Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:02

Ja top! Maar die kwamen dus niet in de zoekresultaten bij AH, spekjes en filter vegetarisch :?
Nu zien dat ik een bezorgmoment van AH te pakken krijg, heb nu telkens Jumbo.

Mijn beweegreden is impact op de natuur, bewuster en gezonder eten en dierenleed.
I.p.v. 1x in de week vegetarisch, is het nu 1x pw vlees of vis.
En dat is eigenlijk de vriezer nog leeg eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 18:11

Schemerdier schreef:
Ik vind die speciale gourmetbakjes meestal niet te vreten... Dan nog liever gewoon een vleesvervanger die ik sowieso lekker vind en geen 3 verschillende dingetjes.

Dit jaar hou ik het heel simpel met kerst, we dineren met ons 2 en mijn vriend wou als hoofdgerecht graag vlees dus dan ga ik niet uitpakken met een vegetarisch gerecht voor mijzelf. Hij gaat biefstuk maken, en ik ga denk ik gewoon plakken aubergine kruiden en in de oven doen als vlees. (daarnaast aardappelgratin, wortels uit de oven en spruitjes met parmezaanse kaas uit te oven). Alle andere gerechten zijn wel volledig vegetarisch.

Ik zat te denken aan een soort jus voor over de biefstuk en aubergine, iemand tips om dit vegetarisch te maken?
Op tv zag ik net nog een receptje met aanbaksel van vlees, boter, sjalot, bruin bier en daarna 'fond'.
Ik zou dan misschien wat rode ui en champignons aanbakken, maar dan zit ik enkel nog met hoe ik die fond het best zou vervangen. Misschien gewoon champignonbouillon, of trekt dat op niets? :+ (Ik heb geen idee meer hoe jus smaakt haha).


Ik lees meestal mee en zag dit berichtje van een paar dagen geleden nog langs komen.

Ik heb twee varianten van een saus gebaseerd op vleesjus die ik graag maak.

Rode ui zachtjes bakken tot ze zelf langzaam bruin en zacht worden. Beetje tijm, peper, zout en af blussen met balsamico azijn.

Of een halve sjalot en een teentje knoflook heel fijn snijden en opbakken met in schijfjes gesneden champignons. Haverroom en een scheutje Sherry of rode wijn azijn erbij, kruiden met peper en zout en even laten in koken.

Beide erg smakelijk en vegan.

Tot zover mijn inbreken. O:)

Schemerdier

Berichten: 5891
Geregistreerd: 18-07-08
Woonplaats: België

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 19:28

Klinkt ook lekker allebei! Ik ga deze keer wel voor iets niet romig aangezien wel al champignonroomsoep en gratinaardappelen eten :+

mar_fay

Berichten: 2621
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-20 22:57

Dank voor het meedenken (vooral Poes :j)! Knolselderij is goedgekeurd, dus ik weet wat ik ga doen. En dan lekker frieten van bataat en een frisse salade erbij, helemaal prima. Moet die dag en de dag erna ook gewoon werken in de ochtend dus van mij mag het allemaal wel makkelijk, ik houd toch al niet van kerst :P

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-20 12:13

Inmiddels heb ik boodschappen gedaan voor de Kerstdagen. Tweede Kerstdag eet ik bij mijn vader en is het een verrassing wat we eten. Voor mezelf heb ik Kerstavond of Eerste Kerstdag een uitgebreider diner met stoofpeertjes in port, de boeuf bourguignon van 'Wat eet je dan wel?' en brownies met chocolademousse na had ik bedacht. Verder moet ik vooral de wortelen uit mijn Lidl pakket van Too Good To Go opmaken, dus dat wordt hutspot met een gehaktbal. :+

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 00:14

Wow dit is een handige site! Zag het net op reddit. https://nutriso.co/
Een database van vegan voeding, gesorteerd op hoog/laag eiwit/carbs/etc.

