lekker vega kunt eten. Het blijft leuk om ze daarin uit te dagen.

Berdien

Berichten: 64563
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 12:13

Ik denk dat veel mensen denken dat vegan duur, ingewikkeld en complex is. Als ze inzien dat je er niet een half maandsalaris aan kwijt bent en je niet uren in de keuken hoeft te zwoegen dan scheelt dat denk ik al een heel stuk! :j

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:32

Zijn hier ook mensen die vanwege gezondheid vega(n) eten in plaats vanwege het dierenleed?

Ik heb game changers en what the health gezien en ben toch wel helemaal om. Maar ben benieuwd of hier mensen vega(n) zijn gaan eten en verschil merkte in gezondheid of sportprestaties. Toch altijd leuker om van 'echte' mensen dat te horen ipv mensen die worden gefilmd.

Azmay
Berichten: 18005
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:44

proven02 schreef:
Zijn hier ook mensen die vanwege gezondheid vega(n) eten in plaats vanwege het dierenleed?

Ik heb game changers en what the health gezien en ben toch wel helemaal om. Maar ben benieuwd of hier mensen vega(n) zijn gaan eten en verschil merkte in gezondheid of sportprestaties. Toch altijd leuker om van 'echte' mensen dat te horen ipv mensen die worden gefilmd.

Jup, milieu staat voor mij op de tweede plaats en dierenleed op de derde.

Als ik het goed doe scheelt het mij net een beetje energie. Maar ik ben ook daadwerkelijk getest en bleek mild allergisch voor koemelk en kippenei dus dan maakt dat het weer net iets ingewikkelder :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 13:58

proven02 schreef:
Zijn hier ook mensen die vanwege gezondheid vega(n) eten in plaats vanwege het dierenleed?

Ik heb game changers en what the health gezien en ben toch wel helemaal om. Maar ben benieuwd of hier mensen vega(n) zijn gaan eten en verschil merkte in gezondheid of sportprestaties. Toch altijd leuker om van 'echte' mensen dat te horen ipv mensen die worden gefilmd.

Meer andersom, ik merk onbedoeld wel gezondheidsvoordelen haha. Zo heb ik amper nog koortslippen, verkoudheden, migraine etc, totaal geen last meer van. Ik ben minder gaan sporten maar dat had andere redenen haha, dus daar kan ik je helaas niks over vertellen.

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:08

Mar_fay dat zijn fijne positieve veranderingen :)
Ik stuur je een pb voor die recepten :).

Ik vind het moeilijk om echt gezondheidsbenefits te merken, maar ik eet dan ook al een aantal jaar zo veel mogelijk vegan. Toen ik ermee begon was ik niet echt met gezondheid bezig, dus ik heb niet echt meer een referentiepunt.

Daarnaast zijn vegan en gezond natuurlijk geen synoniemen voor elkaar :). Vegan kan heel gezond zijn, maar dat hoeft echt niet. Hoewel ik het nu wel belangrijk vind om gezond te eten, geloof ik niet dat het altijd gezonder is dan wel dierlijke producten eten. Een en ander ligt toch vooral aan je eigen dieetvoorkeuren en keuzes die je maakt.

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:26

Hm jammer niet echt duidelijk hieraan gekoppelde veranderingen dus.
@Bonna dat is zeker waar ja.

Gewoon maar zelf uitproberen dan ondervind ik het wel :D
Merk tot nu toe wel (eet nu zo'n 3 weken vegetarisch op een uitzondering na) dat ik bijna geen buikpijn meer heb. Voorheen had ik eigenlijk standaard altijd buikpijn en na het eten werd het erger, dat hoorde inmiddels bij me. Ik gooide het altijd op knoflook/ui/bonen. Maar ik eet nu volop knoflook/ui en bonen en heb juist nooit meer last van buikpijn heel bijzonder.

Ben benieuwd of ik verder nog verschil ga merken ook nu ik zoveel mogelijk veganistisch ga proberen ipv alleen vegetarisch.

Sintara

Berichten: 7461
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:29

Ik ben juist wel weer afentoe vlees gaan eten voor mijn gezondheid. Ik word langzaamaan elke keer heel moe en draaierig anders.. Maar met twee keer per week een klein stukje gaat het prima. Geen enkel verschil met elke dag vlees zeg maar. Dus nouja, dan laat ik het hier maar bij.

Ik heb het echt al meerdere keren geprobeerd, met eiwitshakes en vitamines er ook bij en dat was het ook niet. Ik had zelfs op een gegeven moment een overschot aan B vitamines.

Geen idee wat ik dan mis maar goed, ik kan hier wel mee leven..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:32

Ik merk geen verschil tussen vega en vlees. Maar als ik een paar weken consequent vegan eet voel ik me wel energieker. Of gewoon een moreel superieur mens en daarom energieker :D grapje hoor haha.
Vooral melkproducten mijden heeft echt effect. Merk dat ik van zuivel en kaas wel lomer wordt.