Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 14:36

Twee keer per week een klein stukje is qua voedingsstoffen ook wel alles wat je eruit gaat halen. 70 tot 100 gram per week schijnt het maximum nuttig te zijn.

Niet per se een gezonheidsvoordeel hier trouwens maar sinds ik vegan ben moet ik bijna elke week mijn nagels knippen (itt elke maand of nog minder) en mijn haar wordt eindelijk lang *\o/*

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-19 15:26

Ik ben vegetarisch gaan eten vanwege dierenleed, maar uiteindelijk zo veel mogelijk plantaardig (eigenlijk whole food plant based) vanwege de gezondheidsvoordelen.
Als kind was ik altijd ziek.. Schoolvakantie? Annemiek was weer ziek ^)
Op mijn twaalfde ben ik vegetarisch gaan eten, en sindsdien ook nauwelijks nog ziek, maar op die leeftijd ben je nog niet zo bezig met hoe je je verder voelt. Ik kan me niet herinneren dat ik ooit echt energie te kort kwam of me langdurig minder goed voelde.
De overgang van vega naar (bijna volledig) plantaardig wat voor mij niet zo groot, en ik heb nooit echt verandering gemerkt.
De enige verandering is dat ik nauwelijks meer sport, weinig zware, fysieke arbeid, en dat merk je wel.. ik heb tegenwoordig een vrij slechte conditie :+ Maar dat wijt ik niet aan mijn dieet.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:47

Ik merk geen verschil in gezondheid, die laat bij mij gewoon te wensen over. Als experiment heb ik na 12 jaar geen vlees een klein tijdje biologisch scharrelvlees gegeten om te kijken of het wat met mijn spieren zou doen. Ik merkte geen resultaat, maar zou ook niet weten hoe veel of vaak je het zou moeten eten om het verschil te merken. Ik at het 1 hooguit 2 keer per week. Nu al weer heel wat jaren geen vlees meer en sinds enige tijd zo veel mogelijk plantaardig. Merk nu wel dat ik last krijg van mijn darmen bij het nemen van koemelk producten. Maar misschien had ik dat altijd al wel en valt het nu meer op omdat ik het nog zo zelden neem?

Mijn reden is dus vanwege het dierenleed. Zelf al zou het mijn gezondheid helpen, ik ga het nu nooit meer eten. :) De invloed op het klimaat vind ik wel een hele goede tweede reden.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:48

Magrathea schreef:
Twee keer per week een klein stukje is qua voedingsstoffen ook wel alles wat je eruit gaat halen. 70 tot 100 gram per week schijnt het maximum nuttig te zijn.

Niet per se een gezonheidsvoordeel hier trouwens maar sinds ik vegan ben moet ik bijna elke week mijn nagels knippen (itt elke maand of nog minder) en mijn haar wordt eindelijk lang *\o/*

Nou ik heb ook hele harde nagels idd. Voorheen juist heel zacht en veel scheurtjes. Misschien omdat ik weinig koemelk dronk, maar nu wel veel amandelmelk waar calcium inzit? Geen idee...

Azmay
Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:50

Jessix schreef:
Magrathea schreef:
Twee keer per week een klein stukje is qua voedingsstoffen ook wel alles wat je eruit gaat halen. 70 tot 100 gram per week schijnt het maximum nuttig te zijn.

Niet per se een gezonheidsvoordeel hier trouwens maar sinds ik vegan ben moet ik bijna elke week mijn nagels knippen (itt elke maand of nog minder) en mijn haar wordt eindelijk lang *\o/*

Nou ik heb ook hele harde nagels idd. Voorheen juist heel zacht en veel scheurtjes. Misschien omdat ik weinig koemelk dronk, maar nu wel veel amandelmelk waar calcium inzit? Geen idee...

Koemelk onttrekt volgens mij eerder calcium doordat het verzuurt dan dat het toe voegt :+

Mijn gezondheid blijft bagger, maar alle beetjes winst zijn welkom. Voor het mooie zou ik gluten ook moeten laten staan maar daar reageerde ik minder heftig op dan op melk en ei.

