Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 12:50

Ik geef het met studiedagen/cursus oid altijd van te voren aan dat ik veganistisch eet. Ook heb ik zelf altijd iets te eten mee voor de zekerheid. De kwaliteit van wat je krijgt varieert van wat blaadjes sla tot echt meesterwerken.

Kerstpakketten en dongen voor de feestdagen vind ik wel lastig. Ik werk nu bij een groot bedrijf waar iedereen dezelfde kerstdoor krijgt. Dat is super onpersoonlijk, dus ga ik er vanuit dat er allerlei spul inzit dat ik niet eet of niet wil. Dat vind ik niet vervelender dan toen ik alles nog wel at, maar ook de inhoud vaak troep vond. Ik begrijp ook wel ddat voor 100+ mensen nooit iedereen tevreden gaat zijn.

Ik heb ook wel eens bij een bedrijf met 10 mensen gewerkt. Daar hadden ze echt gezegd dat ze een leuk persoonlijk cadeau voor iedereen hadden waar we allemaal heel blij mee zouden zijn. Toen dat een pakket met allemaal droge worst bleek te zijn, was ik wel even teleurgesteld. Maak me dan niet blij met een dode mus.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 13:05

Azmay schreef:
Heb altijd weinig om vlees gegeven (behalve spek :+ ) en at het meer omdat het makkelijk was en er voor me gekookt werd. Dierenleed wist ik prima van maar ja..
Merk nu dat we eigenlijk geen puf hebben om te koken en dan loop je wel redelijk vast op vegan. Er is niets kant en klaar te krijgen.

Hoe zit dat bij jullie eigenlijk met kerstpakketten en presentjes enzo? Manlief was helemaal beledigd toen hij cursus deed en ze beide dagen heel casual met vleesgerechten aan kwamen en toen hij om vegetarisch vroeg kreeg hij soep met een enorme dot room en een broodje brie _O-

Verwacht dat het kerstpakket en de chocoladeletter ook niet zo zeer heel plantaardig gaan zijn :=

Ik kon kiezen uit een delicatessenpakket, een wijnpakket of een van twee goede doelen. Die delicatessen zullen wel niet vegan zijn, wijn drink ik amper dus het werd waterputten in Ghana :j

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 14:00

Ik krijg met kerst een extra salaris, dus beter kan niet! *\o/*
Soms wel nog een banketstaaf o.i.d vanuit het management, maar die geef ik direct weg.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:28

Azmay: maar als hij vegetarisch vroeg is dat toch prima?

Ik geef bij alles ruim op voorhand door dat ik vega eet en het gaat eigenlijk bijna altijd goed.

Behalve op vluchten. Dat lijkt wel behekst. Ik heb nog nooit gehad dat het op de heen en terug vlucht goed ging. Dus pak nu ook eten mee.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 15:56

Hier vandaag naar de vegan adventsbasar in Düsseldorf geweest, klein maar leuk!
Daarna gaan eten bij Fleischfrei <3 :~
Afbeelding
Afbeelding

(ik krijg de foto niet gedraaid)
Afbeelding

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-19 16:37

Dat ziet er lekker uit.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:16


Azmay

Berichten: 17997
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:19

Wij hebben al een kerstdiner achter de kiezen dit jaar, koolhydraatarm en bijna helemaal vegan. Heerlijke simpele tomatensoep, super pompoenrisotto en een vegan cheesecake maar die viel verkeerd bij mij, denk dat er kokos in zat.

Nala

Berichten: 8192
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Kerkrade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:41

Magrathea schreef:
Hoi ik heb weer een vega feestmaaltijdentopic gemaakt:
[VT] Prettige feestbordjes: vega(n) feestmaaltijden
Bedoeld om te kletsen over de kerstmaaltijd maar ook om anderen te adviseren over vega(n) tafelgenoten. Het is elk jaar erg leuk! Stippen maar! :)


Ohh wat geweldig! Ga zeker even stoppen!

Sintara

Berichten: 7417
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-19 16:42

Ik heb voor kerst voorgesteld veganistische taarten mee te nemen (ga ze wel bestellen hoor, niet zelf maken). Ben benieuwd of ze het ok vinden allemaal

CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 18:27

Effe balen. Ben intussen weer een dik 1,5 jaar vegetarisch en heb me gedurende deze periode echt goed gevoeld. Was voordien ook al een paar jaar vegi geweest, maar toen ook terug occasioneel vlees gaan eten omdat ik me er niet lekker door voelde. Nu dus de afgelopen weken weer heel moe, futloos, spierpijn etc. Vrijdag bloed laten trekken, en nu blijk ik ijzer te kort, calcium te kort, b12 te kort en bloedarmoede te hebben. Ik let normaal wel goed op mijn vleesvervangers. Maar vegi burgers en tofu krijg ik gewoon niet binnen. Ik ga er toch eens goed over nadenken wat ik naast tabletten slikken ga doen.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 18:34

Wat vervelend zeg..
Eet je nu wel gevarieerd genoeg? Vleesvervangers zijn niet noodzakelijk om al je vitamines en mineralen binnen te krijgen, maar dan moet je wel bv genoeg peulvruchten, granen, fruit en groene groentes eten.
Maar het kan natuurlijk ook een opnameprobleem zijn.

CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:14

Ja ik vind van wel. Ik eet s'ochtends altijd iets van granen (bruin brood, muesli, cornflakes) en ook regelmatig yoghurt. S'middags eet ik meestal ook brood (met groenten of kaas) of groentensoep. 'S avonds is het altijd wel iets anders... Vaak 1 schotelgerechten met veel groenten zoals pasta, couscous, ratatouille... Ik eet ook bijna elke dag een appel of twee.

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:17

Dat is best wel weinig...
Eet je wel nootjes, peulvruchten, ander fruit (met vitamine C), etc?

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:20

Veel bladgroen is ook belangrijk. Wij maken vaak smoothies met dan jonge bladspinazie bij in.

CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 19:40

Ja, bonen en noten eet ik ook regelmatig maar daar moet ik mee oppassen want ik ben allergisch aan sommige noten. Groene groenten zitten ook al inbegrepen, wij hebben zelf een moestuin waar de bonen het heel goed doen, dus verse groenten zitten er ook veel bij.

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 19:54

Als jullie een eigen moestuin hebben: paardenmest/compost erin en dan de groente niet te grondig wassen maar gewoon met een borsteltje de grond eraf vegen; beste bron van B12 :D

Ik zou inderdaad proberen om wat meer groente en fruit met vit. C te eten (ivm opname ijzer) en dat samen met ijzerrijke voeding te eten, maar niet samen met melkproducten. Die remmen de opname af.

Mijn favoriete kaartjes :D
https://pbs.twimg.com/media/C4tfwKCWIAEKuyp.jpg
https://pbs.twimg.com/media/C-_U0P-XYAEDRfL.jpg

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:38

Hier flexitariër, bewust minder vlees eten en het vlees dat ik koop, koop ik bewust. Bijv bij kempenlust.nl. Eieren van eigen kippen die een heerlijk scharrel leven leiden. Aangezien ik echt glutenvrij moet eten, zijn veel vleesvervangers geen optie helaas. Benieuwd of hier mensen goede tips hebben voor glutenvrij?

In Lissabon bij een Vegan Sushi restaurant gegeten, was echt heerlijk!
Als iemand in NL of België een goed adres weet voor vegan/vegetarische sushi hoor ik het heel graag :9
Afbeelding

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 20:50

Hoi hoi!

Als iemand me kan helpen zijn jullie het wel!

Ik ga de 13e koken voor 3 personen. Maaltijd wil ik volledig vegan maken. Op zich kan ik aardig koken en beheerst dus de technieken, maar ik wil wel dat het lukt en dus niet alles weg moet gooien.

Ik wil echt een 3 gangen maaltijd, die niet alleen erg lekker is maar er ook nog eens leuk uitziet.

Spruiten zijn uit den boze (1 van de gasten vind dat echt niet lekker).

Brand maar los :D

pien_2010

Berichten: 43445
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:50

Wat te denken van eigengemaakt verse tomatensoep, groente quiche met een salade en als toetje allerlei soorten vers fruit.

tess_84

Berichten: 1801
Geregistreerd: 12-02-04
Woonplaats: Eckersweiler, Duitsland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 21:51

Hier valt de vegan lasagne altijd zeer goed in de smaak!

8nnemiek

Berichten: 43415
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-19 22:00

Vegan paddestoelrisotto vind ik ook altijd erg lekker.
Maar ook bv aardappelgratin, met broccoli bv, en dan in kleine cupcake vormpjes, ziet er erg mooi uit.

En gevulde champignons of portobello carpaccio is ook altijd een succes.

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:21

Rode bieten carpaccio als voorgerecht en inderdaad risotto als hoofdgerecht <3
Als toetje kun je altijd een klein taartje of vegan ijs met vers fruit doen :)

CalipsoLover

Berichten: 5571
Geregistreerd: 14-08-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-19 23:31

Bedankt voor de kaartjes!
En ik ben ook echt helemaal gek van vegan sushi <3

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-19 08:54

Ik heb iets ontdekt wat echt het makkelijkste ooit is maar wel werkt! Als ik pasta eet doe ik in een klein kommetje een beetje Alpro soja cuisine (room) en dan alle kruiden die ik wil zoals knoflook, Chilivlokken en basilicum ofzo. Even roeren en dan over de pasta in de pan, zodat het warm wordt. Ik vind het zo lekker elke keer haha.