Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:38

Dat snap ik maar al te goed sintara. Al gaat het er bij mij wel echt niet in dat mensen die ‘vlees’ kweken hun dieren graag zien. Maar ik begrijp je punt heel goed. Er worden echt wel inspanningen geleverd en dat moeten we ook niet willen verbergen. Ik denk alleen dat voor de meeste Vegas en vegans het nooit genoeg is. Er zijn er maar weinig die op een gegeven moment nog vlees willen eten, ook als het een goed leven heeft gehad en ‘humaan’ geslacht is.

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:50

Dat ben ik helemaal met je eens poes :)
Ook over vleesboeren. Ze zijn vaak dol op het zien van de dieren, vinden het een machtig gezicht /rijkdom om te zien maar zijn over het algemeen niet gehecht aan de individuen. Al hebben veel wel bijvoorbeeld 1 lievelingskoe dat dan wel een soort huisdier status heeft (wat ik ook niet begrijp hoor maar goed).
Maar laat gewoon zien hoe het echt is, informeren is juist goed. Voor mij maakte het bv veel uit om een documentaire te zien over kippenboeren in china. Niet alleen vanwege de dieren maar ook mensenrechten en vervuiling wat ermee gepaard gaat.
Dat is in feite de industrie die hier in de supermarkt en reclames het meest wordt aangeprezen.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 13:54

Ja het blijft een vreemde sector. En ik denk dat best veel mensen in de industrie zelf er ook wel moeite mee hebben ergens. Ik heb veel gezien dat ze zich er ergens voor afsluiten. En idd wel gek met 1 koe of kip of iets. Of een vreemd gekleurde big waar ze dan altijd net wat extra voor doen.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 15:35

Ik sla vrijwel alle industrie kritische docu’s over

Ik heb een veehouderij opleidiing, heb alle dier productie branches van binnen gezien
Van geboorte tot einde verhaal, heb op een varkensslachterij gewerkt (ja op die afdeling)

Waarom denk je dat ik plantaardig eet?

Daar heb ik geen docu’s voor nodig
De stukken die ik wel gezien heb daar zag ik voornamelijk Amerikaanse etc industrie in
En daar zie ik sowieso nog wel verschillen tussen hier en daar zeg maar
En mag ook hopen dat we op dat vlak en een hoop andere vlakken
De veramerikanisatie van hier een halt kunnen toeroepen

Margoooo

Berichten: 2804
Geregistreerd: 19-06-06
Woonplaats: Amsterdam

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:39

Watson is heel lekker Berdien, geniet ervan!

Ik ga morgen bij Yerba eten, nog nooit geweest maar wel afgehaald en heb hun kookboek. Echt liefde voor de creativiteit...

AH is echt goed bezig, heel excited om alles uit te proberen! Ik zag ook vegan bitterballen en kroketten voor in de oven... Omnomnom...

Miesemuisje

Berichten: 3089
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:42

Ja leuk al die nieuwe dingen bij de ah, wil ook snel wat proberen :D

Sintara

Berichten: 7426
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:43

Het assortiment wordt idd steeds beter! Enige is, in de winkel vind ik het moeilijk te vinden.
Online lijkt er 3x zoveel te zijn (iig bij de jumbo, ah heb ik hier niet op een handige plek dichtbij)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 18:46

Ik zit er aan te denken om sowieso online te gaan bestellen bij jumbo en/of ah
Heb hier een 4 van beide waar ik regelmatig kom en het assortiment is redelijk okay tot om te janken

Pas pick up gedaan bij de ah
Was op zich wel relaxed

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-21 18:58

Bij onze AH hebben ze een behoorlijk groot assortiment aan vega gelukkig. Een schap van een paar meter breed van onder tot boven aan het plafond helemaal vol, en nog een apart schap bij het boterhamvlees, en een apart schap in de diepvries. Ik loop er meestal vooral even langs om de pakjes met 35% korting eruit te vissen :))

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:06

Ze hebben hier ook best veel(denk qua schappen hetzelfde qua inhoud)
Maar vaak net niet de dingen die ik zoek van bepaalde merken

Beyond worsten
4 ah’s, 4 jumbo’s
Nergens in het assortiment (bbqseizoen ;) )
Maar ook de worsten van garden gourmet

0091

Berichten: 2264
Geregistreerd: 26-01-14
Woonplaats: Op een eiland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:25

Zolang veel mensen ervan overtuigd zijn dat je vlees nodig hebt, zullen ze vlees blijven eten.
Naar mijn mening is de eerste stap naar een diervriendelijkere eetstijl dat mensen tijdens het avondeten gaan bedenken welke groente ze willen eten en wat ze daarbij willen eten, ipv welk vlees ze willen en wat ze daarbij gaan eten. Mensen eten dan nog steeds vlees maar de focus gaat langzaam over op groentes en niet meer op het vlees/ vis.

Daarbij heeft iedereen zijn eigen redenen om vega(n) te gaan eten. Veel doen het vanwege het dierenwelzijn, maar er is ook een grote groep die het doet vanwege het milieu, je eigen gezondheid, goedkoper of geloof. Iedereen heeft zijn eigen reden en focussen op dierenwelzijn zal bepaalde mensen laten nadenken, maar een grote groep niet.

