Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 19:26

Die spekjes gaan wel, maar ik houd ze apart en strooi ze er op mijn bord overheen. Zo blijven ze knapperig. Van de rookworst word ik niet blij.

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 19:39

Ik hou juist wel van rookworst :j
Die van Unox vind ik fijn om op voorraad te hebben omdat die niet in de koeling hoeft, net als hun knakworstjes. Alleen jammer dat er ei in zit.
Spekjes kan ik drie keer per dag eten :') Die kunnen overal over heen haha.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 14:21

Zowel de AH als DVS roockworst vind ik lekker :Y)
Maar in (vegan) boter gebakken champignons erover is ook heerlijk, en/of met gesmolten (vegan) kaas erop :Y)

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-21 20:02

ClauH schreef:
Ik ga dat schorseneren recept zeker een keer uitproberen, ik vind ze ook heerlijk.

Gisteren de gehaktbal van de vegetarische slager op. Ben er niet kapot van... De hamburger daarentegen :P.

Wat eten jullie bij stamppot? Waar ik bij rijst en wraps het vlees niet mis, vind ik stamppot een beetje kaal zonder iets ernaast....

Vegetarische balletjes (AH) of spekjes.


Afbeelding
Ik heb gisteren een vegan “cheese”cake gebakken, maar dan was de vulling op basis van sojakwark, kokosyoghurt, suiker en custard. Lékker :oo! Naar recept uit ‘Taart ende Koeck’. Dat bakboek is echt aan te raden. Geen moeilijke ingrediënten, duidelijke recepten en wat ik er tot dusver uit heb geprobeerd is echt heel goed gelukt.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:28

Misschien niet de juiste plek om dit te vragen maar weet iemand waar je voor een normale prijs wat fermenteerspulletjes kan kopen? De potten enzo kom je wel aan, maar een waterslot is echt lastig. (Of je betaalt 8 euro verzendkosten voor een waterslot van 3,95 dat echt makkelijk door de brievenbus past :o ) Ook zou ik een kaasdoek willen. Iemand enig idee?

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-21 15:49

Ik ben wel eens naar brouwland in België gegaan voor wijnmaak spul en fermenteer spul. Heerlijke winkel!
Met braumarkt heb ik minder goede ervaringen.

Echt goedkoop is het via Ali, maar dat is dan weer wat minder duurzaam.. Al komen de watersloten uit brouw winkels waarschijnlijk ook uit China.

Mijn watersloten passen volgens mij niet door de brievenbus trouwens. Maar zelfs voor een pakketje vind ik 8 euro wel erg veel :=
Kaasdoek bestel ik wel eens bij pit & pit mee. Maar die zijn wel vrij duur.

Anoniem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 15:56

Wij hebben fermenteerspullen van Dille en Kamille.

Vraagje, wat slikken de vegan's onder jullie precies bij een vitaminen en mineralen? Is bijvoorbeeld calcium bijslikken ook een must?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 16:07

brokjes schreef:
Wij hebben fermenteerspullen van Dille en Kamille.

Vraagje, wat slikken de vegan's onder jullie precies bij een vitaminen en mineralen? Is bijvoorbeeld calcium bijslikken ook een must?

Maar die hebben vooral weckpotten enzo, geen pot-met-waterslot bijvoorbeeld :D
Wel kaasdoeken maar die zijn natuurlijk net nu uitverkocht.

Ik slik Vitb12 en vitD. die laatste omdat ik blijkbaar sneller tekort daaraan heb (zei de huisarts een paar jaar geleden) en nu helemaal omdat we minder buiten komen én het winter is. B12 gewoon omdat het nodig is. Calcium vind ik niet nodig, zolang je genoeg groene groenten eet, sojaprducten e.d. heb je daar niet zo snel tekort aan. (En zoveel doet zuivel nu ook weer niet voor je calcium dus het idee dat je extra calcium moet slikken als je vegan bent is ook wat achterhaald.)

Berdien

Berichten: 64531
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 17:08

Kun je niet een lokale brouwer een berichtje doen of die een waterslot voor je hebben? Of bestaat er een verschil tussen watersloten voor flesjes en potten? :o Dat zou ik dan weer niet weten.. Maar de meeste brouwerijen hebben wel watersloten liggen :j

ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:02

Net de geroockte speckjes op bij rijst met bonen. Die speckjes lust ik ook wel elke dag!

