Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 18:56

En ik heb ontdekt dat dolma biber (gevulde paprika's) ook echt super lekker zijn op de bbq :9
Als 'vleesvervanger' misschien wel wat minder geschikt. Goed gemarineerde tempeh is ook echt nomnom.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:30

Soja valt hier af
Ik word echt heel Misselijk van tofu, tempeh en sojamelk
Mora veggie sate gaat dan wel weer goed en een aantal producten waar deels soja in zit ook(van de standaard merken in de super )
Maar die drie vallen hier echt verkeerd :?

8nnemiek

Berichten: 43417
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-18 19:33

Bbq vind ik ook heel lastig. Wij bbq’en daarom bijna nooit meer := De vleesvervangers worden gewoon te droog vind ik.
Dit jaar wil ik toch weer eens een poging doen, en dan tofu bacon en sofine visburgers proberen. Die worden niet snel droog.
Wordt tijd dat ze met een lekkere zalmvervanger op de markt komen!

Verder maak ik meestal gepofte aardappel, maïs en gevulde champignons, maar om daar de bbq voor aan te maken vind ik niet zo veel toevoegen omdat die net zo lekker zijn uit de oven.

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 19:35

8nnemiek schreef:
Bbq vind ik ook heel lastig. Wij bbq’en daarom bijna nooit meer := De vleesvervangers worden gewoon te droog vind ik.
Dit jaar wil ik toch weer eens een poging doen, en dan tofu bacon en sofine visburgers proberen. Die worden niet snel droog.
Wordt tijd dat ze met een lekkere zalmvervanger op de markt komen!

Verder maak ik meestal gepofte aardappel, maïs en gevulde champignons, maar om daar de bbq voor aan te maken vind ik niet zo veel toevoegen omdat die net zo lekker zijn uit de oven.


Oeh ja die visburgers zijn heel lekker van de BBQ <3

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:07

Bij de Lidl hebben ze van die filetlapjes, 3 in een pakje, 1,60 per pakje. Weet niet of daar soja in zit alleen. Ik vind ze heel lekker! :~ Gooi dat altijd op de BBQ

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:14

Zal ze eens opzoeken de volgende lidl ronde
Tis ook zo typisch dat het Met melk, tofu en tempeh en sommige andere producten is ( kipstukjes van de Vega slager heb ik een zelfde reactie op , geen idee of daar veel soja in zit)
Maar andere producten Met soja er in gaan dan weer wel goed :?

Dus kan ze allicht proberen, ook al zou er soja in zitten
De burgers van lidl gaan ook goed namelijk

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:24

Zeker proberen! Ze zijn echt lekker ( en ook speciaal voor de BBQ als ik me niet vergis)
Afbeelding
Ze zijn wel niet altijd overal verkrijgbaar, dus als je ze niet vind moet je het op een ander moment nog eens proberen :)

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-18 20:57

Fijne tip Magrathea, kom echt nooit bij de Lidl, maar dit ziet er goed uit :j

lies_sparkle

Berichten: 6130
Geregistreerd: 19-06-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 11:55

Ik heb het even gevraagd en dit was de reactie van Hema:

Afbeelding

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 12:00

Jammer! Dankjewel voor het delen :)

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:03

liespower94 schreef:
Ik heb het even gevraagd en dit was de reactie van Hema:

[ [url=m/tpVMsq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doet me hieraan denken :')
Afbeelding

#everytime

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:15

Die 2% ei( 1,5 wit, 0,5 geel) lijken mij ook best makkelijk te vervangen :?

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 13:30

Jammer dat ze dat ei er ook niet uit konden laten, hopelijk komt dat nog.

Moet even wat van me afschrijven. Vanmorgen toen ik met de kinderen meefietste naar school weer zulke zielige melkkoeien gezien. Ze waren op weg naar hun weiland maar een aantal liep zo beroerd... ze konden de rest niet bijhouden en je zag de ellende echt in hun ogen ;( . En dan was dit zeker geen bedrijf die slecht bekend staat of zo.

Ik begrijp echt niet dat mensen zoiets zien en daarna rustig melk of kaas kopen, ik was er echt maar van :\ .

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 15:33

Ja echt :') Ik snap niet hoe die 2% zo essentieel is. Kan me zelfs voorstellen dat dat alleen is voor de glanzende laag erop? Jammer hoor, daar kun je ook andere dingen voor gebruiken

Sharani schreef:
Moet even wat van me afschrijven. Vanmorgen toen ik met de kinderen meefietste naar school weer zulke zielige melkkoeien gezien. Ze waren op weg naar hun weiland maar een aantal liep zo beroerd... ze konden de rest niet bijhouden en je zag de ellende echt in hun ogen ;( . En dan was dit zeker geen bedrijf die slecht bekend staat of zo.

Ik begrijp echt niet dat mensen zoiets zien en daarna rustig melk of kaas kopen, ik was er echt maar van :\ .

Ik heb dat ook regelmatig hoor :/ Ik ga wel eens op de fiets of met de bus naar Rotterdam en dan kom je langs een aantal melkveebedrijven. Weet nog dat ik een keer een kalfje zag die volgens mij echt net geboren was, de moeder was met haar neus het kalfje aan het aansporen zijn eerste stapjes te zetten <3 echt ongelofelijk lief. Maarja, vrij snel daarna komt dan wel het besef dat tegen de tijd dat ik aangekomen was op mijn bestemming het kalfje al bij de moeder weg was. Echt, dan breekt je hart toch... Ik kan heel goed begrijpen dat er steeds meer moeders zijn die stoppen met zuivel wanneer ze borstvoeding (hebben ge)geven

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 17:45

Ik heb vandaag ook Mayolijn in onze AH gespot *\o/* nou kan ik gewoon lekker alles bij mijn favo winkel halen. Hij is wel 10 cent duurder dan bij de Jumbo zag ik.