Zelf heb ik heel lang mijn eigen vlees gefokt. Dieren hadden een prachtig en ruim leven in mijn achtertuin. Scharrelen was elke dag een feit en meer ruimte dan ze überhaupt durfde te verkennen. Daarna slachtte ik de dieren zelf en ik weet dus dat ze op een seconde na een prachtig leven hebben gehad. Dus docu's als cowspiricy, tsja, dat deed me echt vrij weinig.

Wat mij uiteindelijk heeft besloten om vega te gaan eten is dat het voer laten groeien voor ze enorm veel ruimte kost. Vooral haver is zwaar werk, groeit niet heel snel en mijn halve moestuin besloeg ermee (van de andere helft kan ons gezin eten, ja, het hele jaar rond!). Dus dat stukje vlees kost veel ruimte en moeite wat eigenlijk niet opweegt tegen het vlees blijven eten.

De paar producten die ik toen nog at was vooral voor de eiwitten, want daar ben ik van jongs af aan op gehamerd dat je die, zeker als sporter, nodig hebt. Dat je veel alternatieven hebt en dat de hoeveelheid eiwitten overdreven is, daar kom je na veel zoeken pas achter.

Nu 2 jaar "vega" en ruim 2 maanden "vegan". Waarom tussen haakjes? Nou ik eet het meestal niet, maar als de plaatselijke jager vraagt of we wat geschoten wild willen hebben (hij doet aan schadebestrijding bij de boeren in de buurt) dan heel graag! Een volwassen eend die een prachtig leven heeft gehad op de laatste seconde na? Tsja, daar heb ik geen moeite mee en ik verwerk het dier liever dan dat het wordt weggegooid. Daarbij is het gewoon erg lekker.

Dus al die docu's met extreme beelden en het laten zien van dode dieren.. die hebben mij er vooral van overtuigd dat vegans vervelende mensen waren die een vergrootglas leggen op een paar slechte zaken

Ethelate

Berichten: 21123
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:29

Voor wie nu online wil bestellen, kan bij AH nu een maand gratis bezorging als je een proef abo bezorgbundel neemt ;)

Vandaag de vegan cheddarcheese saus van de Lidl ontdekt :9 erg lekker :9
Afbeelding
Nadeel is dat het dan meestal zo’n tijdelijk assortiment is

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 19:33

Jumbo heeft die optie momenteel ook trouwens


Ik denk dat die docu’s wel degelijk hun nut hebben

Ik kijk ze niet , maar ik weet sowieso dondersgoed hoe wie wat en waar op het gebied van de productie van vlees
Helaas weten heel veel mensen dat dus niet

Maar ik noem mezelf nog steeds niet vegan
Ik eet en leef plantaardig en zo diervriendelijk mogelijk
Maar ik ben geen veganist

Annetje

Berichten: 25481
Geregistreerd: 25-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 20:15

8nnemiek schreef:
Bij onze AH hebben ze een behoorlijk groot assortiment aan vega gelukkig. Een schap van een paar meter breed van onder tot boven aan het plafond helemaal vol, en nog een apart schap bij het boterhamvlees, en een apart schap in de diepvries. Ik loop er meestal vooral even langs om de pakjes met 35% korting eruit te vissen :))

Dat klinkt als heel erg veel! Wij hebben een Jan linders in het eigen dorp en daar hebben ze alleen garden gourmet en vivera wat ik wil eten (zoveel mogelijk veganistisch)
Bij de ah en de jumbo dorp verderop hebben ze vooral andere dingen, maar niet zozeer meer dingen. Ik kan bijvoorbeeld nergens de producten van boon vinden en dat vind ik erg jammer.
Vanmiddag bij de jumbo ingeslagen. Allemaal eigen merk en veel dingen die ik nog niet kende.
Salades enzo zou ik trouwens niet zomaar kopen. Dat vond ik als vegetariër en vleeseter ook al niet lekker. Vleesvervangers voor op brood ook niet.

Berdien

Berichten: 64534
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-21 22:38

Bij 'mijn' AH is het vega/vegan schap even groot als het kip/varken/koe schap. Echt zo tof :D :D Het wordt steeds groter, ze spelen er echt een goed op in. Alle nieuwe producten liggen ook in de schappen. Of nou ja.. Zouden er kunnen liggen want er is een heuse run op.

Ik vind een vleesvervanger voor op brood wel lekker, voor de afwisseling. Ik gedij goed op afwisseling :))

Jessix

Berichten: 16463
Geregistreerd: 22-08-06
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-21 07:40

8nnemiek schreef:
Bij onze AH hebben ze een behoorlijk groot assortiment aan vega gelukkig. Een schap van een paar meter breed van onder tot boven aan het plafond helemaal vol, en nog een apart schap bij het boterhamvlees, en een apart schap in de diepvries. Ik loop er meestal vooral even langs om de pakjes met 35% korting eruit te vissen :))

Bij ons ook. Blijkbaar veel vraag naar in ons dorp. Staan ook altijd mensen bij de schappen om wat te pakken.

