Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Damelza

Berichten: 4682
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 13:33

Phen schreef:
Hoi allemaal!
Ik kom mij graag melden in het topic. Rustig aan ga ik proberen een groot deel van het topic door te lezen.
De reden dat ik mij meld is omdat ik vanaf volgende week een maand veganistisch wil gaan eten. En wellicht daarna wel doorzetten. Op dit moment eet ik regelmatig vegetarisch (en af en toe onbewust veganistisch diner). De reden waarom ik dit graag wil gaan doen is oa omdat ik bewuster wil gaan eten. Daarnaast is het mooi meegenomen dat ik iets kan betekenen voor het milieu, de dieren en daarnaast mijn gezondheid. Niet dat ik bijzonder ongezond eet, maar wel onregelmatig.
Misschien klinkt het een beetje apart om vanaf volgende week maandag te beginnen. Maar op deze manier kan ik mijn huidige voorraad nog opeten, voedsel verspillen doe ik zo min mogelijk. Daarnaast wil ik mij goed voorbereiden. Ben ik aan het uitzoeken wat handig is qua weekmenu etc.

Nu voelen jullie misschien de vraag al aankomen. Maar toch wil ik hem stellen. Is er iets dat je had willen weten voordat je begon met veganistisch eten/leven? Ofwel waar had je eerder achter willen komen?

Nu lees ik wel al iets over B12, daar moet ik mij wel nog even wat meer in verdiepen.


Het is misschien meer over hoe mensen in mijn omgeving erover denken, als in, je eet alleen maar groente etc. Terwijl bijna alle recepten tegenwoordig wel veganistisch te maken zijn. Zoals laatst werd er tegen mij gezegd dat ik natuurlijk geen pesto kan eten want daar zit kaas in. Terwijl je zelfs gewoon kant en klare pesto's hebt die veganistisch zijn.

In het begin is het gewoon nog een beetje zoeken, maar op een gegeven moment weet je precies welke producten je wel en niet mag en kan je bij nieuwe producten vaak zelfs al raden of het vegan is of niet. Daarnaast ben ik ook op een gegeven moment meer vegan pagina's gaan volgen zoals 'wat eet je dan wel', zo maak je het jezelf ook een beetje makkelijk :)

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:11

Wel goed dat ik nu alvast aan het voorbereiden ben. Gelukkig kan ik vrij goed koken en ben ik ook creatief. Het enige waar ik het meest ‘bang’ voor ben is om niet genoeg calorieën binnen te krijgen. Ook een reden waarom ik op dit moment al aan het uitzoeken ben hoe ik dat het makkelijkst kan oplossen. Ik denk dat de hoofdmaaltijd (ontbijt, lunch en diner) mij wel goed af zullen gaan. Alleen inderdaad tussendoortjes. Daar moet ik nog even goed naar opzoek!

Damelza

Berichten: 4682
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 15:27

Dit is een beetje mijn go to voor tussendoortjes:

- Een appel of banaan
- Snoeptomaatjes/paprika. Eventueel met een hummus dip
- Granen/notenreep
- Biotoday Caramel Bar
- Rijstwafels met chocola ( https://www.jumbo.com/jumbo-rijstwafels ... 406323STK/ )
- Bananenbrood

En bij de action hebben ze nu ook een vegan proteinereep die ik persoonlijk erg lekker vond! Over het algemeen is het niet moeilijk om aan je calorieën te komen, er zijn zoveel lekkere (en wellicht toch ook wel ongezonde) vegan opties.

Jessix

Berichten: 16483
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:00

ClauH schreef:
Citaat:
Ik vind vegan eten dus niet makkelijk en best lastig. _O- Dus ik blijf gewoon lekker een bewuste vega die veel plantaardig eet haha.


Hier hetzelfde. Beter zo dan opgeven omdat het te moeilijk is toch ?


Ik eet al heel lang vegetarisch, dus dat zou ik echt niet meer veranderen. Sinds een jaartje of twee probeer ik zoveel mogelijk helemaal plantaardig te eten. Dat lukt niet elke dag, maar de meerderheid van de week wel. En dan ineens wil ook gewoon een plakje cake kunnen pakken of een paaseitje. :')

Ik voel me daar ook niet meer schuldig om. Ik doe mijn best, en dat is voor nu goed genoeg.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-21 17:03

Ik heb vandaag nog maar eens een potje nieuwe B12 pillen en meteen een aantal zakken edelgist besteld bij H&B. Met die kortingen scheelt het veel, vooral de edelgist vind je nergens goedkoper.

