Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-20 17:44

Meteen maar even doorgestuurd naar mijn sjefke. We maken zelf wel worstenbroikes, maar 't is altijd wel veel werk (mogelijk ligt het aan het feit dat we er dan meteen 80 maken), dus misschien vindt hij het wel wat :9

Yentaah

Berichten: 1138
Geregistreerd: 03-03-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 15:56

Stille meelezer hier, kwam net dit tegen in de AH. Super goed imo! Wie weet heeft iemand anders er ook nog iets aan. Ik heb vanavond een klein kerstdiner en kan zo makkelijk een eigen bakje vega gourmet hapjes meenemen. :)

Afbeelding

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 15:58

Ik hoop wel dat ze lekkerder zijn dan een jaar of 8 geleden :=
Weet nog dat ik een keer ging gourmetten, echt 10x aangeboden of ik niet iets moest maken, nee hoor, was niet nodig.
Kreeg toen een bakje gortdroge vegetarische gourmetdingetjes van de Lidl ofzo. En dat terwijl een van de mensen waar ik at chefkok was!! :') Beetje jammer was dat.

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 16:41

Wel mooi, best wat keuze zelfs zo op de foto. Dat heb ik nog niet eerder gezien in een fysieke winkel!

Zelf vind ik de vegan hapjes uit de winkel hier, als ze er al zijn, niet geweldig O:). Maarja, ik heb wel een vriezer vol vega('n) gourmethappen om allemaal uit te proberen. Jammer genoeg kan m'n broertje niet komen met kerst of oud en nieuw vanwege corona bij hem thuis :( dus ik heb genoeg..

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:20

Ik vind die speciale gourmetbakjes meestal niet te vreten... Dan nog liever gewoon een vleesvervanger die ik sowieso lekker vind en geen 3 verschillende dingetjes.

Dit jaar hou ik het heel simpel met kerst, we dineren met ons 2 en mijn vriend wou als hoofdgerecht graag vlees dus dan ga ik niet uitpakken met een vegetarisch gerecht voor mijzelf. Hij gaat biefstuk maken, en ik ga denk ik gewoon plakken aubergine kruiden en in de oven doen als vlees. (daarnaast aardappelgratin, wortels uit de oven en spruitjes met parmezaanse kaas uit te oven). Alle andere gerechten zijn wel volledig vegetarisch.

Ik zat te denken aan een soort jus voor over de biefstuk en aubergine, iemand tips om dit vegetarisch te maken?
Op tv zag ik net nog een receptje met aanbaksel van vlees, boter, sjalot, bruin bier en daarna 'fond'.
Ik zou dan misschien wat rode ui en champignons aanbakken, maar dan zit ik enkel nog met hoe ik die fond het best zou vervangen. Misschien gewoon champignonbouillon, of trekt dat op niets? :+ (Ik heb geen idee meer hoe jus smaakt haha).

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:28

Wil je het heel graag zelf maken? Want in Nederland in elk geval verkopen ze gewoon jus in zakjes die vegan is :j

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 17:50

Ja, ik gebruik zo weinig mogelijk zakjes enz.

Ik heb net gelezen dat bouillon vaak gebruikt wordt, en ipv bier ook sojasaus en/of mosterd. En dat het lekkerder wordt hoe langer je de ui eerst langzaam laat garen. Soms dikken ze het in met wat bloem, soms met tomatenpuree of helemaal niets.

Nodigt uit om het eens allemaal uit te proberen en de lekkerste te kiezen, maar daar heb ik vrees ik de tijd niet voor...

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:37

Hoi, mag ik mij hier melden? Ik at eigenlijk al heel weinig vlees maar nu sinds 2 maanden besloten het helemaal niet meer te eten. Ik walg van vlees, misschien komt het ooit wel terug, maar vooralsnog niet haha.

Wat is jullie reden dat jullie geen vlees eten?

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 18:40

Champignonbouiilon kan prima, ik doe vaak ook wel wat groentebouillon. Lekker wat sojasaus (voornamelijk voor de kleur ook) en mosterd doorheen doen en dan komt het wel goed. Ui inderdaad mee aanbakken, dan maak ik vaak een kleine roux met bloem en vegan boter, dan wat bouillon erbij en wat ik er zelf graag bij doe is ook wat paprikapoeder en laurierblad. Er staan genoeg recepten voor vegan gravy op internet, volgens mij is het meeste wel lekker. Ik doe eigenlijk altijd maar wat.

