Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
PeerAppel

Berichten: 3944
Geregistreerd: 06-09-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 18:58

Jets schreef:
Hier was de Unox vega rookworst alweer uitverkocht, maar ze zijn ook in de bonus haha.


Hier stonden nog geen eens kaartjes bij het schap.


Caily schreef:
En niemand hier heeft het over de rookworst van Valess, terwijl die echt zo goed is! Echt een aanrader, al is hij helaas niet vegan


Lotte, geef ff een gil als jij de rookworsten van Unox en DVS wel bij de AH ziet, want ik kom er nooit en was weer eens zeer teleurgesteld toen ik net uberhaupt geen eens kaartjes van de rookworsten zag staan bij de schappen.

Wel Beckers, dus daar ben ik heel blij mee! Heb de frikandellen mee naar huis genomen. Ben benieuwd. :D

Miesemuisje

Berichten: 3089
Geregistreerd: 14-01-10
Woonplaats: Hengelo (O)

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:13

Die frikandellen zijn lekker! Van t weekend al geprobeerd.. ietsje droog wel, maar lijken wel heeeel erg!

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 19:36

De rookworst van valess is echt vies. Het hele uiterlijk en gevoel bij snijden is goed, maar hij smaakt alleen maar naar iets chemisch :( . Zó jammer!

Magrathea

Berichten: 21851
Geregistreerd: 08-08-10
Woonplaats: In een boom aan de gracht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 21:46

poes schreef:
Wat is rookworst? :+

Ik moest hier wel een beetje om lachen :+

Dit is een rookworst:
Afbeelding
Traditioneel gegeten bij boerenkoolstamppot maar andere stamppot kan ook. Of op een broodje. (Stamppot noemen ze in Vlaanderen gewoon "stamp" volgens mij?)
Het is een worst die warm gegeten wordt en rokerig/licht zurig smaakt. https://nl.wikipedia.org/wiki/Rookworst

xSwanHeart

Berichten: 4423
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:22

Omg, ik was net met mijn collega's uit eten bij Bistrobar Indonesia in Haarlem en ze hadden zooo lekker vegan gekookt! <3
Normaal gesproken staat er niks veganistisch op de kaart, maar ze hadden echt hun best gedaan. Zag er ook allemaal supermooi uit. Helaas geen foto's, dus jullie moeten me op mijn woord geloven.
Maar mocht je ooit in Haarlem zijn: doen!

Jets

Berichten: 3552
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:38

Je kan de appie gewoon pben op fb dan vertellen ze je in welke winkel je het kan halen :)

Ik vond de frikandel helaas niet naar frikandel smaken :(

xSwanHeart

Berichten: 4423
Geregistreerd: 03-01-08
Woonplaats: Arnhem

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 22:39

Als je iets wil dat naar frikadel smaakt, raad ik de gehaktschijf van Vegafit aan. Ziet er weliswaar anders uit, maar komt qua smaak aardig in de buurt! :j

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-18 23:48

xSwanHeart schreef:
Als je iets wil dat naar frikadel smaakt, raad ik de gehaktschijf van Vegafit aan. Ziet er weliswaar anders uit, maar komt qua smaak aardig in de buurt! :j

Die komt idd heel dicht in dd buurt. Vind die heel lekker :9

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 06:11

Aha. Sommigen noemen het stoemp niet stamp. Ik noem het puree :D wij eten daar meestal gewoon braadworst of cippolata bij. Welke rookworst nu precies is, ben ik nog niet zeker. Boerenkool is hier ook amper bekend. Heel grappig die verschillen!

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 09:59

ik wil mij graag aanmelden..

maar pff wat vind ik het lastig... vooral kwa recepten.

ik ben als ik wel met vlees eet al inspiratieloos.. maar vegatarisch helemaal. vooral lunch eten enz.. dus wil jullie graag volgen.

En ook betaalbaar...

