Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:38

Ik weet dat bokjes bijna niks opbrengen, want hier moeten we het vlees niet. Mensen mogen dat wel eens meer gaan eten ipv import van ander vlees.

De boer kwam ook uit de koeien en wilde snel weer terug, maar geitenmelk brengt momenteel erg veel op. Een tijdje geleden was de melkprijs voor koeienmelk nog veel lager dan nu. Ik vond de hokken met jonge dieren erg vies, alle dieren waren ziek eigenlijk. Allemaal hoesten. Maar ze nemen het allemaal van elkaar over en een deel komt er zelf wel weer boven op. Kan me voorstellen dat als je meer open stukken hebt en de dieren niet zo dicht op elkaar zitten, ze dan niet allemaal ziek worden. Maar hier zit alles in dichte stallen.

Uit de koeien weet ik dat de sterfte daar lang niet zo hoog is, daar zit niet zo snel ziekte in. Alleen zijn de stallen daar vaak open, minder dieren op een klein stukje (na twee weken wanneer ze uit de kist/krat mogen). Vleeskoeien heb ik enkel bio gezien, daar open stallen en natuurlijk de weide op.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 22:57

Nou, ik heb wat gevonden qua broodbeleg hoor *\o/* Bedankt allemaal nog voor de suggesties!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:52

Spannend, wat is het? :D

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-17 23:57

Plantaardige boter met een beetje zeezout :') Voor de rest eet ik nauwelijks zout en het gaat er goed in, dus ik laat het maar even zo.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 17:44

Ik wil uit eten ^)
Heb inmiddels in de buurt wel wat vegetarische opties gevonden maar vegan doen ze gewoon niet aan. Soms hebben ze wel 1 optie die eventueel vegan zou kunnen (die ze niet online hebben maar dat moet ik in recensies lezen) maar het gebeurt ook dat ik vraag om (nagenoeg) vegan en dat ze de spagetti bolognese aanraden omdat daar geen kaas bij zit :')

Wil er eigenlijk ook niet verder dan 10km voor rijden dus dat maakt het echt niet makkelijk hier in deze uithoek..

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-17 18:38

Dat is de reden dat ik voorlopig vega eet. Thuis is het makkelijk maar ik eet zo ontzettend veel buiten de deur...

Wipher
Berichten: 506
Geregistreerd: 22-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:11

Azmay schreef:
Wipher schreef:
Ik zou zeggen, ga eens bij een geitenboerderij kijken ;) dan zie je het zelf

Voor het ontbijt: vergeet een lekkere fruitsalade niet!


Ik zou het niet doen, heb bij twee (geiten)boeren op paarden gereden en gelukkig waren de stallen bijna altijd dicht -O-


Ik vraag me af waarom je dat zegt? Ik bedoel, voordat ik besluit of ik ergens op tegen ben, wil ik het graag met eigen ogen zien. Waarom dan je ogen sluiten voor het geval dat het echt erg is?

Met die insteek ben ik gisteren ook bij een melkgeitenbedrijf gaan kijken. Ik verwachtte het ergste en het viel me eigenlijk wel mee. De geiten zitten in een open stal (geen loopruimte naar buiten, maar wel in de stal). Alle leeftijden door elkaar, met een vrij ingenieus voersysteem. Ja het zijn melkgeiten, en ja er lopen dus geiten bij met uiers tot op de grond en dat ziet er ontzettend sneu uit. Maar ze liggen wel op een dik pak (schoon!) stro en kunnen vrij uit bewegen (in tegenstelling tot bv veel varkens). Ze zagen er schoon uit en ik heb er maar een enkeling gezien waar iets medisch op aan te merken was (er liep er eentje slecht, die liep vooral op de knieën).

Nu ga ik echt niet meteen geitenmelk drinken en geitenvlees eten en ik zal ook echt niet zeggen dat alles goed is daar. De bokjes worden evengoed naar de slager gebracht verwacht ik en uiteindelijk bleek dat het toch nog een dikke 500 geiten waren die in de stal zaten (zo leek het niet). Maar ik vind wel dat we eerst een blik mogen werpen op wat er gebeurt voordat we allemaal schreeuwen dat het ontzettend slecht is

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 10:23

Ik kan niet zo best tegen dierenleed en als die bokken dan met zijn allen op een paar vierkante meter staan in een donkere vieze stal zonder enige afleiding behalve elkaar word mij humeur daar niet veel beter van :o

Zoals de koeienboer hier zijn vleeskoeien houd heb ik daar dan weer compleet geen moeite mee, lichte schone stallen en de kalveren naar buiten met moeders. Dat ze dan op een bord eindigen vind ik niet eens zo erg.

shiroihebi
Berichten: 1951
Geregistreerd: 13-01-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:17

Donker zal het er niet zijn, vies misschien wel, maar de dieren horen er schoon bij te liggen. Ja, er is minder ruimte dan je zal willen, maar ik vond het er beter uit zien dan varkensstallen.