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 15:53

Ja behalve kaas gebruikte ik niet zoveel koemelk producten, enkele keer yoghurt, maar nooit regelmatig. Nu eet ik dagelijks braaf mijn bakje havermout met amandelmelk. En volgens mij zitten er ook wel goede toevoeging in de vleesvervangers. Die eet ik ook wel meer de laatste jaren omdat ze nu gewoon wel lekker zijn!

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:04

Zojuist botste ik tegen de betreffende persoon aan in het gangpad en het bleek dat zijn etentje dit weekeinde al was geweest. Hij was helemaal enthousiast, zag meteen mogelijkheden voor andere momenten. Ik heb hem meteen wat studentikoze tips gegeven (sojabrokken als vega gehakt, de toko waar je korting krijgt als je stickers spaart, 10% korting bij de Van Nature in Nijmegen en sommige EkoPlaza's en groenten met korting als ze een beetje sjofel zijn geworden bij de EkoPlaza) en aangezien hij aangaf experimenteren leuk te vinden heb ik hem verteld over edelgist - wat hij meteen kon proeven, want dat zat op de wraps voor mijn avondeten vanavond dat ik mee had.

Hij gaf ook aan dat hij graag verder wilde experimenteren en was erg enthousiast over mijn benadering (goedkoop, bio, gezond) en vroeg ook of hij zo nu en dan dingen mocht vragen als hij vastliep, dus... yay! :j

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:06

En hij heeft alleen interesse in jouw voedseltips?? ;)

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:12

Hoi iedereen,

Ik zou graag meepraten hier. Heb net de laatste pagina’s gelezen.

Ik ben zelf 27 jaar en toen ik 6 was ben ik vegetariër geworden, ik lustte echt gewoon geen vlees. Ben dat ongeveer tot mijn 21ste zoiets geweest, toen begon ik echt mega hard en fanatiek te fitnessen en snakte mijn lichaam gewoon naar vlees (waarschijnlijk eerder naar bepaalde voedingsstoffen die ik ook ergens anders kon uithalen, maar toen geen kennis van had...) van ongeveer 22-25 heb ik wel vlees gegeten. Toen stilaan terug vega, en nadien volledig vegan. En toen werd ik zwanger en durfde ik niet volledig vegan meer te zijn, vond dat ik te weinig kennis had en was bang voor mijn ongeboren kindje (ook door artsen...)

Nu zou ik echt ongelooflijk graag terug 100% vegan worden, maar sommige dingen vind ik ZO moeilijk...ik kan het gewoon niet laten. Ik probeer mijn keuzes (in de supermarkt) zo vega(n) mogelijk te houden, dus ben echt wel op de goede weg, maar het is een strijd...

Ik hoop dat ik door regelmatig mee te lezen/praten in dit topic terug de motivatie krijg en misschien nog wel leuke en handige tips mee krijg.

Mijn man is echt een vleeseter. Eet graag vlees, maar als hij dat thuis wil moet hij het zelf kopen en klaarmaken, hij eet dus voornamelijk wel vega(n).

Zoontje (nu anderhalf) eet ook echt heel graag vlees als het hem aangeboden wordt. Hij kan daar echt van genieten, vind ik zo jammer, ik hoop stiekem dat dat nog veranderd Haha. Ik rijk hem zo vaak en zoveel mogelijk vega(n) aan, maar ik wil sowieso een beetje flexibel zijn daarin en hem (op latere leeftijd) ook zijn eigen keuzes laten maken. Al zal hij natuurlijk altijd thuis eten wat de pot schaft, wil ik niet dat hij bijvoorbeeld op school met traktaties of zo die dingen steeds niet mag...

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:20

Anoniem schreef:
En hij heeft alleen interesse in jouw voedseltips?? ;)


Haha ja, zou kunnen. Ik heb hem echter leren kennen toen mijn sjefke en ik die lasagne samen gefabriekt hebben, dus ik denk dat het wel losloopt :+
Ben van mezelf een enorme flapuit en praat lang en makkelijk, dus dat speelt ook wel mee met dit soort ontmoetingen.