Ik slik alleen b12.

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:24

brokjes schreef:
Vraagje, wat slikken de vegan's onder jullie precies bij een vitaminen en mineralen? Is bijvoorbeeld calcium bijslikken ook een must?


B12 is een absolute must, dat krijg je anders gewoon echt nooit genoeg binnen, let er ook op dat je echt een hoogedoseerde hebt en niet op 100% adh gaat zitten! Mijne zit op 40.000% adh geloof ik. Heeft te maken met de opname. :)

Verder slik ik D3 bij, eet ik regelmatig lijnzaad (omega 3) en echt veel groene bladgroenten (ik mikop gezonde dagen toch wel vaak twee ons boerenkool of spinazie in de smoothie) ivm oa calcium en ijzer. Op dagen dat ik lui ben probeer ik Roosvicee Ferro te drinken (ijzer).

Je kunt je eten een poosje bijhouden en invoeren op bv eetmeter.nl en dan vooral de micro's checken. :j
Daily dozen app is behoorlijk diehard (geen onbewerkte producten eten) maar geeft je misschien meer info, net als de website.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 19:32

Ik snap niet hoe het zit met de ADH. Als de opname niet optimaal is dan zit dat toch meegerekend? Ik heb 400% ofzo en neem die iets van 3x per week en heb geen tekorten (laat het af en toe testen).

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 20:00

Geen tekort zegt niet zoveel: je hebt een bepaalde voorraad B12 die je langzaam opgebruikt als het ware, als je neit genoeg bijneemt, maar dat kan dus lang duren. Alleen als je te laag zit heb je al een probleem, want dat is schadelijk.
Zo heb ik het begrepen.

Veganisme Vereniging zegt het zo:

Waarom hooggedoseerde supplementen?
De geadviseerde doseringen voor veganisten zijn veel hoger dan de ADH van het Voedingscentrum of de AI van de EFSA. Dit is omdat het lichaam vitamine B12 uit supplementen die je één keer per dag neemt minder efficiënt opneemt dan B12 uit voedingsmiddelen die je verspreid over de dag eet.

Het lichaam heeft twee verschillende mechanismen om vitamine B12 op te nemen: (1) met receptoren in de darm, en (2) met zogenoemde ‘passieve diffusie’ via de slijmvliezen van het spijsverteringskanaal. Per eetmoment kan je lichaam ongeveer 1,5 µg opnemen via de receptoren in de darm, daarna zijn deze enkele uren verzadigd. Als je dus bij iedere maaltijd iets eet waar een kleine hoeveelheid vitamine B12 in zit, neem je dat goed op en heb je genoeg aan de ADH. Als je een supplement neemt, krijg je alle B12 in één keer binnen en worden de receptoren in de darm verzadigd voordat ze voldoende B12 hebben opgenomen. Een deel van de overige vitamine B12 wordt opgenomen via passieve diffusie, maar dit is heel inefficiënt. Slechts 1% van de B12 in een supplement wordt opgenomen via passieve diffusie.7
Daarom worden hooggedoseerde supplementen geadviseerd. Uit een wekelijks supplement van 2000 µg neem je ongeveer (1,5 + 2000 * 0,01 =) 21,5 µg op. Verdeeld over 7 dagen is dit ongeveer 3 µg vitamine B12 per dag, wat voldoende is.

Ouderen boven de 65 jaar hebben vaker een opnamestoornis voor B12. Vandaar de aanbeveling voor deze groep om dagelijks 1000 mcg cyanocobalamine te nemen.12

Zie hier:
https://www.veganisme.org/informatie/vo ... kan%20zijn.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 21:38

Noeps schreef:
ClauH schreef:
Ik ga dat schorseneren recept zeker een keer uitproberen, ik vind ze ook heerlijk.

Gisteren de gehaktbal van de vegetarische slager op. Ben er niet kapot van... De hamburger daarentegen :P.

Wat eten jullie bij stamppot? Waar ik bij rijst en wraps het vlees niet mis, vind ik stamppot een beetje kaal zonder iets ernaast....

Vegetarische balletjes (AH) of spekjes.


[ [url=m/9xnakr.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ik heb gisteren een vegan “cheese”cake gebakken, maar dan was de vulling op basis van sojakwark, kokosyoghurt, suiker en custard. Lékker :oo! Naar recept uit ‘Taart ende Koeck’. Dat bakboek is echt aan te raden. Geen moeilijke ingrediënten, duidelijke recepten en wat ik er tot dusver uit heb geprobeerd is echt heel goed gelukt.