Ik heb nu eigenlijk van bijna alle vormen van veehouderij meerdere stallen gezien en het opent wel je ogen. Ik heb enorm respect voor de mensen die koste wat kost hun dieren een natuurlijk mogelijk leven geven. Die manier van houden moet regulier worden en mensen mogen wel eens afstappen van die 75 kg vlees per jaar.

Ik snap dat er vraag is naar goedkoop vlees, veel mensen willen niks weten over hun eten. Expres niet. En aan die vraag moet je voldoen. De kracht ligt dus wel degelijk bij de consument, waar geen vraag naar is wordt ook niet aangeboden.

Ik heb inmiddels mijn vriend om, hij wil geen kiloknaller meer eten. Thuis eet ik (ookal ben ik geen vega meer) nog best heel vaak vega/vegan. We hebben nog steeds een overvloed aan groentes en aardappelen, dus wij maken heerlijk onze eigen friet. Morgen vegan courgetteprutteltje :')

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:32

Mijn man is inmiddels met personal training bezig om af te vallen en spieren te trainen. Ze begeleiden hem ook in het eten, maar zijn helaas van mening dat hij voor eiwitten toch echt vlees nodig heeft. Hij eet het gelukkig wel minimaal en ik verbaasde me er gelijk over wat je veel geld moet neerleggen voor vlees wat voor de helft uit water bestaat.

Van t weekend hebben we verse patat in de airfryer gegooid. Wow wat lekker. Echt beste friet ooit.

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:35

Jotoma schreef:
Mijn man is inmiddels met personal training bezig om af te vallen en spieren te trainen. Ze begeleiden hem ook in het eten, maar zijn helaas van mening dat hij voor eiwitten toch echt vlees nodig heeft. Hij eet het gelukkig wel minimaal en ik verbaasde me er gelijk over wat je veel geld moet neerleggen voor vlees wat voor de helft uit water bestaat.

Van t weekend hebben we verse patat in de airfryer gegooid. Wow wat lekker. Echt beste friet ooit.


Er zijn zoveel manieren om genoeg eiwitten uit planten te halen blijkbaar :(:)

Ik snap overigens dat de gemiddelde geitenstal niet donker en vies is Riraito, maar de 2 die ik heb gezien hadden beide geen ramen en enkel een dichte vloer zonder (of met nauwelijks) strooisel.

enamorada

Berichten: 2764
Geregistreerd: 25-01-15
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:40

Jotoma schreef:
Mijn man is inmiddels met personal training bezig om af te vallen en spieren te trainen. Ze begeleiden hem ook in het eten, maar zijn helaas van mening dat hij voor eiwitten toch echt vlees nodig heeft. Hij eet het gelukkig wel minimaal en ik verbaasde me er gelijk over wat je veel geld moet neerleggen voor vlees wat voor de helft uit water bestaat.

Van t weekend hebben we verse patat in de airfryer gegooid. Wow wat lekker. Echt beste friet ooit.

Misschien kun je hem de documentaire Forks over Knives laten zien. Heb ik zelf in ieder geval veel van geleerd wat betreft eiwitten uit planten/vlees. :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-17 20:48

Ik heb t hem wel verteld, dat dat niet via vlees hoeft. Maar voor nu vind hij het t makkelijkste om het even zo te doen en dan zal hij straks weer vegan mee eten.
Voor een op en top vleeseter was ik al zo verbaasd dat hij vegan mee ging eten, dat ik het nu zo respecteer. Hij eet/drinkt geen zuivel, alleen af en toe een beetje tonijn, kipfilet of zalm op brood of een klein beetje kipfilet, tartaat of kalkoen uit de pan.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 11:33

Het is niet helemaal waar dat de consument de enige schuldige is. Waar geen aanbod is is ook geen vraag he :) er zullen altijd idioten zijn die menen dat ze recht hebben op veel en goedkoop vlees, en die moeten we stoppen te bedienen.