Sintara

Berichten: 7420
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Het midden

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 10:24

Ik zal je wel mijn weekmenu geven :p misschien inspireert het wat.. Qua lunch eet ik heel saai gewoon boterhammen met smeerkaas, dat zal je vast niet boeiend genoeg vinden :+ .

- De nep kipschnitzel, krieltjes bakken en boontjes erbij.
- ´Hamburger´ met krieltjes en doperwtjes.
- Pasta bolognese: hetzelfde als altijd, maar dan met een handje vega gehakt in plaats van gewone.
- Shoarma: de vega shoarma, sliertjes rode paprika en plakjes champginons erdoor, in een platbroodje gooien met een plukje sla en wat knoflooksaus erop :9
- Vegan curry
- Hartige pompoentaart met geitenkaas rondjes
- zelfgemaakte pizza op wraps met salade

8nnemiek

Berichten: 43418
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-18 10:58

Welkom plutolover!
Vegetarisch eten is makkelijker dan het lijkt, je wordt steeds creatiever met koken. Ik ben ook ooit begonnen met simpelweg vlees vervangen door vleesvervangers, maar door veel uit te proberen en recepten op te zoeken is het steeds makkelijker om ook de vleesvervangers weg te laten. Zo vervang ik vlees in vleesgerechten vaak door paddestoelen, of door bonen. Oesterzwammen kun je bijvoorbeeld in reepjes uit elkaar trekken om er ‘pulled chicken’ van te maken.
Er zijn ook zat leuke kookboeken te vinden, ga bv eens bij de kringloopwinkel kijken.
Hoe meer je experimenteert, hoe leuker en lekkerder het wordt.
Gisteren heb ik bv een pasta ovenschotel zelf verzonnen en bereid; pastasaus over de pasta heen gieten en daar bechamelsaus overheen. Aftoppen met kaas, héérlijk.
In plaats van melk en kaas gebruik ik dan vaak sojamelk en edelgist.

Wie heeft de Unox worst al geproefd?
Ik ging vandaag naar de AH, en daar lag het hele rek nog vol, dus snel 4 worsten in mijn mandje.. totdat ik de prijs zag :=
Afbeelding
Net zo snel weer drie worsten terug gelegd, maar gelukkig bleek bij het afrekenen toch dat ze een stuk goedkoper waren, rond de 2,80 met bonusvoordeel.
Dus ik heb meteen een berichtje gestuurd naar Unox en AH om te laten weten dat de tegenvallende verkoopcijfers waarschijnlijk niet aan de worst liggen :=

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:32

Ind ik koop nu veel vleesvervangers

Ik heb gek op champions

Wat doen jullie met eten wat overblijft?

Ik weet wel een heerlijk sla schotel.. maar dan kan ik vaak de helft van de sla weg gooien..

Recept
100 gram ijsberg sla
Plukje rucolla
1 eetlepel Twents tuintje van Johma (geen idee of dat vegatarisch is, vaganistch is t niet denk ik)

Eventueel een eitje

Wat mais erbij is ook lekker

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:47

poes schreef:
Aha. Sommigen noemen het stoemp niet stamp. Ik noem het puree :D wij eten daar meestal gewoon braadworst of cippolata bij. Welke rookworst nu precies is, ben ik nog niet zeker. Boerenkool is hier ook amper bekend. Heel grappig die verschillen!

Geen van beide
Rookworst is echt iets anders
Het is een al Gare (en bij authentieke bereiding) gerookte worst Met een gladde? Structuur

Sharani
Berichten: 4672
Geregistreerd: 23-03-07
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 11:48

Welkom Plutolover. Het wordt echt vanzelf makkelijker om gerechten te verzinnen.

Lunch: wraps, die kun je echt op zo veel manieren vegetarisch maken. Mijn favorieten momenteel zijn met falafel, groente en knoflooksaus en pikante humus en groente. Wat groente betreft is het echt net wat ik in huis heb, sla, spinazie, rucola, wortel, tomaat, paprika enz. Blijft ook prima te eten als je het mee moet nemen.