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:02

ik dacht dat er ook een topic voor was, maar kon deze niet vinden, heeft iemand misschien tips voor een gezellig en beetje betaalbaar vegetarisch restaurant? Liefst in de omgeving van Arnhem
Wil mijn moeder vanavond mee uit eten nemen voor haar verjaardag, beetje last minut beslissing, maar we zijn er allebei wel aan toe om er even uit te gaan

lies_sparkle

Berichten: 6131
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 13:55

Faelynn schreef:
ik dacht dat er ook een topic voor was, maar kon deze niet vinden, heeft iemand misschien tips voor een gezellig en beetje betaalbaar vegetarisch restaurant? Liefst in de omgeving van Arnhem
Wil mijn moeder vanavond mee uit eten nemen voor haar verjaardag, beetje last minut beslissing, maar we zijn er allebei wel aan toe om er even uit te gaan


https://zusje.nl/rondjegroen/

amand0
Berichten: 72
Geregistreerd: 19-02-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-21 14:01

Ik wilde konijnenvoer zeggen maar die is niet open vandaag. Verder is het triest in Arnhem qua vega(n) vind ik

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-21 19:53

Faelynn schreef:
ik dacht dat er ook een topic voor was, maar kon deze niet vinden, heeft iemand misschien tips voor een gezellig en beetje betaalbaar vegetarisch restaurant? Liefst in de omgeving van Arnhem
Wil mijn moeder vanavond mee uit eten nemen voor haar verjaardag, beetje last minut beslissing, maar we zijn er allebei wel aan toe om er even uit te gaan

Een volgende keer als je iets meer tijd hebt inderdaad Konijnenvoer, zit altijd wel snel vol dus op tijd reserveren maar is het allemaal meer dan waard. :j :D

Faelynn

Berichten: 3151
Geregistreerd: 25-10-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 08:42

konijnenvoer hadden we inderdaad gevonden, wouden we naar toe, maar was helaas gesloten op dinsdag. We zijn uiteindelijk naar de Beren Arnhem gegaan, hadden ook veel lekkere vegetarische en veganistische opties en was ook heel betaalbaar, goed gegeten :D

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-21 20:31

Goed om te horen, daar ben ik nog niet geweest dus ik zal hem op mijn lijstje zetten. :D

stitchlover

Berichten: 2607
Geregistreerd: 20-06-07
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-21 13:19

Hoi allemaal, na het zien van de docu cowspiracy, seaspiracy en whatthehealth zijn mijn vriend en ik er over uit dat we veganistisch eten in ons systeem willen gaan krijgen.

We aten al flexitarisch, in ons geval thuis altijd vegetarisch, maar buiten de deur niet (altijd). Dit willen we sowieso om gaan gooien naar thuis veganistisch eten.

Ik hoop in dit topic inspiratie op te doen, niet persé qua volhouden, maar meer bijvoorbeeld recepten, zienswijzen en restauranttips etc. :j

8nnemiek

Berichten: 43427
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-21 13:46

Welkom! Top dat jullie helemaal om willen!
Als jullie thuis al vegetarisch aten dan zal het jullie vast prima lukken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-21 11:59

Ik lees al een tijdje mee, wil graag stoppen met vlees eten, heb het ook al eens geprobeerd, maar ik vind het zo lekker :o .
Dus hypocriet als mensen kunnen zijn overgestapt naar "diervriendelijk" vlees als in scharrelkip, vlees via koopeenkoe.nl en meer van dat soort initiatieven, maar uiteindelijk heb ik hier ook geen prettig gevoel meer bij.

Wel wat documentaires gezien (niet degene die hier genoemd worden) zoals Vleesverlangen en heb laatst nog weer eens een aflevering van de Keuringsdienst van Waarde gezien over de prijs van leverworst, waarbij er in een varkensslachthuis gefilmd werd. Op zich ging het slachten (doodmaken door een tang met stroom) allemaal keurig netjes, maar toch zit ik kotsmisselijk en met tranen in mijn ogen te kijken naar die lieve, mooie dieren die daar op hun dood staan te wachten.

Ik wil geen vlees meer eten. En nu? Wat ga ik dan eten? Wat is nodig en wat kom ik tekort als ik geen vlees eet? Ik ben mij aan het inlezen op internet en meld mij dus ook in dit topic. Ik zal op zoek moeten naar lekkere en vooral makkelijk te bereiden maaltijden, daar ik niet persé van lang in de keuken staan houd. Ook heb ik een mega hekel aan boodschappen doen, dus het zou fijn zijn als de producten die ik nodig heb bijvoorbeeld bij de Lidl te krijgen zijn. Jumbo bezorgt hier ook aan huis, dus daar kan ik bestellen. AH helaas (nog) niet.

Gelukkig ben ik een makkelijke eter en lust zo'n beetje alles, dus ik hoop dat dat helpt. Mijn man is volledig voorstander dus is ook wel prettig.

Ik hoop hier wat tips te vinden (krijgen) over "hoe" ik het aan kan pakken.