Leuk!! Ik zie vaak vegan cheesecakes met silken tofu of cashewnoten maar dat lijkt mij niet zo lekker..
Ik vroeg me al eens af of het niet gewoon zelfde recept kon maar dan met Sojakwark. Welke heb jij daarvoor gebruikt? Van Alpro?

Noeps
Berichten: 16929
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:05

Ja de kwark van alpro (750g) en kokosyoghurt van AH of Abbot Kinneys (250g) :). Verder 125g gesmolten plantaardige boter, 100g kristalsuiker, rasp en sap van een citroen, 85g custardpoeder en een theelepel bakpoeder. Alle ingrediënten behalve de boter mengen, dan familie maken (schep vh kwarkmengsel door de boter mengen) en dan de boter bij het kwarkmengsel. Uurtje op 160graden bakken en dan laten opstijven.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:30

@TurdusMerula: ik heb het even gecheckt en ik denk dat mijn potje het zo doet als ik het dacht := Ik lijk de goede dosering te hebben als ik je stukje zo lees.

Ik weet ook wel dat B12 tekort langetermijn is, maar nogmaals, dan zou ik er intussen wel wat van moeten merken, of ik zou op zijn minst een daling moeten zien. Ik heb het hierover gehad met m'n huisarts en die zei dat het goed ging dus daar vertrouw ik maar op :D

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-21 22:40

lilchar, silken tofu vind ik ieg niet naar tofu smaken als je het ergens in verwerkt. :)

Mooi dat je goed zit magrathea!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-21 01:49

Nee zeker niet als je het ergens in verwerkt, daar proef je niks van dan hoor.

LilChar

Berichten: 1255
Geregistreerd: 16-06-14
Woonplaats: apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 12:22

Noeps schreef:
Ja de kwark van alpro (750g) en kokosyoghurt van AH of Abbot Kinneys (250g) :). Verder 125g gesmolten plantaardige boter, 100g kristalsuiker, rasp en sap van een citroen, 85g custardpoeder en een theelepel bakpoeder. Alle ingrediënten behalve de boter mengen, dan familie maken (schep vh kwarkmengsel door de boter mengen) en dan de boter bij het kwarkmengsel. Uurtje op 160graden bakken en dan laten opstijven.



Oke bedankt, leuk! Ga ik eens proberen.

Jaa ik weet dat silken tofu goed erin kan maar het staat mij gewoon niet zo aan haha. :')
Het idee vind ik gewoon niet lekker en ik vind het niet zo leuk om op die manier te maken.

BarbaravdW

Berichten: 961
Geregistreerd: 31-07-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-21 13:01

De allerlekkerste lemonbars die ik ooit gegeten heb... glutenvrij, zonder geraffineerde suiker en zonder dieren!

https://minimalistbaker.com/creamy-vegan-lemon-bars/

Vulling is geweekte cashewnoten met kokosmelk, citroen, ahornsiroop, arrowroot en zout. Zooooooo lekker!!

Damelza

Berichten: 4680
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:25

Is er inmiddels al een fijne redelijk betaalbare vegan maaltijdbox (hellofresh achtig) op de markt?

Ik ben de laatste tijd zo inspiratieloos

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 12:57

Ik zag laatst dat Boerschappen ook een vegan box heeft! Misschien niet helemaal wat je zoekt maar wel leuk.

Jessix

Berichten: 16449
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 13:49

https://veganbox.nl/
Deze bijvoorbeeld en er zijn er meerdere die hem ook een veganbox hebben. Google maar even.
Ik heb er geen ervaring mee, maar het lijkt me soms wel makkelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:24

Ziet er goed uit die box en nu met mooie korting.

Oke, ik ga dan maar eens beginnen met supplementen. B12 (40000 Adh, voelt wel raar om het zo over te doseren ergens?), Testa omega 3 en vitamine d3 besteld.

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:33

brokjes schreef:
Ziet er goed uit die box en nu met mooie korting.

Oke, ik ga dan maar eens beginnen met supplementen. B12 (40000 Adh, voelt wel raar om het zo over te doseren ergens?), Testa omega 3 en vitamine d3 besteld.


Maar dus wel heel belangrijk! Goed bezig!