Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:13

Het hoeft niet ingewikkeld te zijn (gezond vegan opgroeien)
Ik Ken voorbeelden waar het prima gaat en die ouders zijn ook echt niet van het alles op de gram uitzoeken en meten
Wel gewoon de vitamientjes er in (b12 en nog iets :? )
Maar Ken ook een voorbeeld waarbij het vragen is om gedonder
Die wil zonder echt een reden te hebben ook Soja en glutenvrij en geeft ontzettend toe aan “lussiknie”

En zo Ken ik ook bij de allesetende gezinnen voorbeelden van twee uitersten
De semi gezonde
Maar ook een paar intens ongezonde

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:35

Lijkt me ook niet zo heel moeilijk om eerlijk te zijn. Ik ben voor mezelf ook niet steeds aan het berekenen of ik iets te kort kom. Slik vitamine B12 bij en zorg verder dat ik gezond en gevarieerd eet. Ongezond eten en tekorten komen voor in elk dieet.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 15:39

Ik laat mij eens per jaar testen op tekorten, heb een hele relaxte huisarts die me zonder problemen doorverwijst altijd. Ik weet van mezelf dat ik niet altijd even netjes ben met B12 en gezond en gevarieerd eten dus vandaar := Ik ben ook bloeddonor dus hb wordt ook vaak getest. Nog nooit wat gehad.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 16:07

Pien, voor mensen loopt de zoogleeftijd dacht ik tot een jaar of 6 :?
Dus qua lijf zijn Ze Er ook op gemaakt om Het te verteren :)
Alleen gros van de mensen gaat niet door Met de borstvoeding tot die leeftijd (ook geheel berijpelijk, goeiendag := )

Ik zal ook de laatste zijn Die gaat drammen dat het moet , vegan opgroeien :)

Maar denk dat het ook een stuk gewenning is
We zijn gewend aan een manier van voeden en eten. En dat voelt heel veilig, want Er is ons geleerd wat goed is om te eten en wat je nodig hebt om gezond te worden, zijn en blijven (vanaf Kleins af aan)
Dan is het loslaten daarvan en 180 graden de andere Kant op gaan sowieso spannend/eng/wat dan ook
En kost idd wel wat energie om daar kennis over op te doen etc
En idd opletten, puur omdat je iets doet wat niet zo vast in je zit door wat je je leven lang al leert/hoort
Theoretisch zou het grootste deel van de mensheid prima vegan ook bij zwanger, zogend, opgroeiend
Maar! Dan wel idd Met voldoende kennis

Maar Ik ben Er ook van overtuigd dat Er altijd mensen zullen zijn Die het niet kunnen
En dan doel ik op fysiologisch
Dus opname issues , allergieen
Of heel simpel een probleem Met texturen , vriendin van me eet amper groenten door texture issues
Die gaat echt gewoon over haar nek van “verkeerde” texturen
Das toch knap lastig Met een “groenvoer” dieet :+

Maar gelukkig hebben wel allemaal zelfbeschikkingsrecht en Ben ik al Lang blij als ik ouders bewust Met voeding van henzelf en het nageslacht bezig zie zijn
Ipv vrijwel dagelijks de Frietpan aan te slingeren zoals ik Helaas dicht bij me ook een voorbeeld heb

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 17:30

Wel heel leuk om die Kant die jij nu belicht eens te lezen :j

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:26

Ik heb juist steeds meer moeite met melk bij kinderen. Zoveel vage klachten die verdwijnen bij het schrappen van melk en zuivel.
Ik ben zelf opgegroeid met veel melk maar bvb niet met yoghurt en kwark en dat vind ik ook oprecht niet gezond of zo.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:39

Ik ben nog opgevoed met minimaal een glas melk per dag en daarnaast nog een zuiveltoetje, yoghurt, vla, etc. Dat kwam echt bij mijn moeder vandaan. Mijn vader vond melk drinken voor baby's. Kon zich niet voorstellen waarom een mens als enige zoogdier zijn leven lang melk zou moeten drinken voor goede gezondheid, en al helemaal niet als het ook nog eens de melk is van een ander zoogdier.