Als je echt wil dat het naar jus smaakt, ik zag dat BioToday ook een vegan bouillonpoeder met kipsmaak had. :P

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:11

Bedankt voor de tips, ik ga het denk ik inderdaad zo doen en niet met bier, misschien wel nog wat champignons meebakkenn. Voor mij zijn champignons + rode ui de ultieme benadering van vlees :')

Leuk Fading, veel succes! Ik ben op mijn 12e vegetarier geworden omdat ik zelfs doodsbang ben van doodgaan, en dat dus ook geen andere dieren wil aandoen puur voor mijn eigen genot. Ik probeer dan ook andere dierlijke producten te vermijden, maar dat lukt nog niet zo rigoureus als met vlees.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 19:31

Welkom Fading :)
Mijn redenen om geen (bijzonder weinig) vlees of vis te eten zijn vooral milieubewuste redenen, naast het feit dat ik niet achter de bioindustrie kan staan. Ik kan prima leven met biologisch vlees, maar eet het nauwelijks - eens in de paar maanden eens een stukje en af en toe een beetje vis. Voor een deel is het ook 'overcompensatie': als ik géén vlees eet, dan compenseer ik (enigszins) voor een ander die wél veel vlees eet.

Dames, hulp nodig! Mijn vleesminnende schoonouders (of vooral: mijn schoonvader die alle maaltijden zonder vlees geen maaltijd vindt) hebben ons gevraagd het hoofdgerecht voor kerstavond te maken. Ze weten dat dit vegetarisch wordt, dus ik vind dit echt al dikke winst :j
Maar... schoonvader is een bijzonder moeilijke eter - wat de boer niet kent dat vreet hij niet. Geen/weinig knoflook, geen spruitjes, geen pittige dingen...
We zoeken dus lekkere 'aandachtstrekkers'. Ik wil dolgraag die knolselderij maken, of gevulde pompoen, maar het moet eerst door de ballotagecommissie. Als de man het niet kent, wordt het niet goedgekeurd. Ik zoek bovendien niets wat op vlees lijkt, want dan krijg je daar gedoe over - want ja, dan lijkt het niet op vlees en dat is dan toch niet lekker. De bijgerechten krijg ik wel voor elkaar, het 'hoofdstuk' waarschijnlijk ook, maar misschien hebben jullie iets moois wat ik volledig over het hoofd zie :)

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:06

Afbeelding
Ik vond dit er erg lekker uitzien....

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:38

Ik eet geen dieren omdat ik absoluut niet achter de bio industrie sta en eigenlijk vind ik ‘eerlijk’ vlees en ‘humane’ dood lege termen. We kúnnen zonder, zowel qua gezondheid als qua welvaart, dus vanuit kindness (de toekomst wat mij betreft) is het onzin om vlees te willen eten. Helaas eet ik vega en niet vegan en dat vind ik zelf wel eens lastig! Ik eet waar mogelijk plantaardig maar het slabakt ook vaak wel uit gemakzucht ... terwijl er ook veel leed achter zit vaak. Dus dubbel. Maar ben er mentaal minder mee bezig nu dan in het begin.

Schemerdier: herkenbaar! Voor mijn gevoel heb ik al zoveel gevierd met mijn man alleen thuis dit jaar, weinig zin in kerst. Ik ga me ook echt kapot werken de komende weken dus helemaal geen tijd om veel te koken. Mijn man, die thuis werkt, gaat zich wel helemaal uitsloven haha.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:40

Mar_fay: mijn beroemde vegan beef stew? (Zoek even door mijn berichten)
Bloemkool met curry in de oven (Bosh!)
Mijn paddenstoelen truffel pasta van hierboven
Verschillende bereidingen van rode biet
Pastinaakpuree met erwtjes en worteltjes en knolseldergebraad

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:43

Oh poes, ik heb door jou voor het eerst hutseput gemaakt, was erg lekker met jouw recept :D

Die vegan beef stew ziet er ook goed uit :9

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:54

Oja die hutsepot :) dikke liefde hahah met dat recept.

Sintara

Berichten: 7455
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-20 21:58

Wat is het beste recept voor vega 'beef' (champignon ofzo was het toch?) wellington?

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 10:08

https://www.bosh.tv/recipes/portobello- ... wellington deze! Echt heel lekker.

Welkom Fading! Bij mij een combinatie van poes en mar_fay, dierenwelzijn en milieubewustzijn. Ik ben inmiddels 12 jaar vegetariër en eet thuis grotendeels plantaardig (op soms een eitje of scharreleiwit in een vleesvervanger na) maar bij anderen of onderweg vind ik dit lastiger. Nu helpt het dat ik tegenwoordig buikpijn krijg van zuivel. Dus inmiddels noem ik mezelf flexinist. :') Nieuwe recepten wil ik alleen nog maar veganistisch maken, zodat ik op de lange termijn volledig plantaardig eet.

De laatste tijd ben ik trouwens best veel om goede vegan recepten gevraagd door vrienden, dus ik hoop dat het een beetje aanslaat. :D

Gisteren de vegan appeltaart van de vegan challenge gebakken, hij is erg lekker (en het deeg ook O:) ) maar ik kon het deeg maar niet goed uitrollen want alles viel weer uit elkaar, dus de mooie reepjes op de bovenkant moest hij missen. Uit de oven is hij wel gewoon stevig. Iemand tips om het deeg zelf al steviger te maken? Had het al een tijd in de koelkast gelegd maar dat leek niet genoeg te helpen.