F_Orumster

Berichten: 15339
Geregistreerd: 17-12-03
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 17:56

Jessix schreef:
Ik eet al heel lang vegetarisch, dus dat zou ik echt niet meer veranderen. Sinds een jaartje of twee probeer ik zoveel mogelijk helemaal plantaardig te eten. Dat lukt niet elke dag, maar de meerderheid van de week wel. En dan ineens wil ook gewoon een plakje cake kunnen pakken of een paaseitje. :')

Ik voel me daar ook niet meer schuldig om. Ik doe mijn best, en dat is voor nu goed genoeg.


Het belangrijkste is dat het enorm veel minder is, mooi toch?

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 18:25

Jessix ik heb dat hetzelfde. Ik eet thuis eigenlijk altijd veganistisch, maar de paaseieren op het werk heb ik niet laten staan. Als ik op visite ben dan sla ik de taart ook niet af.
Uit eten zou hier ook niet veganistisch kunnen. Ik ben al blij dat er hier soms een vegetarische optie op de kaart staat.
Op de bovenstaande punten na, vind ik het niet moeilijk. Er zijn genoeg lekkere dingen die puur plantaardig zijn en die ik niet zelf klaargemaakt heb. Ik ben totaal geen kok en voor mijn plezier eventjes een taart bakken doe ik ook niet en toch is het thuis niet heel erg lastig.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:14

Vegan eten en niet aan je calorieën komen is hier geen probleem haha :D snap ook nooit waarom dat zou zijn?

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33857
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:15

poes schreef:
Vegan eten en niet aan je calorieën komen is hier geen probleem haha :D snap ook nooit waarom dat zou zijn?

Ik viel er ook door af. Puur door niet zomaar overal te kunnen eten en alles thuis te moeten maken.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:19

Bij mij dus nooit dit effect ook niet als ik langere tijd plantaardig eet. Poes en eten dat lukt altijd wel haha.

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:49

Ohja, hier inderdaad ook geen moeite om aan de kcal te komen. Helaas, was het maar waar :')

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 19:54

Ik ben er ook niet van afgevallen (helaas haha) maar ik kan vaak ook bij visites wel bijna alles eten wat er voorgeschoteld wordt. Heb gelukkig wel mensen in mijn kring die er vanuit zichzelf rekening mee houden ookal vraag ik daar niet om. En heb zelf geen moeite om vega producten te vinden of maalden te maken. Ik eet nog net zoveel of weinig als voordat ik vega was. maar kan me voorstellen dat het bij veganistisch wat moeilijker is.

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 20:53

Hahaha, goed om te lezen dat de meeste er geen last van hebben met te kort calorieën binnen te krijgen. Ik moet zeker niet afvallen, eerder wat aankomen.
Ik hoop door middel van deze challenge een gezonder eetpatroon op na te houden. Dan wel vegetarisch, dan wel veganistisch en misschien besluit ik wel half om half te gaan doen. Voornamelijk dus inzicht krijgen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 22:50

Welkom in de wereld van noten, avocado, hummus, frietjes, ketchup, vegan mayonaise, vegan vleesvervangers, vegan brood, vegan wijn en bier, pindakaas, speculoospasta, aardappelen, pasta, smoothies met plant yoghurt en melk en zaden en allerlei caloriebommen, olijfolie, kokosvet, curry’s met tofu en kokosmelk en rijst, naanbrood, allerlei sausjes, etc :D

lies_sparkle

Berichten: 6135
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:08

poes schreef:
Welkom in de wereld van noten, avocado, hummus, frietjes, ketchup, vegan mayonaise, vegan vleesvervangers, vegan brood, vegan wijn en bier, pindakaas, speculoospasta, aardappelen, pasta, smoothies met plant yoghurt en melk en zaden en allerlei caloriebommen, olijfolie, kokosvet, curry’s met tofu en kokosmelk en rijst, naanbrood, allerlei sausjes, etc :D


Heerlijk deze post *\o/* :D

Phen
Berichten: 1207
Geregistreerd: 03-01-08

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:27

Klinkt goed! :-D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-21 23:31

In het show je maaltijd topic wordt overigens ook veel vegan gepost of maaltijden die eenvoudig vegan te maken zijn.

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 09:55

Ik heb al zo vaak moeten aanhoren dat veganisten altijd ondervoed zijn. 8)7 Inmiddels ga ik de discussie niet eens meer aan en hoor ik stilletjes de "ervaringen" aan van ondervoede veganisten die ze ooit zijn tegengekomen. Of de altijd zieke veganist.

