Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:14

Ik heb daar ook last van, maar niet met alle warme chocolademelk... Die van de Starbucks kan ik ook niet hebben, cappuccino dan weer wel. Ook kon ik bij mijn ouders altijd nog toetjes eten na een warme maaltijd, nu ik dat niet meer doe bij mijn vriend krijg ik altijd diarree als ik bij mijn ouders weer toetje neem na het eten. Nu weet ik het en sla ik het over, wel jammer want ik hou echt ontzettend van toetjes... :') Een toetje zo spontaan in de middag (dus niet na een warme maaltijd) kan ik dan weer wel verdragen... Echt heel apart :=

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:32

Misschien het de starbucks dan.. want ik eet tussen de middag nog wel eens kaas en daar zit het natuurlijk ook in.

Gek Azmay van die vis. Ik krijg wel enorme pukkels als ik een keer supermarktvlees eet. Laatst had ik een vlees-craving en hebben we bij de slager wat gehaald. Daar reageerde ik niet op, behalve opnieuw een opgezette maag.
Ik mis vlees verder gelukkig totaal niet :)
Vleesvervangers ben ik ook niet super wild van.. maar lees hier toch ook wel dat daar veel toegevoegde troep in zit, dus misschien maar goed dat ik dat niet zo goed lust :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:35

En dat terwijl je bij starbucks echt uit 3 soorten plantaardige melk kunt kiezen :oo of maken ze daar geen choco van?
Ik weet wel dat amandelmelk-latte macchiato mijn nieuwe liefde is <3 zooo lekker is dat!

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 17:49

Ik drink het eigenlijk alleen bij een tankstation uit een automaat. Dus daar is die keuze niet :)

J0anieke

Berichten: 4891
Geregistreerd: 22-11-09
Woonplaats: Overal waar het leuk is

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 18:25

Kaas heb ik ook nooit problemen mee. Geen idee waar het bij mij vandaan komt, maar ik mijd nu ook gewoon warme chocolademelk op andere locaties (voor de zekerheid) en geen toetjes na warme maaltijden...

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:03

In harde/Hollandse kazen zit maar heel weinig lactose in
Dus als je op lactose zou reageren kan het zijn dat je wel tegen kaas kunt

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 09:32

Gisteren een poging gedaan tot uit eten gaan, wat een fiasco -O-
Moet wel gezegd worden de de communicatie wat betreft de mensen die wel van de kaart aten ook verschrikkelijk was.

Iedereen had al eten en toen kwam mijn vegetarische (?) bord, dus terug gestuurd want we hadden tot 3 keer toe veganistisch besteld van te voren. Volgens hun niet overigens. Is iedereen bijna klaar komt er een bord met groente die zo overkookt is dat je het met een lepel kon prakken, champignons die de pan amper gezien hebben, puree uit een pakje en een soja roomsausje wat zo muf was dat ik het niet te eten vond.
Heb het terug gestuurd en gezegd dat ik niets meer hoefde, inmiddels was iedereen eigenlijk al klaar en ik had een mini bakje friet gehad.

Kreeg nog wel vers sorbetijs van het huis, was mierzoet maar het was tenminste iets :')

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 10:48

O ik had ook een veganistische uit eten ervaring dit weekeind, maar dat was echt top! Keuken had alles speciaal klaargemaakt, het was origineel, gezond en ook nog eens echt lekker! Vond het best eng want durf het bijna niet te vragen, maar was vooraf overlegt en ze hadden echt zo lief en goed hun best gedaan! _/-\o_

Echt jammer dat het bij jou zo slecht was. :(

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 11:16

Jeetje, dat klinkt vervelend. Was het Van der Valk ofzo? :=
Heel veel succes aan de veganchallenge deelnemers *\o/* (zaten er een paar van in het topic toch?)

