Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:02

Maar op de één of andere manier lokt het toch vaak negatieve reacties uit als iemand zegt vegetariër en zeker veganist te zijn. Dat verbaast mij echt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:03

Dat valt vooral online tegen. Irl krijg ik haast uitsluitend positieve reacties gelukkig.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:04

Bij random mensen op Facebook misschien maar in het dagelijks leven vind ik dat echt meevallen. Kom dat nauwelijks tegen. Maar dat hangt er misschien ook vanaf met wie je omgaat, waar je woont etc.

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:09

Dat valt hier in Noord Nederland toch nog wel tegen.

Nog even terugkomend op saus maken voor degene die daar laatst naar vroeg: bij een roux (basis voor gebonden saus) neem je altijd 1 deel vet/olie op 1 deel bloem en vergeet de bloem niet goed door te bakken, zodat je geen melige smaak krijgt. De hoeveelheid plantenmelk of zo inderdaad naarmate de gewenste dikte van de saus.

Granoek
Blogger

Berichten: 10480
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:11

Ik ben hier pas sinds gisteren maar kun je hier ook receptjes delen?
Ik ga vandaag voor het eerst vegi proberen te koken en voor ik begin is feedback misschien wel handig _O-

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:15

Dat gebeurt zeker regelmatig. Vraag gerust tips :j .

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:21

Ja hoor, dat vind ik hier ook zo leuk. Zorgt nog eens voor nieuwe inspiratie. Als je terugbladert kom je ook best wel wat dingen tegen :)

Granoek
Blogger

Berichten: 10480
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:23

Oké het plan was dus om ravioli te maken, vullen met feta en zongedroogde tomaten en dan soort paprikasaus die ik nog moet improviseren. Pastadeeg heb ik gemaakt, die ligt te rusten in de koelkast.
Maar ik heb feta alleen nog maar koud gegeten, lijkt me geen kaas die smelt als hij warm wordt toch? Dat ie toch wat zijn vorm houdt in de ravioli... Of gaat dit te droog worden? Weet niet goed wat ik er nog in kan doen behalve dus de feta en de tomaatjes.. Een ui ofzo?

Voor de saus gebruik ik meestal restjes tomatensoep die hier altijd wel staan, die ik dan gewoon wat langer laat inkoken dus daar kan ik nog wel wat voor verzinnen :=
Zie dat jullie vaker ook kokosolie gebruiken, kan dat boter vervangen?

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 11:27

Goede feta smelt gewoon :j De ‘nep’feta, waar ‘witte kaas’ op staat smelt veel minder en heeft ook minder smaak.
Klinkt lekker hoor. Pesto past daar ook goed bij.

Voor paprikasaus zou ik wat paprika even lekker grillen/roosteren, evt met wat rode peper, en dan met de tomatensoep in de blender.

Granoek
Blogger

Berichten: 10480
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:28

Oh bah die witte kaas heb ik me 1 keer in vergist, daar kijk ik nu echt wel naar. Die vond ik echt niet lekker :P

Ohh pesto yesss, goed idee!

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33828
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:34

Ik eet al zeker sinds 2007 geen vlees meer en toen kreeg ik ook elke keer gezeik er over. Stugge Twentenaren / boeren vooral. En mensen die met vlees voor je gezicht gaan zwaaien enzo. :roll:

Tegenwoordig hoor ik eerder positieve dingen. Heel af en toe nog iemand die zeurt maar die krijgt dan echt direct een sneer terug met toevoeging dat ik het irritant vind. Kuch... laatst nog tegen mijn baas. :=

Mallow

Berichten: 4695
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Nijmegen

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:57

'leef en laat leven' vind ik altijd zo'n geniaal domme reactie van vleesetende mensen. Omdat het daar juist om gaat :')

PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 11:59

Sharani schreef:
Dat valt hier in Noord Nederland toch nog wel tegen.