Sherivey
Berichten: 8688
Geregistreerd: 06-11-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 12:47

8nnemiek schreef:
Welkom plutolover!
Vegetarisch eten is makkelijker dan het lijkt, je wordt steeds creatiever met koken. Ik ben ook ooit begonnen met simpelweg vlees vervangen door vleesvervangers, maar door veel uit te proberen en recepten op te zoeken is het steeds makkelijker om ook de vleesvervangers weg te laten. Zo vervang ik vlees in vleesgerechten vaak door paddestoelen, of door bonen. Oesterzwammen kun je bijvoorbeeld in reepjes uit elkaar trekken om er ‘pulled chicken’ van te maken.
Er zijn ook zat leuke kookboeken te vinden, ga bv eens bij de kringloopwinkel kijken.
Hoe meer je experimenteert, hoe leuker en lekkerder het wordt.
Gisteren heb ik bv een pasta ovenschotel zelf verzonnen en bereid; pastasaus over de pasta heen gieten en daar bechamelsaus overheen. Aftoppen met kaas, héérlijk.
In plaats van melk en kaas gebruik ik dan vaak sojamelk en edelgist.

Wie heeft de Unox worst al geproefd?
Ik ging vandaag naar de AH, en daar lag het hele rek nog vol, dus snel 4 worsten in mijn mandje.. totdat ik de prijs zag :=
[ [url=m/1M95bW.jpg]Afbeelding[/url] ]
Net zo snel weer drie worsten terug gelegd, maar gelukkig bleek bij het afrekenen toch dat ze een stuk goedkoper waren, rond de 2,80 met bonusvoordeel.
Dus ik heb meteen een berichtje gestuurd naar Unox en AH om te laten weten dat de tegenvallende verkoopcijfers waarschijnlijk niet aan de worst liggen :=

Oeii da's een flinke prijsfout :=

Je wordt idd steeds creatiever. Al ben ik zelf van het vrij simpele koken hoor.
Bvb gewoon macaroni, groentemix, tomatensaus en ipv gehakt gebruik ik vegan gehakt of linzen :)

Wij eten zo'n 3x per week een vleesvervanger. Voor de rest gebruiken wij verschillende soorten bonen. Favorieten zijn zwarte en kidney bonen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:05

Sonja_vR schreef:
poes schreef:
Aha. Sommigen noemen het stoemp niet stamp. Ik noem het puree :D wij eten daar meestal gewoon braadworst of cippolata bij. Welke rookworst nu precies is, ben ik nog niet zeker. Boerenkool is hier ook amper bekend. Heel grappig die verschillen!

Geen van beide
Rookworst is echt iets anders
Het is een al Gare (en bij authentieke bereiding) gerookte worst Met een gladde? Structuur



In Belgie hebben ze alleen die van marsepein, of opblaasbare :D
link er naar toe werkt niet :+ Maar op www.hema.be zoeken naar rookworst.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 13:09

Die is wel erg humor :p

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 14:55

Anoniem schreef:
In Belgie hebben ze alleen die van marsepein, of opblaasbare :D
link er naar toe werkt niet :+ Maar op http://www.hema.be zoeken naar rookworst.


Bij opblaasbare rookworst krijg ik toch andere ideeën. Maar dat zal aan mij liggen :+

Afgelopen week een heerlijk Trini/Indiaas eten gemaakt. Goeie buss up shut (Trini paratha roti) had ik zooo gemist :9

Buss up shut met paneer butter masala en chana masala samen met mango chutney, yoghurt, rijst en ui-limoen salade. Om het vegan te maken kun je natuurlijk gewoon een andere curry pakken. Mijn volgende doel is (vandaag!) seitan maken en dan daarmee Trinidad Chicken Roti maken.
Recepten op volgorde: https://www.africanbites.com/paratha-buss-shut/ en https://www.vegrecipesofindia.com/paneer-butter-masala/ en https://www.vegrecipesofindia.com/punjabi-chole-chickpeas-in-a-spicy-gravy/


Ui-limoensalade:
- 4 (rode) ui in zeer dunne halve ringen snijden
- 2 lente uitjes in dunne ringetjes
- 1 pepertje (afhankelijk van hoe pittig je het wil hebben uiteraard) fijn hakken / in ringetjes
- sap van 2-3 limoenen
- snuf zout (optioneel)

Alles mengen en een uurtje laten staan. Heerlijke vegan 'ceviche' :D en een fijne frisse tegenhanger bij de wat hartigere, warme andere gerechten.