Wel grappig als ik daar nu aan terugdenk. :)

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 19:44

Ik had als baby een koemelkallergie, en toen mijn moeder al vrij vroeg geen eigen melk meer kon geven kreeg ik sojamelk. Daar ben ik dus mee opgegroeid.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 19:46

8nnemiek schreef:
Ik had als baby een koemelkallergie, en toen mijn moeder al vrij vroeg geen eigen melk meer kon geven kreeg ik sojamelk. Daar ben ik dus mee opgegroeid.

Ik denk dat heel veel kinderen dat hadden, net als nu. Maar dat het vroeger niet of laat ontdekt werd.
Dus jij bent een echte soja baby!! :D ;)

8nnemiek

Berichten: 43416
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-19 19:52

Bij mij was het vrij duidelijk :+
Mijn moeder gaf me voor het eerst een flesje koemelk, ging dezelfde dag naar het consultatiebureau, en daar schijn ik de dame volgekotst te hebben :') Van boven tot onder vol rode bultjes.. Dus ik mocht direct als soja baby verder gaan ja :))

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 20:42

Born to be a vegan! :D

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 23:30

Jessix schreef:
Born to be a vegan! :D


_/-\o_ :') :')

pien_2010

Berichten: 43446
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 11:22

Jessix schreef:
Born to be a vegan! :D


Dat was dan gelijk heel duidelijk +:)+ _O-

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:26

Nou ik niet hoor. Ik dronk soms wel een liter melk op een dag, en op de middelbare school was ik grootverbruiker van ham-kaas broodjes van de C1000. :o En dat terwijl ik altijd al een dierenliefhebber ben geweest. Ik vraag me af of het anders was gelopen als ik een vegetariër of veganist in mijn omgeving had gehad die mij uitleg kon geven

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33819
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:33

Tja... ik werd vega toen ik 10 was en kende helemaal niemand die vegetariër was. Het moet echt vanuit jezelf komen. Ik geloof niet zo in dat overtuigen door anderen.

Met 10 jaar kon ik al bedenken dat ik geen dode dieren wilde eten. Dus tja...

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 14:52

Ik moet eerlijk bekennen dat ik tot mijn 18de genoeg dierlijke producten heb gegeten voor een mensenleven. En ook vrijwel dagelijks vlees.. |o

Ook altijd gek geweest op dieren en het afschuwelijk gevonden dat ze voor mijn maaltje gedood werden, maar om daar mee te stoppen kwam gewoon niet eerder in me op. Tot ik bij een boer ging werken... Toen gingen mijn ogen goed open. Ik kwam thuis at mij biefstuk op en zei “ dit was de laatste”.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:45

MarlindeRooz schreef:
Tja... ik werd vega toen ik 10 was en kende helemaal niemand die vegetariër was. Het moet echt vanuit jezelf komen. Ik geloof niet zo in dat overtuigen door anderen.

Met 10 jaar kon ik al bedenken dat ik geen dode dieren wilde eten. Dus tja...

Hoeft niets Met overtuigen te maken te hebben
Maar puur Met iets weten :)
Dat jij dat Met je tiende bedacht +:)+ hartstikke goed
Maar Er zijn volksstammen Die zich dat niet of veel later pas bedenken of realiseren
En ook genoeg mensen die Er over na gaan denken op het moment dat idd iemand zE wat verteld

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 16:51

Ja dat. Ik wist het gewoon niet. Verwijt dat mijn ouders ook wel een beetje hoor, ik heb oprecht nooit de link gelegd tussen die beelden van containers vol met dode dieren ten tijde van de MKZ crisis en de bio-industrie en wat voor vlees er op ons bord lag.
Niemand die me had hoeven overtuigen hoor, maar als er iemand in mijn omgeving was die me had kunnen zeggen, he luister dit is wel het gevolg van vlees/melk etc. MAAR je kunt ook lekker vegetarisch eten namelijk zo en zo, dan was ik dezelfde dag nog gestopt met vlees eten :o
Ik weet het ook niet meer precies hoor maar ik denk dat ik altijd het idee had dat vegetariers gewoon geen vlees lustten ofzoiets, en dat het in ieder geval maar een beetje rare mensen waren.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 19:07