Magrathea schreef:
liespower94 schreef:
Ik heb het even gevraagd en dit was de reactie van Hema:

[ [url=m/tpVMsq.jpg]Afbeelding[/url] ]

Doet me hieraan denken :')
[ Afbeelding ]

#everytime


Triest maar waar _O-

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:15

Ik heb net weer iets lekkers op *\o/* Het is geen recept van mij maar wel heel lekker! Het originele recept kan ik niet terugvinden dus dan maar even mijn vrije interpretatie:

Men neme wortelen (ongeveer hotdog grootte)(jawel, we maken vandaag carrot dogs :Y) in de gewenste hoeveelheid. Kook het in ruim water tot je er met enige moeite in kunt prikken met een vork (ze hoeven niet compleet zacht te zijn maar de buitenkant mag wel), dit duurt ongeveer 20 minuten (waarvan ca 10 minuten kokend).
Maak intussen een marinade van ketjap, sojasaus, chilisaus, pannekoekenstroop, in stukjes gesneden knoflook, olijfolie... Liquid smoke stond ook in het originele recept maar dat heb ik niet. Meng tot je een lekker sausje hebt (veel proeven dus). Ik heb er ook oa gerookt paprikapoeder, chilivlokken en uienpoeder in gedaan.
Dan neem je een bakje waar de wortelen in passen. Liefst een zo klein mogelijk bakje, dus dat er maar weinig ruimte over is. Dan doe je hier de wortelen in en het sausje, bakje dicht en flink schudden. (Een ziplock zakje kan ook maar dat vind ik plastic verspilling :Y) )
Vervolgens enkele uren laten staan, en daarna in een (wederom zo klein mogelijk) ovenschaaltje doen samen met de saus en ca. 20 minuutjes bakken in de oven op 200 graden. Af en toe keren. Baktijd hangt ook een beetje af van hoe goed ze eerder zijn gekookt. Als je ze zonder moeite kunt doorprikken zijn ze gaar!
Eet op een hotdogbroodje (die van AH zijn als het goed is vegan) of in een wrap. Lekker met (vegan) mayo, een beetje van de marinade, gefrituurde uitjes (uit een potje) en evt ketchup :Y)

Nu ben ik een enorm luie donder dus ik vond dit veel teveel werk voor elke keer, dus ik heb nu nog 8 wortelen in de pan gedaan en wat extra saus aangemaakt :Y) Die zet ik dan samen met het restant marinade in de koelkast voor als ik van de week nog eens trek heb.

Ik denk trouwens dat dit ook wel lekker is op de BBQ!

Eet smakelijk :Y)

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:17

DAt klinkt vaag genoeg om te willen proberen :p

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:20

Sonja_vR schreef:
DAt klinkt vaag genoeg om te willen proberen :p

De korte versie van het verhaal is: kook worteltjes (maar niet helemaal door), maak marinade met ketjap/sojasaus/pannekoekenstroop en andere bijpassende zaken, laat staan, bak 20 minuten op 200 graden :Y)

Mjam.

Het was niet dat ik echt dacht "omg ik zit een hotdog te eten" maar het is zeker een lekker worst-achtig gerechtje, om het zo maar te zeggen. Denk dat het voor kinderen ook lekker is om te eten.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:23

Hihi
bedoel trouwens niet dat je verhaal vraag was hoor maar het concept carrotdogs
Ik ben wel van de vreemde gerechtjes en iets voor totaal wat anders gebruiken

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 20:26

Ja ik ook! Het 'veganizen' van eten is een grote kookhobby van mij :Y)
Ik wil ook echt een keer liquid smoke ergens vandaan halen, lijkt me super lekker erbij

Selka
Berichten: 8460
Geregistreerd: 15-10-09

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 21:13

Recept van High Carb Hannah? Ik vind ze van haar echt heerlijk. Prima lunch :)

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:41

Ik zoek ook al lang liquid smoke. Je kunt het bij een Nederlandse webshop bestellen maar ze hebben een minimale bestelwaarde van 45 euro dacht ik...

Ik ga je hotdogs volgende week eens maken! Ik heb nu de Bosh Burrito Samosa in de oven zitten. Mijn God dat mengsel is al lekker. Ik plaats zo een foto.


Afbeelding

Omg het is lekker! Ik ga de volgende keer het wel serveren met tomatensalsa en niet enkel met guacamole. Maar jeetje dit :)

YellowLeaf

Berichten: 455
Geregistreerd: 03-07-16

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-18 22:58

Weet een van jullie een goed restaurant met veganistisch optie in Amersfoort, Nijkerk en/of Zeewolde?

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 00:18

Selka schreef:
Recept van High Carb Hannah? Ik vind ze van haar echt heerlijk. Prima lunch :)

Nee die ken ik niet. Ik dacht dat het van Lisa goes vegan was maar op haar site vind ik het niet terug :n

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-18 07:39

Carrot dogs klinkt grappig, en die burrito Samosa ook.
Hier gisteren de eerste keer dit jaar salade uit eigen tuin gegeten, niets bijzonders gewoon wat soortjes sla, andere groenten, koude aardappeltjes en wat noten en pitten. Maar vind het altijd zo leuk om de tuin in te lopen om je groente te oogsten. Heb trouwens ook veel worteltjes staan, dus ga die carrotdogs wel even onthouden.