Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:42

Vegan ontbijt vind ik ook moeilijk! Maar vegan pannenkoekjes, french toast, brood, jam, fruit, etc doen al veel :) eventueel vegan kaasje erbij?

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:44

Ik zou zeggen, ga eens bij een geitenboerderij kijken ;) dan zie je het zelf

Voor het ontbijt: vergeet een lekkere fruitsalade niet!

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:46

Wipher schreef:
Ik zou zeggen, ga eens bij een geitenboerderij kijken ;) dan zie je het zelf

Voor het ontbijt: vergeet een lekkere fruitsalade niet!


Ik zou het niet doen, heb bij twee (geiten)boeren op paarden gereden en gelukkig waren de stallen bijna altijd dicht -O-

EDIT: ik mis trouwens niet veel, maar ik mis M&Ms :')
Zijn die dark vegan en zo ja zijn die nog te krijgen?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 16:55

Assortiment zoet beleg is altijd een goed idee (op gewoonvegan.nl kun je vinden welke hagelslag bijv. vegan is), verder hummus of zelf wat spreads in elkaar draaien (google is your friend), scrambled tofu, muesli (let op dat er vaak honing in zit, check ook gewoonvegan) of cornflakes met amandelmelk (ik ken niet veel mensen die sojamelk erg lekker vinden). Regel eventueel Oatly Barista zodat je melk voor in de koffie aan kunt bieden.
Verder: https://veganchallenge.nl/zoek-recept/#&Menugang=125

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:25

+:)+ ja alles voor de gasten :D
Super heb nu al veel meer ideeen. Top. Y)(^) :))

Oja vwb de geiten.... ik ga alleen maar voor biologische producten van van alles (ook in onze B&B trouwens zo veel mogelijk) dan heb je nog enig idee dat het met het welzijn van dieren beetje goedkomt. En dan wel bij de Albert Heijn voor minstens 2 ** liever nog 3, anders is het nog drama :\

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:27

Ik reageer heel kort op het vegan broodbeleg, want moet zo weer aan het werk :D , ik maak altijd zelf hummus en daar kun je veel mee variëren. Daarnaast maak ik ook tapenades en heeft de Vegetarische Slager veel vegan broodbeleg. En er bestaat ook glutenvrije en vegan kokosbrood, en vegan vlokken, hagelslag, pindakaas enzovoort :))

Van die laatste paar dingen weet ik niet hoe het met glutenvrij zit trouwens.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:28

Even makkelijk vegan beleg: ah hagelslagpuur en ah duopasta (chocopasta) :)

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:28

VanHuisUit schreef:
+:)+ ja alles voor de gasten :D
Super heb nu al veel meer ideeen. Top. Y)(^) :))

Oja vwb de geiten.... ik ga alleen maar voor biologische producten van van alles (ook in onze B&B trouwens zo veel mogelijk) dan heb je nog enig idee dat het met het welzijn van dieren beetje goedkomt. En dan wel bij de Albert Heijn voor minstens 2 ** liever nog 3, anders is het nog drama :\

Biologisch heeft eigenlijk bizar weinig met dierenwelzijn te maken :o

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 17:44

Ligt eraan, de kleinschalige boerderij van mijn schoonouders heeft ruime loopstallen en ze komen veel buiten. Maar dat er ook maar 60.
Verder verkopen ze alleen aan huis, op de markt of via de reformwinkel.

Maar ook bij hen gaan de geitjes er af. Bokjes worden verkocht aan liefhebbers (apart ras) en oude geiten gaan de vriezer in voor de stoofpot.

Maar dit is 1 voorbeeld en 1 van de uitzonderingen. De vriend van mijn collega heeft een geiten/koeiencombi merkhouderij. Daar ben ik bijna huilend weggelopen toen we een rondleiding kregen.

Biologisch heeft niets met dierenwelzijn te maken.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:04

Hangt er vanaf, volgens mij kan biologisch wel betekenen dat het 3 sterren voor beter leven heeft. Maar ook alleen biologisch voeren mag de prefix 'biologisch' dragen
Wat mij daar dan wel weer aan stoort is dat er weinig eisen zijn over transportduur... Bovendien gaan ze uiteindelijk allemaal dood :(

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:06

:o? biologische eieren bedoel dan scharrel zeg maar dat is toch veel diervriendelijker dan niet? Biologisch / scharrel vlees is toch veel diervriendelijker dan niet biologisch of ben ik nu gek?

Maar kan me voorstellen dat je vanuit vegetarisch / veganistisch standpunt alle vorm van vlees dieronvriendelijk vindt en dat is feitelijk ook zo.

Biologisch heeft 3 sterren van beter leven.