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 12:51

Een oud collega is bezig met ontwikkelen van app om te laten zien wat vega(n) eten voor impact heeft.
https://livvie.world/index.html
Een mooi initiatief om inzicht te geven wat je eetpatroon voor effect heeft.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-20 13:55

Als er iemand nog een easy vega(n) kerstdiner zoekt: https://www.devegetarischeslager.nl/rec ... cotta.html heb gisteren dit op, was erg lekker. :Y)
De ricotta was weggelaten maar je zou het ook kunnen vervangen met verkruimelde tofu ofzo, of een beetje kookroom. Nu viel het een beetje uit elkaar.

F_Orumster

Berichten: 15341
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 12:57


Evocative

Berichten: 158
Geregistreerd: 25-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-20 13:42

Hoi! Ik hoop mij bij dit topic aan te kunnen sluiten :)
Ik eet inmiddels alweer dik een jaar volledig veganistisch, na eerst een jaar vegetarisch te hebben gegeten. Ik bleek echter een hele heftige koemelkallergie te hebben en was dus al gebonden aan veel veganistische producten, en langzamerhand ben ik geheel veganistisch gaan eten.
Ik ben alleen niet zo'n goede veganist; ik houd echt totaal niet van bonen, paddestoelen en tofu :') Kikkererwten (en daarbij natuurlijk de hummus) en linzen heb ik wel langzaamaan geaccepteerd gelukkig.
Ik houd ontzettend van bakken en koken en hoop hier ook meer inspiratie op te kunnen doen!

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 14:02

Welkom!

Ons kerstdiner :
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:45

Lekker poes!! Wat is het gerecht na de soep?
Ik ga vanavond gourmetten. Mijn ouders hebben elk alleen 1 klein kipspiesje, verder is alles vegetarisch *\o/*. Daar ben ik echt blij mee

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 15:47

Een kaaskroketje :)

Kookaburra

Berichten: 5432
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:22

Hai!
Mag ik hier eens rondvragen? :D
Ik ben van plan om minder vlees te eten. Normaal eet ik regelmatig vleeswaren op brood, omdat ik geen fan ben van kaas en stiekem dol ben op vlees. (Gevaarlijk om hier te zeggen ;) ) Daarnaast gaan de zoetere dingen zoals chocoladehagelslag vervelen, en al die suiker is niet persée gezond.

Wat zijn fijne vegetarische (of vegan) alternatieven?
- geen kaas;
- liefst met weinig melk (dat zit immers ook in kaas ;) ) ;
- geen hummus, of producten die qua structuur ontzettend op hummus lijken;
- geen avocado, omdat dit ook behoorlijk wat impact heeft op milieu;
- het liefst niet al te duur. Ik woon net op mijzelf dus kan alles wat ik kan sparen ook gebruiken.

Chanen

Berichten: 1709
Geregistreerd: 03-06-11
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:34

Welkom Evocative en Kookaburra!

Vegan bakken kan uitstekend. Zo heb ik al een heerlijke millionaire's shortbread gebakken met plantaardige boter en gecondenseerde kokosmelk. Voor het Kerstdiner vanavond had ik de vegan brownies van Wat eet je dan wel? met appelmoes als eivervanger. Zeer geslaagd!

Qua broodbeleg ben ik zelf dol op pindakaas. Uitstekend te combineren, bijvoorbeeld met banaan of sambal en komkommer. Op die manier gaat het misschien wat minder snel vervelen. Verder vind ik de vegan smeersels van Kips erg lekker. Of de Oatly met komkommer en knoflook.

Het diner ziet er heerlijk uit poes. Al vroeg ik me inderdaad ook af wat die kaaskroket precies was. Ik vond het ook wel wat weg hebben van een ravioli.

lies_sparkle

Berichten: 6136
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:42

Kookaburra schreef:
Hai!
Mag ik hier eens rondvragen? :D
Ik ben van plan om minder vlees te eten. Normaal eet ik regelmatig vleeswaren op brood, omdat ik geen fan ben van kaas en stiekem dol ben op vlees. (Gevaarlijk om hier te zeggen ;) ) Daarnaast gaan de zoetere dingen zoals chocoladehagelslag vervelen, en al die suiker is niet persée gezond.