Azmay

Berichten: 17996
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 13:13

Magrathea schreef:
Jeetje, dat klinkt vervelend. Was het Van der Valk ofzo? :=
Heel veel succes aan de veganchallenge deelnemers *\o/* (zaten er een paar van in het topic toch?)


Nee een zaakje hier in het dorp verderop (Merkelbeek), was best schandalig.
Ben normaal echt te verlegen om terug te sturen maar dit was echt geen doen..

Zoolgangster

Berichten: 9650
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 22:35

Jotoma schreef:
Door alle reviews had ik me ook zo verheugd op die filet en ik vond m dus verre van echt te onderscheiden :')


Ik kende de vegetarische filet van AH, en daarmee vergeleken lijkt die van de vegetarische slager veel meer op echte filet.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33817
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-17 23:20

Ik ga vanaf morgen meedoen met de challenge! Werd vandaag uitgenodigd om mee te gaan naar een pannenkoekenrestaurant en dat werd eigenlijk voor me besloten. :’) dus het maar een dagje uitgesteld.

Lig wel met enorme buikpijn in bed nu, kan slecht tegen kaas en melk helaas...

En een edelgist kaassaus? Recept? :9

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:13

Las op de vorige pagina iets over pepernoten... Die zijn inderdaad vrijwel altijd vegan! Maar mijn grootste verslaving is eigenlijk wel witte en melkchocolade pepernoten, de pure geef ik altijd weg. :') Dit zou mijn eerste sinterklaas snoepgoed maanden worden dat ik 100% vegan eet en ik zat al enorm te balen toen ik de kilo zakken chocolade pepernoten van de AH in de schappen zag, want verder snoep ik niet zo veel, maar die chocolade pepernoten.... Tot ik bedacht ze zelf te maken!

De AH heeft namelijk sinds een tijd melkvrije chocolade op basis van rijstmelk, wit en melk en nog wat smaakjes (rice crisp enzo). Vaak liggen ze niet bij de chocola, maar wel bij de lactose vrije afdeling (naast de glutenvrije)! Dus laatst heb ik pepernoten gehaald, witte en melk rijstchocolade gesmolten, pepernoten erin roeren en met een vorkje er weer uit lepelen en laten uitharden op een bakpapiertje.

Afgelopen weekend een grotere lading gemaakt met 3 melk/rijst chocolade repen, helaas had de AH bij mijn vriend in de buurt alleen melk en geen wit, dus daar komt van de week weer een lading van. En oooh, het is de extra moeite absoluut waard. <3

Afbeelding

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:15

Ik heb gisteren mijn eerste vegan taart gebakken, het is een chocolate karamel swirl taartje geworden en hij is zo lekker <3 vult wel enorm trouwens.

Had alleen een foutje gemaakt en eerst de bloem bij de (plantaardige) boter gegooid ipv de suiker, dus nu is de bodem wat gespikkeld haha.

Afbeelding
Afbeelding

En wow Suliko, goed idee. Zo lekker :D puur is ook niet mijn favo inderdaad.

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:20

Suliko, witte rice crisp chocolade? Dat meen je niet :oo waarom hoor ik dit nu pas... Sorry weegschaal :=
Drunksheep, wat een mooi taartje! Kan zo bij de banketbakker <3 En beter toch dat het vullend is, dan eet je hem niet in een keer op haha

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:30

De coop (?) had dacht ik pure chocolade pepernoten die vegan zijn. Maar daar doe ik het dus echt niet voor, dan liever een uur in de keuken staan. :')

Drunksheep, oh wat een mooie taart, zou ik het recept daarvan mogen?
Magrathea, :D de lactose vrije afdeling is zeker een aanrader in de AH! Al hebben bio winkels ook echt veel verschillende smaken chocola op rijstmelk basis, ook nougat/praliné achtig.