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:17

VanHuisUit schreef:
:o? biologische eieren bedoel dan scharrel zeg maar dat is toch veel diervriendelijker dan niet? Biologisch / scharrel vlees is toch veel diervriendelijker dan niet biologisch of ben ik nu gek?

Maar kan me voorstellen dat je vanuit vegetarisch / veganistisch standpunt alle vorm van vlees dieronvriendelijk vindt en dat is feitelijk ook zo.

Biologisch heeft 3 sterren van beter leven.


Ik ben helemaal niet tegen het eten van eieren of vlees, maar ik zou het dan wel bij een hobbyist halen denk ik.

Dit zijn de criteria voor 3 sterren eieren:
Onder 3 sterren Beter Leven keurmerk hebben de kippen een ruimte in de stal van maximaal 6,7 hennen per m2. Ze hebben, net als bij 2 sterren, een overdekte en een vrije uitloop naar buiten en de groepsgrootte bedraagt maximaal 6000 hennen. In de gangbare veehouderij geldt geen maximum groepsgrootte.

Dat vind ik nog verdomd veel kippen op een metertje :o

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:23

Pin me er niet op vast. Uit mijn hoofd: biologisch houdt in dat een bepaald aandeel van het voer uit de buurt moet komen, er meer ruimte is, rekening gehouden wordt met het milieu en dat dieren maar 3 maanden binnen afgemest mogen worden.

Dus een scharrelbedrijf kan wel milieuvriendelijk zijn. Maar als ze het percentage voer niet halen dan mogen ze zich niet biologisch noemen.

Dat terzijde, slachtkalfjes worden maar 7 a 8 maanden, dus ze zitten alsnog de helft van hun leven binnen.

Biologisch betekent dat ze aan die eisen voldoen die er gesteld worden aan een biologisch bedrijf.
Veel kleine bedrijven kiezen er echter voor om niet het biologische keurmerk te dragen omdat het enorm duur is. Dat zijn lokale bedrijven die dus ook best goed voor hun dieren zorgen maar niet het biologische voer kunnen betalen of niet genoeg lokaal kunnen krijgen.

Wil je vlees? Ga dan lokaal bij de boeren langs die wat aanbieden of langs een samengestelde lokale boerderijwinkel. Dan weet je wat voor vlees je in de kuip hebt ;)

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:35

Lastig... Ik zit sinds vegetarisch ben gaan eten zonder broodbeleg dat ik lekker vind, waardoor ik dus veel te weinig brood eet. Ik had vanochtend geitenkaas en dat kwam er tenminste niet weer uit, maar als het er zo aan toe gaat zoek ik verder. Ben wel een beetje ten einde raad nu eerlijk gezegd... Chocopasta/hagelslag etc. word ik misselijk van en is ongezond, gewone kaas vind ik vies, de textuur van hummus werkt voor mij niet. En zo kan ik nog wel even verder gaan :(

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:47

Zoek anders eens op internet? Je kan tegenwoordig best veel kleine boerderijen vinden waar ze echt uitzonderingen maken. Zoals koeien in een natuurgebied, varkens die lekker buiten mogen wroeten en rollen in de modder, familiekuddes voor melkvee etc.

Ik heb zelf een geitenbedrijf gezien. Regulier, dat wel. Tja, de geiten lagen er wel goed bij op zich, maar ze konden niet naar buiten en er was niet veel loopruimte. Bij ziekte was het wel afgelopen, dat zei de veehouder zelf. Een geit gaat praktisch altijd dood bij ziekte en de DA kosten waren hoog, te hoog voor één geit. Een kwart van de jonge geiten gaat dood, ze stonden in groepjes in hokken met stro. Ze waren allemaal ziek, dat krijg je er niet uit want ze steken elkaar aan. Wat te zwak is valt uiteindelijk om. Ik vond de veehouderijen met melkkoeien er beter uit zien, maar een koe is dan ook meer waard en is ook nog goed te behandelen.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:51

Pindakaas, zuivelspread, avocado, tomatensaus met peper (eventueel blaadje sla, appelmoes, vegetarische vleesproducten/broodbeleg, gevulde pitabroodjes, ananaskaas, tahin, alle combinaties van voorgestelde producten met kruiden etcetera etcetera.

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 18:59

Appelstroop (extra ijzer) en jam vallen wel mee qua ongezondheid. Ik eet een enkele keer kaas als vervanging.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:22

OK heb beeld :j }:0 ;(

@Enamorada ik heb zelf jarenlang vegetarisch gegeten, ben nu een gelegenheids vlees eter dus niet 100% vega zeg maar. Er zijn zoveel verschillende soorten kaas, zal er toch vast wel een zijn die je wel lekker vindt?