Zelf geen veganist overigens, maar vegetariër.

8nnemiek

Berichten: 43469
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-21 10:05

:))
Ik heb ook nog wel 10 kilo voor een ondervoede veganist :)) Gratis af te halen.

Ik probeer al een tijdje wat af te vallen. Een paar weken alleen veel groente en wat fruit gegeten, geen suiker of vet of granen.. En nog steeds niks eraf :')

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 10:19

Ik ben altijd al een slechte ontbijter geweest, maar sinds ik mijn ontbijt volledig heb vervangen voor een kop zwarte koffie en een appel ben ik bijna 10 kg kwijt. := Zal vast niet gezond zijn, maar ik heb echt nergens zin in 's ochtends. Mijn trek begint nu pas om 12:00 en gek genoeg heb ik dan gedurende de dag ook minder snaaitrek. Combineer dat met een pittige stage op een ziekenhuisafdeling en inmiddels lijk ik misschien wel wat ondervoed ja. Waarschijnlijk de bron van de opmerkingen. :')

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:11

Ik eet ook niet 100% veganistisch. Echt het laatste stapje loop ik een beetje tegen aan. Thuis eten we wel volledig vegan en zelf buiten de deur ook. Maar als ik op visite ben, of met anderen uit eten ga, dan is het soms nog wel vegetarisch.

Voor de mensen die het moeilijk vinden: lopen jullie ook binnenhuis tegenaan, of ook vooral buitenshuis?

Queelens

Berichten: 8029
Geregistreerd: 07-10-07
Woonplaats: 't Gooi

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 11:28

Vooral buitenshuis ook :j op visite of als je in een restaurant belandt waar er weinig vegetarische opties zijn naast een geitenkaassalade die ik ook niet eet :=
Vaak als ik inspraak heb in het restaurant weet ik wel de tentjes te vinden of uit te zoeken, maar je hebt het niet altijd voor het kiezen. Vorig jaar waren we een weekendje weg in Duitsland, daar vond ik het echt moeilijk om vegetarisch eten te vinden in een restaurant. Heb het idee dat ze er daar allemaal nog niet zo mee bezig zijn..

Damelza

Berichten: 4682
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:29

Jessix schreef:
Ik eet al heel lang vegetarisch, dus dat zou ik echt niet meer veranderen. Sinds een jaartje of twee probeer ik zoveel mogelijk helemaal plantaardig te eten. Dat lukt niet elke dag, maar de meerderheid van de week wel. En dan ineens wil ook gewoon een plakje cake kunnen pakken of een paaseitje. :')

Ik voel me daar ook niet meer schuldig om. Ik doe mijn best, en dat is voor nu goed genoeg.


Ik eet ook inderdaad 100% vegetarisch maar niet helemaal vegan, maar qua eten probeer ik dat wel zo veel mogelijk en ook bij de aanschaf van bv nieuwe producten probeer ik er wel op te letten. Maar echt 100% vegan is echt bijna niet mogelijk, als ik dan bv in groepen al lees dat een mandarijn niet vegan is omdat er een laagje op de schil zit wat iets dierlijk bevat.

Persoonlijk vind ik dat vegans elkaar onderling ook onwijs afbranden...

Damelza

Berichten: 4682
Geregistreerd: 23-09-08
Woonplaats: Egmond-Binnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:30

Annetje schreef:
Ohja, hier inderdaad ook geen moeite om aan de kcal te komen. Helaas, was het maar waar :')


zeker nu met de sportscholen dicht en een zittende baan komen de kilo's er rustig aan :+

Jessix

Berichten: 16483
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-21 13:35

Bonna schreef:
Ik eet ook niet 100% veganistisch. Echt het laatste stapje loop ik een beetje tegen aan. Thuis eten we wel volledig vegan en zelf buiten de deur ook. Maar als ik op visite ben, of met anderen uit eten ga, dan is het soms nog wel vegetarisch.

Voor de mensen die het moeilijk vinden: lopen jullie ook binnenhuis tegenaan, of ook vooral buitenshuis?

Buitenshuis vooral. Hier in de omgeving mag je blij zijn met een of twee vegetarische opties. Sinds een jaartje kun je als lunch nog wel een broodje hummes krijgen, maar ik vind hem maar zelden echt lekker. En inderdaad bij andere mensen is vlees vermijden niet zo moeilijk maar ei of zuivel vaak wel.

En ik moet eerlijk zeggen dat ik het mezelf ook wel gun hoor. Dat stukje taart of een gerecht met kaas erin. Ik vind het namelijk ook gewoon heel lekker.