Stumper_

Berichten: 1348
Geregistreerd: 16-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:31

Dat ziet er heerlijk uit, Drunksheep! Heb je het recept voor me? Vind het leuk om ook eens te proberen. :D

Deze maand doe ik ook min of meer mee aan de vegan challenge, er waren nog wat dingen die op moesten, maar ik ben al een aantal dagen eerder begonnen. Ik merk wel dat ik pure chocola lekkerder begin te vinden nu melkchocolade niet meer mag (rijstemelk chocolade is ook wel lekker, maar toch wel een beetje anders).

Laatst voor het eerst bij ACU in Utrecht gegeten, echt een aanrader als je in de buurt bent! Alles is vegan en heel goed geprijsd. Wel reserveren van tevoren, het is er snel vol.

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:41

Gewone rijstmelk chocolade vind ik ook een beetje tegen vallen, maar met noten of crisp of andere zaken erdoor wel erg goed te doen en als chocoladepepernoten vind ik het echt heerlijk.
Al ben ik puur wel meer gaan waarderen sinds ik vegan ben, dan nog wel het liefst met iets van noten.

Stumper_, wat zijn ongeveer de prijzen bij ACU? Heb niet zo veel te spenderen maar het lijkt me erg leuk mijn vriend eens mee uit eten te nemen. :)

Gisteren hadden we eten gehaald bij SOY een vegetarisch/veganistisch afhaalrestaurent in Utrecht. Ik ben altijd erg huiverig om chineesachtig afhaaleten omdat ik er al eens goed ziek van ben geworden (thais of indo vind ik wat dat betreft meestal veel beter aan kwaliteit), maar ik had zo'n hip restaurant als SOY wel wat hoger ingeschat, helaas hing ik vannacht alsnog boven de wc met misselijkheid en buikpijn. -O-

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:55

Thanks allemaal :D bij deze het receptje.

Ingrediënten:
Voor de bodem:
65 gram kristalsuiker
130 gram vegan margarine
200 gram bloem

Voor de karamel:
6 eetlepels amandelboter (dit kan je ook heel makkelijk zelf maken!)
3 eetlepels kokosolie
4 eetlepels ahornsiroop
1 theelepel vanille extract

Voor de chocola:
100 gram pure chocola (omdat het vegan is, mag dus ook een andere vegan chocola zijn, zoals rijstmelkchocola)
1 eetlepel kokosolie

Het recept is gericht op een tartelette vorm van 20cm, ik heb gewoon een springvorm gebruikt van 26cm :') maar houd daar rekening mee met je bodem.

1. Verwarm je oven voor op 180 graden.
2. Meng de margarine en suiker tot het één geheel is, meng het dan met de bloem. Kneed alles vervolgens tot het goed gemengd is.
3. Rol het deeg uit op een met bloem bestrooid oppervlak. Zorg ervoor dat je het zover uitrolt dat het in de vorm past.
4. Doe het deeg in de vorm en gebruik je vingers om het deeg tegen de zijkanten te duwen. Mocht je deeg over de rand hangen, snijd dan al het overtollige af.
5. Prik de bodem een aantal keren met een vork, en leg dan een bakpapiertje op het deeg met daarop rijst of speciale bakbonen. Dit om het rijzen in het midden van de bodem te voorkomen.
6. Bak de bodem zo'n 45 tot 50 minuten in de voorverwarmde oven. Laat het dan afkoelen, zo'n 10 tot 20 minuten.
7. In de tussentijd kun je de karamel maken door de amandelboter, ahornsiroop, kokosolie en vanille extract tot een geheel te mengen.
8. Als de bodem is afgekoeld kun je de karamel in de bodem gieten. Je kunt er nu voor kiezen om deze helemaal te laten uitharden in de koelkast zodat de chocola er als aparte laag weer overheen komt, of dus de chocola er zoals ik doorheen te swirlen en de karamel dus niet direct uit te laten harden.
9. Smelt de chocolade samen met de kokosolie au bain-marie.
10. Giet deze chocola vervolgens over de hardgeworden karamellaag, of zoals je zelf wilt door de nog zachte karamellaag. En dan kun je je fantasie de vrije loop laten :')
11. Laat de taart afkoelen totdat de chocola en karamel zijn uitgehard.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 11:59

Woww wat een mooie en creatieve baksels komen hier langs zeg!