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 19:26

Geiten zijn juist enorm taai.
Maar wat medicijnen heeft gehad is afgekeurd voor de slacht.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-17 20:50

minikatje schreef:
Geiten zijn juist enorm taai.
Maar wat medicijnen heeft gehad is afgekeurd voor de slacht.


Dit waren melkgeiten. De veehouder vertelde het zelf, ik vond het percentage uitval enorm hoog. Blijkbaar is het percentage op andere bedrijven nog hoger, ik zag dat de PvdD net een bericht postte met cijfers tot 40% sterfte onder jonge geiten.

Slachtdieren mogen wel medicatie toch? Ik weet niet of dit bij geiten anders is, maar er zit normaal een wachttijd op producten van dieren die medicatie hebben gehad. Maar hij liet bijna niks behandelen, want ze gingen praktisch altijd dood. Natuurlijk diende hij zelf wel wat toe, stond genoeg in de kast.

minikatje

Berichten: 8965
Geregistreerd: 26-07-05
Woonplaats: sprookjesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 09:38

Dan zijn ze niet goed voor de dieren.
Sorry hoor, dat is bijna de helft van alle jonge dieren.
Dat is niet een normale gang van zaken maar vermeerderen als een kip zonder kop en dan niet de middelen hebben.
Kleinschalige bedrijven hebben een uitval van onder de 10 procent en dat vonden ze al hoog.
Ook melkgeiten zijn taaie rakkers, maar dan moet je er wel goed voor zijn.

Klinkt mij hetzelfde in de oren als dat sportpaarden een totaal ander soort zijn en daarom niet buiten komen.
Klinkklare nonsens.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 13:03

Ik heb slechts ervaring met dit bedrijf, veel van mijn groepsgenoten waren van veehouderij en die vonden dit niet raar. Ik heb er ten minste niks over gehoord. Wel veel ervaring met koeien, maar geiten heb je hier niet zo veel in de omgeving.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:21

IK sta bij een schapenhouderij met mijn paarden met echt enorm veel schapen en lammeren dus in het voorjaar (honderden). En die man is echt super zuinig op zijn ooien en lammeren hoor. Uitval echt beslist geen 10% echt minder, en als er uitval is baalt hij daar enorm van.
Is zo'n man die die kleine lammetjes die je soms bij een drie- of vierling hebt apart zet, onder de lamp en in de kantine. Ook al gaan ze in het najaar naar de slacht of soms na 3 maanden al. Niet dat ik dat leuk vind, dat ze worden geslacht, maar hij is totdat ze vertrekken goed voor zijn dieren.
Sterfte van 40% van jong spul dat is echt bizar.
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 09-09-17 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Azmay
Berichten: 18002
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:23

VanHuisUit schreef:
IK sta bij een schapenhouderij met echt enorm veel schapen en lammeren dus in het voorjaar (honderden). En die man is echt super zuinig op zijn ooien en lammeren hoor. Uitval echt beslist geen 10% echt minder, en als er uitval is baalt hij daar enorm van.
Is echt zo'n man die die kleine lammetjes die je soms bij een drie- of vierling hebt apart zet, onder de lamp en in de kantine. Ook al gaan ze in het najaar naar de slacht of soms na 3 maanden al. Niet dat ik dat leuk vindt, dat ze worden geslacht, maar hij is totdat ze vertrekken echt goed voor zijn dieren.


Mijn ervaring met schapenhouders is ook een stuk beter dan met geitenboeren. Overigens hebben de vleeskoeien het hier in de buurt ook niet heel slecht moet ik zeggen.

VanHuisUit

Berichten: 6688
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 21:28

Zou dat komen omdat die schapenboeren vaak van huis uit al schapenboer zijn en geitenboer wat meer 'gemaakt' is zeg maar?
Mijn pensionbaas heeft zelfs zo'n apart weitje voor de oudere ooien, omdat die in de grote groep niet goed meer meekomen. Alles wordt goed bijgevoerd, de ooien op tijd geschoren, mooie hokken bij het aflammeren, ooien en jong spul even apart totdat alles gesetteld is en dan in passende groepjes voordat ze op de wei gaan.

Ik kan me niet voorstellen hoe iemand zo boer kan zijn, zoals werd verteld, met zoveel sterfte en die dieren zo ellendig gehouden ;( lijkt me toch dat je dat niet naar jezelf kunt verantwoorden... ik kom van het platteland en mijn ouders hadden ook schapen en kippen, die werden wel geslacht af en toe als de tijd daar was e.d. maar die bio industrie / intensieve veehouderij echt vreselijk...