Ach ik heb op een varkensboerderij meegelopen en hoewel ik toen veel minder vlees ben gaan eten (en at al niet veel) en varkensvlees volledig ben gaan mijden, ben ik alsnog met de jaren juist weer meer vlees gaan eten. Bij mij kwam de echte omslag toen ik een video zag waarin iemand vertelde hoe makkelijk het was om vega te eten. Toen ging ik moeiteloos over.
Ik ben ergens wel blij dat ik alles heb kunnen proeven. En het is ook prima dat ik dat nu niet meer doe.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 21:36

Ik ben ook wel van mening dat als je een vleeseter bent, je toch echt eens moet langsgaan bij de boer en zien waarvan je vlees vandaan komt.

Onlangs voor mijn opleiding voor het eerst in mijn leven naar een varkensboerderij gegaan (in functie van bioveiligheid), en ondanks het feit dat dit waarschijnlijk één van de betere bedrijven is binnen het klassiek huisvesten, was ik heel blij dat ik nooit varkensvlees gelust heb. Vooral die zeugen met hun biggen.. Zucht. (Ondanks dat ik heel goed weet waarom ze zo gehuisvest worden, in theorie allemaal gezien in OLOD stallenbouw) Zulke intelligente wezens, die nooit het daglicht zien tot als ze op een vrachtwagen gejaagd worden om naar de slacht te gaan..

Heel ironisch die dag zag ik later een vrachtwagen van een slager die dag leeggehaald worden, de lijken waren duidelijk zichtbaar. Ik heb dus letterlijk van begin tot eind gezien toen ofzo. :=

Sheran

Berichten: 17243
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:09

Ik ben nog steeds voor 'maak je eigen beestje dood'. Of tenminste: wijs het beest aan dat voor jou dood moet (net als wel wordt gedaan met bv vis) Wat zal er dan ontzettend veel minder vlees worden gegeten.

Kaatastrof

Berichten: 6263
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 22:14

Sheran schreef:
Ik ben nog steeds voor 'maak je eigen beestje dood'. Of tenminste: wijs het beest aan dat voor jou dood moet (net als wel wordt gedaan met bv vis) Wat zal er dan ontzettend veel minder vlees worden gegeten.

Oh ja, dat ook idd :j

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-19 23:44

Ja de intensieve veeteelt of bio industrie zoals het vroeger werd genoemd was voor de eerste reden om te stoppen met vlees eten. En ook ik werkte op een boerderij die nog als "diervriendelijk" bestempeld zou worden. Nu is er wel meer keus in scharrel, biologisch, vrij uitloop etc. Beter, maar dan heb je nog het transport en de slachthuizen.... Veel mensen hebben echt geen idee. Dat blijkt wel weer na wat zo'n uitzending van Lubach.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33819
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 00:32

Ik ben toen ik 10/11 was ook naar een varkensboerderij geweest. Als “snuffelstage”. Die gillende beesten, vieze hokken en gestresste dieren. Kan me het nog zo voor de geest halen. Was er helemaal overstuur van.

Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 09:45

Heb altijd weinig om vlees gegeven (behalve spek :+ ) en at het meer omdat het makkelijk was en er voor me gekookt werd. Dierenleed wist ik prima van maar ja..
Merk nu dat we eigenlijk geen puf hebben om te koken en dan loop je wel redelijk vast op vegan. Er is niets kant en klaar te krijgen.

Hoe zit dat bij jullie eigenlijk met kerstpakketten en presentjes enzo? Manlief was helemaal beledigd toen hij cursus deed en ze beide dagen heel casual met vleesgerechten aan kwamen en toen hij om vegetarisch vroeg kreeg hij soep met een enorme dot room en een broodje brie _O-

Verwacht dat het kerstpakket en de chocoladeletter ook niet zo zeer heel plantaardig gaan zijn :=