Welkom Steffi! We zijn met een gemêleerde bende hier en volgens mij schuwen we een discussie niet per se, dus doe en deel vooral waar je je goed bij voelt. Niet alles hoeft perfect (ik bedoel, wat is dat eigenlijk?).

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:28

Ohja ik heb mijzelf verder niet voorgesteld maar lees sinds kort ook gezellig mee :D
Ik heb vooral moeite met aan voldoende eiwitten komen als fanatiek sporter ook. Eet al sojayoghurt, veel bonen kikkererwten eiwitrijke groenten en eiwitrijke vleesvervanger savonds, maar kom nog lang niet aan me eiwitten waardoor ik wel nog steeds eiwitreep of shake neem wat niet vegan is. Als jullie dus meer tips hebben heel graag :D

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:35

@mar_fay: dat viel mij erg op ja op de pg’s die ik heb gelezen en daarom ook besloten om gezellig mee te praten. Ik zit bv op fb ook op vegan-groepen maar da’s ZO fanatiek, Wow. Gewoon niet leuk meer...

@proven: en vegan shakes, is dat niet wat?

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:40

De FB groep positivegan is wel een leuke groep.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 17:54

Proven: ik heb ook vegan eiwit staan. Gemengd met banaan en (diepvries)fruit en water in de blender vind ik het lekker. Is anders idd echt lastig om echt boven de 70g eiwit uit te komen.

denice

Berichten: 9645
Geregistreerd: 02-09-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 20:10

Onze kinderen voeden we ook vega(n) op, en weet je, over 5 jaar zijn er zoveel mensen vegetarisch, dan is het hartstikke normaal. Ik ben leerkracht en voorgaande jaren had ik misschien een of twee leerlingen die vegetarisch aten, maar dit jaar bijvoorbeeld al 5. Langzaamaan merk ik echt wel verandering!

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:32

denice schreef:
Onze kinderen voeden we ook vega(n) op, en weet je, over 5 jaar zijn er zoveel mensen vegetarisch, dan is het hartstikke normaal. Ik ben leerkracht en voorgaande jaren had ik misschien een of twee leerlingen die vegetarisch aten, maar dit jaar bijvoorbeeld al 5. Langzaamaan merk ik echt wel verandering!


Op de Romereis, met 160 leerlingen, waren er maar 2. In mijn mentorklas niemand.

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 00:52

Vegetarisch kan (in mijn ogen) nog best gemakkelijk ja Idd. Heb daar als kind zelf ook nooit problemen mee gehad, ook niet op kampen etc.

Maar vegan vind ik toch nog een stap verder. Hoe vaak ik in bovengenoemde fb groepen Lees over kids die dan geen cakejes etc etc van verjaardagen mogen, wel een vegan vervanging van thuis uit...maar zo ver ben ik (bijlange) nog niet om dat niet zielig te vinden dan...dan heb ik liever dat mijn kind gewoon mee kan smullen van dat cakeje en zich niet anders moet voelen...tenzij hij natuurlijk echt zelf zou willen he!

proven02
Berichten: 761
Geregistreerd: 22-01-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 08:36

Die shakes is een goede idd die ga ik proberen!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33831
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:37

Ik heb heel veel Vega’s in mijn klas. Maar sommigen eten wel vis en “soms een keer vlees”. Dan ben je geen vega dus. :+

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 09:44

MarlindeRooz schreef:
Ik heb heel veel Vega’s in mijn klas. Maar sommigen eten wel vis en “soms een keer vlees”. Dan ben je geen vega dus. :+

Haha! Ik had deze week meerdere mensen die helemaal van slag waren na de uitzending van Lubach. Gingen van alles doen, nieuws verspreiden, lid worden van de dierenbescherming, etc. Maar toen ik vroeg of ze al gestopt waren met vlees eten was dat toch nog niet het geval. :)

In elk geval fijn dat ze er nu wat meer bewust van zijn natuurlijk.