J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:07

Hoi! Ik spring even in, hopelijk vinden jullie dat niet vervelend.. (anders gewoon zeggen natuurlijk :o )

Na het nieuws van vandaag over het slachthuis in België ben ik er helemaal klaar mee. Ik zit al een paar weken te denken om vegetariër te worden, maar ik ben altijd bang dat ik het niet haal. Bij deze heb ik de knop omgezet en ga ik het gewoon proberen, en wel nu meteen! Ik heb verder nog niks van dit topic gelezen, dat ga ik de komende tijd maar eens doen..

Miesemuisje

Berichten: 3089
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:12

welkom bij de club! :)

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:17

J0anieke schreef:
Hoi! Ik spring even in, hopelijk vinden jullie dat niet vervelend.. (anders gewoon zeggen natuurlijk :o )

Na het nieuws van vandaag over het slachthuis in België ben ik er helemaal klaar mee. Ik zit al een paar weken te denken om vegetariër te worden, maar ik ben altijd bang dat ik het niet haal. Bij deze heb ik de knop omgezet en ga ik het gewoon proberen, en wel nu meteen! Ik heb verder nog niks van dit topic gelezen, dat ga ik de komende tijd maar eens doen..


Waarom ben je ban dat je "het niet haalt"?
Elke keer dat je minder vlees eet is mooi meegenomen toch? ;)

J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:21

Jaa dat doe ik al sowieso! En ik weet eigenlijk niet waarom ik dat denk. Voor nu denk ik in ieder geval 'niet geschoten is altijd mis', dus ik ga een poging wagen!

Azmay

Berichten: 18001
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:24

J0anieke schreef:
Jaa dat doe ik al sowieso! En ik weet eigenlijk niet waarom ik dat denk. Voor nu denk ik in ieder geval 'niet geschoten is altijd mis', dus ik ga een poging wagen!


Toen ik nog vegetarier was om het principe at ik ook wel eens een stukje spek :o
Merkte wel dat hoe langer ik geen vlees at hoe meer het naar "dood dier" ging smaken.
Zelf vind ik het geen doodzonde als je soms een beetje vlees pakt, dat moet ieder voor zich weten.
Als iedereen drastisch zou minderen in vlees/melk zou de wereld er al een heel stuk mooier uit zien denk ik :Y)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:25

Precies wat Azmay zegt. Elke maaltijd zonder vlees is er weer een. In mijn ogen is het ook niet zo zwart/wit dat ook als je wel een keer dierlijk eet, je het niet 'gehaald' hebt.

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:27

Ben het helemaal met Azmay eens, elke keer dat je geen vlees (of eventuele andere dierlijke producten) eet is al een overwinning op zich. Je zult verrast zijn hoeveel alternatieven er zijn en hoe lekker je nog steeds kunt blijven eten. Je kan dit hoor :D

En zoals ze hier in de omgeving zeggen: "Voak be'j te bange." :))
Laatst bijgewerkt door Drunksheep op 12-09-17 12:28, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:28

Aaah jullie zijn top! Fijn dat ik me heb gemeld in deze groep! :D

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 12:51

Welkom! Ik vind vegetarisch eten echt makkelijk! En ik eet dan nog meer dan de helft van de tijd buiten de deur.

J0anieke

Berichten: 4894
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-17 14:12

Ik denk dat het ook meer tussen m'n oren zit! Vaak met uit eten vind ik de groenten net zo lekker als het vlees, dan moet een vegetarisch gerecht ook prima kunnen. Misschien/ik hoop dat ik blij verrast ga zijn met hoe het gaat en wat je allemaal ook wél kan eten! :)

8nnemiek

Berichten: 43419
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-17 14:40

Het leuke aan vegetarisch eten vind ik ook dat je zo ontzettend veel aparte en nieuwe recepten tegen komt. In de traditionele keuken draait gewoon alles om het vlees en blijven mensen vaak hangen bij aardappel/groente/vlees en spaghetti/macaroni en nasi/bami, terwijl je in de vegetarische keuken, waar gerechten meestal om de groente draaien, echt zo veel nieuwe ideeën tegen komt, en nieuwe groentes en ingrediënten waar je het bestaan niet eens van kende. Dat maakt het ook heel leuk en vooral veelzijdig.
En daarnaast heb je natuurlijk zo veel vleesvervangers tegenwoordig dat je zelfs lekker ouderwets aardappel/groente/vlees(vervanger) kan maken zonder dat je iets mist. Vooral AH en de vegetarische slager hebben lekkere producten vind ik.