Daar ben ik het helaas mee eens. Ze kijken me aan alsof ze water zien branden als ik zeg dat ik vegetariër ben. :=

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:07

Mallow schreef:
'leef en laat leven' vind ik altijd zo'n geniaal domme reactie van vleesetende mensen. Omdat het daar juist om gaat :')


Dat was ik zelf :D

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:09

Dat kan ik me wel voorstellen ja. Al was ik laatst in Leeuwarden na er voor langere tijd niet echt geweest te zijn en ik moet zeggen dat dat eindelijk wat begint te worden qua restaurants en vega(n) opties :))
Maar goed, dat is dan ook weer wat meer een stad natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 20-06-18 12:10, in het totaal 1 keer bewerkt

sanso

Berichten: 5477
Geregistreerd: 20-12-10
Woonplaats: Timboektoe

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:10

Ik wil heel graag een keer naar Amsterdam, naar de Vegan Junkfood Bar. Staat al een tijdje op het to-do lijstje maar Adam ligt niet om de hoek voor mij.
Zijn er mensen in dit topic als eens geweest daar?

Murthul

Berichten: 17064
Geregistreerd: 19-12-10
Woonplaats: Eilandje

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:11

Jaaa! Super lekker! <3

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:11

Ja, Leeuwarden gaat de goede kant op :j .

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:11

Meerdere malen := ben echt fan. De cheese spring rolls zijn ook de eerste namaak-kaas producten die ik echt naar kaas vond smaken.

Hier begrijpen ze vaak niet eens wat vegan inhoudt haha. Kan hier ook bijna nergens een broodje eten of uit eten gaan eigenlijk.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:12

Feta gaat idd prima naar mijn weten. Lekker, verse pasta!

Ik heb gelukkig een wereldvreemde vega bubbel om me heen :+ danwel mensen die het logisch vinden. Als ik daaruit treed krijg ik óf vleesvervangers, óf "maar wat eet je dán?!" (Denk paniekerige toon). Ik vind dat eigenlijk altijd wel grappig en deel met liefde recepten. Mensen die echt doordrammen kunnen een sneer krijgen dat zij ook geen gezeur van mij krijgen en dat ze moeten ophouden of dat ik echt met een tegenmonoloog kom. Diegenen die dan niet ophouden hebben dat geweten :D verder werkt dat best.

In Nimma hebben ze voortaan bij de Plak ook vegan kaasgehakt! Super lekker! Sowieso hebben ze nu de helft vega(n). Heel fijn, keuze in een restaurant.

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:15

sanso schreef:
Ik wil heel graag een keer naar Amsterdam, naar de Vegan Junkfood Bar. Staat al een tijdje op het to-do lijstje maar Adam ligt niet om de hoek voor mij.
Zijn er mensen in dit topic als eens geweest daar?


Ik moet heel eerlijk bekennen dat het nog geen kwartier fietsen is maar ik er nog steeds niet ben geweest :o ben wel benieuwd, maar geen junkfood/burger fan (hou ook niet van patat etc), dus ben bang dat ik het niet zo geweldig ga vinden... maar na jullie enthousiaste reacties moet ik het misschien toch maar eens proberen!

Edit: er zit er hier zelfs een op minder dan 10 minuten fietsafstand zie ik, binnenkort maar eens heen dan!
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 20-06-18 12:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Drunksheep

Berichten: 9507
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:15

Hahahaha ja, als ik vertel dat ik veganistisch eet krijg ik inderdaad bijna altijd (paniekerig) de vraag 'Maar wat eet je dan???' :')

Fenrir
Berichten: 34829
Geregistreerd: 17-12-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:18

Drunksheep schreef:
Hahahaha ja, als ik vertel dat ik veganistisch eet krijg ik inderdaad bijna altijd (paniekerig) de vraag 'Maar wat eet je dan???' :')


Haha van die mensen die denken dat je zonder vlees gewoon doodgaat ofzo :')

Granoek
Blogger

Berichten: 10480
Geregistreerd: 26-11-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-18 12:24

Nou voor wie het resultaat wilt weten;
- 3 van de 4 gelukte ravioli's waren open gegaan in het water (je moet ze dus niet proberen om te draaien tijdens het koken, althans niet met een vork :Y) )
- mijn eerste keer zelf pasta maken was een succes!
- het is tomatensaus geworden bij gebrek aan paprika's blijkbaar :+
- op wat extra water in de ravioli was het SUPER LEKKER


Het waren niet moeders mooiste postzegelvormpjes maar met een dikke kwak saus er over ziet niemand dat:


Afbeelding

8nnemiek

Berichten: 43423
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-18 12:33

Oh dat ziet er heerlijk uit :D