Foaly

Berichten: 4896
Geregistreerd: 09-05-11
Woonplaats: Den Haag

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:08

Oh ja zo ken ik er ook een :') Moord en brand schreeuwen als er een spin wordt platgetrapt, maar vervolgens wel op Facebook zetten dat ze heerlijk gegeten heeft bij de Griek, met een foto van een half schaap op d'r bord :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:37

Steffi4 schreef:
Vegetarisch kan (in mijn ogen) nog best gemakkelijk ja Idd. Heb daar als kind zelf ook nooit problemen mee gehad, ook niet op kampen etc.

Maar vegan vind ik toch nog een stap verder. Hoe vaak ik in bovengenoemde fb groepen Lees over kids die dan geen cakejes etc etc van verjaardagen mogen, wel een vegan vervanging van thuis uit...maar zo ver ben ik (bijlange) nog niet om dat niet zielig te vinden dan...dan heb ik liever dat mijn kind gewoon mee kan smullen van dat cakeje en zich niet anders moet voelen...tenzij hij natuurlijk echt zelf zou willen he!

Nou ja hangt er ook vanaf of het kind het zelf snapt. Heb wel eens gelezen van een moeder wiens dochter zelf gewoon zei, eitjes zijn van de kip en melk is voor kalfjes, dus die voelde zich daar ook niet slecht bij ofzo en die kreeg dan een traktatie uit een trommeltje van de juf.
Hoe je het brengt is zo belangrijk, als dierlijke producten niet "mogen" dan is het inderdaad "nou één keer mag toch wel", en dan wordt het wel sneu ja :=

Steffi4
Berichten: 395
Geregistreerd: 29-12-17
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:16

Magrathea schreef:
Steffi4 schreef:
Vegetarisch kan (in mijn ogen) nog best gemakkelijk ja Idd. Heb daar als kind zelf ook nooit problemen mee gehad, ook niet op kampen etc.

Maar vegan vind ik toch nog een stap verder. Hoe vaak ik in bovengenoemde fb groepen Lees over kids die dan geen cakejes etc etc van verjaardagen mogen, wel een vegan vervanging van thuis uit...maar zo ver ben ik (bijlange) nog niet om dat niet zielig te vinden dan...dan heb ik liever dat mijn kind gewoon mee kan smullen van dat cakeje en zich niet anders moet voelen...tenzij hij natuurlijk echt zelf zou willen he!

Nou ja hangt er ook vanaf of het kind het zelf snapt. Heb wel eens gelezen van een moeder wiens dochter zelf gewoon zei, eitjes zijn van de kip en melk is voor kalfjes, dus die voelde zich daar ook niet slecht bij ofzo en die kreeg dan een traktatie uit een trommeltje van de juf.
Hoe je het brengt is zo belangrijk, als dierlijke producten niet "mogen" dan is het inderdaad "nou één keer mag toch wel", en dan wordt het wel sneu ja :=


Zeker waar! Ik ben dan ook van plan om eerlijk en transparant te zijn en uit te leggen waarom mama geen dierlijke producten etc eet. En dan kan en mag hij zelf kiezen wat hij er mee doet.
Zou stiekem toch een droomscenario zijn ook. :=

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 14:27

Ik heb geen kinderen maar zou het anders ook zo doen. Thuis eten wat ik maak en in huis heb en ook uitleggen waarom.

Maar ik zou zeker niet moeilijk doen als ze ergens anders wat eten en ook niet als ze later wel dierlijke producten willen nemen.

Zie in gedachte al kleine kleuters die verplicht Earthlings moeten kijken nadat ze een cakeje hebben gegeten. := (grapje natuurlijk!!)

pien_2010

Berichten: 43488
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:10

Vegan vind ik top, maar nooit voor mijn kinderen. Dan moet je echt zo precies en consequent zijn, moet er niet aan denken dat ze te kort zouden krijgen. Ik Ben nl niet iemand die zo precies is.