Wat zijn fijne vegetarische (of vegan) alternatieven?
- geen kaas;
- liefst met weinig melk (dat zit immers ook in kaas ;) ) ;
- geen hummus, of producten die qua structuur ontzettend op hummus lijken;
- geen avocado, omdat dit ook behoorlijk wat impact heeft op milieu;
- het liefst niet al te duur. Ik woon net op mijzelf dus kan alles wat ik kan sparen ook gebruiken.


Heb je bij de AH al eens gekeken naar die vleesvervangers? Ik vind paté bijvoorbeeld lekker en met zo’n bakje kun je wel een week voor uit (kost nog geen €2) :-)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-20 23:56

Hoi kookaburra ! Ik eet ook graag vlees maar ik eet het gewoon niet meer :D

Wat ik op brood eet:

Vegan kaas (schelletjes of smeerkaas)
Faux gras met jam
Vegan prepare, kip curry
Vega vlees salade
Eiersalade
Vega ‘kipfilet plakjes’
Choco :D
Speculoospasta
Hagelslag

Kookaburra

Berichten: 5432
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 00:27

Ik zal een paar binnenkort eens proberen! Zoals vegetarische paté, vegan kip curry, pindakaas mét andere dingen (want inderdaad 'zo' pindakaas verveelt al wat) en eiersalade!

8nnemiek

Berichten: 43487
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-20 00:30

Voor op brood ben ik gek op het broodbeleg van Quorn :9 En ook dat van de vegetarische slager vind ik heerlijk.
Er zijn ook allerlei lekkere groentespreads, al lijken ze vaak wel een beetje op hummus.

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 10:21

Op mijn brood gaat Muhammara (dat is een spread van geroosterde paprika met granaatappel). Het staat bij ons in de supermarkt bij de Hummus maar het is echt heel anders, ook qua structuur.

Kokosbrood, pindakaas met chocopasta, of gewoon een mengsel van veldsla met komkommer /wortel/appel/met mayolijn of pesto.

Blij met mijn schoonouders. Ik eet dus thuis plantaardig en kan me voorstellen dat mensen het lastig vinden om wat te verzinnen. Ze had koolvis gemaakt met sla en gebakken aardappelen. Wat mij betreft een prima alternatief voor een keer.

Bij mijn ouders gebruncht dus dat was makkelijk. Er lag ook Italiaanse ham op tafel. Uit nieuwsgierigheid een klein stukje in mijn mond gestopt. Ik vond het er namelijk niet lekker uitzien terwijl ik er een half jaar geleden nog gek op was. Het vreemde is dus dat ik het ook niet lekker meer vond....
Zou mijn smaak veranderd zijn?

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 19:31

Er zijn zeker dingen die ik er nu vies vind uitzien wat ik vroeger niet vond.

Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 19:39

Ja je smaak veranderd altijd..

De vega wellington staat in de oven! Hij is meer overschaal vormig geworden dan een rol en is een tikkeltje te nat misschien, maar het smaakte al wel goed :D. Ben benieuwd

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:06

Ja klopt. Ik vind ook veel vleesvervangers nu lekkerder dan in het begin. Het meeste blijft karton maar ik kan ze wel steeds meer waarderen haha :D

Sintara

Berichten: 7462
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:31

Afbeelding
:Y)

hij was lekker

Kookaburra

Berichten: 5432
Geregistreerd: 23-07-20
Woonplaats: Op een laaghangende tak in een loofbos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-20 20:32

poes schreef:
Ja klopt. Ik vind ook veel vleesvervangers nu lekkerder dan in het begin. Het meeste blijft karton maar ik kan ze wel steeds meer waarderen haha :D

En dat is dus wat mij tegenhoudt := Ik hoor zo vaak dat een vleesvervanger naar karton proeft... Dat is een wereld van verschil met het vlees van de lokale slager.

Eerst maar eens geen vlees als broodbeleg en af en toe het vlees of vis 's avonds vervangen door nootjes (bij bijv. rijstgerechten) of een eitje. Vleesvervangers op brood die jullie goed bevallen probeer ik wel eens!



Ziet er goed uit Sintara! Schaal-Wellington :D