Amber_anne

Berichten: 6926
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 15:00

Wij gaan zondag bij de vegetarische slager eten na het lezen op dit topic. Mijn zusje en ik zijn vegetariërs en mijn andere zusje is veganist. Vriend en mijn moeder eten eigenlijk nooit vlees dus vond dit wel een mooie oplossing voor ons. Ben heel erg benieuwd hoe het is, het menu zag er goed uit en mijn zusje is heel erg benieuwd naar de vegan kruidenboter

Bonna

Berichten: 1328
Geregistreerd: 03-04-07

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 17:37

Welkom plutolover! Je went vanzelf aan vega(n) koken en dan worden de recepten vanzelf makkelijker.

De laatste dagen stond bij ons bijvoorbeeld op het menu:
-Stamppot boerenkool met cashewnoten
-Gepofte zoete aardappel met verse spinazie, quacamole en falafel
- wraps met bonenmix en paprika
- pasta met bolognese saus en linzen
- curry met mango, tofu en bloemkool
- gebakken aardappeltjes met witlof en een vegan burger.

Vanavond eten we zelf gemaakte pizza met oneindig veel groente en hummus ipv kaas.

Voor lunch eet ik vaak boterhammen op werk. Dat vind ik toch makkelijker. Bijv. Met hummus, Muhammara, gegrilde groente, appelstroop, hagelslag, vega vleeswaren etc. Ook neem ik wel eens couscous of noodles mee.

mar_fay

Berichten: 2620
Geregistreerd: 19-12-08
Woonplaats: blup.

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 19:21

Ik heb vandaag (een aangepaste versie van) vegan gehaktbrood (https://www.dehippevegetarier.nl/vegeta ... en-seitan/) . Dat wil zeggen: mijn lijnzaad was op dus ik gebruik de olie van de zongedroogde tomaatjes en ik heb zelf een specerijenmix met veel ras-al-hanout en verse goudsbloemen gemaakt. En ik had geen paprika.
Wat het ook wordt, iedereen is hier al helemaal tevreden, we eten er namelijk frietjes bij :D

TurdusMerula

Berichten: 23909
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 21:44

De vegan challenge is recent weer gestart, daar kun je waarschijnlijk wel inspiratie opdoen. Zijn hele 'gewone' recepten. :j :)

RoosG
Berichten: 3655
Geregistreerd: 07-04-06
Woonplaats: Gelderland

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-18 22:51

Ik kijk ook graag Youtube filmpjes voor inspiratie. Ik kon zelf echt niks koken maar nu gaat het me aardig af haha

Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Het bokt vegetariërs en veganistentopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-18 12:41

Hoi allemaal, willen jullie met mij meedenken? Mijn ouders willen met mij en mijn partner uit eten. De eerste keer sinds ik veganist werd 4 jaar geleden. Nu is met name mijn vader nogal een zeikerd, als er geen vlees bij zit is het geen maaltijd. En daar gaat het dan de hele avond over. Dus mijn partner en ik zitten nogal te dubben welk restaurant het moet worden. Wij mogen kiezen, want het is voor de verjaardag van mijn partner. Ik ken wel wat leuke tenten, maar die zijn vaak nogal uitgesproken vegan of vegetarisch, niet zo geschikt voor mijn vader, kans is dat hij dan dus de hele avond gaat zitten zeuren. Aangezien het een kado voor mijn partner is, vind ik dat het een restaurant moet zijn waar wij ons thuisvoelen. Hebben jullie tips voor me in het zuiden van Gelderland?