Nog even iets. Ik ben nu mijn eten aan het tracken, maar merk dat het niet heel makkelijk is (voor mij) om aan voldoende eiwit te komen. Hoe doen jullie dat?
Ik weet van noten, bonen etc. Maar noten bevatten relatief niet eens zo heel veel eiwit. Wel veel vetten. (niet dat ik de vetten als een probleem zie, maar meer de verhoudingen.)

Suliko

Berichten: 4323
Geregistreerd: 06-12-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:07

Hennepzaad bevat alle essentiële aminozuren en kan je toevoegen aan salades en smoothies of door dressings, heeft een beetje nootachtige smaak. Je moet het niet verhitten.

Als ik op reis ben of naar een festival of het idee heb dat ik wat meer proteïnen kan gebruiken slik ik spirulina bij, dit is een alg die ook alle essentiële aminozuren bevat. In tabletvorm of in poedervorm toevoegen aan sappen (het is wel echt ontzettend ranzig vind ik zelf).

Daarnaast is het vrijwel onmogelijk om met een normaal dieet, ook plantaardig, een tekort te krijgen aan eiwitten. Laat staan er last van. In landen als Nederland, zelfs als je niet heel gezond eet, wordt het eigenlijk als onmogelijk beschouwd om hier een tekort in te krijgen. Ik kan me wel voorstellen dat als je een actief leven leidt het prettig is om genoeg eiwitten binnen te krijgen, met name als je veel sport. Maar dan alsnog zou ik me er niet veel zorgen over maken als je regelmatig bonen, noten en veel groentes eet en desnoods hennepzaad of spirulina toevoegen (dan weet je in ieder geval zeker dat je alle eiwitten te pakken hebt).

@Drunksheep, jeetje wat een simpel recept. Ik heb gewoon alles al in huis behalve de amandelboter. :')
Laatst bijgewerkt door Suliko op 02-10-17 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 12:08

Deoiridh schreef:
Woww wat een mooie en creatieve baksels komen hier langs zeg!

Nog even iets. Ik ben nu mijn eten aan het tracken, maar merk dat het niet heel makkelijk is (voor mij) om aan voldoende eiwit te komen. Hoe doen jullie dat?
Ik weet van noten, bonen etc. Maar noten bevatten relatief niet eens zo heel veel eiwit. Wel veel vetten. (niet dat ik de vetten als een probleem zie, maar meer de verhoudingen.)


Ik neem vegan spirulina tabletten voor de eiwitten. Ik kom er anders ook niet aan.

Deoiridh
Berichten: 503
Geregistreerd: 22-06-15

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 15:57

Ik zal wat in huis gaan halen, bedankt voor de tips!
Het is niet zo dat ik fanatiek sport maar met paardrijden merk ik dat in me soms te slap voel om mijn paard uit te zitten of om echt strak recht te zitten. Dus denk dat ik er wel even wat aan moet gaan doen. :)

Marvel
Berichten: 6304
Geregistreerd: 30-07-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 16:06

Graag gedaan! Ik haal ze bij flinndal. Heb nog wel een kortingscode als je er belang bij hebt.

Ojee, mijn cheatday was gister. Komt mn man vandaag thuis met de bitterballen en kroketten van de aldi.....

k_m

Berichten: 5332
Geregistreerd: 03-02-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-17 19:00

Jotoma schreef:
Ik drink het eigenlijk alleen bij een tankstation uit een automaat. Dus daar is die keuze niet :)

Oh daar is enkel gewone melk dan? Ik stond laatst te kijken maar vond het niet meteen dus heb maar niets genomen. Jammer want ben allergisch voor melk