Ik ga je coquilles toch een keer proberen Chanen, thanks! :D

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 14:16

Wat een leuk welkom :D

Ik ben niet vegan, dat kan ik niet. Al drink of gebruik ik eigenlijk nooit meer melk maar puur amandelmelk oid.
Alleen ik hecht te veel waarde aan eieren en heb dit ook wel echt nodig gezien mijn lichaam niet genoeg B12 opneemt en ik hier dus ook al pilletjes voor bij pak. Ik heb de dierlijke producten ook wel echt nodig...

Vegan appeltaart lijkt mij best lastig! Ik als banketbakker kan misschien tips geven, wat voor ingrediënten heb je gebruikt voor je deeg? :D


Ik eet vanavond lekker pannenkoeken, wel met ei! Maar met amandelmelk :)

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 17:30

Nouja, ieder doet wat hij/zij kan toch? :) Ei is dus ook het enige wat ik voornamelijk nog eet, af en toe let ik wat minder goed op wat ik binnenkrijg en dan krijg ik veel zin in ei, waar ik dan maar aan toegeef want het is volgens mij ook een teken van mijn lichaam dat ik wat meer moet opletten. :=

Ah, een banketbakker, kom maar door met die tips! :D De link van de appeltaart is deze https://veganchallenge.nl/recepten/holl ... ppeltaart/ , hoofdingrediënten zijn bloem, vloeibare bakmargarine, bakpoeder en suiker. Voor de volledigheid, ik heb het recept gevolgd behalve dat ik heb geen suiker door de appels gedaan heb (zijn zo wel zoet genoeg) en 10 ml minder margarine toegevoegd.

Eet smakelijk! Hier vanavond wraps met kipstuckjes, boontjes, cherrytomaten, ui, tomatensalsa, avocado en haver fraîche. En koriander natuurlijk. Simpel en lekker. :D

Chanen

Berichten: 1706
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:07

Voor mij was de voornaamste reden om vegetarisch te gaan eten mijn lijf. Van (teveel) vlees krijg ik enorm last van mijn darmen. In mijn jeugd ben ik tijden veroordeeld geweest tot sojamelk, omdat men dacht dat ik een lactoseintolerantie had, maar ik bleek allergisch voor de koe zelf. :+

Omschakelen naar een vegan dieët ontstond bij mij vooral uit een nieuwsgierigheid naar wat het met mijn lijf zou doen. Of ik er veel meer energie van zou krijgen bijvoorbeeld. Een tweede reden was om weer bewuster met voeding om te gaan, omdat ik me weer moest gaan verdiepen in wat er overal aan ingrediënten inzit en op die manier ook weer wat creativiteit in het koken hervinden. Het milieu speelt bij mij inmiddels ook wel een sterke rol, waarbij ik ook kritischer probeer te zijn op wat ik aan vleesvervangers koop. Zo koop ik inmiddels bijvoorbeeld liever haver- dan sojamelk en wil ik graag meer lupine gaan gebruiken in plaats van soja.

@Stumper: Ik ben benieuwd wat jij van de vegan coquilles vindt. Ga je de tip met de norivellen proberen?

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-20 23:42

Norivellen meekoken is inderdaad wel het plan, voor de "kibbeling" die ik maak doe ik dat ook dus dat leek me hoe dan ook geen slecht idee. :) Het duurt nog wel even voor ik het ga maken, maar ik zal het laten weten wanneer het gelukt is!

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:30

Weet iemand een goede vegetarische vervanger voor gerookte spekjes zonder tarwe?
Er zijn verschillende vegetarische (gerookte) spekjes in omloop, maar allemaal met tarwe er in.
Zoek voor verschillende recepten een goede vervanger.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:46

Ik ben veganist geworden omdat ik het idioot vind dat het echt compleet de wereld op zijn kop is momenteel. Je moet actief moeite doen om niet bij te dragen aan dierenleed, zie ook "mijn kind krijgt gewoon vlees en later mag ie kiezen of ie vegan wil zijn" - waarom niet andersom? Ik heb die keus niet gehad vroeger hoor, of ik wilde bijdragen aan het doden van dieren. Nou ja. Inmiddels een jaar of 4 veganist, bevalt ontzettend goed, in het begin was het een beetje moeilijk met mijn omgeving maar die wennen er maar aan := en nu doet ook niemand er meer moeilijk over.

Ik kwam zoiets leuks tegen! https://www.boerschappen.nl/ Een maaltijdbox met Nederlandse groenten en fruit (en soms ook noten en bonen). Met vega en vegan optie! :):) En helemaal niet duur, de vegan box voor 2 personen is 25 euro voor 3 a 4 dagen eten.

Jets

Berichten: 3553
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 17:48

Ethelate schreef:
Weet iemand een goede vegetarische vervanger voor gerookte spekjes zonder tarwe?
Er zijn verschillende vegetarische (gerookte) spekjes in omloop, maar allemaal met tarwe er in.
Zoek voor verschillende recepten een goede vervanger.



Deze misschien ?


Afbeelding